Träning & hälsa del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför känner du så? Du får inte större träningseffekt av att du springer i högre tempo. En bra känsla är det bästa oavsett tempo! Själv har jag kört ett terrängpass idag med ett snitt på 7:06-tempo. Det skulle inte gå snabbare än så. Passet hade inte syftet att vara snabbt. Kanske kan du lättare bortse från tidspressen om du i förväg bestämmer dig för vilken typ av pass du ska köra?

Absolut är det så, det är bara mina hjärnspöken. Det grundar sig i nåt gammalt spöke om att jag är lat och långsam, och sedan har det på nåt vis blivit synonymt med snabbt tempo = bra prestation. Bara dumheter. Dessutom ska jag inte ens bry mig om sånt, jag ska vara nöjd bara jag kan jogga öht med tanke på de problem jag haft i kroppen som gjort att jag inte ens orkat ta mig ut.
Bäst känns det om jag springer långsamt men ganska långt, då kan jag rulla på riktigt länge utan att bli trött. Jag som alltid tänkt att 5 km är min bästa distans, men det handlar ju bara om att i det tempo jag sprungit förr så har det varit omöjligt att komma längre :o
 
Jag är tillbaka!
Efter Tough Viking blev jag som väntat sjuk igen och har på dessa 3v hunnit köpa hus, sälja hus och ta MC-kort. Så träningen har blivit lidande. Men nu finns tiden att stoppa in träningen i, igen!

Har planerat in 3 CF-pass denna vecka. Har verkligen tappat mycket, gjorde ett pass i lördags men knäet började spöka men även orken. Vad fort man tappar. Men hoppas det kommer tillbaka lika fort igen!
 
Förra veckans "träning" blev ett pass på gymmet och i helgen begav jag och en vän oss ut på vandring. 7km svårt kuperat terräng där inte en enda meter inte var täckt av stenblock eller ett enda virrvarr av rötter. Vi var dessutom tvungna att på ett ställe springa då vi tyckte oss höra ett fallande träd, och det var inte förrän vi kom till slutet av leden skylten som varnade oss om just fallande träd fanns, inte där vi började. Sen efter det blev det 5km lätt vandring längs grusvägar. Så roligt! Hade ungefär en 10kg ryggsäck också, och hade jag inte haft ont i ryggen redan innan vi vandrade iväg hade jag lätt kunnat gå längre! Ser fram emot fler äventyr till fots :)
 
Laddar inför Gbg varvet för fullt, har tyvärr inte kört så många långpass som jag tänkt men tänker att det nog går bra ändå. Imorgon blir i alla fall ett sista längre (ca 16k), styrka på söndag och sen bara ett par lugna joggpass tisdag och torsdag för att hålla igång benen.
Tänker att man kommer långt på tjockt pannben😬
Lycka till! Vi "ses" på startlinjen!
 
Väldigt spontant gympass om en timme, vad I helskotta ska jag hitta på?
Squats är kul, men kommer jag få yrsel och dö? 😅
Mensvärken vill inte hip thrusts. Mark körde jag senast. HMM 🤔

Nåt ben vill man ju köra.
Squats så gott det går kanske, lite rygg och biceps.
 
För mig som hoppas springa på under 2h 30min så är du snabb.
Det är första halvmaran jag ska springa och har bara gjort beräkning på seedningslopp på milen och mina träningstider på långpass så jag mkt väl ramla ihop i en hög innan hälften är gjort. Men jag siktar på att överleva och komma i mål på under 2h😬
 
Kände mig lite urlakad och opepp inför dagens pass, men överraskade mig själv med att det gick riktigt bra utifrån förutsättningarna!

Block 1: 5-7 set
1 power clean + 1 hang power clean.
Kändes som jag fick till tekniken riktigt bra idag, men kände mig inte så stark. Upp till 42,5 kg kändes det bra men 45 gick inte. Avslutade med att lägga på split jerk som sista rep men då gick jag ner på 35 kg pga asrädd att tappa stången i ansiktet 😱😂

Block 2:
1-2-3-4-osv power clean 35 kg
12 Wall balls 6 kg

Mål 7 varv

Jag är ju superdålig på wall balls och tänkte egentligen gå ner på 4 kg men det fanns ingen sån kvar så jag tänkte att det får gå som det går. Kom runt 6 varv och hann börja på det sjunde så jag är ändå nöjd när det kändes som det lika gärna kunde gått åt pipan.

Tack träningen för att du får mig att må bättre 🙌
 
Jag har bytt träningsform helt nu. Jag har tagit en paus från löpningen och med styrketräningen vet jag inte riktigt vad jag ska göra med men jag har inte styrketränat senaste månaderna.

Men! Jag har blivit besatt av yoga. Mitt gym har jätte bra yogapass så jag varvar Hatha yoga och Yinyoga. Går på pass 2-3 dagar i veckan och tränar 1-3 gånger per dag hemma. Lite olika från dag till dag hur mycket jag yogar men yogan får mig lugn, fokuserad,minskar ångest, jag blir stark och får en smidig kropp. Jag tar med mig yogan ute i livet. Istället för att i princip dra ihop mig själv och alltid vara den som tränger mig åt sidan även om den man möter borde göra det. Jag tittar nästan alltid ner i marken. Men nu, nu går jag med hållning. Folk ger mig plats på trottoaren, jag börjar se omgivningen och ta in mer när jag inte går runt och tittar ner och jag känner mig stark och trygg när jag har min hållning.

Är verkligen ur form, rörlighet och stretch klarar jag lätt, är överörlig så får ibland tänka tvärtom och inte pressa för hårt. Men styrkan, där är jag svag och balansen är svajig så Hathayogan är svårare än Yinyogan så det är därför det är så bra att variera mig. Andningen och att komma ner i varv är svår men jag gör framsteg. Oftast känns det bara så underbart i yogan, jag kommer ner i varv och mår bra.

Jag tränar hemma antingen till youtubevideor eller ur minnet en hel del. Hittills idag har jag yogat 100 minuter till exempel och det kan bli mer.

Kompletterar med mina vanliga promenader.
 
Så glad över gympass ett idag.
Även med min första total fail på en squat 😅 Inga 60kg x 10 idag inte, men ändå 60 x 5.

De hade även en assisted pull up-maskin, kuuul! Fick också lite rygg fångat på foto och det behövdes faktiskt just nu. Även om jag helt i onödan känt att jag inte gymmat "tillräckligt" på senaste, så är det ju kul att se muskler :angel:

91CC090D-1771-42D4-8873-F52214D45967.jpeg
 
Så glad över gympass ett idag.
Även med min första total fail på en squat 😅 Inga 60kg x 10 idag inte, men ändå 60 x 5.

De hade även en assisted pull up-maskin, kuuul! Fick också lite rygg fångat på foto och det behövdes faktiskt just nu. Även om jag helt i onödan känt att jag inte gymmat "tillräckligt" på senaste, så är det ju kul att se muskler :angel:

Visa bifogad fil 91050
Din tatuerade arm :love::o
Och alltid sjukt kul med bilder där man ser att det händer saker! Muskler är alltid kul!
 
Precis samma här. Legat av mig ordentligt några veckor och tror jag tappat allt. Men går in och gör ett bra pass igår, samt att jag vågade öka på med vikter. Nu ska byggas muskler och målet är att klara strikta pullups innan sommaren är slut!
Grymt 🤩
Kanske försöker joina på strikta pull ups målet 🥳
Känns omöjligt men det är ju bra med mål :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
97 98 99
Svar
1 966
· Visningar
62 851
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 318
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 401
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
101 138
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp