Bukefalos 28 år!

Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dagens fundering!
-Vad är grejen med att stå på händer? Flertalet av mina bekanta som tränar lägger upp bilder dagligen på sej själva när dom gör mer eller mindre lyckade försök.
Förstår ju att det krävs balans och kroppskontroll men det har fullkomligen exploderat sista 6månaderna med folk som försöker.

Alla följer Elin H på Instagram? :rofl: (Den Elin som var med Paolo innan)

Men jag vet faktiskt inte, jag själv tränar en del handstående. För mig var orsaken att jag följer en del calisthenicskonton på Instagram och tänkte att det kan ju vara ett kul inslag när jag har lust :)
 
Jag rev av ett pass mellan 22 och 00:30. Ett oväntat bra pass faktiskt. Körde axlar och bröst, bänken kändes riktigt bra även fast att jag la mig 2,5 kg längre än ursprungsplanen men tränar man mitt i natten får man lyssna på kroppen :D tog däremot PB i både skivstångspress och hantelpress.
 
Alla följer Elin H på Instagram? :rofl: (Den Elin som var med Paolo innan)

Men jag vet faktiskt inte, jag själv tränar en del handstående. För mig var orsaken att jag följer en del calisthenicskonton på Instagram och tänkte att det kan ju vara ett kul inslag när jag har lust :)
Hahaha! Ja så kan det kanske va? Men ändå, fattar inte vad som är kul med att stå på händer?:rofl:
 
Inatt smälte snön bort.. Ska bli intressant att se hur grusvägarna ser ut ikväll när jag ska springa. Gissar på brun slushliknande sörja, så egentligen lockar asfaltlöpning men det är rätt hårt trafikerat och ingen vägren så det är inte så smart kvällstid när det är mörkt.
 
Ridning och fotbollsträning i ösregn i måndags, ridning och lååång runda med vovvekompisen i tisdags, jobbig och givande fotbollsträning igår! 😁
Idag är det vila sen fullt ös hela helgen då jag är ledig! 😊
 
92,5 kg landade dagens högsta vikt i markpass på. Två singlar åkte upp så jag är mer än nöjd med det PBt. Benen känns i övrigt väldigt ömma så plockade bort både benpress och lårcurl ur dagens pass. Då hinner jag dessutom sitta goda 15 minuter i massagefotöljen också :D
 
Jag rev av ett pass mellan 22 och 00:30. Ett oväntat bra pass faktiskt. Körde axlar och bröst, bänken kändes riktigt bra även fast att jag la mig 2,5 kg längre än ursprungsplanen men tränar man mitt i natten får man lyssna på kroppen :D tog däremot PB i både skivstångspress och hantelpress.

Hmm... hur lägger du upp ett sånt långt pass? Är du aktiv hela tiden elelr vad gör du? Jag skulle vara döende efter 2.5 tmme tung styrketräning :o
 
SKulle powerwalka idag men det ble v en vanlig promenad, gick helt enkelt inte att hålla tempo med regn, slask och oplogad snömodd som ömsom slår igenom och ömsom håller. Mötte några joggare som jag tyckte mkt synd om. På så vis tajmade jag in nattskiften väl - behöver inte ens försöka springa i skiten. Hoppas det fryser på/smälter bort till söndag.

Blev en dryg timmes promenad och på det 2x20 min lågintensiva pass framför teven varav ett med gummiband. Känns lagom då jag varit vaken i 22 tim imorse när jag gick och la mig efter jobbt, och sedan väcktes av grannarna efter 3 tim sömn :meh:
 
Dagens fundering!
-Vad är grejen med att stå på händer? Flertalet av mina bekanta som tränar lägger upp bilder dagligen på sej själva när dom gör mer eller mindre lyckade försök.
Förstår ju att det krävs balans och kroppskontroll men det har fullkomligen exploderat sista 6månaderna med folk som försöker.
Det är en kul utmaning! Är mitt svar i alla fall :D och det är ett naturligt nästa steg i yogan när man börjar lära sig olika inversions och arm balances. Sen att det är bra träning för hela kroppen och för att förbättra sin mobilitet är en extra bonus! Det känns också kul att lära sig något som vuxen som jag aldrig kunde som barn. Så det finns många anledningar.
 
På tal om handstående :D så tränade jag det idag! Värmde upp med mobilitetsträning och ett yogaflow och övade sen på heel pulls, toe pulls, chest to wall och fristående handstands. Hade bra känsla idag så jag tänkte jag skulle utmana mig lite mer i fristående handstands, vilket resulterade i två inte så graciösa fall :o tänkte det är bäst att inte avsluta med det för då skulle jag nog bli väldigt rädd och försiktig nästa gång så gav mig fan på att fortsätta och lyckas med att hjula ut åt sidan när jag inte kan rädda handståendet. Känns som att det enda sättet att lära sig det ordentligt är att öva på det i skarpt läge. Efter dagens pass sitter det förhoppningsvis i ryggmärgen! Väldigt glad över att jag fortsatte och tog mig igenom den rädslan :)
 
Hmm... hur lägger du upp ett sånt långt pass? Är du aktiv hela tiden elelr vad gör du? Jag skulle vara döende efter 2.5 tmme tung styrketräning :o

Haha, jag hatar att slarva med vilan. När jag kör bänk och press har jag 3 min vila mellan seten.
6 arbetsset bänk + 4 set uppvärming (har iof lite kortare vila under uppvärmingen) och 4 arbetsset press + 3 uppvärmning. Bara där har ju en del tid gått. Efter det kör jag mer isolationsövningar, lite kortare vila mellan dessa. Är sällan död efter mina pass, däremot hungrig och trött i kroppen.

Upplägget:
Bänk 6 set
Press 4 set
Superset facepull/omvända hantelflyes 3 set
Hantelflyes (brukar inte vara med som separata set men fick feeling) 3 set
Superset bröstpress med kabel/smala armhävningar 3 set
Sidolyft m hantlar 3 set
Hantelpress 3 set
Smal kabelrodd 3 set
 
Bra styrkepass lyckades jag klämma in idag! Fick till en rodd med gummiband som kändes bra, skönt, har saknat rodd. Och så vanliga lyften i sidled och massa massa bålstyrka. Känner mig lite svag/ostabil i vridningen vid russian twist, osäker på om det är svaghet eller att jag har dålig hållning i den övningen. Skulle behöva träna med någon annan som kan kolla men blir nog inte så på ett tag.
 
Jag vågade mig på ett överkroppspass efter dagens yoga, superskönt! Jag var lite begränsad i urvalet av övningar - dels p.g.a mitt mycket blygsamma hemmagym men främst p.g.a. ryggen som jag fortfarande är rädd att reta upp igen. Men i alla fall, det blev såhär:
  • Push press 4x8
  • Arnold press 4x8
  • Dumbbell high pull 4x10
  • Armhävningar på tå 10-8-6-4-2
  • Sidoplanka 1x30 sekunder per sida (hade tänkt göra två varv till men det kändes lite halvdant i ryggen så jag bröt efter en omgång)
  • Bicep curls 4x10
  • Tricep dips 3x10
Jag tog det lugnt med både vikter och tempo men det kändes jättebra i hela kroppen! Jag är särskilt nöjd med armhävningarna, kände mig stark och klarade långt fler än jag trodde (den ursprungliga planen var att göra 3x5).

Imorgon har jag en promenaddejt på morgonen och en på lunchen, och utöver det blir det vila tror jag. Ja, förutom min dagliga yoga då förstås :) I helgen är planen att springa ett intervallpass om det inte är allt för isigt och dant ute, då får jag planera om.
 
Äntligen är det normalt vinterväder i min del av Skåne! 😁 Och isen är borta från grusvägarna så det blev en härlig runda med mycket galopp idag! Lycklig pålletös! 😃 Sen hundnappade jag bästaste vovvekompisen och gick långrunda! Bra dag och den är inte slut än! ^^
 
Gick ute en timme i spöregnet med hunden, jag vet inte om det kan anses vara träning. Det är väl snarare vardagsmotion, men jag brukar använda promenaderna eller joggingturerna om inte annat som uppvärmning till mina träningspass framför teven.
När jag kom hem blev det ett tabatpass med coreträning 10 min, sedan ett yoga/rörlighetspass på 17 min. Så nu har jag lyckats sträcka mig i högersidan, det säger väl allt om att jag är lite stel :o Jag har dock svårt för det här yogapasset, jag kan verkligen inte fokusera på andning och sånt där. Tränade pilates också för jättemånga år sedan och det var samma sak, jag är för ofokuserad. Men det är säkert bra för rörligheten.
 
Jag cyklade igen idag, och även om jag var långt ifrån på topp så var det milsvida bättre än sist (som ju ändå inte var så länge sen). Nu ska jag vila ordentligt i några dagar för att ge hjärtat tid att återhämta sig, men känner mig ändå hoppfull. Covid har inte krossat mig :banana:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
65 537
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
65 384
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 991
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 409
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp