Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sprint idag, en snabbis på lunchen. Svettigt och hetsigt, men jag hade fortfarande ömtåliga lårmuskler efter lördagen så jag körde inte fullt ös medvetslös. Kom upp ordentligt i puls ändå och kände att jag gjorde en insats för min cardio-hälsa. :D

Står i kö för ett morgonpass styrka imorn också som jag bokade upp mig på i ett anfall av masochism. Reserv två, och hoppas lite hemligt att ingen hoppar av. :angel:
 
Blir nog en lugn dag idag, men det resulterade i att jag får börja rida min häst lugnt igen :bump:

Så nu kommer jag hålla igång tre hästar, en unghäst (tränas max 4 gånger i veckan och max 40 minuter per gång) ett 19 årigt engelskt fullblod (som inte är helt igång än, men håller på) och så min varmblodstravare som ska ridas 3-4 gånger i veckan.

Varmblodet är roligast att rida, så roligt att få rida igång henne igen. Hon är inte alls tungriden men kräver exakta små hjälper, men är även relativt mycket skolad. :)

Fullblodet är ganska tung att rida, kräver verkligen ridning för att göra något, är oskolad och ganska stel. Och opålitlig, så jag rider inte ut på honom själv.

Unghästen är en liten islandshäst som är väldigt okomplicerad, men kan ju knappt något. Men så är han hanterad i typ tre månader också, så det är helt okej.

Blir en del träning, cyklar ju till och från stallet också, oftast två gånger. :)
 
Avhopp blev det - så jag fick en plats på morgonpasset ändå. Crosschallenge 45, styrka och kondition 06:30. Lite av ett beroende har det blivit. :nailbiting:

Men jag kom iväg! Det var skoj (jo faktiskt, när jag väl var uppvärmd :rofl:) och nu är jag mjuk, nyduschad och nytränad, beredd att starta dagen.

Vi får se om jag kör på lika mycket när hösten väl drar igång, men då har jag i alla fall lagt en ok konditions- och styrkebas att underhålla. Allting är lättare när det är ljust ute och i alla fall över tio grader.
 
Nämen jag gör ett nytt försök... 😅 Tränade knappt 30 min idag medan barnet sov, det blev en youtube-video med cirkelträning. Är jättesugen på att komma igång och träna ordentligt igen efter några veckors uppehåll (makens semester, vi har snickrat och grejat en del istället för träning). I helgen får jag ett träningsschema jag ska följa under hösten så innan dess blir det fritt och ostrukturerat :D
 
Idag hade jag ett pass med en instruktör på gymmet. Jag trodde att han bara skulle visa redsakerna och allt dom har lite snabbt, ytan för dom fria vikterna är liksom över 600 kvm stort på mitt gym så först när man kommer upp är det en hel djungel och jag har inte fattat något alls och inte hittat något för det är så mycket och inte vetat vad man får ta och flytta på och hur dom "oskrivna" reglerna ser ut.

Men det blev ännu bättre, han visade övningar och la upp ett träningsschema för mig med alla kroppsgrupper utspridda på 3 dagar.

Tänker att styrkan ska vara prio ett nu när jag lär mig så då får det bli 1 dag mindre med löpning än vanligt just nu om jag inte orkar avsluta något pass med lugnare löpning. Så styrka 3 dagar i veckan och löpning 2-3 dagar i veckan.

Provar så några veckor
 
Ja, alltså, jag har ju mer eller mindre fått en vecka ledigt pga coronarutinerna 🤷🏻‍♀️ Inlåst i lägenheten förvisso men det har fungerat betydligt bättre än väntat. Kört två yogapass per dag, sovit massor och lagat mat från grunden. Förutom pytteförkylningen och lite brist på pulshöjande aktiviteter så har jag haft rena hälsoveckan.
 
Jag körde mitt första pass i ”fas 2” av mitt program igår 👍 Uppvärmning och sedan fokus på frontböj och bänkpress och sedan en avslutande cirkel med axelpressar, chins och knälyft hängande i räcke.
Det kändes bra! Börjar försiktigt i basövningarna men har en del träningsvärk ändå 😛
Chinsen kändes oväntat bra! Tog ett ganska smalt gummiband och tänkte att jag nog skulle få byta till ett bredare men det behövdes inte! Fick riktigt bra kontakt med musklerna och känns som jag ev skulle kunna klara någon oassisterad chin innan året är slut 😃
 
Jag brukar ha tisdagar som vilodagar men det kan hända att jag köpte nya springskor och kan hända att jag tog mig en 5km springtur - måste ju testa skorna!

Jag vill börja springa långpass igen, och visserligen funkade mina Saucony Kinvara jättebra för långpass i våras, men jag blev trött i knäna efter ett tag.
Så jag ville ha lite mer dämpade än mina Kinvara, med samma dropp och skön passform, som gärna inte skulle kännas som att jag paketerade in mina fötter. Gillar att ha mycket plats i skorna och att skorna känns följsamma. Bäst trivs jag i mina barfotaskor men det känns osmart att springa halvmaror i dem :D

Provade massa skor och landade på Saucony Endorphin Shift!
Tror det är en fullträff. De är lätta att springa i (känns lite som att man inte behöver anstränga sig alls), är väldämpade utan att kännas svampiga, tar bra tag i underlaget, responsiva, supersköna, följsamma, och dessutom jätteglada färger så man blir superglad bara av att titta på dem.

Sjukt nöjd. Ska springa mer i morgon :bump:
 
Är det någon här som är duktig på stretchövningar?

Jag är idiotstel när jag sitter med benen i ett V rakt ut framför mig :crazy: Även när jag sitter med en tjock bok under rumpan så här jag svårt att öht räta ut ländryggen/vinkla om höften. Att vika överkroppen framåt är bara att glömma. Finns det någon mildare övning som tar i samma område?
 
Är det någon här som är duktig på stretchövningar?

Jag är idiotstel när jag sitter med benen i ett V rakt ut framför mig :crazy: Även när jag sitter med en tjock bok under rumpan så här jag svårt att öht räta ut ländryggen/vinkla om höften. Att vika överkroppen framåt är bara att glömma. Finns det någon mildare övning som tar i samma område?
Kanske standing wide-legged forward fold kan vara något? 😃 Googla för bilder! Man kan lägga armar/huvudet på en stol framför sig för avlastning.
Är också väldigt stel i v-sit på golv 😅
 
Kanske standing wide-legged forward fold kan vara något? 😃 Googla för bilder! Man kan lägga armar/huvudet på en stol framför sig för avlastning.
Är också väldigt stel i v-sit på golv 😅

Tack för tips! Baksida lår är ett pågående projekt, även om jag tycker att framåtfällningarna stående börjar bli riktigt skapliga. Varför det så himla mycket svårare sittande? 😅 Sen tror jag att jag behöver komplettera med något för insida lår (alt höft?) för jag blir krum i ryggen även i skräddarställning och klarar inte huksittande med hälarna i (det går preciiis om jag står jättebrett men det är fasiken inte bekvämt! :rofl:)
 
Är det någon här som är duktig på stretchövningar?

Jag är idiotstel när jag sitter med benen i ett V rakt ut framför mig :crazy: Även när jag sitter med en tjock bok under rumpan så här jag svårt att öht räta ut ländryggen/vinkla om höften. Att vika överkroppen framåt är bara att glömma. Finns det någon mildare övning som tar i samma område?
Hmm, jag kör Deep strech med Adriene. Kan programmet utantill men där är flera alternativ. Kan varmt rekommendera.

Annars brukar jag sitta upp med fötterna mot varandra och knäna pekande utåt och då kan man välja hur långt ifrån kroppen man ska ha benen och hur långt ner mot golvet man pressar knäna. Först kanske du inte behöver pressa, jag sitter så (liknande skräddarställning fast fötterna ihop med underfötterna mot varandra) med benen och knäna i princip nere i marken. Men välj vad som passar dig. Vet inte om det går eftersom du har svårt med skräddarställning men jag tycker man kan anpassa mycket.

Jag har en massa övningar men tror inte dom passar någon stel person eftersom jag sen barnsben och fortfarande är överrörlig och kan bända mig lite hur som helst och inte vet riktigt vad som är lätt och svårt :D
 
Senast ändrad:
Hmm, jag kör Deep strech med Adriene. Kan programmet utantill men där är flera alternativ. Kan varmt rekommendera.

Annars brukar jag sitta upp med fötterna mot varandra och knäna pekande utåt och då kan man välja hur långt ifrån kroppen man ska ha benen och hur långt ner mot golvet man pressar knäna. Först kanske du inte behöver pressa, jag sitter så (liknande skräddarställning fast fötterna ihop med underfötterna mot varandra) med benen och knäna i princip nere i marken. Men välj vad som passar dig. Vet inte om det går eftersom du har svårt med skräddarställning men jag tycker man kan anpassa mycket.

Jag har en massa övningar men tror inte dom passar någon stel person eftersom jag sen barnsben och fortfarande är överrörlig och kan bända mig lite hur som helst och inte vet riktigt vad som är lätt och svårt :D

Ska kika på deep stretch! Fotsulorna ihop klarar jag, dock inte med knäna i marken. Får fortsätta nöta där.

Jag är ett himla hopplock: jättestel i vissa leder och på tok för rörlig i andra :rofl:
 
Ska kika på deep stretch! Fotsulorna ihop klarar jag, dock inte med knäna i marken. Får fortsätta nöta där.

Jag är ett himla hopplock: jättestel i vissa leder och på tok för rörlig i andra :rofl:
Ja titta på Deep strech, jag tycker det är skönt att göra dom sakerna även om man känner sig stressad eller uppe i varv.

Haha, ja man får kanske kämpa lite med att få ner benen när man sitter så.

Jag brukar sätta mig ner med benen i vinkel med knäna fram och fötterna bakåt på vardera sidan av kroppen och sen lägger jag mig ner bakåt med hela kroppen mot golvet. Den älskar jag, vet inte om det finns ett namn, gjorde det alltid som barn.

Vilka leder är dom rörliga?

Jag gick till sjukgymnast i högstadiet och fick order om att inte stretcha och övningar för att bli "mer stel". Nu i äldre ålder känner jag dock att jag mår bättre av att stretcha ibland. Är fortfarande överrörlig men stelare än förr.
 
Ja titta på Deep strech, jag tycker det är skönt att göra dom sakerna även om man känner sig stressad eller uppe i varv.

Haha, ja man får kanske kämpa lite med att få ner benen när man sitter så.

Jag brukar sätta mig ner med benen i vinkel med knäna fram och fötterna bakåt på vardera sidan av kroppen och sen lägger jag mig ner bakåt med hela kroppen mot golvet. Den älskar jag, vet inte om det finns ett namn, gjorde det alltid som barn.

Vilka leder är dom rörliga?

Jag gick till sjukgymnast i högstadiet och fick order om att inte stretcha och övningar för att bli "mer stel". Nu i äldre ålder känner jag dock att jag mår bättre av att stretcha ibland. Är fortfarande överrörlig men stelare än förr.

Ja den att lägga sig bakåt gjorde jag också mycket som barn. Som vuxen har jag inte testat (än ...). Även att lägga benen bakom nacken var populärt ett tag på lågstadiet. Nu hade jag nog brutit något om jag skulle försöka. Favoriten just nu är extended childs pose och jag har hört från mamma att jag ofta sov i den positionen (fast med armarna längs kroppen) som liten :D

Jag har dålig koll på vilka leder det är. Rent generellt så är jag stel i höfter och överrörlig i axlar men det finns vissa lägen som är bättre/sämre än andra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
96 97 98
Svar
1 952
· Visningar
62 238
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 125
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 077
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 360
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp