Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lunchträning idag! Började på löpbandet och jag ökade lite till. Gick 2 min, sprang 5 min, gick 2 min och sprang 5 min sen klart. Kändes bra, hoppas det gör det i morgon också :) Körde sen min rehabstyrka och det kändes också bra.

Ikväll vankas det två ridpass, sen sover jag gott förhoppningsvis.
 
Har börjat dela upp mina pass i över- och underkroppspass då jag tyckte det var svårt att få till återhämtningen om jag körde helkropp varje gång. I söndags körde jag ben med pausböj, bulgariska utfall, enbensknäböj till sittande och rear kick i maskin. Idag blev det bröst, armar och axlar med bänkpress, miltärpress, hantelpress och skivstångscurl.
 
Har börjat köra från Treriksröset till Smygehuk (på träningscykeln). Helt galet vilka avstånd det är uppe i norr, ett par mil i Skåne så är man nästan halvvägs från ena sidan till andra men här upp märks det inte ens att man förflyttat sig på kartan.
 
Har varit borta sen kl 8 imorse, tränat med häst och kört 20 mil för att ta mig dit och hem. Är hyfsat trött och slut nu och har precis kommit hem och ätit. Funderar på om det ska bli en joggingrunda eller bara en promenad ikväll. Styrketräna orkar jag inte ens tänka på att orka med. Kruxet är att jag kommer vara ännu tröttare ons-fre än nu ikväll, eftersom jag hatar att jobba kontorstider vilket denna vecka bjuder på, så jag borde väl ta mig ut och jogga bara för att passa på...
 
-15 idag. Så trött på kyla. Men det blev en 5,5 km joggingrunda. Och det flyter på trots kylan.
0ABED52B-A61E-4148-9E28-50DB1CB59C88.jpeg

Vågen säger 60,2 kg.
 
Jag som egentligen inte ska gå så mycket var ute tre timmar igår och två timmar idag. Idag med en ryggsäck full med verktyg. Men det var fint! Jag tror det är bra för mitt hjärta med lite mindre intensiva aktiviteter som ändå håller mig igång över längre tid. Men lite sticker det nu tyvärr.

Nu ska jag bara samla kraft till att stretcha också, sen vilar jag några dagar igen.
 
Joggade 7 km ikväll. Mest för att komma över den mentala tröskeln och bara göra det dvs ffa träning av pannbenet, dock var det inte speciellt trivsamt. Gick sakta och rätt så tungt. Jag måste nog sluta skylla på trötthet, kontorstider osv och helt enkelt bara inse att jag är inte i nån vidare bra form överlag. Har läst att många med sköldkörtelproblem inte bör ägna sig åt desto mer kardioträning och istället styrketräning. Vet eg inte varför, men antar att det kan ha att göra med hormonet t3 som är viktigt för musklernas funktion men som sällan och aldrig behandlas tillräckligt (obs min egen vilda gissning). Jag är ju en person som vägrar foga mig och alltid tänkt att vilja kan försätta berg. Må hända att det går, men det görs inte i nåt vidare tempo isf :angel:
 
Fotbollsträning i måndags, vila igår, red imorse, sen tog jag med bästaste vovvekompisen på en svinkall men härlig långrunda vid havet och så fotbollsträning innan ikväll! ^^
Blir nog en lätt joggingrunda både torsdag och fredag + söndag! :) Det är planen iaf, får se hur kroppen känns!
 
Totalt 7 km promenader, 25 minuter yoga och lite snöskottning går in på dagens motionskonto :)

Imorgon hade jag gärna sprungit en sväng, men med tanke på rådande väderlek lär det inte bli något sådant förrän framåt nästa vecka när det ska bli plusgrader igen. Får se vad jag hittar på istället - förmodligen blir det någon slags styrketräning för överkroppen även om jag inte alls känner mig motiverad till det just nu. Men det brukar ge mig sig när jag börjar planera & skriva ihop passet!
 
Skidor igår och yoga idag! Åkte i min nya jacka och jag kan bara säga :love::love::love::love: med vissa grejer är det fasen värt att betala lite extra och få bra kvalitet! Sååå jag beställde även matchande byxor idag :o Benen kändes superpigga igår så jag funderar på att börja prova åka lite oftare.

Handstående har känts lite motigt på senaste men idag bestämde jag mig för att börja fokusera på de tråkiga, stärkande övningarna, typ chest to wall och L-holds. Tror det kommer att löna sig att bygga upp mer styrka och längre holds med dem övningarna istället för att bara sparka upp och hoppas på bättre balans även om det är mycket roligare :p gjorde dock ett par forearm stands i slutet av passet och där har det verkligen hänt någonting - trots att jag var trött höll jag 22 sekunder (efter att ha nuddat väggen).

Och som en extra bonus har jag påbörjat en kurs idag för att bli yogalärare :nailbiting::bump: känns skrämmande men det är något jag tänkt på länge och numera i o m pandemin så kan man göra det på distans. Så runt slutet av sommaren kommer jag förhoppningsvis vara yogalärare!
 
Nån som har någon bra övning för de nedersta magmusklerna? Alltså de som sitter kring bäckenet. Har behov av att stärka dem specifikt men hittar bara övningar för hela nederkroppen/magmusklerna.
 
Nån som har någon bra övning för de nedersta magmusklerna? Alltså de som sitter kring bäckenet. Har behov av att stärka dem specifikt men hittar bara övningar för hela nederkroppen/magmusklerna.

Min rehabträning är koncentrerad mycket kring den delen och det är egentligen "bara" att suga in magen mot ryggraden, alltså nedersta delen och sen se till att man orkar hålla där.
En övning jag har är att jag ligger på rygg och suger in magen enligt ovan och håller några sekunder och sen släpper och upprepar några ggr. Viktigt att mellanrummet mellan ryggen och golvet är kvar annars spänner man inte magen på rätt sätt.

Sen så har jag den grundspänningen (som min sjukgymnast kallar det) genom alla övningar jag gör som plankan på boll, sänka ner ett ben i taget när man ligger på rygg osv.
 
Min rehabträning är koncentrerad mycket kring den delen och det är egentligen "bara" att suga in magen mot ryggraden, alltså nedersta delen och sen se till att man orkar hålla där.
En övning jag har är att jag ligger på rygg och suger in magen enligt ovan och håller några sekunder och sen släpper och upprepar några ggr. Viktigt att mellanrummet mellan ryggen och golvet är kvar annars spänner man inte magen på rätt sätt.

Sen så har jag den grundspänningen (som min sjukgymnast kallar det) genom alla övningar jag gör som plankan på boll, sänka ner ett ben i taget när man ligger på rygg osv.
Jo, hålla rätt när jag gör annat vet jag, och gör. Det verkar dock inte räcka för mig, de andra musklerna får övertaget ändå. men tack för tipset, ska definitivt lägga in den övningen i mitt program :)
 
Jo, hålla rätt när jag gör annat vet jag, och gör. Det verkar dock inte räcka för mig, de andra musklerna får övertaget ändå. men tack för tipset, ska definitivt lägga in den övningen i mitt program :)

Mina övningar har gjort stor skillnad för min styrka i nedre delen av magen :) Är så himla tekniskt så jag har fått kämpa med att, som du säger, inte låta andra muskler ta över utan att det är just de rätta magmusklerna som jobbar.
 
Behöver köpa lite nya träningskläder, vilka märken gillar ni mest? Behöver några par tights, prio är hög sömlös midja, bra passform och gärna lite kortare ben, typ 7/8-längd. Fickor för mobil etc. behövs inte. Vill även ha nya linnen i lite lösare passform, några tips där?
 
Inte så mycket träning de senaste dagarna pga vab, har bara gjort lite magträning och armhävningar. Men idag blev det styrketräning igen :up:

Testade morgonträning i mitt lilla gym, det var minus 12 ute och inte så mycket varmare i gymmet men det gick bra! Knäböj och bänkpress, sen assisterande i form av good mornings, enbenshöftlyft och liggande benlyft. Skulle gjort hip thrust med skivstång egentligen men min bänk funkar inte så bra för det.

Får se om det blir en vana att morgonträna, egentligen är det rätt fiffigt för att få mer familjetid :)
 
Inte så mycket träning de senaste dagarna pga vab, har bara gjort lite magträning och armhävningar. Men idag blev det styrketräning igen :up:

Testade morgonträning i mitt lilla gym, det var minus 12 ute och inte så mycket varmare i gymmet men det gick bra! Knäböj och bänkpress, sen assisterande i form av good mornings, enbenshöftlyft och liggande benlyft. Skulle gjort hip thrust med skivstång egentligen men min bänk funkar inte så bra för det.

Får se om det blir en vana att morgonträna, egentligen är det rätt fiffigt för att få mer familjetid :)


Jag har aldrig tränat på morgonen innan men iom covid har jag blivit tvungen till det för att undvika peak-tider i gymmet och helt plötsligt tycker jag det funkar finfint. Dessutom som du skriver underlättare det ju familjelogistiken också. Egentligen är det naturligt, jag är kvällstrött och har absolut inte min prime time efter kl 15.

Djupt imponerad dock över att genomföra träningspass i den kylan, det hade jag verkligen inte pallat. Kudos!
 
Nytt PT-pass idag. Vi körde marklyft och bänkpress där jag på väg upp pausade och körde en extra halv repetition, sjukt jobbigt! Blev så galet trött i ryggen efter marklyften och i bänkpress hade jag fortfarande träningsvärk sedan senaste passet så kände mig allmänt klen där. Fick dessutom nån slags kramp i höger triceps vilket var ytterst obehagligt.

Avslutade med superset höftlyft med stång/draken med kettlebell (om ryggen var trött innan var det ingenting mot när vi kom hit:angel:) och till slut superset ryggflyes/axelflyes. Återigen slut som artist men mycket nöjd, ska strax checka ut och ta en kort promenad i solen som fortfarande (!) skiner.
 
Jag körde hemmagympa igår med fokus på ben. Var en hel del statiska övningar. Herregud vad det brände i låren!! Helt galet!

Idag var det tänkt tröskelintervaller men pga sömnbrist ställde jag in all träning idag. Det hade bara blivit slitage på kroppen. Så nu hoppas jag på bättre sömn inatt och löptur imorgon istället.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
97 98 99
Svar
1 966
· Visningar
63 076
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 465
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 325
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 393
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp