Träning, hälsa och kost III

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Mineur, jag har en kompis som är riktigt allergisk och hon har fått sprutor av något slag, som en slags vaccination? Brukar du vara så här allergisk, eller är det värre i år?
 
Fredag = friskvårdstimme. Ponny och jag har promenerat en timme. Jag vet inte om alla insekter blåste bort, eller om vi bara hade tur, men vi hade första riktigt trevliga turen sen mygginvasionen startade.
 
@Mineur, jag har en kompis som är riktigt allergisk och hon har fått sprutor av något slag, som en slags vaccination? Brukar du vara så här allergisk, eller är det värre i år?
Nä, såhär illa har det aldrig varit förut. Men så är det också extremt höga halter ute (någon sa att det beror på att vi hade så mycket snö i vintras?! O_o), och det verkar vara många som liksom mig har ovanligt mycket besvär. Jag var en sväng till apoteket idag och fick en ny sorts nässpray som jag hoppas ska hjälpa lite, men än märker jag ingen större skillnad tyvärr.

Injektioner har jag aldrig hört att man får för pollenallergi, men det finns kanske? Känns dock lite väl extremt för just mitt fall, men skulle det mot förmodan fortsätta såhär i flera veckor (gud förbjude!) är det definitivt värt att kolla upp. Tack! :heart
 
Nä, såhär illa har det aldrig varit förut. Men så är det också extremt höga halter ute (någon sa att det beror på att vi hade så mycket snö i vintras?! O_o), och det verkar vara många som liksom mig har ovanligt mycket besvär. Jag var en sväng till apoteket idag och fick en ny sorts nässpray som jag hoppas ska hjälpa lite, men än märker jag ingen större skillnad tyvärr.

Injektioner har jag aldrig hört att man får för pollenallergi, men det finns kanske? Känns dock lite väl extremt för just mitt fall, men skulle det mot förmodan fortsätta såhär i flera veckor (gud förbjude!) är det definitivt värt att kolla upp. Tack! :heart

Hon är allergisk mot andra grejer också, men mer hö och kaniner och sånt som går att undvika. Jag är inte jätteinsatt, men hon gick på den där vaccinationen under några år och jag tror faktiskt det hjälpte.
 
Idag tackar min kropp @Tassetass för att hon fick mig att ta mitt förnuft tillfånga och skippa allt vad träning heter igår. Vaknade nämligen med en riktig pangförkylning i morse och är helt sänkt, så jag vill inte ens tänka på hur jag hade mått ifall jag till på köpet envisats med att träna igår!

Det blev glass och te till frukost, och resten av dagen får det bli horisontellt läge på en filt i solen.
 
Idag tackar min kropp @Tassetass för att hon fick mig att ta mitt förnuft tillfånga och skippa allt vad träning heter igår. Vaknade nämligen med en riktig pangförkylning i morse och är helt sänkt, så jag vill inte ens tänka på hur jag hade mått ifall jag till på köpet envisats med att träna igår!

Det blev glass och te till frukost, och resten av dagen får det bli horisontellt läge på en filt i solen.

Krya på dig @Mineur! Kan ju vara den annalkande förkylningen som gjorde allergin mycket värre också.
 
Ridit fyra ridpass plus ett tömkörningspass på ridlägret hittills, har det femte ridpasset i em :) Riktigt roligt med alla vänner och min unghäst har levererat tre fantastiska pass :love: Min äldsta hade sitt första av tre pass i morse och han var såååå fin :love:
 
Jag har ridit en timme på riktigt fin ponny idag. Medryttarens lillebror har ridit shettisen. Sen har jag roat mig med storstädning, har mått så kasst hela veckan av förkylningen att jag bara orkat ta det allra värsta, så det behövdes (jag är egentligen superpedant). Märktes dock att jag fortfarande är slö efter att ha snorat en vecka, jag har nog aldrig svettats så mycket som efter att ha dammsugit och torkat alla golv.
 
Juni börjar lida mot sitt slut och juli står för dörren. Jag kan se tillbaka på en månad där styrketräningen gått som på ett snöre och där jag hittat en hel del nycklar i tekniken avseende framför allt bänk. :up:

Planen för juli för det första att påbörja en ny cykel av "Bli en beefcake"-programmet vilket ska kulminera i lyftardagen i mitten av augusti. Hoppas få med mig lite fina PB:n under perioden, kanske inte i 1RM men det vore fint att fixa t.ex. 9x3 på typ 105 pannor i marklyft eller fyror på 80 kg i böj eller nåt sånt. Är försiktigare med målsättningen i bänk eftersom hälften av mina lyft är svajiga som fan och hälften asbra pga tidigare nämnda nycklar.

För det andra så vill jag komma igång med någon sorts konditionsträning. Hade gärna börjat jogga mer regelbundet pga att det är en så enkel och tillgänglig träningsform, men vis av erfarenhet sedan tidigare så ska jag inte göra det med min nuvarande kroppsvikt. Planen är därför spinning två gånger i veckan kompletterat med långpromenader.

För det tredje så vore det fint om jag kunde gå ner några pannor också, vikten har skvalpat runt på samma siffror lite väl länge nu.

Vad har ni för träningsmål/planer/ambitioner/drömmar/fantasier för juli månad?
 
Juni börjar lida mot sitt slut och juli står för dörren. Jag kan se tillbaka på en månad där styrketräningen gått som på ett snöre och där jag hittat en hel del nycklar i tekniken avseende framför allt bänk. :up:

Planen för juli för det första att påbörja en ny cykel av "Bli en beefcake"-programmet vilket ska kulminera i lyftardagen i mitten av augusti. Hoppas få med mig lite fina PB:n under perioden, kanske inte i 1RM men det vore fint att fixa t.ex. 9x3 på typ 105 pannor i marklyft eller fyror på 80 kg i böj eller nåt sånt. Är försiktigare med målsättningen i bänk eftersom hälften av mina lyft är svajiga som fan och hälften asbra pga tidigare nämnda nycklar.

För det andra så vill jag komma igång med någon sorts konditionsträning. Hade gärna börjat jogga mer regelbundet pga att det är en så enkel och tillgänglig träningsform, men vis av erfarenhet sedan tidigare så ska jag inte göra det med min nuvarande kroppsvikt. Planen är därför spinning två gånger i veckan kompletterat med långpromenader.

För det tredje så vore det fint om jag kunde gå ner några pannor också, vikten har skvalpat runt på samma siffror lite väl länge nu.

Vad har ni för träningsmål/planer/ambitioner/drömmar/fantasier för juli månad?

Jag har semester i juli och ska dra upp löpningen ett hack till inför halvmaran. Ska springa fyra dagar i veckan är tanken och styrketräna två dagar. Inga speciella mål i styrketräningen då löpningen ska få ta mest energi. Islandshästarna ska hållas igång fem pass var per vecka och shettisen helat fyra.
 
Juni börjar lida mot sitt slut och juli står för dörren. Jag kan se tillbaka på en månad där styrketräningen gått som på ett snöre och där jag hittat en hel del nycklar i tekniken avseende framför allt bänk. :up:

Planen för juli för det första att påbörja en ny cykel av "Bli en beefcake"-programmet vilket ska kulminera i lyftardagen i mitten av augusti. Hoppas få med mig lite fina PB:n under perioden, kanske inte i 1RM men det vore fint att fixa t.ex. 9x3 på typ 105 pannor i marklyft eller fyror på 80 kg i böj eller nåt sånt. Är försiktigare med målsättningen i bänk eftersom hälften av mina lyft är svajiga som fan och hälften asbra pga tidigare nämnda nycklar.

För det andra så vill jag komma igång med någon sorts konditionsträning. Hade gärna börjat jogga mer regelbundet pga att det är en så enkel och tillgänglig träningsform, men vis av erfarenhet sedan tidigare så ska jag inte göra det med min nuvarande kroppsvikt. Planen är därför spinning två gånger i veckan kompletterat med långpromenader.

För det tredje så vore det fint om jag kunde gå ner några pannor också, vikten har skvalpat runt på samma siffror lite väl länge nu.

Vad har ni för träningsmål/planer/ambitioner/drömmar/fantasier för juli månad?
Låter härligt att ha sådant flow! Det är tyvärr mer än man kan säga om mig, så mitt mål inför juli är rätt och slätt att få lite rutin på träningen igen. Var ju bortrest nästan hela juni - förvisso med en hel del träning, men inte riktigt rätt sort - men ska vara hemma nästan hela juli, så så fort jag kommit undan den här förkylningen ska jag satsa på 3 pass crossfit och ett pass ridning per vecka igen... Fram till att det blir oordning igen när jag går på semester och reser bort den 27 juli :banghead:

Äsch, målet fram till slutet av september får nog helt enkelt bli "träna så ofta det går även om jag inte alltid känner för det". Att verkligen ta vara på tillfällena och få till bra pass när jag har chansen, liksom. Sedan ska jag försöka äta lite bättre mellan resorna också, då jag upplever att det har blivit lite för enkelt att fortsätta som om jag vore på semester även när jag är hemma.

Känns rejält surt att juli skulle inledas med en förkylning nu när jag är tillbaka i rätt land och var så redo att komma igång med min vanliga träning igen, men det är sånt som händer!
 
Vad har ni för träningsmål/planer/ambitioner/drömmar/fantasier för juli månad?

Jag jobbar två veckor till, och under den tiden tänkte jag försöka hålla igång båda hästarna med helst sex respektive fyra pass/vecka. Tänkte sen införskaffa lite redskap lagom till semestern och se om jag kan få till lite träning även utanför stallet under semesterveckorna. Är fortfarande i det stadiet där rutinerna behöver sätta sig först.
 
@FengurLaugar rider dina barn shettisen, eller motionerar du den på andra sätt? Jag tycker det är svårt att hitta varierad träning för lilleman (med stora kan jag ju variera rundor och underlag, men våra rundor är lite för långa för honom = tar flera timmar i hans tempo) så jag har bara ett par att välja mellan. Jag tömkör, och promenerar. Hoppas att både medryttaren och min kusin kommer ha mer tillfällen att rida nu när deras föräldrar går på semester, men vågar inte hänga upp min planering på det då medryttarens mamma är ensamstående och har ett barn till, och min moster är mitt i en omfattande renovering.
 
Idag är jag så nöjd! I tisdags när jag joggade var det tungt från första steg och det var en riktigt plågsam runda. I dag gruvade jag mig för samma runda men oj så mycket lättare det gick! Joggade fortare än jag brukar och kroppen var inte tom i mål.
 
Juni börjar lida mot sitt slut och juli står för dörren. Jag kan se tillbaka på en månad där styrketräningen gått som på ett snöre och där jag hittat en hel del nycklar i tekniken avseende framför allt bänk. :up:

Planen för juli för det första att påbörja en ny cykel av "Bli en beefcake"-programmet vilket ska kulminera i lyftardagen i mitten av augusti. Hoppas få med mig lite fina PB:n under perioden, kanske inte i 1RM men det vore fint att fixa t.ex. 9x3 på typ 105 pannor i marklyft eller fyror på 80 kg i böj eller nåt sånt. Är försiktigare med målsättningen i bänk eftersom hälften av mina lyft är svajiga som fan och hälften asbra pga tidigare nämnda nycklar.

För det andra så vill jag komma igång med någon sorts konditionsträning. Hade gärna börjat jogga mer regelbundet pga att det är en så enkel och tillgänglig träningsform, men vis av erfarenhet sedan tidigare så ska jag inte göra det med min nuvarande kroppsvikt. Planen är därför spinning två gånger i veckan kompletterat med långpromenader.

För det tredje så vore det fint om jag kunde gå ner några pannor också, vikten har skvalpat runt på samma siffror lite väl länge nu.

Vad har ni för träningsmål/planer/ambitioner/drömmar/fantasier för juli månad?

Mitt mål är att jag ska hålla i träningen och inte ta för mkt semester från det.
Och att njuta av mat/dryck/godis men inte varje dag och inte i överdrivna mängder.
 
Den här veckan som kommer får det bli nya tag med maten för mig, har fallerat lite väl många dagar vad gäller godis, snacks och glass känner jag. Så nu får det bli en renlevnadsvecka tror jag bestämt, är ju också lätt att hänfalla till ett glas vin på kvällen när det är så fantastiskt väder så sammantaget denna veckan har nog varit en katastrof matmässigt även om jag har haft några bra dagar också såklart.
 
@FengurLaugar rider dina barn shettisen, eller motionerar du den på andra sätt? Jag tycker det är svårt att hitta varierad träning för lilleman (med stora kan jag ju variera rundor och underlag, men våra rundor är lite för långa för honom = tar flera timmar i hans tempo) så jag har bara ett par att välja mellan. Jag tömkör, och promenerar. Hoppas att både medryttaren och min kusin kommer ha mer tillfällen att rida nu när deras föräldrar går på semester, men vågar inte hänga upp min planering på det då medryttarens mamma är ensamstående och har ett barn till, och min moster är mitt i en omfattande renovering.

Vi har ju bara haft henne två veckor så har inte gjort så mycket utan hon lär känna oss och flocken mest. Men tanken är att yngsta dottern ska rida när hon vill (shettisen är bara 78cm så äldsta dottern blir i längsta laget men det går ibland), promenera, löpträna, köra, longera och ha som handhäst.
 
Vi har ju bara haft henne två veckor så har inte gjort så mycket utan hon lär känna oss och flocken mest. Men tanken är att yngsta dottern ska rida när hon vill (shettisen är bara 78cm så äldsta dottern blir i längsta laget men det går ibland), promenera, löpträna, köra, longera och ha som handhäst.

Min är ju högre, så där kan barn rida längre så klart, men det har varit lite si så där med den varan i vår. Men det låter som om du tänker snarlikt i alla fall. Hur länge håller du på? Jag rider ju stora bortåt två timmar ibland och det känns lite i mesta laget för en sån liten.
 
Min är ju högre, så där kan barn rida längre så klart, men det har varit lite si så där med den varan i vår. Men det låter som om du tänker snarlikt i alla fall. Hur länge håller du på? Jag rider ju stora bortåt två timmar ibland och det känns lite i mesta laget för en sån liten.

Jag rider ytterst sällan mina islandshästar mer än 45 min per pass. Har aldrig tänkt på tidsåtgången med den lilla, beror ju på vad det är för sorts träning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 356
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
674
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 788
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 025

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp