Träning, hälsa och kost 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Aha, då är det du som har pratat om det! Jag hade det i huvudet men kunde inte komma på var jag hört talas om det... :o Ja, jag tror jag ska testa faktiskt!

Oj vad märkligt! Och frustrerande, kan jag tänka mig! Har du varit hos fysioterapeut, eller var naprapat första stoppet?
Väldigt frustrerande.
Naprapat var första stoppet. Fysioterapeut hade jag faktiskt inte tänkt på men det låter ju helt klart som nästa steg att ta. Tack! :up:
 
Idag var jag hos naprapaten. Och hur han än klämde, tryckte, drog och böjde gick det inte att provocera fram samma känsla som när jag springer. Musklerna var inte nåt förkortade, höftleden funkar normalt och den lilla snedhet jag har borde inte ha orsakat detta. Så himla skumt! Det känns ju nästan som att höftontet bara sitter i mitt huvud. :confused:
Fast det lär det ju inte göra. Hade du tagit det lugnt inför besöket, dvs är statusen bättre i höften just nu?

Fördelen är ju att du nu vet att det inte finns ngn uppenbar skada som du riskerar att förvärra. Så då kan du ju köra på och experimentera lite. Höften verkar ju vara ett väldigt vanligt problem för mga löpare och boten verkar vara särskilda stretchövningar. Även om inte dina muskler är förkortade (med den uppenbara risken för att då klämma på nerven) så kan det säkert ske ändå.

Eller så kanske det går att vila bort det om du äter en omgång antifl samtidigt?

Hoppas verkligen att det ger sig.
 
Jag hade en ganska lugn dag igår. Bara 30 min hemmagympa, 10 min cykel i lite halvhögt tempo samt lite situps i bänken.

Idag, om det går enligt plan, så blir det lugn löpning i ca 40 min.
 
Vi var hos några kompisar igår och kom hem lite för sent. Så när ungarna var duschade och nattade och djuren kvällsfodrade och klara så var klockan 21.40. Så inget gym igår som tänkt. Provar ikväll istället annars får det bli under helgen :)

Ridning på lunchen idag som vanligt.
 
Fast det lär det ju inte göra. Hade du tagit det lugnt inför besöket, dvs är statusen bättre i höften just nu?

Fördelen är ju att du nu vet att det inte finns ngn uppenbar skada som du riskerar att förvärra. Så då kan du ju köra på och experimentera lite. Höften verkar ju vara ett väldigt vanligt problem för mga löpare och boten verkar vara särskilda stretchövningar. Även om inte dina muskler är förkortade (med den uppenbara risken för att då klämma på nerven) så kan det säkert ske ändå.

Eller så kanske det går att vila bort det om du äter en omgång antifl samtidigt?

Hoppas verkligen att det ger sig.
Höften känns bara vid löpning/långpromenader och känslan går över nästan direkt efter passet, så det gör det ju lite knepigt. Tänkte att det skulle kännas om han hittade något som var fel nånstans.
Men ja, skönt att inget är fel så sätt. Tänkte testa en kur antiinflammatoriskt nu, när det ändå är lite dåligt löpväder. hjälper det inte så blir det fysioterapeut. :)
 
Har inte skrivit på ett tag helt enkelt eftersom jag knappt rört mig en meter senaste veckorna pga varit däckad i influensa/extremt långdragen kraftig förkylning som sedan cirkulerat runt hela familjen inkl. bebis :arghh::meh:

Börjar känna mig någorlunda som folk utom hosta och en jäkla ögoninflammation som dök upp efter influensan :arghh::arghh::arghh: men idag körde jag iaf ett litet lugnt hemmaträningspass! :up: Och några hundra meter promenad :up::up: så underbart att bara få gå ut ur huset!! Kommer snart bli galen om jag inte får gå ut ur huset och prata med en människa som är över 15 år :nailbiting::arghh::cautious:
 
Har inte skrivit på ett tag helt enkelt eftersom jag knappt rört mig en meter senaste veckorna pga varit däckad i influensa/extremt långdragen kraftig förkylning som sedan cirkulerat runt hela familjen inkl. bebis :arghh::meh:

Börjar känna mig någorlunda som folk utom hosta och en jäkla ögoninflammation som dök upp efter influensan :arghh::arghh::arghh: men idag körde jag iaf ett litet lugnt hemmaträningspass! :up: Och några hundra meter promenad :up::up: så underbart att bara få gå ut ur huset!! Kommer snart bli galen om jag inte får gå ut ur huset och prata med en människa som är över 15 år :nailbiting::arghh::cautious:
Tumme upp för förbättringen. :up: Inte det som varit. Hoppas ni nu kan få skonas ett tag trots kommande vabruari.
 
Igår sprang jag en mil i backig terräng. I nysnö och med broddar på fötterna. Försökte hålla hög energi och kraft så att det skulle bli dränerande. Och det blev det... Hade tyvärr ätit ovanligt dåligt under dagen pga utdraget arbete så energin, innan jag fick fredagsmiddag, gick ner på noll. Och mitt humör följde efter. Så det blev faktiskt inte alls ngn trevlig fredagkväll.

Men jag har lärt mig läxan och vet hur jag ska undvika att det händer i framtiden. Det var bara dålig planering och tanklöshet.

Idag, om allt känns bra, så blir det långintervallsträning. Huruvida kropp och knopp är fit för det vet jag däremot inte ännu eftersom jag fortfarande ligger kvar under mitt varma täcke. Så det är högst oklart ännu. :angel:
 
Jag låg också kvar under täcket och funderade på om det var värt att knalla bort för ett pass crossfit, och det var det! Jag älskar verkligen lördagspassen, samtidigt som jag hatar dem innerligt! :p Efter 400 m löpning samt en massa stretchövningar körde vi följande, i par:

- 40 burpee box jumps (gör en burpee och hoppa sedan jämfota upp på en trälåda)
- 40 toes to bar (eller knees to chest i mitt fall, men nästa gång ska jag testa att gå lite längre för de börjar kännas riktigt bra nu! :))
- 40 thrusters med hantlar (knäböj + axelpress)
- 40 double dumbbell snatches (plocka upp två hantlar från marken och pressa upp dem ovanför huvudet på raka armar)

Maxtid var 30 minuter och min partner och jag blev klara på 27.36 :) Superkul pass, även om jag ville dö både en och tre gånger under tiden. Pulsen låg verkligen skyhögt under alla de där minuterna!

Nu laddar jag upp för en tur till Ikea där jag ska köpa kanelbullar, lösgodis, knäckebröd och andra nödvändigheter för en utlandssvensk :love:
 
Jag har varit på gymmet för första gången på typ två veckor. Det kändes segt men tiden på löpningen sa att det inte var katastrof iaf. Därefter fokus på armar och axlar.
Imorgon ska jag fokusera på ben och rumpa tänkte jag.

Sen har jag givetvis varit i stallet också men det är varje dag så det räknas inte ens :p
 
Idag var jag på 90 minuter Bikram yoga. Det kändes som att det aldrig tog slut och jag har varit varm och slut i kroppen hela dagen sen imorse. Nästan lite sjukdomskänsla, att kroppen är helt slutkörd liksom. Jag kan känna såhär efter riktigt tuffa crossfitpass också när jag tagit ut mig lite för mycket. Förvisso bra att träna ordentligt men det kan ju inte vara meningen att man ska må tjyvtjockt i tio timmar efter ett träningspass :grin: summa summarum så tror jag att jag gillar 60 minuterspassen av yogan mer :)
 
Idag var jag på 90 minuter Bikram yoga. Det kändes som att det aldrig tog slut och jag har varit varm och slut i kroppen hela dagen sen imorse. Nästan lite sjukdomskänsla, att kroppen är helt slutkörd liksom. Jag kan känna såhär efter riktigt tuffa crossfitpass också när jag tagit ut mig lite för mycket. Förvisso bra att träna ordentligt men det kan ju inte vara meningen att man ska må tjyvtjockt i tio timmar efter ett träningspass :grin: summa summarum så tror jag att jag gillar 60 minuterspassen av yogan mer :)
Så fick jag en gång i somras då jag hade sprungit dubbla pass i värmen. Fy sjutton vad dåligt jag mådde sen med just känslan av att jag hade kört slut på mig själv. I mitt fall berodde det på urlakning dvs ett par omgångar Resorb och sen var jag som en ny människa. Saltbalansen hade kommit ur balans. Kan säkert hända vid yoga i värme också så pröva att ta lite vätskeersättning.:)
 
Så fick jag en gång i somras då jag hade sprungit dubbla pass i värmen. Fy sjutton vad dåligt jag mådde sen med just känslan av att jag hade kört slut på mig själv. I mitt fall berodde det på urlakning dvs ett par omgångar Resorb och sen var jag som en ny människa. Saltbalansen hade kommit ur balans. Kan säkert hända vid yoga i värme också så pröva att ta lite vätskeersättning.:)
Ja, så är det med största sannolikhet skulle jag tro. Tränade det första jag gjorde imorse så hade ju inte hunnit vätska upp som jag annars brukar försöka vara noga med under dagen när jag tränar på kvällen. Har sen haft saker att göra hela dagen så vätskeintaget har glömts bort :o

Jag har som sagt fått såhär förut, och jag lyckas sällan vätska upp ordentligt i efterhand utan måste vara noga med att fylla på innan. Ska köpa Resorb nästa gång jag är i affären, tack för tips! Glömmer bort att det finns och brukar bara bälga i mig vatten och nåt glas saft/läsk för att också få i mig lite socker. Men riktig vätskeersättning är såklart bättre.
 
Det blev lite löpning idag också. Skulle enligt programmet jag följer vara 8 min snabb löpning följt av 4 min vila. Tre omgångar. Skulle dessutom vara i kuperat spår. Men det var jättesvårt och verkligen inte min grej. Jag orkar inte springa över mitt högsta normaltempo i hela 8 min. Det är alldeles för länge. Att jag får vila efteråt hjälper inte.

Så det blev bara tempoökning en kort sträcka och sen föll jag tillbaka i normaltempo s a s. Fast kollade man på klockan så var det ju def inte normaltempo utan extremt mkt under. Men det berodde till största delen på att spåret var snötäckt och jag sprang med glidande dobbar. Tycker även att det är svårt att komma upp i tempo i kuperat spår. Så jag går mer på hur pass ansträngande det är.

Så när jag var tillbaka vid startområdet så körde jag ett par enminuts intervaller på platta cykelbanan. Då gick det att komma upp i lite tempo. Det är mer min grej. Blev 9 km totalt.

Insåg idag att jag vill ha ett par dobbade trailskor. Mina lösa broddar sitter inte tillräckligt bra när jag springer kuperat. Känns som en bra investering för att hålla igång vinterlöpningen.
 
Jag har blivit förkyld :meh: Ingen träning denna helgen alltså.... Jag är väldigt sällan förkyld nu för tiden. Brukar ha nån känning som det sen inte blir något av. Men nu behövde både jag, maken och yngsta dottern lite baciller tydligen :down:

Ska rida båda islandshästarna och motionera shettisen iallafall så lite motion får jag iallafall.
 
@FengurLaugar Krya på er!

@Milosari Hur gick det för er igår? Kom ni ut på långrunda eller satte underlaget stopp?

Imorse när jag klev upp var jag övertygad om att jag skulle ta mig en vilodag. Har tränat varje dag denna veckan med hittills 5 löppass och 3,2 mil, två hemmagympapass och två cykelpass. Så en intensiv vecka. Mkt nöjd över att det har gått att köra enligt plan. Det är ju långt ifrån alltid som det går.

Får se hur det blir idag. Är faktiskt lite sugen på att köra idag också. I så fall blir det lite backträning. Annars tar jag mig en vilodag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
97 98 99
Svar
1 963
· Visningar
62 636
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 234
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 150
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 333
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp