Träning, hälsa och kost 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Planen var ett morgonpass. Men väcktes ett par ggr under natten av barnet samt att det blåste halv storm imorse. Så planen ändrades snabbt.

Istället blev det ett eftermiddagspass. Och bra mkt bättre än vad jag hade kunnat få imorse. Passade nämligen på att springa ett trail-pass i skogen längst med stranden. Jösses så härligt det var! Precis vad jag behövde efter alla asfaltsrundor på det senaste. 8 km fick räcka eftersom jag inte vill öka på igen för snabbt. Då ganska långa sträckor går i djup sand så sög det rätt bra i låren trots att det inte var så långt. Ett superhärligt pass!😍
0A39B2F9-BFFC-4BAB-94B0-D594ACADADC7.jpeg
 
Efter en gradvis allt tröttare träningsvecka med ett riktigt skitpass igår ligger jag nu utslagen i en rejäl förkylning. Febern ligger där och lurar, den kommer säkert alldeles snart. Krypet är också sjuk, men hon är sin vana trogen bara febrig och är säkert frisk imorgon. En annan lär lida minst ett par-tre dagar till.
 
Äsch jag hoppar in i denna tråden också.

Jag behöver verkligen ändra mitt sätt att se på mat. Det senaste året har jag tagit till mad vid stress/ångest/belöning. Inte har jag något stopp heller utan kan äta väldigt mycket. Största boven är mina skålar med popcorn varje kväll sen några år tillbaka och jag har sen jag fick barn gått upp 23kg.

Först och främst måste jag klara av att bryta ätandet. Inte äta allt som går att äta med en hand, typ korv, bullar, chips, vitt bröd etc etc.
Det är mitt första mål.

Idag har jag dock syndat. Åt en bulle till kaffet då vi hade besök och nu på kvällen blev det kebabsallad. Lite bättre än kebab med strips i alla fall som det brukar bli.

På måndag ska jag börja gymma mer mor min. Då kanske jag får mer motivation att äta bättre och så vill jag gärna gå tre gånger i veckan ca 30 minuter. Har en jätte fin skog att gå i så den är en motivation också.
 
Dagens träning var att rensa garaget så vi fick in bilen. Och så tog jag en mycket kort promenad med barnet, fick bära henne hem så lite träning där också. Ätit bra har jag gjort.

Jag har börjat med knäckebröd och rivna morötter till frukost. Fy snablars vad gott. Med lite salt på :d
 
Jag sprang igår. Blev slingan i skogen, typ den sträckan som nyårsloppet gick/går på. Typ då, för de gjorde en liten avstickare som jag inte hittar när jag springer själv utan jag får köra en variant där jag kör ett halvt varv extra för att komma upp i 5 km. Att det behövs göras specialvarianter för att komma upp i rätt längd är för att ”5:an” egentligen startar på ett annat ställe. Men jag vill öva på samma sträcka som loppet. Har dock inte lagt så stor möda på att hitta rätt utan har bara konstaterat nu att jag måste titta på kartbilden i klockan från loppet för att få rätt på det.

Hur som helst så har jag börjat utveckla en riktig hatkärlek till den där sträckan. För den trycker på precis alla mina svagheter. De första ca 2 km är nämligen lite backiga, ojämna och lite djupa liksom. Och jag är så himla känslig för att anstränga mig inledningsvis. Och grejen är att det känns på ansträngningen som att det går riktigt fort, typ runt 5:00-tempo. Och så tittar man på klockan och ser att det i själva verket går i typ 6.15-tempo. Varenda gång tänker jag att det kan INTE stämma, det måste vara fel på klockjäkeln. Det finns inte en chans att det kan vara så här jobbigt om det går i det tempot. Inte en chans. Men så är det. Och när jag redan inledningsvis har tyckt att det är jobbigt/ansträngande, så håller det i sig resten av rundan. Det blir bara tungt och stumt. Och det känns som att jag har noll kondition.

Men jag ska f-n knäcka koden! Det är runt 60 dagar kvar till nyår. Jag är inte ute efter att kunna springa snabbare inledningsvis. Heller inte att kunna få bra tid på rundan. För det kommer aldrig hända. Men jag ska f-n kunna springa sträckan med en bra känsla från start till slut! Utan att behöva gå inledningsvis. För just nu känns det som att det är enda möjligheten. Men det ska gå! Springer jag den bara tillräckligt mga ggr så måste jag ju vänja mig vid den. Det ska gå. Det bara är så.
 
En dryg timmes ridtur med vänner igår, sen trädgårdspyssel, promenad med shettisen, hunden och barnen och på kvällen gym. Jag är snart tillbaka på tresiffrigt i marklyft. 90 kg drog jag igår! Vågar inte utmana ryggen för mycket för snabbt, tänkte slippa kiropraktorbesök på ett tag nu :p

Ställde ner andra hästen på vila nu, en vecka tidigare än planerat, men det kändes passande efter tävling och långtur under helgen. Så nu blir det ingen ridning på ungefär en månad.
 
Jag sprang igår. Blev slingan i skogen, typ den sträckan som nyårsloppet gick/går på. Typ då, för de gjorde en liten avstickare som jag inte hittar när jag springer själv utan jag får köra en variant där jag kör ett halvt varv extra för att komma upp i 5 km. Att det behövs göras specialvarianter för att komma upp i rätt längd är för att ”5:an” egentligen startar på ett annat ställe. Men jag vill öva på samma sträcka som loppet. Har dock inte lagt så stor möda på att hitta rätt utan har bara konstaterat nu att jag måste titta på kartbilden i klockan från loppet för att få rätt på det.

Hur som helst så har jag börjat utveckla en riktig hatkärlek till den där sträckan. För den trycker på precis alla mina svagheter. De första ca 2 km är nämligen lite backiga, ojämna och lite djupa liksom. Och jag är så himla känslig för att anstränga mig inledningsvis. Och grejen är att det känns på ansträngningen som att det går riktigt fort, typ runt 5:00-tempo. Och så tittar man på klockan och ser att det i själva verket går i typ 6.15-tempo. Varenda gång tänker jag att det kan INTE stämma, det måste vara fel på klockjäkeln. Det finns inte en chans att det kan vara så här jobbigt om det går i det tempot. Inte en chans. Men så är det. Och när jag redan inledningsvis har tyckt att det är jobbigt/ansträngande, så håller det i sig resten av rundan. Det blir bara tungt och stumt. Och det känns som att jag har noll kondition.

Men jag ska f-n knäcka koden! Det är runt 60 dagar kvar till nyår. Jag är inte ute efter att kunna springa snabbare inledningsvis. Heller inte att kunna få bra tid på rundan. För det kommer aldrig hända. Men jag ska f-n kunna springa sträckan med en bra känsla från start till slut! Utan att behöva gå inledningsvis. För just nu känns det som att det är enda möjligheten. Men det ska gå! Springer jag den bara tillräckligt mga ggr så måste jag ju vänja mig vid den. Det ska gå. Det bara är så.
Spännande med en lite annorlunda utmaning! Klart att det går, heja dig! :bump:
En dryg timmes ridtur med vänner igår, sen trädgårdspyssel, promenad med shettisen, hunden och barnen och på kvällen gym. Jag är snart tillbaka på tresiffrigt i marklyft. 90 kg drog jag igår! Vågar inte utmana ryggen för mycket för snabbt, tänkte slippa kiropraktorbesök på ett tag nu :p

Ställde ner andra hästen på vila nu, en vecka tidigare än planerat, men det kändes passande efter tävling och långtur under helgen. Så nu blir det ingen ridning på ungefär en månad.
Grymt med 90 kg ju, det är väldigt starkt! :bow:
 
Jag går in i den här veckan med den klämkäcka inställningen "ny vecka, nya tag" och hoppas att den blir lite bättre både vad gäller träning och annat. Fick lite dåliga nyheter på jobbet i fredags morse som jag har haft svårt att släppa vilket har lett till att jag varit lite deppig, sovit uruselt och känt absolut noll lust till träning sedan dess. Idag vaknade jag med en svullen hals, men jag hoppas att det bara beror på sömnbrist och att allt löser sig nu när jag hunnit fundera ordentligt på jobbsituationen och fattat ett beslut som jag känner mig bekväm med.

Jag vilar dock idag också för att ge kroppen en chans att komma tillbaka på banan, men sedan hoppas jag kunna köra crossfit både tisdag, onsdag och torsdag. I helgen tänkte jag försöka boka en privatlektion med medryttarhästen, vilket lär bli en rejäl genomkörare för hela kroppen.
 
Första dagen på gymmet. Var jätte roligt och gick bättre än jag trodde. Visst sjutton är jag svagare än förut och tyngre såklart men tyckte ändå att det kändes enkelt och lätt. Kommer nog få träningsvärk i morgon dock. Musklerna bara, jaha träning igen, puh vad jobbigt detta var.

Min mor tyckte också det var kul. Nästa gång skulle hon prova på spinning. Det såg roligt ut att cykla tyckte hon. Fick hjälpa henne lite med benpressen då hon är väldigt orörlig och stel. Men det gör jag så gärna så. Får ju behövlig vila själv mellan setten.

Om vi inte har väldigt mycket träningsvärk i morgon åker vi dit en sväng igen. Nu testade vi bara maskinerna och kollade läget.
 
Jag har inte riktigt orkat med träning som jag brukar, så jag har jobbat på tempot. Kort och snabbare. Har 1 km till elljusspåret så när jag inte orkar nåt annat går jag dit, springer 2.5 - 5 km, går hem. Flera gånger har det blivit bara 2.5 km men då har jag försökt hålla bra tempo istället och jag tänker att det är ju bättre än ingenting. Träningen är ju väldigt snabbt avklarad med det upplägget. Det känns iaf bra att ha sprungit, istället för att det går 2-3 veckor utan nån löpning alls.
 
Vi ska besöka gymmet i morgon igen har vi redan bestämt. Jag känner redan av lite träningsvärk så lär vara stel som ett staket i morgon men man kan ju göra annat än köra maskiner och vikter :D

På onsdag blir det vilodag och på torsdag har blir det nog tight med tid. Får väl gå promenad på torsdag.

Maten går det rätt så bra med. Däremot gjorde maken varma smörgåsar igårkväll. Jag åt tre :angel:
Men idag har det inte landat något dumt i magen. Mer än mat. Sallad med kyckling till lunch och spagetti med köttfärssås till middag. En mandarin där emellan. Tänkte avnjuta kvällen med knäckebröd med lite ädelost på :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
98 99 100
Svar
1 986
· Visningar
64 073
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 835
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 500
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 955
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp