Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Två promenader och sen första träningspasset enligt schemat jag fick av sjukgymnasten :) Väldigt trött i ryggen idag. Lär väl ta ett tag för musklerna att ställa om. Jag går ju med skor inne också sen igår så kroppen är mer upprätt bara av det mot den är van vid plus att jag står upp en kvart då och då när jag jobbar och tänker mycket på mitt magstöd och hållningen.
Ska köra massagepistolen lite mera sen och så blir det träning igen ikväll. Ska gå en promenad på lunchen.
 
Veckans sista pass gjort. Varit en bra vecka (i vanlig ordning ska väl tilläggas) med lite mer sömn än i vanliga fall. Är ju höstlov nu hehe.

Igår var jag på OCR banan, så jäkla kul! Men det går väl att diskutera hur bra det var att köra axlar och rygg på morgonen hehe. Var rätt mör men fixande ändå både rep (länge leve att tekniken börjar sitta) och vanlig plan monkey bar. De hade även en som var takformad men det ger jag mig inte på utan att vara pigg i kroppen :p Ringarna däremot gick rejält trögt. Är märkbart svagare i vänsterhanden vilket blir jobbigt när jag behöver hålla hela min kroppsvikt i en hand i bytena mellan ringarna. Blir att börja alla pass på gymmet med att hänga tror jag, särskilt eftersom att jag är mitt i en bulk.

Det där bulkandet är ju rätt spännande. Har alltid varit smal, innan jag fick barn låg jag stadigt på 63 kg och efter barnet har jag legat mellan 56-58 kg. Ganska lite underhudsfett så att säga (är 170 cm) och ska nu gå emot alla former av hjärnspöken. Uppe på 61 kg nu på 1 månad så gått ganska fort att öka, har fortfarande rutor på morgonen så har inte ökat nämnvärt i fettprocent (en del såklart) och tänkte först att jag skulle upp till 63 kg men börjar mer och mer landa i att det nog snarare blir närmare 65-68 kg beroende på hur kroppen ser ut och känns. Läskigt dock men så jäkla nyttigt för den mentala biten. Denna vecka har jag dock legat mer på kcal balans (annats ligger jag på 500-1000 kcal över balans) men sen blir det att brassa av igen.
Kul med OCR, min kusin tävlar mycket i det och driver ett eget OCR-gym. Är väldigt peppad på att testa när jag är i hans stad nästa gång! :)
 
Ska bli intresserat att läsa hur det går för dig! Jag försökte bulka en gång för några år sen men insåg att för mig är det lika svårt att vare sig gå upp eller ner i vikt. Min kropp har en normalvikt kring 60 kg som default och att äta mer eller mindre än vad som känns naturligt är hemskt! 😅 Så jag är imponerad av de som klarar det! 😁
Det är hemskt. Var sååå svårt att få i mig maten de första veckorna. Slopade kcal räkningen efter typ 2 eller 3 veckor, nu väger jag mig varje morgon iallafall. Jag har betydligt svårare för att gå upp i vikt än ner, och det lär inte bli lättare desto mer muskler jag bygger. Men för mig är det oundvikligt, jag vill bygga mycket muskler och det funkar sämre med 15% fett på kroppen. Dessutom hade jag relativ energibrist så kroppen mår galet mycket bättre nu.

Men lätt är det inte haha. Matlådor for the win!

Kul med OCR, min kusin tävlar mycket i det och driver ett eget OCR-gym. Är väldigt peppad på att testa när jag är i hans stad nästa gång! :)

Åh kul, lyckans ost att kunna besöka ett sånt gym! Det är sjukt kul om man är det minsta lilla apa hehe.
 
Blä, detta har varit en värdelös träningsvecka. Har inte sprungit sedan måndags. Efter det blev jag förkyld och är fortf sjuk. Har inte funnits tider att testa så det blir först på tisdag. Känns dock inte som annat än vanlig förkylning så har svårt att tro att det skulle vara covid. Hoppas på att snart få vara igång igen. Tyvärr blev mitt lopp nu i november inställt igen så tur i oturen har jag inget som jag missar.
 
Jag är igång med crossfit igen och jag är så glad! Det är så roligt!
Tränade crossfit för ungefär 6-7 år sedan, sen flyttade vi och därefter hittade jag inget bra ställe.
Nu har jag fått mitt tredje barn och nu har jag hittat ett ställe där det känns bra (inte så macho). Och det är så kul!
Träning två dagar i veckan med bebis med och det funkar så bra.
Så himla glad att vara igång med en träningsform som passar mig och som jag vet ger bra resultat. Kroppen är rätt svag efter senaste graviditeten ...
 
Nu är mitt ”Halloween fun run” lopp avklarat! 10 km i fantastiskt väder! Kul att ha ett ”lopp” att springa trots att jag va själv. Kommer nog leta fler virtuella lopp:up:
 

Bifogade filer

  • 59C821C6-9D1F-4D57-BDB3-C908596E0AE5.jpeg
    59C821C6-9D1F-4D57-BDB3-C908596E0AE5.jpeg
    130,8 KB · Visningar: 8
Hur fasiken får man ordning på sömnen? :arghh:
Jag snittar mellan 6-6:45 h sömn per natt (men det ser egentligen ut så att jag sover runt 5 h måndag-fredag och 7 h lör-sön). Är totalt sönderkörd idag och vill bara dra något gammalt över mig.

Samtidigt som jag har så mycket att göra i jobb och studier att jag knappt hinner gå på toa.

Inte så träningsrelaterat kanske men sömnbristen bidrar till stress som har negativ inverkan på träningen hehe
 
Hur fasiken får man ordning på sömnen? :arghh:
Jag snittar mellan 6-6:45 h sömn per natt (men det ser egentligen ut så att jag sover runt 5 h måndag-fredag och 7 h lör-sön). Är totalt sönderkörd idag och vill bara dra något gammalt över mig.

Samtidigt som jag har så mycket att göra i jobb och studier att jag knappt hinner gå på toa.

Inte så träningsrelaterat kanske men sömnbristen bidrar till stress som har negativ inverkan på träningen hehe
För min del hjälper det att inte dricka kaffe sent, då sover jag ryckigt, ta bort telefoner/iPads ifrån sovrummet.
(Jag hade dock varit överlycklig om jag hade sovit så mycket:rofl: *älska småbarnsåren*)
 
Jag är igång med crossfit igen och jag är så glad! Det är så roligt!
Tränade crossfit för ungefär 6-7 år sedan, sen flyttade vi och därefter hittade jag inget bra ställe.
Nu har jag fått mitt tredje barn och nu har jag hittat ett ställe där det känns bra (inte så macho). Och det är så kul!
Träning två dagar i veckan med bebis med och det funkar så bra.
Så himla glad att vara igång med en träningsform som passar mig och som jag vet ger bra resultat. Kroppen är rätt svag efter senaste graviditeten ...
Åh, kul med lite crossfit-sällskap i tråden! :) Håller med om att icke-macho är väldigt viktigt, men det kan tyvärr vara svårt att hitta ibland enligt min erfarenhet. Är det någon slags pass särskilt för de som nyligen fått barn då, eftersom du nämner att bebis varit med?

Hur fasiken får man ordning på sömnen? :arghh:
Jag snittar mellan 6-6:45 h sömn per natt (men det ser egentligen ut så att jag sover runt 5 h måndag-fredag och 7 h lör-sön). Är totalt sönderkörd idag och vill bara dra något gammalt över mig.

Samtidigt som jag har så mycket att göra i jobb och studier att jag knappt hinner gå på toa.

Inte så träningsrelaterat kanske men sömnbristen bidrar till stress som har negativ inverkan på träningen hehe
Usch då, det låter lite kämpigt. Det första att göra är väl att identifiera grundproblemet. Går du och lägger dig för sent? Är du inte tillräckligt nedvarvad när du går och lägger dig? Finns det något du kan göra för att minska stressen från jobbet och studierna? Och så vidare... Finns ju massor av trick att ta till, men det beror lite på varifrån problemet kommer från början så att säga.
 
Jag tar det rätt lugnt den här helgen. Hade egentligen lite planer på att vara aktiv på olika vis, men det är klass 1-varning för både regn och vind hela helgen så det blev inställt alltihop. Min pulsklocka visar på 340 intensiva minuter den här veckan (det rekommenderade målet är 150) tack vare allt cyklande, promenerande och så träningen såklart, så det känns som att jag kan slappa med ganska gott samvete :D
 
Hur fasiken får man ordning på sömnen? :arghh:
Jag snittar mellan 6-6:45 h sömn per natt (men det ser egentligen ut så att jag sover runt 5 h måndag-fredag och 7 h lör-sön). Är totalt sönderkörd idag och vill bara dra något gammalt över mig.

Samtidigt som jag har så mycket att göra i jobb och studier att jag knappt hinner gå på toa.

Inte så träningsrelaterat kanske men sömnbristen bidrar till stress som har negativ inverkan på träningen hehe
Träning för sent på dagen kan ge sömnbesvär. Likaså överträning. Om jag tränar sent och så pass att det blir mer än lätt jogg, så får jag problem med sömnen. Jag somnar som en stock men vaknar igen runt 01 och är überpigg!
 
Promenad och träning igår :)
Idag har jag ridit för första gången på fyra veckor :love: Hoppas på att även hästen som varit skadad ska komma igång under ryttare under nästa vecka så då blir det äntligen mer ridning i mitt liv igen. Har även spårat med hunden idag vilket innebär att gå i skogen. Nu ska jag ner till gymmet och köra mitt träningspass sen blir det soffan och film med familjen. Är väldigt trött i ryggen efter alla förändringar jag gjort för sen den senaste veckan. Hoppas det snart börjar släppa lite spänningar.
 
Hur fasiken får man ordning på sömnen? :arghh:
Jag snittar mellan 6-6:45 h sömn per natt (men det ser egentligen ut så att jag sover runt 5 h måndag-fredag och 7 h lör-sön). Är totalt sönderkörd idag och vill bara dra något gammalt över mig.

Samtidigt som jag har så mycket att göra i jobb och studier att jag knappt hinner gå på toa.

Inte så träningsrelaterat kanske men sömnbristen bidrar till stress som har negativ inverkan på träningen hehe
Om det är stress som håller dig vaken (fysisk eller psykisk spelar ingen roll) så rekommenderar jag faktiskt att du får lergigan utskrivet. Väldigt mild antihistamin/lugnande som inte är beroendeframkallande. Du behöver ju inte använda den varje dag heller, men kan vara skönt att få sova ut ordentligt mellan varven.

Sen är det såklart inte någon permanent lösning, utan du måste ta tag i stressen också.
 
För min del hjälper det att inte dricka kaffe sent, då sover jag ryckigt, ta bort telefoner/iPads ifrån sovrummet.
(Jag hade dock varit överlycklig om jag hade sovit så mycket:rofl: *älska småbarnsåren*)
Åh, kul med lite crossfit-sällskap i tråden! :) Håller med om att icke-macho är väldigt viktigt, men det kan tyvärr vara svårt att hitta ibland enligt min erfarenhet. Är det någon slags pass särskilt för de som nyligen fått barn då, eftersom du nämner att bebis varit med?


Usch då, det låter lite kämpigt. Det första att göra är väl att identifiera grundproblemet. Går du och lägger dig för sent? Är du inte tillräckligt nedvarvad när du går och lägger dig? Finns det något du kan göra för att minska stressen från jobbet och studierna? Och så vidare... Finns ju massor av trick att ta till, men det beror lite på varifrån problemet kommer från början så att säga.
Träning för sent på dagen kan ge sömnbesvär. Likaså överträning. Om jag tränar sent och så pass att det blir mer än lätt jogg, så får jag problem med sömnen. Jag somnar som en stock men vaknar igen runt 01 och är überpigg!
Om det är stress som håller dig vaken (fysisk eller psykisk spelar ingen roll) så rekommenderar jag faktiskt att du får lergigan utskrivet. Väldigt mild antihistamin/lugnande som inte är beroendeframkallande. Du behöver ju inte använda den varje dag heller, men kan vara skönt att få sova ut ordentligt mellan varven.

Sen är det såklart inte någon permanent lösning, utan du måste ta tag i stressen också.

Jag har inga problem att somna, tvärt om. Som en stock hehe.

Problemet är nog egentligen att jag inte hinner allt jag måste göra. Har min son halva veckorna så har 3/4 dagar att hinna med majoriteten av studierna. Plus att jag jobbar 70%. Vilket gör att jag går och lägger mig framåt 11-12 på nätterna och går upp 5-6 för att jobba.

Den bistra sanningen är nog att jag måste traska iväg till chefen och säga att jag måste gå ner i tid. Är inne på sista året på utbildningen och tempot är så galet mycket högre än det varit innan (jobbat hela utbildningen utan problem). Har dubbla kurser fram till 4/11 och sen har jag "bara" det självständiga arbetet kvar. Har nog försökt ignorera det faktum. Men å andra sidan skrev jag på 50% och landade på 70% när schemat sattes...
 
Jag har inga problem att somna, tvärt om. Som en stock hehe.

Problemet är nog egentligen att jag inte hinner allt jag måste göra. Har min son halva veckorna så har 3/4 dagar att hinna med majoriteten av studierna. Plus att jag jobbar 70%. Vilket gör att jag går och lägger mig framåt 11-12 på nätterna och går upp 5-6 för att jobba.

Den bistra sanningen är nog att jag måste traska iväg till chefen och säga att jag måste gå ner i tid. Är inne på sista året på utbildningen och tempot är så galet mycket högre än det varit innan (jobbat hela utbildningen utan problem). Har dubbla kurser fram till 4/11 och sen har jag "bara" det självständiga arbetet kvar. Har nog försökt ignorera det faktum. Men å andra sidan skrev jag på 50% och landade på 70% när schemat sattes...

Ett litet tillägg: jag pluggar just nu 150% och jobbar 70% som lärare, är mentor till en åk 4. Och det är så vansinnigt tufft just nu att samtidigt ha en ny grupp elever med allt vad det innebär. Är en rätt stökig årskurs med mycket konflikthantering och hög frånvaro i arbetslaget. Två av våra behöriga lärare är sjukskrivna och en tredje är ofta sjuk vilket gör att det många dagar bara är en behörig lärare på plats + jag och våra resurser och vikarier. Men detta är saftigt OT haha.

Blir att prata med chefen på måndag annars sitter jag nog i väggen snart
 
Åh, kul med lite crossfit-sällskap i tråden! :) Håller med om att icke-macho är väldigt viktigt, men det kan tyvärr vara svårt att hitta ibland enligt min erfarenhet. Är det någon slags pass särskilt för de som nyligen fått barn då, eftersom du nämner att bebis varit med?


Usch då, det låter lite kämpigt. Det första att göra är väl att identifiera grundproblemet. Går du och lägger dig för sent? Är du inte tillräckligt nedvarvad när du går och lägger dig? Finns det något du kan göra för att minska stressen från jobbet och studierna? Och så vidare... Finns ju massor av trick att ta till, men det beror lite på varifrån problemet kommer från början så att säga.

Ja, det är anpassat till mamma-bebis. Så inga hopp och sådär. Känns himla bra.

Ja, jag har haft svårt att hitta ett bra ställe. Gick på någon riktigt nitlott så sen vågade jag inte prova mer. Är så himla glad att jag tog mod till mig o provade ytterligare ett ställe.
 
Körde igång ett 4 veckors program igår. Eller egentligen körde jag igång för ett par dagar sedan men fick sådan FRUKTANSVÄRD träningsvärk att jag inte kunde fortsätta utan lite vila. :p Så började om igår. Ska bli kul.
Låter intressant :D vad är det för program du kör?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
97 98 99
Svar
1 966
· Visningar
62 986
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 435
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 308
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 393
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp