Bukefalos 28 år!

Träna hunder på att vara lös

R

Rianimare

Hur gjorde ni när ni tränade eran hund att vara lös+ hur gammal var den då? Kan tänka mig att det nästan är omöjligt att träna en gammal hund att vara lös om den alltsid har gått i koppel...
 
Är nybliven hundägare. Men jag kommer nog träna endel med lina. Och förhoppningsvis tycker valpen att jag är jätte kul att komma till om jag ropar :D
 
Jag hade min valp los fran forsta borjan. Visst tranade vi med koppel, men mestdels var det lost.
Han ar numera 6 ar gammal, och gar fortfarande los mestadels. Han kan ga i koppel, men det ar mest bara pa utstallning.
 
Min har också varit lös sen början. Det är bästa sättet att lära dem vara lösa! Små valpar vill inte gå vilse eller tappa bort husse/matte så de håller sig nära. Mycket uppmuntran o beröm gör också susen.
 
Har mina lösa från dag 1!

Ta med lite gott godis och ge när man ropar på valpen. Regel 1 är att ALDRIG ropa/kalla in valpen om man är det minsta osäker på om den kommer eller inte. Är valpen på väg till något olämpligt men mkt inbjudande så spring och hämta valpen istället för att ropa om du är osäker på att den kommer komma. Träna inkallningar när valpen redan har din uppmärksamhet. När valpen kommer så lek och ge en godbit så.

När valpen är 8 v. så är det få som drar iväg på egna äventyr.

Min vuxna tik har jag aldrig kopplad förutom på utställning eller när vi tävlar. Hon går lös på stan, skogen, bland folk och andra hundar m.m Hon lyssnar mkt bra!

Valpen 11 v är också alltid lös. Hon kan nu gå vid mig när det passerar andra folk och hundar. Kommer när jag kallar.
 
Okej. Jo, jag har tänkt på att det måste vara lättast att ha dem lösa så fort man får hem dem!
 
min labbe var lös till han var 1 år och lite till. då kom han på att han sprang fortare än mig... sedan dess har han inte fått vara lös på samma sätt, utom när vi hälsar på folk på landet, då håller han sig konstigt nog alltid på tomten :confused:, och när vi är på svärföräldrarnas torp får han vara lös ute trots att vi är inne och att det inte finns några staket.

men, men, vi tränar för fullt. än så länge har den största retningen varit människor men dem bryr han sig inte om. jag kallar in honom hela tiden och då får han godis, eller så får han gå fot el likn först. kommer han inte på direkten vänder jag på klacken och springer därifrån. då kommer han som ett skott.

andra hunden får inte vara lös där det kan finnas andra hundar.
 
Hade även min lös från första början, han vågade då inte springa runt själv och har efter som lärt sig att jag är ledaren!

/Frida

________________________________

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"
 
Sen ska man tänka på att inte kalla in titt som tätt utan när man verkligen vill något.
 
När vi tog över min hund vid två års ålder hade han nästan aldrig varit lös eftersom han bara smet.
Har tränat på det men jag kan ändå inte lite på honom när det är andra människor eller hundar i närheten.
Han får därför bara gå lös hos farfar, på våran gata när vi är på väg hem från prom., till och från bilen, och möjligtvis på isen :)
 
Sen ska man tänka på att inte kalla in titt som tätt utan när man verkligen vill något.

Jag har tänkt att om man bara kallar in för att koppla och sånt så kanske det inte är så roligt att komma fast man får belöning..? Bara en tanke.

När är ute och skuttar i lina brukar jag kalla in henne för att gosa lite en stund o sen får hon springa iväg igen. Så att inte inkallning ska betyda "slut på det roliga" hela tiden.

Säj gärna till om du tycker det låter helknasigt.
 
det är så jag gör. kallar in titt som tätt, men han tjänar alltid på att komma. det är viktigt, han lyder nämligen inte för sakens skull.
 
Jag har tränat mina hundar att vara lösa genom att helt enkelt aldrig använda koppel. Jag har sett till att hålla kontakten med hunden och kalla in den ofta genom lek och klappar. Om hunden någon gång ignorerat mina signaler har jag stegat fram och gett den en åthutning- jag är benhård på den fronten och de får bara en chans. Detta vet de om och ifrågasätter aldrig inkallningskommandot. Men så har jag också en ganska signalkänslig ras. Och i och med att de aldrig har koppel på sig blir situationen inte lika "laddad" när de är lösa och jag kallar på dem för de har aldrig sattit samman kommandot med fastkoppling.

Ska man kassera kopplet helt måste man givetvis även lära hunden "fritt följ", dvs kunna på kommando gå fot utan koppel när man möter människor och hundar.
 
Jo självklart kan du kalla in för att bjuda hunden på godis eller lek. Men jag ser många hundägare som hela tiden tror att hunden ska hitta på dumheter och ropar på den för att sen när de ser att hunden inte gjorde något dumt låter den gå vidare. Hrm :o förstår ni? Man måste våga lita på sin hund.

Men även om man bjuder på godis eller lek vid inkallnig tycker jag man ska sträva efter att hunden själv vill hålla kontakten. Belöna när hunden själv kommer till dig eller tar ögonkontakt. Det är inte bara vi som ska ropa och be dem komma in. Nu ska man iof se lite från hund till hund. Bara för att man kanske råkar ha en labbe så betyder det inte att man ska belöna hunden varje gång den söker kontakt. Då kommer ju labben springa fot hela tiden, samtidigt som den tuggar belöningskorv. :crazy:

Själv har jag precis som ovan alltid hundarna lösa. De blir inte ens så stor grej av att de är lösa då. A och O är att vara konsekvent. Jag ser allför många hundägare som börjar kalla in för att de tror sig se en hund längre fram. När ägaren sen ser att det inte var det så struntar de i om hunden kom in eller inte. Har man kallat in så SKA hunden in!
 
Jag har tänkt att om man bara kallar in för att koppla och sånt så kanske det inte är så roligt att komma fast man får belöning..? Bara en tanke.

Så rätt så!!

Men bara för att man kallar in så behöver man ju inte koppla. Den kan ju gå fot.

Men vad är det som säger att det är slut bara för att kopplet åker på. Gör det roligt att gå i koppel! :) träna lite, busa, kampa, mys eller smaska godis. Det är bara vi som gör det tråkigt genom att koppla och gå hem.
 
Ja nu förstår jag va du menar :)

Men ni skriver "ha den lös från början", "jag har min lös hela tiden".. Har ni inga andra tips för oss som inte KAN ha dom lösa?
 
Hon gör ingenting.. Men det måste va idiotsäkert hundfritt, för hon är så osäker. Och blir hon skrämd är jag säker på att hon kutar hem så fort hon kan. :crazy:
Jag vet att vårt största problem är förtroende. Och vi jobbar på det.

Fast när hon väl är lös, som t ex på någons tomt så funkar det inte riktigt...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
16 448
Senast: hollypolly
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 335
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Jag läser jämt och ständigt i mitt facebookflöde om hundar på rymmen. Inlägg om hundar som springer ensamma lösa mitt i stan eller i...
2
Svar
39
· Visningar
1 916
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 852
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp