Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eh... okej jag kanske blev lite övertränad i armarna efter Chloe Ting grejen. Just armstyrka för mig är extremt svårt att locka fram.
Men jag styrketränade och fokuserade mycket på armarna i morse. Skulle ta av mig BHn nu... Det tog 10 minuter :o:D

Känns som att jag pulvriserat armarna. :cautious: Aj. Jag är mycket nöjd!
 
Hade RPM bokat idag, men fick precis sms om att det var inställt pga sjuk instruktör. Trist. De har ett yoga-pass istället som hade lediga platser men jag blev lite avtänd nu. Ska fundera en stund och dricka te.

Imorgon har jag ett cxworkx-pass bokat iaf, core-träning, och sedan zumba direkt efter.
 
Har kört på ett rump och magprogram en vecka och är superförvånad över skillnaden på min mage! Magrutor inom ett par månader är inte otänkbart. Har en "före och efterbild" men vet ej om man kan posta sådant här. :p
 
Ridpass på lunchen igår, sen ett ridpass med shettisen som handhäst efter jobbet, sen en cykeltur med hund och dotter på ca 5 km och sist ett litet styrkepass. Aktiv dag 😅 Körde styrkan med bara kroppsvikt, tror det är klokt att börja så.
 
Värmer ni upp innan ni springer? Jag har som vana att gå till gymmet och sen gå en stund på bandet innan jag börjar springa och springa lugnare i början. Men sen ramlade jag och skadade ljumskarna och högerbenet och nu är jag jätte stel i början och det känns obekvämt i ca 10 minuter när jag börjar springa . Det går inte att springa för lugnt heller för då passar det inte mitt löpsteg och det gör ont ändå. När jag varit igång ca 10 minuter känner jag inte av det. Men det är samma alltid när jag är stilla, då knakar det och tar emot att röra mig. Yogar och stretchar och tränar styrka men borde jag göra något precis innan jag springer? Och vad? Stretcha eller göra något annat?
 
Värmer ni upp innan ni springer? Jag har som vana att gå till gymmet och sen gå en stund på bandet innan jag börjar springa och springa lugnare i början. Men sen ramlade jag och skadade ljumskarna och högerbenet och nu är jag jätte stel i början och det känns obekvämt i ca 10 minuter när jag börjar springa . Det går inte att springa för lugnt heller för då passar det inte mitt löpsteg och det gör ont ändå. När jag varit igång ca 10 minuter känner jag inte av det. Men det är samma alltid när jag är stilla, då knakar det och tar emot att röra mig. Yogar och stretchar och tränar styrka men borde jag göra något precis innan jag springer? Och vad? Stretcha eller göra något annat?
Jag värmer aldrig upp. Skrattar åt pappa när han frågar om jag inte ska värma upp innan lopp och sånt :o Men så verkar mina ben osv hålla väldigt bra för just löpning, har aldrig blivit skadad eller känt att jag haft förslitningar eller så.
Springer alltid fortast och bäst första 2km, sen är 3-4km jätteseg och tung. (Jag har testat att få bort den där tunga känslan genom att värma upp innan men det gör bara att det blir ännu segare)

Tänker att alla nog är olika och därmed måste hitta bästa sätt för sig själv att värma upp/ladda inför pass. Testa massa olika sätt och hitta ditt :)

För mig är det alltså inte fysiskt jag måste ladda upp/ värma upp. Snarare psykiskt. Min hjärna är extremt bra på att streta emot inför träning och det värsta är när jag påbörjar träning utan att ha laddat upp och kalibrerat hjärnan rätt från början. Jag kan börja träningen ändå men hjärnan är på "meh/fysatan vad jobbigt - mode" och då funkar det inte överhuvudtaget. Det är då jag springer långt under mitt normaltempo, det är då jag tappar all form av hållning och kanske sittspringer eller springer och bromsar med fötterna i varje steg. Även i styrketräning blir resultatet uselt - kan jag en normal dag göra 10x3 repetitioner i någon övning, kanske jag bara kan göra 3x1 och sen "dör" hela kroppen och musklerna ger upp. :cautious:
 
Jag värmer aldrig upp. Skrattar åt pappa när han frågar om jag inte ska värma upp innan lopp och sånt :o Men så verkar mina ben osv hålla väldigt bra för just löpning, har aldrig blivit skadad eller känt att jag haft förslitningar eller så.
Springer alltid fortast och bäst första 2km, sen är 3-4km jätteseg och tung. (Jag har testat att få bort den där tunga känslan genom att värma upp innan men det gör bara att det blir ännu segare)

Tänker att alla nog är olika och därmed måste hitta bästa sätt för sig själv att värma upp/ladda inför pass. Testa massa olika sätt och hitta ditt :)

För mig är det alltså inte fysiskt jag måste ladda upp/ värma upp. Snarare psykiskt. Min hjärna är extremt bra på att streta emot inför träning och det värsta är när jag påbörjar träning utan att ha laddat upp och kalibrerat hjärnan rätt från början. Jag kan börja träningen ändå men hjärnan är på "meh/fysatan vad jobbigt - mode" och då funkar det inte överhuvudtaget. Det är då jag springer långt under mitt normaltempo, det är då jag tappar all form av hållning och kanske sittspringer eller springer och bromsar med fötterna i varje steg. Även i styrketräning blir resultatet uselt - kan jag en normal dag göra 10x3 repetitioner i någon övning, kanske jag bara kan göra 3x1 och sen "dör" hela kroppen och musklerna ger upp. :cautious:

Häftigt ändå att det psykiska spelar in så mycket för dig. Rejäl skillnad verkar det som. Jag brukade lyssna på poddar när jag sprang men så förra veckan bytte jag till peppande och glad musik och skillnaden var stor. Det går lättare till musik, jag trodde det var tvärtom.

Min högra ljumske som är värst har jag aldrig känt av förr, kanske behöver jag stretcha lite precis innan bara för tillfället. Får testa imorgon när jag ska springa.
 
Häftigt ändå att det psykiska spelar in så mycket för dig. Rejäl skillnad verkar det som. Jag brukade lyssna på poddar när jag sprang men så förra veckan bytte jag till peppande och glad musik och skillnaden var stor. Det går lättare till musik, jag trodde det var tvärtom.

Min högra ljumske som är värst har jag aldrig känt av förr, kanske behöver jag stretcha lite precis innan bara för tillfället. Får testa imorgon när jag ska springa.
Kanske stretcha ordentligt och ge dig själv lite aktiv vila. Som i att springa lite kortare/lugnare och så - så ljumsken får en chans att läka.
När pappa får ont i ljumskenär det höftböjaren som spökar, då stretchar han höftböjaren och tränar light ett tag.
 
Värmer ni upp innan ni springer? Jag har som vana att gå till gymmet och sen gå en stund på bandet innan jag börjar springa och springa lugnare i början. Men sen ramlade jag och skadade ljumskarna och högerbenet och nu är jag jätte stel i början och det känns obekvämt i ca 10 minuter när jag börjar springa . Det går inte att springa för lugnt heller för då passar det inte mitt löpsteg och det gör ont ändå. När jag varit igång ca 10 minuter känner jag inte av det. Men det är samma alltid när jag är stilla, då knakar det och tar emot att röra mig. Yogar och stretchar och tränar styrka men borde jag göra något precis innan jag springer? Och vad? Stretcha eller göra något annat?

Om jag har suttit stilla länge så brukar jag gå en fem minuter eller så och sedan ta det lite lugnt innan jag börjar springa mer ordentligt. När jag var yngre körde jag bara igång men kroppen känns inte så glad längre om den inte får en mjukstart. Har även haft en del problem med skador så känns vettigt att lyssna på kroppen.
 
Vi har haft 32-35 grader i en vecka eller så och jag har inte känt mig särskilt sugen på träning alls utan bara cyklat upp till stallet och tagit hand om hästen innan det blivit för varmt. Men igår åkte jag och maken ut till ett naturområde på morgonen och vandrade i fem timmar. Det var rejält backigt i början så det var skönt att vi var ute innan det blev för varmt, men det var en supertrevlig dag.

Det verkar som att det ska bli lite svalare från imorgon så då hoppas jag på ork så att jag kan springa igen :)
 
Om jag har suttit stilla länge så brukar jag gå en fem minuter eller så och sedan ta det lite lugnt innan jag börjar springa mer ordentligt. När jag var yngre körde jag bara igång men kroppen känns inte så glad längre om den inte får en mjukstart. Har även haft en del problem med skador så känns vettigt att lyssna på kroppen.
Ja precis så gör jag också fast jag går bara 4 minuter eftersom jag går till gymmet. Jag har problem med höger knä sen jag var 9 år, men det är inte farligt utan bara att stå ut. Så det är mest ljumsken som är ett problem. Det blir skillnad mot ifall jag skulle börja springa direkt men tråkigt att alltid ha ont i början.
 
Kanske stretcha ordentligt och ge dig själv lite aktiv vila. Som i att springa lite kortare/lugnare och så - så ljumsken får en chans att läka.
När pappa får ont i ljumskenär det höftböjaren som spökar, då stretchar han höftböjaren och tränar light ett tag.
Ja, jag tränar ju ganska mycket och promenerar så tror min aktiva vila med strech och lugn yoga är jätte bra. Jag springer 3-4 gånger i veckan och anpassar distansen efter måendet och känslan i kroppen men ibland kanske jag pressar mig men om man inte pressar något kommer man ju aldrig frammåt, har dock sänkt kraven när jag har ont. Men jag tror inte det blir bättre av att skippa träningen för det är när jag varit stilla länge eller ökar hastigheten som det gör ont, även att gå upp ur sängen eller gå ut med hundarna.

Ska börja stretcha lite precis innan jag kliver på löpbandet och se om det gör någon skillnad.
 
Vi har haft 32-35 grader i en vecka eller så och jag har inte känt mig särskilt sugen på träning alls utan bara cyklat upp till stallet och tagit hand om hästen innan det blivit för varmt. Men igår åkte jag och maken ut till ett naturområde på morgonen och vandrade i fem timmar. Det var rejält backigt i början så det var skönt att vi var ute innan det blev för varmt, men det var en supertrevlig dag.

Det verkar som att det ska bli lite svalare från imorgon så då hoppas jag på ork så att jag kan springa igen :)
Jösses vad varmt! Var bor du? Låter jätte härligt med en lång vandring. Blev ni inte jätte trötta? Jag springer på gymmet för där är temperaturen alltid perfekt oavsett väder ute.
 
Är mega trött eftersom mina sömnproblem påverkar mig så mycket, har ganska rejäla problem med sömnen så vissa dagar blir jag så trött att jag känner mig riktigt dålig. Det kan kännas som att jag åker upp och ner i en hiss eller fritt fall, som att gå på en gungande båt, jag får svårt att bedömma avstånd när jag går och var jag ska sätta fötterna så det kan bli allt för långa eller korta steg, får svimningskänslor, svårt att fokusera blicken, får frånvaroattacker osv.

Imorgon ska jag prata med en läkare om andra saker men ska ta upp det här med sömnen. Dessutom har jag en tid i september till neurologen för den årliga uppföljningen och ifall läkaren imorgon inte vet vad det är om det inte är sömnbrist så kan jag prata med neurologen ifall det skulle vara kopplat till min epilepsi men det tror jag inte.

Idag känner jag mig dålig med huvudvärk, feberkänsla men ingen feber och är jätte trött i kroppen. Men jag kan inte bestämma mig för ifall jag ska gå till gymmet ikväll på ett yogapass. Det kan ju vara så att den får ner mig i varv och hjälper mig att sova och hjälper ljumsken. Får fundera till halv fem som längst annars får man inte avboka.
 
Jösses vad varmt! Var bor du? Låter jätte härligt med en lång vandring. Blev ni inte jätte trötta? Jag springer på gymmet för där är temperaturen alltid perfekt oavsett väder ute.

Bor en bit utanför London så vi brukar ha lite mer behagliga temperaturer än så här ;)

Det var inte så farligt jobbigt faktiskt, vi stannade till några gånger och vilade men det var helt ok. Lite trötta fötter på vägen hem bara.
 
Kört ett yogapass med fokus på strech plus ett hemmaträningspass med kroppsvikten, pilatesbollen och min nya kettelbell. En kompis med bil hjälpte mig att köpa en till kettlebell så jag har en 8 kg och nu även en på 12 kg . Hon lämnar av den ikväll.

Är super duper trött idag så blir bara en eller två kortare promenader till med hundarna idag. Lite mer lugn strech mot ångesten och vila i soffan. Känner mig lite konstig, ont i huvudet, skakig, trött och som att jag har feber men det har jag inte. Så får vila och hoppas på att få sova i natt och orka med att gå med hundarna mer och springa ett pass imorgon.

Yogamattan på 0,6 cm från Rusta är jätte skön
 
Först på cxworkx och körde core, det blev inte så farligt jobbigt, mest för att jag inte riktigt hängde med i tempot så jag låg liksom en halv övning efter hela tiden...Mitt första CX-pass så jag valde den enklare versionen av övningarna hela tiden också för att koordinera rätt och inte trassla till det. Men nog kändes det i mage och rygg efter ett tag ändå. :p

Körde sprint också, då jag ändå var på gymmet. Svettigt och flåsigt som alltid, jag kom upp i puls nästan direkt den här gången och hade svårt att komma ned i pauserna. Instruktören gick omkring i spinningsalen dessutom, en helt ny upplevelse att bli utstirrad på 4 dm avstånd och få "sprinta in i mål, ta i, mer, Mer, MER!" tjoat direkt till dig och inte sådär tryggt på avstånd.
 
Värmer ni upp innan ni springer? Jag har som vana att gå till gymmet och sen gå en stund på bandet innan jag börjar springa och springa lugnare i början. Men sen ramlade jag och skadade ljumskarna och högerbenet och nu är jag jätte stel i början och det känns obekvämt i ca 10 minuter när jag börjar springa . Det går inte att springa för lugnt heller för då passar det inte mitt löpsteg och det gör ont ändå. När jag varit igång ca 10 minuter känner jag inte av det. Men det är samma alltid när jag är stilla, då knakar det och tar emot att röra mig. Yogar och stretchar och tränar styrka men borde jag göra något precis innan jag springer? Och vad? Stretcha eller göra något annat?
Värmer aldrig upp, intervalltränar aldrig. Lägger mej alltid i typ 5min tempo första två km och sen pinnar jag på i 5.20-5.30tempo oavsett löpsträcka, för mej är det ett behagligt tempo där andning/stegfrekvens är enkel. (varierar några rundor och brukar springa mellan 5km och 10km)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
97 98 99
Svar
1 968
· Visningar
63 247
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 526
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 347
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 393
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp