Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag cyklade igen idag, och även om jag var långt ifrån på topp så var det milsvida bättre än sist (som ju ändå inte var så länge sen). Nu ska jag vila ordentligt i några dagar för att ge hjärtat tid att återhämta sig, men känner mig ändå hoppfull. Covid har inte krossat mig :banana:
Vad skönt att höra att du blir bättre såpass snabbt 🙏
 
Jag tycker också det är skönt. Ordet 'hjärtmuskelinflammation' skrämde mig ganska rejält när läkaren sa det, och det har varit ganska läskigt när jag inte kunnat ens göra vardagssaker. Bara glad att jag slapp sjukhusvistelse och bestående men. Kunde blivit så mycket värre.
Usch, förstår det. Det låter sjukt läskigt.
 
Idag blåste det rejält och asfalten var halkig.
Men med mössa och brodd så blev det 7 km jogg med lite fartlek på slutet och drygt en km avslutande promenad.
Fort går det inte men det går och hittills har jag klarat hålla mitt mål att jogga varannan dag.
3 veckor utan godis.
 
Har "mensförkylning". 👎 Mår ändå bättre av motion så gått två promenader men nåt tyngre orkar jag inte idag. Nya tag om någon dag.
 
Storstädning av halva huset (ja det är fan träning pga stort hus 😅 ), två ridturer, en promenad i jobbig snö och träning har det blivit idag. Plus allt pyssel hos hästarna med att skotta skit, fylla spån, bära vatten och packa hö.
 
Kan man ha för många skidor? 😂

snörstorm nr tre har lagt sig. Var egentligen inte så motiverad för skidor, men maken sa på em ”ska du inte fara och åka, det har frusit på nu” vet inte om han tyckte jag började blir väl retligt?
Nåväl klädde om, sjukt omotiverad, bromsades precis när jag skulle bege mig av att barnen stormade in och sade att isplan var skottad och de ville spela hockey. Maken var ute och gick så jag fick börja rodda i skridskor hjälmar och skydd. Bra för ett redan påfrestat humör 😁

tog mig iväg till det närmaste spåret, planen var att ta ett mycket lugnt pass på ca en timme. Kom fram till spåret, det var inte trampat och jag höll på att köra fast på parkeringen. Tänkte åka hem, men lilla träningsdjävulen övertalade latmasken att åka till ett annat spår, så tvärs över stan. Blev kissnödig och fick uppsöka en mack, har aldrig samvete att besöka en kundtoalett utan att handla så jag fick dessutom stå i en seg kassakö.

Nåväl kom fram till spåret, tänkte att det varit nollgradigt under dagen så jag tog mina pälsskidor. Vad jag missat var att det blivit rejält kallare och isigt. Kände direkt att jag inte hade något fäste alls. Tog det mer platta spåret och omvärderade långt och långsamt. Körde 3,3 så snabbt jag bara kunde utan fäste. Sedan gick jag till bilen, tog fram mina andra skidor och kladdade på lite fästvalla, dock ej nog, marginellt bättre fästa på andra varvet, men lyckades ändå sänka varvtiden med en minut. Släppte förbi en Vasaloppsgubbe på slutet ( herre i övre medelåldern bestående av skinn och ben och frenesi i stakningen som skulle göra johaug grön av avund) lät honom gå 20 meter sedan kämpade jag sista kilometern med att komma ikapp, lyckades nästan, om vi inte fått väja för ett omkullramlat barn i spåret tror jag det hade gått 😂 varv 2 1 min och 20 sek snabbare än det första. Lyckades jobba med hög puls och andning utan att i väggen!

var sedan sugen på att ta makens skidor ett varv för ytterligare sprint och skidtest, men tyvärr hade klockan börjat gå över middagstid. Han har också pälsskidor men ett annat märke hade varit intressant och se om jag kunnat få fäste med dem.

så mitt planerade lugna pass blev två 3 Kilometers ruscher 😁
Som sagt i bilen ligger redan mina två or skidor plus makens, men med tanke på dagens före så kanske jag behöver ytterligare ett par 😂
 
Nåväl kom fram till spåret, tänkte att det varit nollgradigt under dagen så jag tog mina pälsskidor. Vad jag missat var att det blivit rejält kallare och isigt. Kände direkt att jag inte hade något fäste alls.
Pälsskidor 🤣 skinskidor? Jag har bättre fäste med mina fischer twin skin när det är isigt än när det är -15 och rejält med snö. Så som det varit senaste veckorna har varit sämsta föret för dem tyvärr. I höstas åkte jag nån gång när det varit töväder och sen frusit på och då hade jag superfäste, trodde jag inte på förhand.
 
Pälsskidor 🤣 skinskidor? Jag har bättre fäste med mina fischer twin skin när det är isigt än när det är -15 och rejält med snö. Så som det varit senaste veckorna har varit sämsta föret för dem tyvärr. I höstas åkte jag nån gång när det varit töväder och sen frusit på och då hade jag superfäste, trodde jag inte på förhand.
Ja, skins, roligare att säga pälsskidor 😂

åh, nu känner jag att jag kan nörda ner mig ordentlig. Jag har också ett par twin skin race (2017) har också känt av att de går trögt i kall snö. Eftersom vi har haft skitvintrar här i stan de senaste åren så har jag mest åkt i fjällen i kallföre och varit enormt frustrerad över hur tröga de är. Förmodligen skulle jag behövt ett väsentligt styvare spann. Förra året kände jag mig rik så jag stövlade in på sportbutiken och köpte ett par rcs dvs vallningsskidor. Så nu klär jag mig efter väder, pälsskidor på i varmföre där de är bra och vallarskidorna när det är några minus. Pälsskidorna är också de jag tar när jag bara ska åka upp på fjället en tur.
Det här med vallning är verkligen en djungel, jag är helt nybörjare men känner ibland att det nästan är roligare än att åka 😂

Blev faktiskt lite förvånad över att jag inte hade något fäste alls på skinsen idag. Brukar ju alltid ha för mycket. Men tror att snön inte hunnit bli genomfuktad av några timmars nollgradig så iskristallerna på något sätt var ovanliga, typ halvfärdiga 🙈
 
Ja, skins, roligare att säga pälsskidor 😂

åh, nu känner jag att jag kan nörda ner mig ordentlig. Jag har också ett par twin skin race (2017) har också känt av att de går trögt i kall snö. Eftersom vi har haft skitvintrar här i stan de senaste åren så har jag mest åkt i fjällen i kallföre och varit enormt frustrerad över hur tröga de är. Förmodligen skulle jag behövt ett väsentligt styvare spann. Förra året kände jag mig rik så jag stövlade in på sportbutiken och köpte ett par rcs dvs vallningsskidor. Så nu klär jag mig efter väder, pälsskidor på i varmföre där de är bra och vallarskidorna när det är några minus. Pälsskidorna är också de jag tar när jag bara ska åka upp på fjället en tur.
Det här med vallning är verkligen en djungel, jag är helt nybörjare men känner ibland att det nästan är roligare än att åka 😂
Ja, trögt men de går bättre nu när jag orkat glidvalla och fixat skinnen med rengöring och impregnering. Men fästet är ändå ganska dåligt när det är kallt. Surt när det både går trögt och dåligt fäste, kunde leva med dåligt glid om jag hade superfäste liksom.
 
Jag fortsätter med att försöka få upp träningen i lite mer kvalité och volym. Men jag måste skynda långsamt för jag får lätt div känningar om jag ökar för fort. Denna veckan har hittills bestått i ett 10 km distanspass, 5 km intervaller och ett 15 km långpass. Jag har inte bestämt ännu om jag ska ut på en kortare runda idag också eller om jag ska hoppa.
 
Och jag har återupptagit mina i sammanhanget minipass på 4-4,5 km löpning varannan dag efter den ofrivilliga pausen på en vecka pga SKÅNSK CHOCKVINTER. :eek: (jag inser att den är/var ganska futtig som ursäkt, men den är/var ju förhoppningvis också väldigt kort) Kroppen är med på detta även om jag tycker benen kunde kännas lite starkare vid det här laget. Tror det blir bra att komplettera med lite cykel också framöver.

Fortsätter med planen att långsamt öka med ca en halv km per vecka tills jag är uppe i 6-7, då ska jag försöka gå över till 5-7 km i veckorna och ett pass runt milen på helgen. Även Ica-klassiker-rullskidandet har inhiberats och senaste ursäkten för att stå över i förrgår var att det blåste som fan. Och att jag var på för dåligt humör för att behöva ge mig ut i det efter att ha promenerat ihop de eftersträvade tiotusen stegen för dagen i stark motvind. (ännu futtigare ursäkt men jag kan verkligen bli ilsken när vinden bara sliter i mig) :laugh: Men idag ska det bli av!
 
Jamen HALLÅ jag har marklyft idag och var SÅ mycket starkare än vad jag trodde på förhand! 🤩 Har knappt kört marklyft på två år (dvs innan jag blev gravid) så tänkte att det skulle vara sviiiintungt. Mitt livstids-PB är 100 kg men det var drygt tre år sen jag tog det senast. Efter två åttor på 50 kg körde jag en stege upp - 4x60 kg, 3x70 kg, 2x80 kg och till sist en etta på 90 kg som gick hyfsat lätt, woop woop 🥳 Hade kanske haft mer men luften gick ur och jag kände mig supernöjd så jag la ner där.

Efteråt blev det stående press, frontböj och hängande rodd. Jag hatar egentligen hängande rodd men vet inte vad jag annars ska göra som motsvarar chins/latsdrag 🤔
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
97 98 99
Svar
1 968
· Visningar
63 193
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 489
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 345
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 393
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp