Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad är det för klocka? Jag köpte en Applewatch och den är jag riktigt nöjd med. Men det finns saker med den också som irriterar men det gör det nog alltid.
Veryfit v1.
Eftersom jag i första hand ska räkna steg och den inte räknar förrän man går 30 sammanhängande steg så är det rätt värdelöst för mig.
 
Veryfit v1.
Eftersom jag i första hand ska räkna steg och den inte räknar förrän man går 30 sammanhängande steg så är det rätt värdelöst för mig.
Men va träligt!! Man blir ju skitbesviken när det inte fungerar som tänkt.
Applewatchen har många bra funktioner, den känner av när man kör ett träningspass och frågar ifall man vill registrera i hälsa som utomhusträning tex. (bra ifall man glömt starta klockan)
Stegräknaren verkar också fungera som den ska.
Nackdelen är ju priset. Men jag valde mellan den och Garmin Venu men valet blev apples eftersom jag har iPhone och deras produkter är ju helt oslagbart användarvänligt om man frågar mej.
 
Jag måste komma igång med någon form av aktivitet. Är så himla stel och kondisen är helt bortblåst. Klarade inte av att ta mig upp för en stege när jag skulle hjälpa mor min med en sak i helgen. Min man fick gå upp i stället.

Så min plan är att promenera, minst 30min varje dag. Helst i skogen :love:
Vi bor cirka 200 meter från en jätte fin skog att promenera i. Det är bara jag som blivit väldigt bekväm på senare år men jag vet också hur bra jag mår när jag promenerar.

Så idag tog jag en promenad. Jag trodde det skulle bli lätt. Jomen tjena. Höll på att avlida. Var ju snö som bara den så ordentligt tungt att gå.
 

Bifogade filer

  • sporthealth-1-20210119-100117.jpg
    sporthealth-1-20210119-100117.jpg
    55,6 KB · Visningar: 16
Jag måste komma igång med någon form av aktivitet. Är så himla stel och kondisen är helt bortblåst. Klarade inte av att ta mig upp för en stege när jag skulle hjälpa mor min med en sak i helgen. Min man fick gå upp i stället.

Så min plan är att promenera, minst 30min varje dag. Helst i skogen :love:
Vi bor cirka 200 meter från en jätte fin skog att promenera i. Det är bara jag som blivit väldigt bekväm på senare år men jag vet också hur bra jag mår när jag promenerar.

Så idag tog jag en promenad. Jag trodde det skulle bli lätt. Jomen tjena. Höll på att avlida. Var ju snö som bara den så ordentligt tungt att gå.
Bra jobbat!! 💪
Låter ju superbra att ha en fin skog nära, jag tycker också det är allra bäst att promenera eller springa där.
 
Har gjort joggingrunda på morgonen, tog min 7 km-runda och promenerade först 2 km för att rasta av hunden och vakna till liv själv och joggade resterande 5km. Men det var verkligen inte trevligt, tur att jag hade en kompis i tfn så jag fick annat att tänka på och dessutom med gott samvete kunde hålla snacktempo :o Är så stel och trött på fm, och ska jag träna måste det dessutom göras före frukost = ännu mindre energi. Men det var enda sättet att klämma in 2 pass denna vecka då jag jobbar natt framöver. Gör nästa på sön när jag hunnit vila ett dygn efter jobbet...

När jag kom in gjorde jag ett 20 min corepass med Sandra Friberg. Kändes betydligt lättare än joggingen :angel:
 
Jag är heller inte naturligt snabb utan får som du kämpa om jag ska vara snabbare än 6:30. Störande ja, speciellt då jag löptränade mycket inför mina halvmaror :p Men men, jag är bra på annat haha.
Haha ja det finns kanske annat man är mer naturligt lämpad för :D Jag tror att jag egentligen har rätt bra potential att bli stark, om jag skulle ha motivation nog att lägga ner tillräckligt med tid.
 
Vad är det för klocka? Jag köpte en Applewatch och den är jag riktigt nöjd med. Men det finns saker med den också som irriterar men det gör det nog alltid.
Vad för saker irriterar dig?
Jag har en fitbit versa och är nöjd men tänker att nästa klocka bör bli en Apple Watch. Jag har iPhones övriga produkter och jag gillar att köra samma, oftast enklast så.
 
Jag har tänkt på en sak sista dagarna... Ang detta att ha fysiska förutsättningar för att "springa snabbt". Tror det kan ha varit @MarieJ som skrev nåt om att inte ha det, men kan minnas fel skribent...

Vad är det som krävs rent fysiskt? Jag vet att alla inte är sprinters, men tycker det är intressant. Inom häst och hund talar vi mkt om exteriöra fördelar och nackdelar. Hur ser ni som springer på detta för oss människor? Är det nån som har koll på det rent vetenskapligt?

Spontant tänker jag att en nätt kroppskonstruktion borde underlätta för en som vill springa fort på distanser, dvs inte sprint som mest är explosivitet. En naturligt nätt då, för att vara nerbantad och trött ger ju ingen uthållighet precis.

Åh, vilket intressant ämne! Jag tror det främsta beror på vilken motor man man är begåvad med och här är det en hel del genetik inblandad. Jag är lång och med ett bmi kring 20-21, hyfsad lätt kropp men urtaskig motor, har i mina glansdagar lyckats springa 5 k på 28 minuter EN gång och det ett moment of glory, annars låg jag rätt stadigt kring 32 min, dock är jag uthållig och kan springa i det tempot länge, ett tag sprang jag upp mot två mil i samma tempo (hejdå menisken i vänsterknäet!) Trots träning blev jag aldrig snabbare. Maken däremot med en kraftigare kroppsbyggnad och med ett BMI på 27 kan ligga i soffan ett år för att sedan kravla sig upp och "masa" sig runt 5k på 25 och om han pressar sig lite kapa några minuter av det... Dvs nivåer som jag aldrig kommit i närheten av trots mängdträning/intervaller gud och hans moster.

Under mina yngre år hatade jag all form av löpning för det innebar att jag alltid var sist. FYS-perioderna i sporten jag var aktiv i var hemska. Det innebar alltid en uppvärmning i form av en löprunda och de slutade alltid på samma sätt "så nu kommer Derivata, nu kan vi sätta i gång med dagens träning" :D (kul nu men det var hemskt då..)
 
Idag har jag skaffat Alo Moves, ska köra deras gratisperiod tänkte jag och sen se om jag vill fortsätta. Körde Kayla's program för splits nyss. Ganska roligt flow där man arbetade sig upp till firefly pose (min är inte så snygg dock pga stela hamstrings :p ). Sen tränade jag även på shrimp squats och pistol squats, kan göra det på båda benen nu! Glad att mitt väntra ben börjar komma ikapp lite.

Igår var också en bra träningsdag. Vågade mig äntligen riktigt nära väggen i chest to wall handstående så nu har jag börjat öva på toe pulls och heel pulls. Vågade mig också på att träna handståenden utan väggen inomhus för första gången. Börjar äntligen komma över min rädsla på riktigt känns det som!
 
Tränade ben med en kompis ikväll. Hans pass. Högreps. Det var fullkomligt vidrigt och kommer nog aldrig hända igen :rofl: Samma volym som mina vanliga benpass men mina brukar landa på 160 reps och kvällens pass landade på 332 reps :yuck: dessutom på samma tid som jag kör mitt vanliga pass. Mina ben var inte beredda på det.

Men körde några frontböj, lågreps. Var första gången och inget jag kommer fortsätta med men körde treor på 50 kg iallafall och hade säkert 20 kg kvar till mitt max.
 
Löptur i mörker och snöblandat regn, som tur va hann jag ut innan det tog i för mkt. Men det hade hunnit bli nån cm modd på sina ställen, blev lite slirigt på sina ställen så då är det tur man har rejält med dubb i skorna.
Som vanligt sket jag i bålträningen när jag kom hem..:cool:
 
25min promenad, långsam, gav en puls på upp mot 160. Så jag ska nog chilla lite några dagar.

Har fått nya övningar på MammaFitness som var lite knepiga så kör nog teknik imorgon utan vikter. Och långsamt och kanske ett set av varje.
 
Första riktiga danspasset idag, sen innan jag blev sjuk! Jag har behållit min bålstyrka och höftstabilitet förvånansvärt väl faktiskt, nästan till och med en förbättring, så det var riktigt kul. Hade ju räknat med att det skulle bli mycket mer kämpigt. Lite stel är jag dock, det blir jag fort om jag inte stretchar ordentligt. Och konditionen är ju som den är; inga hopp, bara 10 minuter ute på golvet så var jag slut. Men generellt bra pass, och jag är hoppfull!
Vad kul, vad dansar du?
 
Jag gillar skogen på sommarhalvåret, är alldeles för mörkrädd för skog på vintern 😳
Jag var också rädd förut men vägrade ge efter för rädslan av ren princip. Jag tänker inte låta mig begränsas! Och nu ett antal år senare är jag inte rädd ett endaste litet spån och springer i elljusspåret såväl vinter som sommar. Nu ikväll sprang jag först ett varv i 2 km-spåret och ett varv i 5 km-spåret.
 
Klassisk och modern balett. Mest klassiska grejerna nu när jag jobbar upp från sjukdom, övningar vid stången och så. När jag är i form blir det mer utsvävningar i stil :) Men jag gillar vals, polka, och ja, nästan alla stilar, även om jag inte tränar dem regelbundet!
Wow! Balett hade varit kul, har kollat på sånna kurser för vuxna nybörjare men tyvärr har det inte funnits här i krokarna. När det inte är covid brukar jag och en kollega skutta runt i en dans sal tillsammans, det blir väll typ 50% stretch och uppvärmning och 50 % dansrörelser men det är ändå något :). Svårt att hitta vuxna som vill dansa sådant som inte är styrdans där jag bor dessvärre.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
97 98 99
Svar
1 960
· Visningar
62 398
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 141
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 108
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 392
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp