Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sömn är SÅ viktigt! Vad härligt att smärtan i kroppen blivit bättre! 😍
Styrkelabbet har ett avsnitt om hur viktigt sömn är, tyckte det var bra!
Tack för tips! Jag vet ju egentligen att sömn är viktigt men inte riktigt förstått att jag sovit så dåligt som jag gjort. Det är ju svårt att riktigt påverka och om klockan sagt att jag sovit i 7 timmar så har jag inte tänkt mer på det, men tydligen har det ju varit något fel även på de 7 timmarna. Stress alltså. Förstör så mycket i livet!
 
Tack för tips! Jag vet ju egentligen att sömn är viktigt men inte riktigt förstått att jag sovit så dåligt som jag gjort. Det är ju svårt att riktigt påverka och om klockan sagt att jag sovit i 7 timmar så har jag inte tänkt mer på det, men tydligen har det ju varit något fel även på de 7 timmarna. Stress alltså. Förstör så mycket i livet!

Skönt att du fick sova ut! Det är så olika hur mycket man behöver sova. Jag behöver 7,5-8 för att fungera under en arbetsvecka och sover ofta 9-10 timmar på helgen. Dessutom så här jag förstått att man ofta behöver mer sömn om man tränar hårt. Finns en del elitidrottare som sover 11-12 timmar per natt :eek:
 
Jag tassar runt här hemma och vet egentligen inte riktigt vad jag ska göra. Har kanske en miniförkylning i kroppen (varför jag karantänar) men det kan vara vanlig spänningsvärk också. Önskar att jag var bättre på att läsa min kropps signaler.

Gymträningen är givetvis struken men jag har inte heller riktigt vågat ge mig på någon tyngre hemmaträning. Kör just nu två yogapass per dag som någon form av kompromiss och förhoppning om att kunna lösa upp eventuella muskelknutor. "Yoga with Adrienne " har två 30-dagars utmaningar så jag har påbörjat "Yoga camp" samtidigt som jag håller att avsluta "30 days". Jag gör helt uppenbart fel då jag inte tycker det är jätteansträngande men får iallafall rörelse- (fick nästan i hälarna i downward dog idag!) och balansträning.
 
Tack för tips! Jag vet ju egentligen att sömn är viktigt men inte riktigt förstått att jag sovit så dåligt som jag gjort. Det är ju svårt att riktigt påverka och om klockan sagt att jag sovit i 7 timmar så har jag inte tänkt mer på det, men tydligen har det ju varit något fel även på de 7 timmarna. Stress alltså. Förstör så mycket i livet!

Sorry, läste tråden baklänges och missade stressproblematiken när jag skrev mitt tidigare svar. Bra med psykolog och fysio! Att balansera träning, kost, sömn och livet i övrigt är inte lätt alla gånger. Ta hand om dig och försök lyssna på kroppen!
 
Sorry, läste tråden baklänges och missade stressproblematiken när jag skrev mitt tidigare svar. Bra med psykolog och fysio! Att balansera träning, kost, sömn och livet i övrigt är inte lätt alla gånger. Ta hand om dig och försök lyssna på kroppen!
Fast ditt första svar var inte dåligt heller! Jag har tränat på nästan elitnivå under Juli-Augusti, men ökningen kom lite väl plötsligt och jag har inte anpassat kost och på grund av stressen inte heller sömn. Tror nog att jag har större behov av sömn när jag tränar som jag gör/gjort nu. Jag vill ligga på den nivån, mår i övrigt mycket bra av det (och det är enda sättet att hinna med alla olika träningsformer jag vill hålla på med) men det går ju inte heller att bara kasta sig in i det. Har lagt upp ett lite bättre träningsschema nu med plats för lite extra vila var fjärde vecka, plus inte två dagar i rad med maxprestation utan varvar lugnare träning över längre tid med kortare pass på max. Vi får se hur det går, om jag lyckas hålla sömnen igång och stressen borta, men jag är hoppfull:D
 
Körde halvt slut på mig själv igår med dubbla pass. Först crosschallenge 45 med styrka och kondition kombinerat, sedan RPM 45 direkt efter. Helt genomsvettig och darrig, men kom hem, duschade, drack mer vatten och åt salta jordnötter för att hålla mig pigg tills lunch. Tycker ändå att återhämtningsförmågan blir bättre, och jag kommer i balans igen relativt snabbt även efter tuffare pass.

Idag blir det vila, tänkte köra ett lugnt yogapass här hemma senare mest för att få lite stretching. Men jag är värd en dag på soffan med praliner och en god bok efter den här tuffa veckan. :p :love:
 
Nu är veckans sista pass fixat. 2 styrkepass med min bror då jag tränade med fria vikter för första gången. Har bokat in visning av redskapen och vikterna på mitt gym på tisdag för det är så sjukt mycket där att jag bara blir förvirrad. Är så sjukt nervös för att gå över till dom fria vikterna och nervös för genomgången men utan den vågar jag mig inte upp till den avdelningen. Får se det som hjälp och inte prestation. Jag kan ju inte vara expert när jag bara provat 2 ggr och varje sak bara 1 gång.

Jag har sprungit 3 pass i veckan och idag gick det super bra. Så 5 träningspass totalt i veckan och minst 1 mil promenad per dag, längsta distansen för promenader var 1,8 mil under en dag. Blev förvånad när jag såg att jag nästan gått 2 mil.
 
En fråga, min Samsung watch och löpbandet visar inte samma distans när jag springer. Samma tid men som idag sprang jag 1,4 km längre enligt telefonen och mobilen. Både klockan och mobil har ju GPS men funderar på om det är någon inställning som är fel? Ska när steglängd igen men om det finns GPS och allt det där borde den väl vara säker? Klockan mäter även hur snabbt jag springer och puls och steg. Hur mäter löpbandet sträckan? Vilket är säkrast att kolla på? Smartwatch eller löpband?

Tänker att om man springer ute så utgår man ju bara från klocka eller mobil.
 
En fråga, min Samsung watch och löpbandet visar inte samma distans när jag springer. Samma tid men som idag sprang jag 1,4 km längre enligt telefonen och mobilen. Både klockan och mobil har ju GPS men funderar på om det är någon inställning som är fel? Ska när steglängd igen men om det finns GPS och allt det där borde den väl vara säker? Klockan mäter även hur snabbt jag springer och puls och steg. Hur mäter löpbandet sträckan? Vilket är säkrast att kolla på? Smartwatch eller löpband?

Tänker att om man springer ute så utgår man ju bara från klocka eller mobil.
Efter som du inte förflyttar dig framåt på löpbandet så kan inte mätningen ske med GPS. Enligt GPS:en står du ju still. Utan klocka/mobil gör bedömning utifrån vad du haft för steglängd och puls utomhus och utgår från att du har samma på bandet. Så vare sig fart eller längd är tillförlitligt.

Löpbandet sätter du ju i en given hastighet vilket gör att det utifrån det går att veta hur långt du kommit på x min. Men jag känner tydligt när jag springer på band att den uppgivna hastigheten inte stämmer. Så att springa på band är rätt mkt en gissningslek tycker jag. Jag brukar bara bry mig om hur länge jag springer och vet utifrån ansträngning ungefär hur långt och ungefär hur snabbt.
 
Efter som du inte förflyttar dig framåt på löpbandet så kan inte mätningen ske med GPS. Enligt GPS:en står du ju still. Utan klocka/mobil gör bedömning utifrån vad du haft för steglängd och puls utomhus och utgår från att du har samma på bandet. Så vare sig fart eller längd är tillförlitligt.

Löpbandet sätter du ju i en given hastighet vilket gör att det utifrån det går att veta hur långt du kommit på x min. Men jag känner tydligt när jag springer på band att den uppgivna hastigheten inte stämmer. Så att springa på band är rätt mkt en gissningslek tycker jag. Jag brukar bara bry mig om hur länge jag springer och vet utifrån ansträngning ungefär hur långt och ungefär hur snabbt.
Då blir det ju jätte svårt att hålla koll på distansen även på bandet. Känns väldigt osäkert. Kanske får göra så att bara jämföra med mig själv och egna prestationer och strunta i den exakta distansen på bandet
 
Igår cyklade jag till/ från stallet tre gånger (om det inte hade varit så mörkt så fyra, men det kändes inte lämpligt att cykla i mörker). Idag hittils fyra gånger.

Märker att jag orkar mycket mer nu än innan, blir knappt anfådd av det ens vid uppförsbackarna. Har även fått bättre kondition. Roligt när det blir en så tydlig skillnad. :)

Ända negativa är att jag nu vill göra mer saker fysiskt, så att det blir samma resultat som i början. Får se hur jag löser det, lite av en utmaning att trötta ut musklerna utan att döda lederna.
 
Sov inte riktigt lika bra i natt men kände mig ändå pigg och smärtfri så hoppade på träningen idag igen. Nu när jag inte har någon gruppträning att förhålla mig till (covid) så la jag upp det så att jag körde 2 timmar slåtter och sen direkt på 2 timmar dans efteråt med bara lite mellanmål och snabb fysioterapi mellan. Ska nog försöka hålla det upplägget framöver, orkade mycket mer i dansen om jag inte hinner gå ner i varv mellan.

Har även lagt om mitt träningsschema på längre sikt, så att jag kör var tredje dag riktigt intensivt/maxpuls, var tredje lite lugnare, och var tredje vilodag. Får se lite hur det håller och hur jag mår. Skippar att tänka på viktnedgång tills jag fått ordentlig ordning på träningen.
 
Sov inte riktigt lika bra i natt men kände mig ändå pigg och smärtfri så hoppade på träningen idag igen. Nu när jag inte har någon gruppträning att förhålla mig till (covid) så la jag upp det så att jag körde 2 timmar slåtter och sen direkt på 2 timmar dans efteråt med bara lite mellanmål och snabb fysioterapi mellan. Ska nog försöka hålla det upplägget framöver, orkade mycket mer i dansen om jag inte hinner gå ner i varv mellan.

Har även lagt om mitt träningsschema på längre sikt, så att jag kör var tredje dag riktigt intensivt/maxpuls, var tredje lite lugnare, och var tredje vilodag. Får se lite hur det håller och hur jag mår. Skippar att tänka på viktnedgång tills jag fått ordentlig ordning på träningen.
Vad är det för dans du gör? 😀
 
SÅ frustrerad, snart två veckor med denna förkylning och jag känner mig helt urlakad, ur form, plufsig och svag. Snoret slutar aldrig! (neg covid-19).
Ska dock försöka ta mig ut i kväll och gå och kanske bara lyfta någon hantel. Vilopulsen är tillbaka på normalnivå så lätt träning ska funka.
 
Jag är symptomfri från förkylningen nu så denna veckan ska jag försöka få in ett par tre styrkepass. Ska, hör och häpna, till sjukgymnasten i morgon. Får väl se vad han säger om min konstiga ryggkota.

Blivit mindre med ridning senaste två veckorna då jag bara har en ridbar häst just nu och den delar jag med ungarna 😅 Men tanken är ett dressyrpass på banan ikväll och på lunchen ska jag och hunden till skogen.
 
I lördags körde jag järnet, och nu får jag betala för det :D
Upp klockan 4 på morgonen för en gryningsritt - 3 timmar red vi runt på Stockholms gator. Blev lite trav längs valhallavägen, och en del galopper inne på djurgården. Hästen var mycket större än jag är van vid (jag rider ju normalt ponny, detta var en torihäst på ca 175cm) så där fick jag nog en del magträning och benträning.
Sedan hem och byta om, och åka iväg för att paddla kanot.

Kanotningen blev ett ca 3 timmar äventyr det med, och inkluderade att försöka paddla sig fram i ett hav av näckrosor ca 1 timme (jobbigt) samt att sista halvtimmen paddla foooort eftersom det tokregnade :D

Sammanlagt gick jag ca 10km där på lördagen också, behövde gå över hela Gärdet, samt gå till sjön med kanoterna.

I söndags blev det en timmes skogspromenad, lyfta lite på fötterna och ducka under träd var bra för min ömma kropp.

I dag säger kroppen aj!, träningsvärk i rygg, armar, axlar, och ben :up: I dag blir det ridlektion - får se hur det går :nailbiting:
 
I lördags körde jag järnet, och nu får jag betala för det :D
Upp klockan 4 på morgonen för en gryningsritt - 3 timmar red vi runt på Stockholms gator. Blev lite trav längs valhallavägen, och en del galopper inne på djurgården. Hästen var mycket större än jag är van vid (jag rider ju normalt ponny, detta var en torihäst på ca 175cm) så där fick jag nog en del magträning och benträning.
Sedan hem och byta om, och åka iväg för att paddla kanot.

Kanotningen blev ett ca 3 timmar äventyr det med, och inkluderade att försöka paddla sig fram i ett hav av näckrosor ca 1 timme (jobbigt) samt att sista halvtimmen paddla foooort eftersom det tokregnade :D

Sammanlagt gick jag ca 10km där på lördagen också, behövde gå över hela Gärdet, samt gå till sjön med kanoterna.

I söndags blev det en timmes skogspromenad, lyfta lite på fötterna och ducka under träd var bra för min ömma kropp.

I dag säger kroppen aj!, träningsvärk i rygg, armar, axlar, och ben :up: I dag blir det ridlektion - får se hur det går :nailbiting:
Herrejösses vad du har varit flitig! Duktigt!!
 
Jag har varit lite dålig på att uppdatera på sistone men jag tränar på! Gjorde dag 16 imorse av det programmet jag håller på med och ryggen känns fortsatt bra. Klarade 10 sekunder av L-sit idag 🥳 (vet inte vad det heter på svenska?) Det känns som att jag äntligen börjar hitta en balanserad nivå av träning som funkar långsiktigt och inte är "allt eller inget".
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
97 98 99
Svar
1 966
· Visningar
62 842
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 315
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 200
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 392
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp