Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jamen HALLÅ jag har marklyft idag och var SÅ mycket starkare än vad jag trodde på förhand! 🤩 Har knappt kört marklyft på två år (dvs innan jag blev gravid) så tänkte att det skulle vara sviiiintungt. Mitt livstids-PB är 100 kg men det var drygt tre år sen jag tog det senast. Efter två åttor på 50 kg körde jag en stege upp - 4x60 kg, 3x70 kg, 2x80 kg och till sist en etta på 90 kg som gick hyfsat lätt, woop woop 🥳 Hade kanske haft mer men luften gick ur och jag kände mig supernöjd så jag la ner där.

Efteråt blev det stående press, frontböj och hängande rodd. Jag hatar egentligen hängande rodd men vet inte vad jag annars ska göra som motsvarar chins/latsdrag 🤔

Sittande rodd med smalt grepp och detsamma med brett grepp tycker jag ger mycket. Av de övningar du körde skulle jag väl först och främst välja sittande rodd med smalt grepp och verkligen krama ur latsen :)
 
Sittande rodd med smalt grepp och detsamma med brett grepp tycker jag ger mycket. Av de övningar du körde skulle jag väl först och främst välja sittande rodd med smalt grepp och verkligen krama ur latsen :)
Jag har tyvärr inte så mycket utrustning, tränar i mitt eget lilla ”gym”. Jag har skivstång, skivstångsställning, viktplattor, bänk, ställbara hantlar och några kettlebells. Önskar mig ett chinsräcke, borde ju gå att skruva i väggen! Tror väggen är byggd av lecablock och så putsad (är ett stall egentligen).
 
9F6154D8-DF76-4091-8B39-59836AC39F9B.jpeg

Här är mitt oglammiga gym :D Håller sig oftast över nollan i temperatur i alla fall 😅
 
Jag har tyvärr inte så mycket utrustning, tränar i mitt eget lilla ”gym”. Jag har skivstång, skivstångsställning, viktplattor, bänk, ställbara hantlar och några kettlebells. Önskar mig ett chinsräcke, borde ju gå att skruva i väggen! Tror väggen är byggd av lecablock och så putsad (är ett stall egentligen).

Ah då förstår jag :) Hantelrodd?

Hängande rodd är ju rätt bra meeen är det inte kul hade jag lätt plockat bort den.
 
Jag drog av en omgång Almenäsintervaller i det fina vädret tidigare idag. Minusgrader men torrt och strålande sol, så jag behövde inte oroa mig för att halka ens i mina lite halvdana löparskor. Jag som för nån vecka sen sa att jag längtade efter att ta ut mig ordentligt i träningen fick det behovet tillgodosett med råge idag!

Med det sammanfattar jag träningsveckan med två löppass, ett styrketräningspass och så 20-30 minuter yoga varje dag. Jag har även promenerat totalt 2,1 mil utspritt över veckan och skramlat ihop totalt 278 intensiva minuter enligt pulsklockan (där målet är 150). Bra vecka! :)
 
Ah då förstår jag :) Hantelrodd?

Hängande rodd är ju rätt bra meeen är det inte kul hade jag lätt plockat bort den.
Ja hantelrodd kör jag ofta! Har bara hantlar upp till 10 kg men kettlebells upp till 20 kg så klarar mig rätt långt där. Kör skivstångsrodd ibland också men får inte riktigt till nån bra känsla. Ovan, kanske.
 
Jag drog av en omgång Almenäsintervaller i det fina vädret tidigare idag. Minusgrader men torrt och strålande sol, så jag behövde inte oroa mig för att halka ens i mina lite halvdana löparskor. Jag som för nån vecka sen sa att jag längtade efter att ta ut mig ordentligt i träningen fick det behovet tillgodosett med råge idag!

Med det sammanfattar jag träningsveckan med två löppass, ett styrketräningspass och så 20-30 minuter yoga varje dag. Jag har även promenerat totalt 2,1 mil utspritt över veckan och skramlat ihop totalt 278 intensiva minuter enligt pulsklockan (där målet är 150). Bra vecka! :)
Åh jag är också sugen på att köra intervaller! Sådär så man flåsar ordentligt. Väglaget är inte direkt lämpligt för det just nu tyvärr men jag får komma ihåg att göra det nån dag.
 
Ja hantelrodd kör jag ofta! Har bara hantlar upp till 10 kg men kettlebells upp till 20 kg så klarar mig rätt långt där. Kör skivstångsrodd ibland också men får inte riktigt till nån bra känsla. Ovan, kanske.
Tycker skivstångsrodd mer tar nederdelen av ryggen men kanske är jag som har kass teknik. Gillar hantelrodd mer eftersom att armbågen kan dras längre bak. Du kanske kan utveckla övningen med paus i toppläge, längre repstid, supersetta den med något. När 20 kg inte längre räcker eller du vill sänka antalet reps
 
Gick en tur med hunden på fm, 1,5 timme. Sedan hade jag planerat joggingrunda till kvällen, men var i så kass form efter en dag med uselt humör och huvudvärk. Tog mig i kragen ändå, drack en Treo och min energidryck och gav mig ut. Gick först 10 min för att hunden skulle hinna rasta sig och sedan joggade vi. Tyckte det kändes helt okej i kroppen, kom in i ett bra flow även om jag blev avbruten pga hundbajsning och letande av soptunna och sånt där 🙄 Mätte sedan rundan till dryga 5 km inkl omväg för hundbajspåse och fick fram att jag ändå lyckats hålla ett 5.39-tempo. Inte helt värdelöst ändå mao trots att det kändes som en trivsam runda :)

Fråga: Värmer ni upp innan joggingrundor och hur isf? Jag brukar ju eg slarva och springa från dörren. Nu gick jag ju ett par kilometer först men det har jag sällan tålamod till.
 
Idag var det halkigt även med brodd. Blev 8 km promenad men jag är verkligen obekväm med halka.
I morgon är det joggning igen och det kommer bli en kamp mot rädslan.

Jag upplever att jag halkar mindre vid jogging än när jag promenerar,med mina icebugs. Extra tyngden vid löpning borrar ju ner dubbarna hårdare i isen. Kanske är det samma för dig imorrn :)
 
Wohooo! Skidor idag igen!
ville verkligen åka långt idag. Efter senaste veckans snöstormar är det mest kortare spår som har blivit preparerade så jag tog mig i kragen och åkte till ett milspår på totalt fel sida stan. Det är ett slitigt spår, inte så många långa uppförsbackar men svagt uppför nästan hela tiden och få nedförsbackar att återhämta sig i. Planen var två varv om det kändes ok och det gjorde det! Jag tangerade därmed det längsta jag någonsin åkt! Så nöjd över mig själv.

jag är inte snabb, men jag kan stå och mata i ett mellantempo tametusan hur länge som helst! Kände inte att jag var trött förrän jag såg bilen och det var nog mest psykiskt 😂
Jag är också oerhört nöjd över att jag kunde ta den enda långbacken på spåret, som verkligen är lång, med tryck båda varven! Jag HAR fått bättre kondition!

Nu känner jag mig rätt urlakad i kroppen faktiskt. Dagens pass gjorde även att jag gick i mål i icaklassikerns Vasalopp, det firade jag med lite bubbel, vilket kan vara en bidragande orsak till min otroliga trötthet nu.
Summerar veckan med
4 mil längdskidor
2 pass yoga
3 timmar snöskottning
1,5 timme hockeymatch med kidsen.

tämligen godkänt!

Kommade vecka ska jag försöka få in lite styrka, var ett tag sedan.
 
Åh jag är också sugen på att köra intervaller! Sådär så man flåsar ordentligt. Väglaget är inte direkt lämpligt för det just nu tyvärr men jag får komma ihåg att göra det nån dag.
Ja, det var riktigt härligt! Ännu härligare är det när luften inte är -5 grader kall och kyler ner lungorna, men man kan inte få allt såhär års ;)
 
Tycker skivstångsrodd mer tar nederdelen av ryggen men kanske är jag som har kass teknik. Gillar hantelrodd mer eftersom att armbågen kan dras längre bak. Du kanske kan utveckla övningen med paus i toppläge, längre repstid, supersetta den med något. När 20 kg inte längre räcker eller du vill sänka antalet reps
Jag vet inte, men jag har nog också kass teknik :p

Bra idé! Excentriska repetitioner funkar ju alltid om man vill göra det jobbigare.
 
Jag har njutit av lite nytt puder i skidbacken idag :love: mina ben är rätt slut nu dock så ska bli skönt att ta vilodag imorgon. Gjorde också lite acro yoga nu på kvällen för första gången på länge. Så kul att börja med det igen! Jag tror och hoppas att jag blivit lite modigare och mer balanserad tack vare min vanliga yogaträning så det ska bli intressant att se vad vi kan hitta på för roliga positioner.

Och så måste jag bjuda på standardbilden från liften såklart :D
MVIMG_20210124_112756-01-02-01.jpg
 
Har vilat från löpträningen pga varit rädd för att halka även med broddar, kallt och det har varit roligare med hemmaträning det senaste. Går däremot mina 10k steg på dagarna. Trots denna inte så påfrestande vardag har jag känningar i benhinnorna igen :meh: vet inte riktigt vad jag ska göra åt det. Har sprungit med kompressionsstrumpor nån gång men fick mest kramp i vaderna...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
63 160
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 486
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 345
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 393
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp