Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min Ica-klassiker står och stampar pga vädret. :meh: Vill ju helst göra den på skidor eller rullskidor, även om stavgång också är ett möjligt alternativ. Hemma är det för lite snö för att kunna dra några egna spår, så enda längdskidalternativet här är att köra iväg och trängas på en 3 km-slinga på ett par mils avstånd. Känns inte superpepp eftersom det brukar vara så mycket folk så det blir sönderkört snabbt. Och antingen är man själv i vägen för någon eller så är andra det.

Men rullskidevägarna är delvis täckta med rester av packad snö/is och det är redan lite risky att köra på asfalt förutom extra instabilt underlag. Så det har inte heller lockat men kanske får bli något försök ändå, det mesta är ju bar asfalt. Men jag längtar till april när cykelmomentet börjar, med ljusa och helst ljumma kvällar.

Löpningen maler i alla fall på envetet enligt varannandagsplanen, men även där längtar jag förgäves efter något varmare klimat. En kväll var det så kallt så jag drog på för snabbt för tidigt (någon reflexmässig känsla att jag måste fly från denna jävla kyla kanske) och fick ett helt ryckigt och orytmiskt tempo hela vägen.
 
Min Ica-klassiker står och stampar pga vädret. :meh: Vill ju helst göra den på skidor eller rullskidor, även om stavgång också är ett möjligt alternativ. Hemma är det för lite snö för att kunna dra några egna spår, så enda längdskidalternativet här är att köra iväg och trängas på en 3 km-slinga på ett par mils avstånd. Känns inte superpepp eftersom det brukar vara så mycket folk så det blir sönderkört snabbt. Och antingen är man själv i vägen för någon eller så är andra det.

Men rullskidevägarna är delvis täckta med rester av packad snö/is och det är redan lite risky att köra på asfalt förutom extra instabilt underlag. Så det har inte heller lockat men kanske får bli något försök ändå, det mesta är ju bar asfalt. Men jag längtar till april när cykelmomentet börjar, med ljusa och helst ljumma kvällar.

Löpningen maler i alla fall på envetet enligt varannandagsplanen, men även där längtar jag förgäves efter något varmare klimat. En kväll var det så kallt så jag drog på för snabbt för tidigt (någon reflexmässig känsla att jag måste fly från denna jävla kyla kanske) och fick ett helt ryckigt och orytmiskt tempo hela vägen.
Har du några löparlopp i sikte?
 
Har du några löparlopp i sikte?

Vårruset! Blir ju i specialutformning men ändå, sista veckan i april. Och Göteborgsvarvet 11 september, hur det nu blir med det - knappast den vanliga varianten ens med den framskjutna dagen. Men jag är helt inne på att göra en halvmara hur och var det än blir. Och i år skulle jag nog kunna tänka mig Midnattsloppet också, även om det skulle bli i "digital" version.
 
Vårruset! Blir ju i specialutformning men ändå, sista veckan i april. Och Göteborgsvarvet 11 september, hur det nu blir med det - knappast den vanliga varianten ens med den framskjutna dagen. Men jag är helt inne på att göra en halvmara hur och var det än blir. Och i år skulle jag nog kunna tänka mig Midnattsloppet också, även om det skulle bli i "digital" version.
Roligt! Jag vill också göra en halvmara i år, det skulle bli min första i så fall.
 
@Eurydome Jag har inte heller gjort någon halvmara! Eller, det har jag rent tekniskt, men då var den del av ett maraton. Men det är nio år sedan och nu känns 21 km som ett roligt och lagom utmanande mål att sikta mot.

När jag anmälde mig till Göteborgsvarvet - typ sommaren 2019 eftersom jag egentligen skulle startat våren 2020 - var såklart hela stämningen kring ett så stort lopp en viktig del, och det är klart att det skulle ha varit mycket mycket festligare. Men samtidigt så har jag mer accepterat det här med att det är "virtuella varianter" på lopp nu och länge till, så nu ser jag ändå fram emot det som en lite mindre men dock happening. Även om det bara blir jag ensam som joggar runt 21 km på hemmaplan med lite glada tillrop i hörlurarna.
 
@Eurydome Jag har inte heller gjort någon halvmara! Eller, det har jag rent tekniskt, men då var den del av ett maraton. Men det är nio år sedan och nu känns 21 km som ett roligt och lagom utmanande mål att sikta mot.

När jag anmälde mig till Göteborgsvarvet - typ sommaren 2019 eftersom jag egentligen skulle startat våren 2020 - var såklart hela stämningen kring ett så stort lopp en viktig del, och det är klart att det skulle ha varit mycket mycket festligare. Men samtidigt så har jag mer accepterat det här med att det är "virtuella varianter" på lopp nu och länge till, så nu ser jag ändå fram emot det som en lite mindre men dock happening. Även om det bara blir jag ensam som joggar runt 21 km på hemmaplan med lite glada tillrop i hörlurarna.

Jag hängde mycket i vi som springer-trådarna för några år sedan och kommer ihåg att du var en av dem som sprang marathon så trodde att du hade sprungit halvmaror också.

Jag har inte sprungit några home editions och är måttligt sugen.... har istället fått upp ögonen för marathon och har sett att det finns en massa roliga lopp utomlands - i Frankrike och Italien t ex. Tänker främst på de lite mindre, det finns t ex ett som går längs Normandies kustlinje och ett på Korsika. Så jag ser verkligen fram emot att de kan komma igång men det blir förstås tidigast 2022.
 
@Lillgrådis sen vore det bekvämt om Helsingborgs marathon kunde bli av i höst, för då tänkte jag springa halvmaran där.

Ja det hade ju varit nära och smidigt för mig också :-) Men det blir trångt med loppen när allt skuffats fram till hösten, två halvmaror med en vecka mellan känns lite tight. Lidingöloppet är en annan gammal dröm som inte blivit av, men den får nog stanna vid en sådan.

Min träning har för övrigt varit mycket långt från konsekvent och regelbunden de senaste åren så tyvärr kan jag inte leva på gamla "meriter" i form av ett (1) genomfört maraton. :D Men kombon av en annan, tidsbegränsad, tjänst och pandemin med allt hemarbete + sedan ett halvår (och de kommande två åren) bara en ridbar häst ger bättre träningsförutsättningar just nu än på länge!
 
Jag kan inte med när det blir för mycket yoga i yogan någon som ska styra mig till att hitta mitt inre och tvinga mig att andas när jag inte vill, jag får känslor av att vilja explodera.

Därför skiter jag i det där meditativa och andas som jag vill. Jag ser yogaövningarna som träningsövningar helt enkelt då klarar jag det. Men tempot och flowet gör att jag ändå blir lugn.

Testade någon film med Adrienne, det slutar alltid med att jag blir arg på henne och vill kasta skärmen i väggen.
Exakt så! 😅 Jag har ju förr klarat av yogan om jag bortser från andningen men det känns som att det inte är för mig just nu, för stor risk för ångest.
 
Jag har kört ett magpass framför TV:en idag. Sjukt jobbigt! Musklerna darrar nu bara jag lutar mig lite framåt i fåtöljen. :rofl:

Imorgon blir det löpning igen. Men prognosen utlovar massor av snö och blåst så det får kanske bli på bandet.
 
Som vanligt under Restorative yoga är jag påväg att springa därifrån i början men stannade kvar och höll på att somna under extended child's pose så någon nedvarvning nådde jag iaf. Märkte på slutet av passet att min katt som har lika bråttom genom livet som jag satt och gäspade i ett hörn och säkert suttit där i minst 40 min. 😅
 
Hittar inga över 3 alls, knappt några över 1 🙈
Det har överlag varit väldigt svårt att få tag i träningsredskap sedan pandemin bröt ut tycker jag, mycket har nog köpts upp av alla som velat träna hemma för att undvika gymmet och jag tror inte att tillverkarna har hunnit i kapp än. Det är i alla fall min uppfattning.
 
Jag har varit lite smågrinig och energilös hela dagen efter ett par nätter med dålig sömn, så jag är mycket nöjd med att ändå kunna berätta att jag körde ett rejält benpass efter jobbet! Det satt långt inne, men jag visste ju att det skulle få mig att må bra. Framförallt baksidan fick sig en omgång och pulsen var uppe på 178 som mest. Den som säger att det inte är svettigt/flåsigt att styrketräna kan komma och prata med mig! ;)

Utöver detta har jag gjort 10 minuter yoga samt varit ute på inte mindre än tre promenader, för är det något som gjort mig lycklig idag är det snöovädret som dragit in! Ääälskar snö! :love:

Imorgon kommer jag att försöka vara ute så mycket som möjligt och kommer även att köra min dagliga yoga, men annars blir det ingen träning förrän på onsdag/torsdag tror jag bestämt.
 
Jag känner mig som ett litet skolbarn idag! Har nämligen fått för mig att jag ska börja föra träningsdagbok i fysisk form. För jag tror det kommer öka min lust att föra anteckningar om jag får göra det i bokform. Som det är nu har jag bara en digital anteckning om vad som ska göras. Men jag antecknar aldrig ngt efter passet. Men det ska det bli ändring på nu! En fin (nåja) liten kalender med gott om plats att göra små anteckningar i landar i brevlådan imorgon! :love: Och till nästa år ska jag vara ute i lite bättre tid med att beställa :angel: så att man kan välja och vraka lite mer. För nu var alla de finaste slutsålda (eller onödigt dyra). Längtar!:love:
 
Jag känner mig som ett litet skolbarn idag! Har nämligen fått för mig att jag ska börja föra träningsdagbok i fysisk form. För jag tror det kommer öka min lust att föra anteckningar om jag får göra det i bokform. Som det är nu har jag bara en digital anteckning om vad som ska göras. Men jag antecknar aldrig ngt efter passet. Men det ska det bli ändring på nu! En fin (nåja) liten kalender med gott om plats att göra små anteckningar i landar i brevlådan imorgon! :love: Och till nästa år ska jag vara ute i lite bättre tid med att beställa :angel: så att man kan välja och vraka lite mer. För nu var alla de finaste slutsålda (eller onödigt dyra). Längtar!:love:
Ooh jag älskar fysiska anteckningsblock i alla former :love: har en bullet journal nu som jag skriver om träning i också. Så mycket roligare än digitalt tycker jag!
 
Skidlunch idag, torr gnisslande snö, krävt, dåligt glid och jag verkar ha tappat formen totalt :arghh:
Konstaterar att min lunchmil tog exakt dubbel så lång tid som tog för Ebba Andersson att vinna SM-guld på 10 km fritt i dag :D (ok, fristil, men jag tror inte det hade hjälpt mig alls i dag....)

Ser med glädje att SMHI "lovar" plusgrader en dag nästa vecka och sedan kallt igen, jag vill verkligen få lite mer iskristaller i snön så att jag "ser bra ut igen!

Men var är formen? Trodde snarare att förra veckan som var lugn skulle ge mig en skjuts, inte dra ned mig. Verkar inte heller vara någon infektion som spökar vilopulsen är fin. Nåja, det jag sliter mig igenom nu ska väl ge resultat så småningom...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
97 98 99
Svar
1 966
· Visningar
63 081
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 468
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 328
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 393
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp