Kropp&Själ Träning & hälsa del 7

Hehe ja då förstår jag att det blir svårt :laugh: jag har ju gjort om mitt program med tiden, delvis också eftersom det vore helt omöjligt att hinna plugga på tillräckligt mycket direkt. Men nu känner jag att jag landa i något som känns värt att köra en längre tid. Ska definiera progressionen mellan veckorna lite tydligare men annars känns det som att jag har något som funkar :)

Har du online pt? Håller på och letar efter den som kan passa sen när det är dags nästa sommar. Men då är det med fokus på tävling 1,5 år senare.
Härligt :)

ja jag kör just nu med reFitness, inte provat något annat så har inget att jämföra med :p Kör både kost och träning.
 
Förra söndagen så joggade jag 12 km. Har haft en mental spärr för lite längre sträckor men kom runt på ett ok sätt och var glad över det. Gick mig dock rejält tom och mådde illa och var sliten i kroppen dagarna efter. Blev mina minst 10 000 steg mån, ons och fre och cyklade tis och tors (55 min och 45 min) Efter cyklingen på torsdag sprang jag en kilometer bara för att kolla av kroppen. Sprang men rätt bra tempo och var inga konstigheter.
Idag var det svinkallt och dimmigt och jag var inte alls sugen på att gå ut. Men ut kom jag. Hade som mål att jogga rundan som är 5,3 km och gå efteråt för att komma upp i stegen. Men det blev 12 km, igen. Förutom att jag frös i underlivet och knät gnällde precis på slutet så känns det bra att klara längre distans utan att totaldö.
 
Förra söndagen så joggade jag 12 km. Har haft en mental spärr för lite längre sträckor men kom runt på ett ok sätt och var glad över det. Gick mig dock rejält tom och mådde illa och var sliten i kroppen dagarna efter. Blev mina minst 10 000 steg mån, ons och fre och cyklade tis och tors (55 min och 45 min) Efter cyklingen på torsdag sprang jag en kilometer bara för att kolla av kroppen. Sprang men rätt bra tempo och var inga konstigheter.
Idag var det svinkallt och dimmigt och jag var inte alls sugen på att gå ut. Men ut kom jag. Hade som mål att jogga rundan som är 5,3 km och gå efteråt för att komma upp i stegen. Men det blev 12 km, igen. Förutom att jag frös i underlivet och knät gnällde precis på slutet så känns det bra att klara längre distans utan att totaldö.
Vad roligt att du kommit över den spärren, och att du inte blev avskräckt när du gick dig tom förra söndagen :bow:
 
Jag jobbar vidare på yogan! Har blivit lite lätt beroende av arm balances tror jag :o har gjort alla möjliga varianter av crow/crane och idag fick jag ett infall och jobbade på fallen angel. One-arm crow (a k a air baby) är nog mitt ultimata mål just nu men det kommer nog ta ett tag :p är halvvägs igenom andra rundan av yogaprogrammet nu. Ska bli kul att utvärdera i slutet av den här rundan och se om jag ska köra en runda till eller kanske prova något annat program.
 
Längdpremiär ikväll! Det började toksnöa i eftermiddag och under kvällen så spåren var en aning igensnöade men ändå fantastiskt att stå på skidor igen. Nästan exakt fem månader sen sist. Skakigt utför :nailbiting:, blir trött på att jag är så dålig utför. Men nu ska jag försöka åka 2-3 gånger i veckan så måste ju bli bättre?!
DSC_2593.JPG
 
Min träning senaste tre dagarna har varit att gå i skogen, en hel del uppför och långt med packad ryggsäck och bössa på ryggen. Rätt sleten i min stackars rygg men som jag älskar de här dagarna på året :love: Idag jagar vi inte då vi blev klara igår så jag ska rida min äldsta häst för första gången på två månader (han har varit skadad) och greja ute i trädgården och på gården. Blir säkert en promenad med hunden också. Om inte annat så ska hon få spåra och så ska shettisen motionerad på något sätt. Så det blir lite vardagsmotion för min del och ladda upp för magnetröntgen av ryggen i morgon🙈
 
Min träning senaste tre dagarna har varit att gå i skogen, en hel del uppför och långt med packad ryggsäck och bössa på ryggen. Rätt sleten i min stackars rygg men som jag älskar de här dagarna på året :love: Idag jagar vi inte då vi blev klara igår så jag ska rida min äldsta häst för första gången på två månader (han har varit skadad) och greja ute i trädgården och på gården. Blir säkert en promenad med hunden också. Om inte annat så ska hon få spåra och så ska shettisen motionerad på något sätt. Så det blir lite vardagsmotion för min del och ladda upp för magnetröntgen av ryggen i morgon🙈
Lycka till imorgon! Hoppas det går bra! ❤
 
Längdpremiär ikväll! Det började toksnöa i eftermiddag och under kvällen så spåren var en aning igensnöade men ändå fantastiskt att stå på skidor igen. Nästan exakt fem månader sen sist. Skakigt utför :nailbiting:, blir trött på att jag är så dålig utför. Men nu ska jag försöka åka 2-3 gånger i veckan så måste ju bli bättre?!
Visa bifogad fil 58770
Vad mysigt det ser ut :love: längtar tills jag är tillbaka på skidor också!
 
En tuff träning i fredags på cross:en, massor med situps som jag gjorde fel delvis och därför har ont i sidorna av halsen nu. Jag gjorde för många för fort och tappade bålen. Live and learn.

Spinningen igår var trevlig i alla fall, trots att RPM:n blev inställd så jag fick köra en vanlig cykel45 som inte är lika rolig, men jag fick jobba på och svettas lite.

Jag stod och flexade lite för mig själv här hemma förut, naken och stolt, med en katt som glodde uttråkat från soffan. Styrketräning gör viss skillnad! Några muskler har faktiskt börjat manifestera sig, lagom försynt, här och där. 💪
 
Jag har varit lite förkyld hela den här veckan så jag har knappt tränat alls. Jag kände mig fräsch torsdag eftermiddag så jag sprang mitt planerade (lätta) pass på fredagen och det kändes bra. Men sen blev jag sämre igen i helgen. Jag har missat mina planerade pass tisdag, torsdag och idag men jag har i alla fall promenerat två dagar.
 
Styrka rygg och bröst idag, blev riktigt trött i musklerna men på ett skönt sätt! Marklyft, good mornings, hantelrodd (enarms + breda), liggande hantelpress, flyes, armhävningar. Avslutade med 10 min HIIT. Tidigare idag även en promenad på runt 80 minuter.

Bra avslutning på en väldigt bra träningsvecka! :up:
 
Jag experimenterar med väldigt basic meditations-/avslappningsövningar efter mina yogapass. Det är en väldigt enkel "fokusera på en kroppsdel i taget"-övning i grunden, som vidareutvecklas så att jag fått något av en låtsaskompis. Jag har nu en väldigt lurvig, varm och egensinnig shettis alternativt hund (detaljerna är inte helt klara ännu) boendes i magen, som jag med hjälp av andningsteknik och tankekraft försöker lotsa runt i kroppen enligt ett bestämt mönster. Än så länge är den dåligt dresserad och jag har fullt sjå med att få den att sakta ner och att inte studsa runt hej vilt mellan kroppsdelarna :rofl:
 
Idag blir det en lång pw med dubbelvagnen istället för gym, har sån hemsk jäkla mensvärk som går ut i ländryggen/benen så jag pallar inte med gym idag:meh:
 
Jag blir aldrig snabbast eller starkast.
Jag kommer aldrig röra mig särskilt smidigt.
Men envisheten och pannbenet är det däremot klass på.😉
När man är slut så orkar man lite till, kom ihåg det!🏃‍♀️
Man klarar lite mer än vad man trodde ifrån början.👊
Idag blev det 5,3 km jogg och därefter 2,4 km promenad. Hur tänker ni med ”avskrittning” av er själva efter pulshöjande aktivitet?
69A811CE-A563-485D-A04E-88CF618F9C4D.jpeg
 
Jag blir aldrig snabbast eller starkast.
Jag kommer aldrig röra mig särskilt smidigt.
Men envisheten och pannbenet är det däremot klass på.😉
När man är slut så orkar man lite till, kom ihåg det!🏃‍♀️
Man klarar lite mer än vad man trodde ifrån början.👊
Idag blev det 5,3 km jogg och därefter 2,4 km promenad. Hur tänker ni med ”avskrittning” av er själva efter pulshöjande aktivitet? Visa bifogad fil 58846
Man behöver inte va snabbast eller starkast! Ett tjockt pannben kan ta en hur långt som helst.

Jag värmer aldrig ner, jag brukar sätta mej på trappan ute och andas ett par andetag och gå igenom posten :rofl: Sen går jag in och svettas klart och sen in i duschen. Märker ingen skillnad om jag värmer upp innan eller ner efter mot att starta/sluta tvärt. Sen om det är skadligt eller ej kan jag inte svara på men det har fungerat de senaste 7åren som jag har tränat.
 
Igår var jag på magnetröntgen med ryggen och redan idag har jag fått svar. Inga sjukdomar eller skador som syntes där utan det verkar vara muskulärt. Skulle få remiss till sjukgymnast och så ska jag fortsätta gå på massage :) Ska iväg och prova ut mina sulor på torsdag. Känns skönt att det inte är några skador på kotor eller liknande utan det är träning och massage som gäller och att jag får sulor som rätar upp mig hoppas jag gör stor skillnad.
 

Hästfolk, Häst, Avel, Grenar

Allmänt, Fritid, Barn

  • Vad gör vi? Del CXIX

Hund, Katt, Andra Djur

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Upp