Träning & hälsa del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kört lite eget pass idag, men med dagens WOD som inspiration.

Uppvärmning med scap pull ups, kang squats, tuck ups och dead hang.

Sen körde jag lite reversed row bar, knee raises, sit ups och en annan övning med hantel som jag inte vet vad den heter.

Avslutade med hip thrusts och romanian Dead lifts med lätt vikt men flera reps.
 
PT-pass i morse och det var tungt från början till slut, jag kände redan under uppvärmningen att kroppen inte riktigt var på humör. Men jag kom igång så småningom och det blev ändå ett helt okej pass!

Uppvärmning: 10 KB swings, 10 split squats, 5 burpees med armhävningar på tå, 10 reverse flyes med 2,5kg viktplatta i varje hand. 2 rundor.

3 set:
  • 16 utfallssteg med en 12,5 kg hantel i varje hand
  • 12 hip thrusts med en 12,5 kg hantel på varje höft
  • 10 band pull aparts per ben
3 set:
  • 2 strikta pull ups
  • 5 single arm push press med 15 kg hantel, bromsa på väg ner så det tar 5 sekunder tills den nuddar axeln.
3 set:
  • 10 squeeze press med 12,5 kg hantlar (ny favoritövning!)
  • 20 bent over row med 16 kg kettlebells
Avslutning:
  • 50 tricep extensions med tunt gummiband
  • 50 bicep curls med tunt gummiband
  • 50 bent over rows med tunt gummiband
  • 50 tricep extensions med tunt gummiband
Efter detta var jag tvungen att först cykla hem för att duscha, sen cykla in till jobbet och där bära upp min cykel till kontoret på fjärde våningen eftersom jag glömt låset hemma 🙄 Allt detta innan frukost. Kände mig ganska körd i kroppen då kan jag säga! 😅
 
PT-pass i morse och det var tungt från början till slut, jag kände redan under uppvärmningen att kroppen inte riktigt var på humör. Men jag kom igång så småningom och det blev ändå ett helt okej pass!

Uppvärmning: 10 KB swings, 10 split squats, 5 burpees med armhävningar på tå, 10 reverse flyes med 2,5kg viktplatta i varje hand. 2 rundor.

3 set:
  • 16 utfallssteg med en 12,5 kg hantel i varje hand
  • 12 hip thrusts med en 12,5 kg hantel på varje höft
  • 10 band pull aparts per ben
3 set:
  • 2 strikta pull ups
  • 5 single arm push press med 15 kg hantel, bromsa på väg ner så det tar 5 sekunder tills den nuddar axeln.
3 set:
  • 10 squeeze press med 12,5 kg hantlar (ny favoritövning!)
  • 20 bent over row med 16 kg kettlebells
Avslutning:
  • 50 tricep extensions med tunt gummiband
  • 50 bicep curls med tunt gummiband
  • 50 bent over rows med tunt gummiband
  • 50 tricep extensions med tunt gummiband
Efter detta var jag tvungen att först cykla hem för att duscha, sen cykla in till jobbet och där bära upp min cykel till kontoret på fjärde våningen eftersom jag glömt låset hemma 🙄 Allt detta innan frukost. Kände mig ganska körd i kroppen då kan jag säga! 😅

Jääävlar 🤩🥳
Vad grym du är!!

Läste också först shoulder press och inte push press och trodde mitt huvud skulle sprängas 😅
 
Joggade ca 8 km idag. Gjorde som jag ska dvs höll tempot väldigt lågt. Jag har inte joggat den distansen sedan i höstas och inte min hund heller, hon hatar ju dessutom jogging, som det var en win-win. Kände mig inte slutkörd efteråt heller, vilket jag inte gör i det tempot. Hade nog behövt springa 1,5 mil för att bli trött på det viset. Jag hoppas att jag kan komma upp i längre rundor i sommar, för jag tycker det är rofyllt med den här sortens jogging där man kan ligga och nöta på i mystempo. Det rensar hjärnan och efteråt är jag liksom bara nöjd och tillfreds, inte trött eller stressad över prestationen.

Oroar mig över ett märke jag fått på en fot, inte på fortknölen utan med på "knogen" eller vad det heter på fötter. Har inte hallux valgus i familjen vad jag vet men lite knotiga fötter har vi nog, min största skräck har varit att få HV och därför är jag supernojjig över detta... Men kanske är det inte så vanligt att HV bryter ut i 40-årsåldern? Får man inte det ganska tidigt?
I vilket fall hade jag ett tryckmärke på ena foten precis där, så jag tejpade det innan joggingen. Känner att skon tar i och skaver där och det oroar mig.
 
Jag har kört yoga igen efter en helg utan. Har nu ont i axlarna istället för armbågarna! Detta är på ett helt annat vis! Hoppas att det är att jag blir starkare. :idea:
Tycker det man känner från yogan är annorlunda, ofta känns det bättre eller går över nästa gång man yogar och jobbar med den muskelgruppen och låter musklerna töjas och vila och stärkas. Speciellt yinyoga går in i benvävnaden så djupare än bara musklerna så det blir mer intensivt. Vila är viktig i yogan, att ta sig tid till Savansana i slutet och låta kroppen sjunka in i det man gjort,sträcka ut, slappna av både mentalt och fysiskt. Då får man bättre chans till återhämtning. Inte bara gå från positionerna och resa sig och köra på utan prioritera vilan med andning, fokus, återhämtning och komma in i lugnet.
 
Idag har dock jag lite träningsvärk. 46 minuter deep stretch med inspo från yinyoga på förmiddagen. Riktigt tufft pass. Mitt bolster kom äntligen så på kvällen improviserade jag efter lite googling ihop ett yinyoga pass med bolster och det tog 1 timme. Promenerat 2,5 timmar, känner mig mör efter kvällens yoga och fick jätte ont i magen men vet inte om det hänger ihop med alla konstiga positioner jag varit i eller vad det är.

Skön träningsdag i alla fall. Kanske gör ett god natt pass om jag inte kommer ner i varv men satsar på vila nu.
 
Jag har sprungit för första gången på evigheter. Ville bort från bilar och folk så tog en grusväg i skogen som har vägbom. I 2,5 km var jag helt lycklig över barmark. Sen kom snön och efter 3 km såg det ut såhär:
20220517_201648.jpg

Då vände jag. Hatar den här årstiden. Längtar efter att packa ryggsäcken och få en heldag på fjället. Bilvägarna är ju snöfria men min hjärna är så utmattad och vill bara ha tystnad och lugn. Kroppen kändes iaf helt okej och nu är jag pepp på mer löpning.
 
Jag har sprungit för första gången på evigheter. Ville bort från bilar och folk så tog en grusväg i skogen som har vägbom. I 2,5 km var jag helt lycklig över barmark. Sen kom snön och efter 3 km såg det ut såhär:
Visa bifogad fil 91096
Då vände jag. Hatar den här årstiden. Längtar efter att packa ryggsäcken och få en heldag på fjället. Bilvägarna är ju snöfria men min hjärna är så utmattad och vill bara ha tystnad och lugn. Kroppen kändes iaf helt okej och nu är jag pepp på mer löpning.

Håller med dig. Det där är vad jag kallar "oanvändbar vinter" dvs det är snö men den är helt oduglig. Går inte att åka skidor på, bara är i vägen. I mina ögon är den oanvändbara vintern allt utom vårvinterns fina dagar dvs några veckor i mars/april, resten är skit - kallt, mörkt, eller snö som vägrar ge sig :angel:
 
Jag har sprungit för första gången på evigheter. Ville bort från bilar och folk så tog en grusväg i skogen som har vägbom. I 2,5 km var jag helt lycklig över barmark. Sen kom snön och efter 3 km såg det ut såhär:
Visa bifogad fil 91096
Då vände jag. Hatar den här årstiden. Längtar efter att packa ryggsäcken och få en heldag på fjället. Bilvägarna är ju snöfria men min hjärna är så utmattad och vill bara ha tystnad och lugn. Kroppen kändes iaf helt okej och nu är jag pepp på mer löpning.
Är helt, helt inne på ditt spår. Jag vill ut på fjället för att prova på det eller skogen eller var som helst och bara få lugn och ro. Det är för mycket folk överallt.
 
Sista löpturen inför varvet, 5km i tävlingsfart Ovant att springa i det tempot när jag är van att springa lite fortare men jag tänker icke kräla i mål på lördag utan ska hålla mig till planen och då hellre kunna öka lite på slutet om det finns krafter kvar.
 
Jag har sprungit för första gången på evigheter. Ville bort från bilar och folk så tog en grusväg i skogen som har vägbom. I 2,5 km var jag helt lycklig över barmark. Sen kom snön och efter 3 km såg det ut såhär:
Visa bifogad fil 91096
Då vände jag. Hatar den här årstiden. Längtar efter att packa ryggsäcken och få en heldag på fjället. Bilvägarna är ju snöfria men min hjärna är så utmattad och vill bara ha tystnad och lugn. Kroppen kändes iaf helt okej och nu är jag pepp på mer löpning.

Jag satt igår och förundrades över att det var 20+ och strålande sol hos oss igår. Samt att alla träd redan är gröna och syrenen börjar blomma :o
 
Jag spontanbokade in ett basic-pass i boxen efter jobbet idag.
Har otrolig träningsvärk efter passet i måndags, men det får helt enkelt gå.
 
Kort men intensivt på supernajs gym.
De har en veckas gratis provperiod, så ett pass idag och ett imorgon hoppas jag!

Inte mycket i tanken, skakis som fan. Men senaste veckorna med dålig mat och dålig sömn så är jag bara glad att jag tränade :love:

34C316E8-7239-4BA3-B7F3-9F3760F8B535.jpeg


Nu middag och pints på Wetherspoons :angel:
 
Kort men intensivt på supernajs gym.
De har en veckas gratis provperiod, så ett pass idag och ett imorgon hoppas jag!

Inte mycket i tanken, skakis som fan. Men senaste veckorna med dålig mat och dålig sömn så är jag bara glad att jag tränade :love:

Visa bifogad fil 91136

Nu middag och pints på Wetherspoons :angel:
Kul! Jag älskar att träna på nya gym :) (även om det kan vara lite läskigt också i och med att man inte vet var saker och ting finns osv)
 
Mina ben hälsar att de säger upp sig efter dagens crossfitpass :wtf:

Del 1: 400 m löpning + 10 squats + 10 hand release push ups. 3 varv.

Del 2:
  • 42 medball situps
  • 21 frontböj
  • 30 medball situps
  • 15 frontböj
  • 18 medball situps
  • 9 frontböj
Jag lyckades för en gångs skull välja helt rätt vikt på stången, jag körde med 30 kg vilket var utmanande och precis så att jag klarade av de sista repsen. Delade upp det i 3x7 första rundan, 7+4+4 andra rundan och sista rundan körde jag alla 9 reps i ett bräde.

Situpsen körde jag med en boll som vägde 6 kg och de var hemska mest p.g.a att överkroppen är slut sedan gårdagens pass, så jag hade svårt att hålla i den utan att bröstmusklerna krampade. Försökte att använda mig av farten så mycket som möjligt och behålla momentum på det sättet så blev bollen lite lättare.

Utöver detta har jag cyklat 1,2 mil samt gått 12 000 steg idag, så jag känner mig lite slut. Imorgon blir det en välbehövlig vilodag och på fredag är det dags för PT-pass igen.
 
Kul! Jag älskar att träna på nya gym :) (även om det kan vara lite läskigt också i och med att man inte vet var saker och ting finns osv)
Ja det var riktigt roligt!
Var nog en bra grej att våga, även om det blev kort. Är ju egentligen bara att köra liksom.

Däremot deadlifts mot klibbiga lår inte att rekommendera, var sådär med shorts 😅

Imorgon ska jag försöka mig på lite squats (och gå ner från 60kg så jag inte dör), vi får väl se hur det går :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
96 97 98
Svar
1 947
· Visningar
62 182
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 125
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 208
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
100 845
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Just nu funderar jag på... Del 3
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp