Bukefalos 28 år!

Träning, hälsa och kost 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
1,7 mil löpning, 4 h powerwalk och 2 h promenad blev det för mig förra veckan + den lilla styrketräningen jag gjorde.
Eftersom maken var på jobbresa ons-lör så begränsades träningen lite där då mini dessutom hade stängningsdag på förskolan i torsdags, annars hade jag tänkt ta ett pass på gymmet men fick avstå. Sen fest på lördagkväll så ingen träning men trotsade sociala fobin och drog upp maken på dansgolvet då jag vet hur mycket han tycker om det och buggade ett tag så det räknas tycker jag då jag kämpade på bra med två vänsterfötter :D

Idag har det än så länge blivit 4 km promenad i blötsnö dragandes på mini på snowracern som tillsammans väger ca 22 kg. Så det räknas nog mer som ett benpass än promenad :p

Satsar på att komma till gymmet imorgon, eller ikväll om maken hinner komma hem från jobbet i vettig tid!
 
Min vecka blev utan träning fram till helgen, då slog jag till :p

Fredag så sprang jag ca en halvtimme, snö och pannlampa. Lite tungt men rätt skönt ändå.

Lördag längdskidor ca 10 km. Bästa gången hittills! Så fina spår och mycket snö, bättre glid på skidorna också! Bara stakningen som jag inte får till men balansen är typ tusen gånger bättre nu :)

Och igår då, jag hade egentligen tänkt att ta en halvtimmes promenad och sen styrketräna på kvällen. Men eh... jag råkade vara ute och pulsa i snön i skogen i nästan två timmar och var heeeelt slut när jag kom hem :rofl: Men det var superhärligt! Helt tyst och mängder med pudrig snö, gick en hel del off road också och där sjönk jag ner en bit så det blev hyfsat svettigt :laugh: Sen var jag trött i hela kroppen så styrketräning fanns inte på kartan. Det får bli någon annan dag :)
 
Min vecka blev utan träning fram till helgen, då slog jag till :p

Fredag så sprang jag ca en halvtimme, snö och pannlampa. Lite tungt men rätt skönt ändå.

Lördag längdskidor ca 10 km. Bästa gången hittills! Så fina spår och mycket snö, bättre glid på skidorna också! Bara stakningen som jag inte får till men balansen är typ tusen gånger bättre nu :)

Och igår då, jag hade egentligen tänkt att ta en halvtimmes promenad och sen styrketräna på kvällen. Men eh... jag råkade vara ute och pulsa i snön i skogen i nästan två timmar och var heeeelt slut när jag kom hem :rofl: Men det var superhärligt! Helt tyst och mängder med pudrig snö, gick en hel del off road också och där sjönk jag ner en bit så det blev hyfsat svettigt :laugh: Sen var jag trött i hela kroppen så styrketräning fanns inte på kartan. Det får bli någon annan dag :)
Bilderna du la upp från skidåkningen var helt underbara :love:
 
Förra veckan blev det dressyrlektion måndag, gymträning med PT onsdag och träning själv söndag.
Denna vecka förhoppningsvis dressyrlektion idag, träning med PT onsdag och torsdag och träning själv söndag.

Är ju nybörjare på gymmet, och mitt största problem är självförtroende. Får för mig att andra ska skratta ut mig för att jag är en liten sparris som inte kan så mycket :o. Men tvingade mig själv igår att gå fram till muskelknuttarna vid de fria vikterna och köra min grej. Och inte en enda skrattade :D.
Inser ju att folk har bättre saker för sig än att bry sig om mig, men hjärnspökena finns där ändå hehe.
 
Förra veckan blev det dressyrlektion måndag, gymträning med PT onsdag och träning själv söndag.
Denna vecka förhoppningsvis dressyrlektion idag, träning med PT onsdag och torsdag och träning själv söndag.

Är ju nybörjare på gymmet, och mitt största problem är självförtroende. Får för mig att andra ska skratta ut mig för att jag är en liten sparris som inte kan så mycket :o. Men tvingade mig själv igår att gå fram till muskelknuttarna vid de fria vikterna och köra min grej. Och inte en enda skrattade :D.
Inser ju att folk har bättre saker för sig än att bry sig om mig, men hjärnspökena finns där ändå hehe.
Heja dig! :banana:
 
Förra veckan blev det dressyrlektion måndag, gymträning med PT onsdag och träning själv söndag.
Denna vecka förhoppningsvis dressyrlektion idag, träning med PT onsdag och torsdag och träning själv söndag.

Är ju nybörjare på gymmet, och mitt största problem är självförtroende. Får för mig att andra ska skratta ut mig för att jag är en liten sparris som inte kan så mycket :o. Men tvingade mig själv igår att gå fram till muskelknuttarna vid de fria vikterna och köra min grej. Och inte en enda skrattade :D.
Inser ju att folk har bättre saker för sig än att bry sig om mig, men hjärnspökena finns där ändå hehe.
Det där är jättevanligt! Försök att tänka på att alla har varit i din sits en gång i tiden - 99% av personerna där inne har en gång börjat som förvirrade nybörjare som undrar vad som pågår egentligen! Jag brukar också försöka tänka på att det, åtminstone där jag tränar, tyvärr är rätt ovanligt att se kvinnor vid de fria vikterna och därmed passa på att känna mig lite extra cool när jag stegar fram :D
 
För de som inte sett bilderna på insta så kommer en här :D
 

Bifogade filer

  • 6404D2F6-E4A8-437F-9BB8-FACA79AA29A8.jpeg
    6404D2F6-E4A8-437F-9BB8-FACA79AA29A8.jpeg
    113,9 KB · Visningar: 23
Det där är jättevanligt! Försök att tänka på att alla har varit i din sits en gång i tiden - 99% av personerna där inne har en gång börjat som förvirrade nybörjare som undrar vad som pågår egentligen! Jag brukar också försöka tänka på att det, åtminstone där jag tränar, tyvärr är rätt ovanligt att se kvinnor vid de fria vikterna och därmed passa på att känna mig lite extra cool när jag stegar fram :D

Tack så mycket ni! Ska fortsätta att våga mig dit 😊
 
För de som inte sett bilderna på insta så kommer en här :D

Men wow! :love:

Här är mina skidspår! Visst blir man sugen? :laugh: Lägg till att jag på de första och sista 500 metrarna måste ut på en (för) smal och ganska trafikerad väg där bilarna håller i snitt 80 km/tim, ibland med inslag av att stänka regnvatten och gyttja på en, så blir det ett visst spänningsmoment också.

Men jag ska inte bara gnälla! Tror inte jag åkt rullskidor på tre år men det gick häpnadsväckande bra, inte alls så skakigt och obehagligt instabilt som jag mindes att komma igång då. Inga fall och ett hyggligt påskjut i stakningen, även om tekniken kan jobbas på. Men, jag har ju 86 kilometer kvar att öva på fram till sista mars. Nu jävlar! :up:

IMG_2456.JPG
 
Har kommit 2dm snö senaste dygnet så min motion idag blev att skotta snö där inte traktorn kommer år. Var mer än nog med min förkylning :cautious:
 
Förra veckan blev det dressyrlektion måndag, gymträning med PT onsdag och träning själv söndag.
Denna vecka förhoppningsvis dressyrlektion idag, träning med PT onsdag och torsdag och träning själv söndag.

Är ju nybörjare på gymmet, och mitt största problem är självförtroende. Får för mig att andra ska skratta ut mig för att jag är en liten sparris som inte kan så mycket :o. Men tvingade mig själv igår att gå fram till muskelknuttarna vid de fria vikterna och köra min grej. Och inte en enda skrattade :D.
Inser ju att folk har bättre saker för sig än att bry sig om mig, men hjärnspökena finns där ändå hehe.
Förstår din känsla, men det är mycket en vanesak också. När man tränat ett tag på Gym så bryr man sig inte längre utan inser att alla pysslar med sitt.
 
Jag segade ihop lite fre-lö nu i helgen så veckan blev inte så bra som jag tänkt mig tyvärr :p
Tog tag i det idag igen iaf med 40 min kombinerat styrka, lite rörlighet/stretch och mamma mage-övningar. Kändes bra!
Dagens pass:
20 kb-svingar
10 kb-marklyft
5 goblet squat
x 5 med 16 kg kb

20 sidosteg med gummiband runt knäna
10 band pull aparts
Stretch-övning
x 3

+ två mamma mage-övningar :)

16 kgs goblet squat var tungt :D
 
Det visade sig att jag inte kommer kunna springa imorgon em. Så därför blev det ett pass ändå idag. Rejält äckligt väder med tungt regn och bara 1+. Eftersom det var snötäckt igår blev resultatet isgata idag. Så broddarna fick åka på idag också.

Backträning stod på schemat och det blev i ett helt nytt område som jag hittade häromdagen. Ett litet kluster av backar i olika höjder. Som gjort för backträning! Är riktigt lycklig över att ha hittat det!

Backarna var gräsbeklädda och dyblöta. Så skorna blev dyngsura på en gång. Inte så skönt.

Träningen gick dock skitbra och jag blev så oerhört överraskad över hur pass obehindrat jag kunde ta mig fram. Det var en enorm skillnad mot hur det var bara för ngn vecka sedan. Min träning har helt klart gett resultat! Det var superkul att känna! :)

Det där låter som ett pass som bara kan vara kul när man är inne i ett riktigt bra träningsflow :D
Regn och 1 grad? Isgata, broddar och tunga blöta gräsbackar? Det låter som en mardröm haha. Grymt jobbat jag är mycket imponerad :bow:
 
Jag var på ett ganska roligt crossfitpass idag! Jag satsade på att hålla jämnt tempo genom hela och det lyckades jag med :)

AMRAP 10 minutes (så många varv som möjligt av nedan 3 övningar på 10 minuter)
5 Shoulder to Overhead (skivstång som ska från axlarna till över huvudet)
10 Deadlift
15 Box Jumps

Rest 4 min

6 rounds (9min)
45s On 45s OFF (inom loppet av 45 sekunder gör 10 KB svingar och sen så många burpees du hinner, vila 45 sekunder, samma sak igen)
10 KB Swing
Amrap Burpees
 
Jag var på ett ganska roligt crossfitpass idag! Jag satsade på att hålla jämnt tempo genom hela och det lyckades jag med :)

AMRAP 10 minutes (så många varv som möjligt av nedan 3 övningar på 10 minuter)
5 Shoulder to Overhead (skivstång som ska från axlarna till över huvudet)
10 Deadlift
15 Box Jumps

Rest 4 min

6 rounds (9min)
45s On 45s OFF (inom loppet av 45 sekunder gör 10 KB svingar och sen så många burpees du hinner, vila 45 sekunder, samma sak igen)
10 KB Swing
Amrap Burpees
Låter som ett pass helt i min smak! :)
 
Det där låter som ett pass som bara kan vara kul när man är inne i ett riktigt bra träningsflow :D
Regn och 1 grad? Isgata, broddar och tunga blöta gräsbackar? Det låter som en mardröm haha. Grymt jobbat jag är mycket imponerad :bow:
Hahaha, jo, jag tror jag kommer göra samma reflektion själv när jag vaknat upp ur den nyförälskelse jag uppenbarligen befinner mig i just nu. :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
64 862
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
65 019
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 631
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
71 144
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp