Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har inte postat på länge men jag tränar på med yogan. Är snart klar med runda nummer två av programmet och håller på med handstands och arm balances på sidan av (var dock tvungen att vila handlederna lite på senaste). Jag skulle vilja få in lite pull-up träning kanske tre dagar i veckan också men än så länge har jag inte lyckats övertala mig själv om att göra det :p
 
Var inte säker på om det skulle bli träning idag, dagen började med migränaura varpå jag snabbt tryckte i mig värktabletter. Lyckades mota den värsta huvudvärken och ett par timmar senare kände jag mig helt okej så det blev träning :up: Rygg och bröst, nytt pass så fick testa mig fram lite. Lite diverse rodd, marklyft, liggande hantelpress och sånt. Även promenerat mycket idag.

Överlag en mycket bra träningsvecka!
 
Igår bestämde jag att jag skulle vila från rehabprogrammet. Var aktiv hela dagen med grejande på gården, lek med ungarna, promenad med hunden, ridning och arbete från marken med de två andra hästarna så jag var såå trött i ryggen.

Idag känns den helt okej faktiskt. Jag fortsätter gå med skor inne och det är så skönt när jag går från barfota till skor med inläggen, hela jag rätas upp! Planen är att köra rehabprogrammet varje dag mån-fre och blir det även till helgen är det en bonus, inget måste. Sen ska jag rida flera dagar, underbart att vara igång igen :love: Promenader blir det de dagar jag hinner.
 
Fick mail ifrån de som anordnade virtuella loppet att jag kom på plats 17 av 116 startande i min ålderskategori. Va fan! Jag blev ju lite stolt:rofl:
Wow! Heja dig! :banana:
Igår bestämde jag att jag skulle vila från rehabprogrammet. Var aktiv hela dagen med grejande på gården, lek med ungarna, promenad med hunden, ridning och arbete från marken med de två andra hästarna så jag var såå trött i ryggen.

Idag känns den helt okej faktiskt. Jag fortsätter gå med skor inne och det är så skönt när jag går från barfota till skor med inläggen, hela jag rätas upp! Planen är att köra rehabprogrammet varje dag mån-fre och blir det även till helgen är det en bonus, inget måste. Sen ska jag rida flera dagar, underbart att vara igång igen :love: Promenader blir det de dagar jag hinner.
Vad skönt att du märker sådan skillnad redan, vad glad jag blir av att läsa det! Förhoppningsvis blir åtminstone de här två sista månaderna av 2020 lite bättre än resten av året :)
 
Jag tog det lugnt i helgen som planerat. Sov typ 10 timmar både fredag, lördag och söndag natt och har roat mig med lite promenerande på dagarna men inte mer än så. Är nöjd med förra veckan överlag, det blev träning tre dagar och en massa vardagsmotion däromkring. Planen för veckan som kommer är:

Måndag: 3 km rask promenad, annars vila
Tisdag: Löpning (intervaller)
Onsdag: 6 km transportcykling, annars vila
Torsdag: 2 km transportpromenad, crossfit
Fredag: 2 km transportpromenad, crossfit
Lördag: 4 km promenad, annars vila
Söndag: Vila + massage

Från lördag-måndag kommer jag och sambon att checka in på ett slott utanför Edinburgh och bo där i två nätter för att komma bort lite. Läsa böcker, äta choklad, dricka bubbel och bara vara. Det ska bli väldigt skönt, och som synes har vi även bokat in oss på varsin massage. Som vi behöver en sådan helg efter de senaste månadernas prövningar!
 
Wow! Heja dig! :banana:

Vad skönt att du märker sådan skillnad redan, vad glad jag blir av att läsa det! Förhoppningsvis blir åtminstone de här två sista månaderna av 2020 lite bättre än resten av året :)

Ja jag märker skillnad med att jag liksom rätar upp mig mer. Men resten märker jag inte skillnad på än, har varit väldigt trött och öm i ryggen sen jag var hos sjukgymnasten 😅 Men jag lever på hoppet och hoppas det gör skillnad efter några veckors tränande :) Känner inte riktigt samma intensiva trötthet i ländryggen efter promenader osv tack vare sulorna heller!
 
Jag tog det lugnt i helgen som planerat. Sov typ 10 timmar både fredag, lördag och söndag natt och har roat mig med lite promenerande på dagarna men inte mer än så. Är nöjd med förra veckan överlag, det blev träning tre dagar och en massa vardagsmotion däromkring. Planen för veckan som kommer är:

Måndag: 3 km rask promenad, annars vila
Tisdag: Löpning (intervaller)
Onsdag: 6 km transportcykling, annars vila
Torsdag: 2 km transportpromenad, crossfit
Fredag: 2 km transportpromenad, crossfit
Lördag: 4 km promenad, annars vila
Söndag: Vila + massage

Från lördag-måndag kommer jag och sambon att checka in på ett slott utanför Edinburgh och bo där i två nätter för att komma bort lite. Läsa böcker, äta choklad, dricka bubbel och bara vara. Det ska bli väldigt skönt, och som synes har vi även bokat in oss på varsin massage. Som vi behöver en sådan helg efter de senaste månadernas prövningar!

Det är ni värda! Njut!
 
När november erbjuder 16grader då springer man i shorts! :D
Härlig runda med bra fart och ork idag!
IMG_20201102_125804_399.jpg
 
Nja, höstlovet kanske inte blev så aktivt som jag planerat. Den lilla snön som fanns smälte till blankis och all form av löpning uteblev. Dock flera härliga powerwalks upp på fjället. 20 minuter rakt upp i princip - bra hjärtaktivitet! Höstlovet blev annars mycket bra med renovering av sovrum och mysig spökvandring.

Min relation med Sebbe på reklamation beträffande min spinningcykel har tagit ett steg vidare. Men Sebbe vaknade inte riktigt förrän jag började använda ord som "orimligt" "icke gynnsamt" "svaga processer" etc då fick jag tillskickat mig en ny pedal också. Pedalen skulle på men det är fortfarande inte helt bra. Men nu struntar jag i Sebbe, tänker att det får bära eller brista så jag vållade dit pedalen och blir det något mer problem lägger jag mig inte i monolog med Sebbe igen, utan tar vevarm och pedal till gubbarna i verkstan på jobbet... I alla fall så fick jag mig äntligen ett spinningpass i lördags. Nu ska jag köra alla TheTrip på räcke och rad för att fira.

I går var det väl mycket hushållsgöromål som stod på schemat, samt barnens aktiviteter. Följde lillen på hans innebandy medan maken tog stora på dennes innebandymatch. Lillen råkar ha sin innebandy i stans friidrottshall så medan lillen tränade passade jag på att smyga ut på löparbanorna. Först blev det 1 mile till uppvärmning sedan 5*60 meters intervaller innan jag smög till en dunkelt hörn och satte upp lite häckar som jag lekte med (jämfota hopp, snabba fötter etc) väldigt pulshöjande. Efter innebandyn var slut ville lillen och hans kompis testa höjdhoppsställningen, jag KUNDE inte låta bli, höjdhopp var min favoritgren under skolans friidrottstimmar. Så medan föräldrarna lämnade hallen, smög jag av mig jackan och HOPPADE några hopp. Första gången vek sig benet i upphoppet, andra gången kom jag faktiskt över :) Typ 50 cm under mitt rekord från nian :) Sedan hem och satte på middagen och medan grytan kokade ihop körde jag 15 min med skivstången. Så summa sumarum rätt bra helg ändå!

Ikväll blir det måndagsyoga ( min nya tradition) i morgon spinning och sedan får vi se vad resten av veckan bjuder på, men nu när cykeln är i funktion så kommer kondition att prioriteras.
 
Första PT-tillfället inbokat på torsdag :) Hade en kortare konsultation med PTn i fredags och pratade om nuvarande träningsstatus och mål. Har aldrig tränat med PT tidigare så ska bli spännande att se hur mycket min teknik kan förbättras och att få ytterligare ny pepp och motivation att fortsätta köra på.
 
Nja, höstlovet kanske inte blev så aktivt som jag planerat. Den lilla snön som fanns smälte till blankis och all form av löpning uteblev. Dock flera härliga powerwalks upp på fjället. 20 minuter rakt upp i princip - bra hjärtaktivitet! Höstlovet blev annars mycket bra med renovering av sovrum och mysig spökvandring.

Min relation med Sebbe på reklamation beträffande min spinningcykel har tagit ett steg vidare. Men Sebbe vaknade inte riktigt förrän jag började använda ord som "orimligt" "icke gynnsamt" "svaga processer" etc då fick jag tillskickat mig en ny pedal också. Pedalen skulle på men det är fortfarande inte helt bra. Men nu struntar jag i Sebbe, tänker att det får bära eller brista så jag vållade dit pedalen och blir det något mer problem lägger jag mig inte i monolog med Sebbe igen, utan tar vevarm och pedal till gubbarna i verkstan på jobbet... I alla fall så fick jag mig äntligen ett spinningpass i lördags. Nu ska jag köra alla TheTrip på räcke och rad för att fira.

I går var det väl mycket hushållsgöromål som stod på schemat, samt barnens aktiviteter. Följde lillen på hans innebandy medan maken tog stora på dennes innebandymatch. Lillen råkar ha sin innebandy i stans friidrottshall så medan lillen tränade passade jag på att smyga ut på löparbanorna. Först blev det 1 mile till uppvärmning sedan 5*60 meters intervaller innan jag smög till en dunkelt hörn och satte upp lite häckar som jag lekte med (jämfota hopp, snabba fötter etc) väldigt pulshöjande. Efter innebandyn var slut ville lillen och hans kompis testa höjdhoppsställningen, jag KUNDE inte låta bli, höjdhopp var min favoritgren under skolans friidrottstimmar. Så medan föräldrarna lämnade hallen, smög jag av mig jackan och HOPPADE några hopp. Första gången vek sig benet i upphoppet, andra gången kom jag faktiskt över :) Typ 50 cm under mitt rekord från nian :) Sedan hem och satte på middagen och medan grytan kokade ihop körde jag 15 min med skivstången. Så summa sumarum rätt bra helg ändå!

Ikväll blir det måndagsyoga ( min nya tradition) i morgon spinning och sedan får vi se vad resten av veckan bjuder på, men nu när cykeln är i funktion så kommer kondition att prioriteras.
Wow, snacka om att verkligen hitta & utnyttja små träningstillfällen där man kan! Imponerande!
 
Styrka idag, och jag gör bra framsteg tycker jag! Däremot fick jag ont i knäna lite under baletten. Aldrig haft problem med dem innan och det var en ganska skarp, nypande smärta. Undrar vad det är som pågår egentligen där... Alltid är det något fel på kroppen min känns det som :crazy:
 
Idag kunde jag gå ur sängen utan att det gjorde sådär jätteont i ryggen 🙏 Musklerna kanske börjar slappna av lite! Och då klippte jag ändå alla tre hästarna igår och ni som klippt hästar, särskilt de på ca 80 cm i mankhöjd, vet att man har inte så bra arbetsställning😅
 
Så frustrerad. Det har gått snart två veckor sen jag helt plötsligt fick ont i stortån och leden bakom. Jag var i bättre form än någonsin.
Har vilat en vecka helt med laser, voltaren gel och Pronaxen.
Cyklade igår och kände inget i foten under tiden men idag anar jag mer smärta. 😕
 
Bokat massage nästa vecka, blir skönt för kroppen det :) Jag kör massagepistolen på mina största problemområden nästan varje dag och det känns att det hjälper.

Idag ska jag rida på lunchen och ikväll ska jag stängsla, gå en promenad med hund och de andra två hästarna och träna.
 
Jag skippade intervallerna och körde ett träningspass med PT-Fia på Instagram Live istället! Verkligen inte likt mig att haka på något sådant, men nu råkade jag se det typ 10 minuter innan det började och hade redan träningskläder på mig så... Tycker också att hon är en så himla härlig person att det vore kul att vara med på nån av hennes grejer. Det var en rätt bra genomkörare för hela kroppen måste jag säga och jag har en riktigt skön känsla såhär efteråt :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
97 98 99
Svar
1 966
· Visningar
62 960
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 392
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 295
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 393
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Anlägga blomrabatt
  • Semester.

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp