Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Okej, ännu en yogauppdatering från mig :angel: man får passa på att njuta när det går bra! Dagens pass började jag med ett litet flow som värmde upp handleder, händer, axlar, höfter och hamstrings. Sen gjorde jag Dag 19 av det programmet jag kör som idag bestod av stärkande övningar - tre set gånger 10-20 reps av side kicks, plow-to-sit, bear crawl och scorpions. Efter det fick jag för mig att jag skulle prova göra en riktig flying crow vilket visade sig vara mycket svårare än jag trodde. MEN! Efter x antal face plants så lyckades jag faktiskt hålla den en liten stund! :bump: Så sjukt glad att min kropp samarbetar med mig igen!! Nu blir det nog lite vila ett par dagar.
kyq308D.jpg


Galet Snyggt! Vad är det för program du följer?
 
Galet Snyggt! Vad är det för program du följer?
Tack! :laugh: Det heter The Core Play av Karin Dimitrovova. Det är ett yogaprogram inriktat på att stärka framförallt magmusklerna så att man ska kunna gå vidare och göra olika handstands och arm balances. Tycker det funkar bra! Just yoga är ju så beroende av ett starkt core så jag har sett förbättringar i nästan alla positioner sen jag började med det.
 
Jag med :p Men jag är ju som sagt lite nykär i mys-tränandet just nu. Kan inte för allt i världen förstå varför jag tränat så hårt tidigare 😅
Jag är lite likadan men sånt där går så mycket i perioder också. Ibland vill jag bara mysstretcha och meditera framför ett ljus och ibland får jag för mig att jag ska klättra berg eller (ve och fasa!) ut och springa :p
 
Crossfitpremiär avklarad! Jag är precis lika slutkörd och full av endorfiner som jag trodde att jag skulle vara. Herregud vad jag älskar denna träningsform, herregud vad jag har saknat detta ställe och herregud vad jag har saknat att träna med andra! :love:

Passet var alldeles fruktansvärt, men jag hade tjuvkikat i förväg och var beredd (nåja, så beredd man nu kan vara):

40 burpees
30 hang power clean
20 push press

2 rundor och målet var att bli klar så snabbt som möjligt men inom 15 minuter.

Jag blev klar på 13:03 och körde med tom skivstång (15 kg) vilket var fullt tillräckligt. Det var fruktansvärt tungt mentalt och jag avslutade liksom ändå med blodsmak i munnen och en middag som höll på att komma upp igen :angel: Men förutom det så kändes det verkligen som att kroppen var med på noterna och rörelserna satt riktigt bra tycker jag. Blev även stolt som en tupp när instruktören, som annars inte brukar säga så mycket, sa "you're looking fit". Den komplimangen kommer jag leva länge på, för är det något jag inte känt mig på senaste är det "fit"! :D

Nu tuggar jag i mig en rejäl portion keso med fruktsallad, nötter och honung och ska se ett avsnitt av en serie innan jag somnar som en stock. Vilar imorgon vilket lär behövas, och på fredag blir det crossfit igen!
Gud vad nice det låter! Svinjobbigt också såklart men känslan!! 🤩
 
Jag påbörjade ett nytt träningsprogram i måndags, supertaggad! Måndag morgon löpintervaller, tisdag benpass och onsdag en powerwalk. Planerade för rygg idag meeeen då vaknade jag upp med halsont :down: Så typiskt!

Det var i alla fall riktigt härligt att komma tillbaka till ordentlig styrketräning! Har ordentlig träningsvärk efter bland annat raka marklyft, bulgarian split squats och jägarvila supersetat med goblet squats 😝

hoppas detta går över snabbt, vill trääääna ju :p
 
Tack! :laugh: Det heter The Core Play av Karin Dimitrovova. Det är ett yogaprogram inriktat på att stärka framförallt magmusklerna så att man ska kunna gå vidare och göra olika handstands och arm balances. Tycker det funkar bra! Just yoga är ju så beroende av ett starkt core så jag har sett förbättringar i nästan alla positioner sen jag började med det.

Tack för tips! Kör själv Adriennes 30-dagars utmaningar just nu men tittar lite efter något lite tyngre.
 
Jag har planer på ett 6:00-pass imorgon bitti så håll tummarna att jag kommer ifrån jobbet i tid ikväll o får sova ok 🤞
På lördag är planen en yogaklass Vinyasa Flow kl 10 ihop med en kompis. Gått på den studion mkt för 4 år sen när jag körde hårt på yoga ett tag men inte blivit många pass senaste åren 😇 Men min bästa kompis ville börja träna yoga och frågade om jag kunde tänka mig följa med så det ska bli kul!!
 
Jösses vilken dag, flängt omkring hela dagen känns det som, gått själv och med hundarna och cyklat och tränat och städat i 1 timme.

Valde mellan att träna rygg/ben eller springa och valde att springa men då gav mina helt nya tights upp och tappade all elasticitet på en gång så jag fick springa och hålla uppe dom med handen. Så besviken på byxorna, förstår inte ens hur man kan misslyckas så pass mycket i tillverkningen.

Ändrade då planer och körde rygg och ben. Det var tungt idag. Har lagt till utfallssteg och det var svårare än jag tänkte när man hade hantlarna, det var både tungt och jag kände att jag hade dålig balans, men körde ändå 30 höger och 30 vänster.

Benböj och marklyft var skräcken förut men nu tycker jag det är bland det bästa. Övar teknik och tror jag gör rätt nu och kände redan idag att jag ska öka på med några kilon nästa gång. Hurra, så roligt att se resultat :banana:

Älskar latsdrag och rod i kabelmaskin som jag kallar det, det fick jag också göra idag.

Plus några hemska och jobbiga övningar och några neutrala övningar. Men allt kan ju inte vara lika roligt.


På tal om höftlyft så känner jag mig extremt fånig när jag halvligger mot en bänk och lyfter upp och ner med en stång över mig. Funderar på att ta bort eller byta mot en annan variant igen. Sen är det en övning med pilatesboll som är krånglig trots att jag tränar mycket med boll, svårt att veta om jag gör rätt. Kikat på Youtube och där ser det ju lätt ut men att göra det är svårare.
 
Jösses vilken dag, flängt omkring hela dagen känns det som, gått själv och med hundarna och cyklat och tränat och städat i 1 timme.

Valde mellan att träna rygg/ben eller springa och valde att springa men då gav mina helt nya tights upp och tappade all elasticitet på en gång så jag fick springa och hålla uppe dom med handen. Så besviken på byxorna, förstår inte ens hur man kan misslyckas så pass mycket i tillverkningen.

Ändrade då planer och körde rygg och ben. Det var tungt idag. Har lagt till utfallssteg och det var svårare än jag tänkte när man hade hantlarna, det var både tungt och jag kände att jag hade dålig balans, men körde ändå 30 höger och 30 vänster.

Benböj och marklyft var skräcken förut men nu tycker jag det är bland det bästa. Övar teknik och tror jag gör rätt nu och kände redan idag att jag ska öka på med några kilon nästa gång. Hurra, så roligt att se resultat :banana:

Älskar latsdrag och rod i kabelmaskin som jag kallar det, det fick jag också göra idag.

Plus några hemska och jobbiga övningar och några neutrala övningar. Men allt kan ju inte vara lika roligt.


På tal om höftlyft så känner jag mig extremt fånig när jag halvligger mot en bänk och lyfter upp och ner med en stång över mig. Funderar på att ta bort eller byta mot en annan variant igen. Sen är det en övning med pilatesboll som är krånglig trots att jag tränar mycket med boll, svårt att veta om jag gör rätt. Kikat på Youtube och där ser det ju lätt ut men att göra det är svårare.

Litet tips för utfallsstegen som min PT lärde mig: lägg aktivt över hela vikten på främre foten i bottenläget. Man kan till och med tänka att man ska lyfta bakre foten samtidigt som man pressar sig upp till stående. Akta så att du inte viker ut främre knäet och börja med enbart kroppsvikt. Det blir mycket tyngre men man får det lättare med balansen :)
 
Gav mej ut på löptur förut, tanken va 13-14km men efter ca 3 så vek jag in på min 8km runda istället. Kände mej stel, kantig och allmänt långsam. Inget skönt flyt alls. Hade troligtvis dött om jag skulle sprungit långt:cautious:
Efter 5km släppte det och kändes helt ok, konstigt nog hade jag ett rätt högt tempo? Snittade på 5.25/km vilket jag aldrig skulle gissat på, brukar ha bra koll på vilket tempo jag håller men idag va det inte mycket som stämde.
Hoppas nästa runda blir behagligare:cool:
 
Litet tips för utfallsstegen som min PT lärde mig: lägg aktivt över hela vikten på främre foten i bottenläget. Man kan till och med tänka att man ska lyfta bakre foten samtidigt som man pressar sig upp till stående. Akta så att du inte viker ut främre knäet och börja med enbart kroppsvikt. Det blir mycket tyngre men man får det lättare med balansen :)
Tack för super bra tips
 
Tack för tips! Kör själv Adriennes 30-dagars utmaningar just nu men tittar lite efter något lite tyngre.
Jag gillar verkligen Adriene men kände efter ett tag att jag liksom inte kom vidare. Så jag kan rekommendera att prova nåt annat om du också känner dig lite fast. Dock så är The Core Play inte en yoga session per dag, vissa dagar är det x antal sets av övningar bara, så jag kör även lite yoga utöver det programmet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
97 98 99
Svar
1 966
· Visningar
63 031
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 446
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 315
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 393
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp