Bukefalos 28 år!

Träning, hälsa och kost III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Summerar juni med tolv ridpass, sju promenader med stora (en ridtur är både ridning och promenad, hon var så jobbig att jag hoppade av och gick), fyra promenader/tömkörningar med lilleman och så har medryttarna ridit sju gånger. Så totalt nitton pass på stora och elva med den lille. Ganska okej ändå eftersom jag varit riktigt förkyld hela veckan.

Idag inledde vi juli med en timme ridning. De skulle ridit lilleman, men det blev nog inte av. Och nu blev det lite sent för mig att ta ut honom själv, mest för att jag redan duschat. Nya tag imorgon.
 
Jag rider ytterst sällan mina islandshästar mer än 45 min per pass. Har aldrig tänkt på tidsåtgången med den lilla, beror ju på vad det är för sorts träning.

Vi har inga kortare rundor (mer än en, men den tar å andra sidan typ 20 minuter med stora), utan de flesta är på en timme-en och en halv. Och någon på bortåt två, men den rider jag ju inte varje dag eller ens varje vecka.
 
Vi har inga kortare rundor (mer än en, men den tar å andra sidan typ 20 minuter med stora), utan de flesta är på en timme-en och en halv. Och någon på bortåt två, men den rider jag ju inte varje dag eller ens varje vecka.

Ridet jag rundor blir det längre men oftast tränar jag på nåt och rider en del fram och tillbaka på grusvägen eller på åkern.
 
Ridlägret avklarat för i år och jag har ridit tre pass per islandshäst, tömkört shettisen ett pass och gått med dottern en lektion plus allt jag gått mellan hage, ridhus, stall, bil osv :)
 
Jag har insett att jag behöver återuppta styrketräningen. Jag har vansnnig ont i skuldran/axeln, typ inklämning och behöver rehabträna. Jag kan knappt springa pga att det gör ont att hålla underarmarna endast lätt upplyfta.

Det som stör mig är att gymmets reception har så dåliga öppettider. Jag hade först tänkt skaffa gymkortet i fredags men möttes av att receptionen är stängd på fredagar. Så i söndags - då det skulle vara öppet - joggade jag dit, men inte tusan var receptionen öppen. Nu är det öppet nästa gång på tisdag kl. 16-20, men då är det ju sverigematch! Så först på torsdag kan jag få mitt gymkort. :arghh:
 
Jag har insett att jag behöver återuppta styrketräningen. Jag har vansnnig ont i skuldran/axeln, typ inklämning och behöver rehabträna. Jag kan knappt springa pga att det gör ont att hålla underarmarna endast lätt upplyfta.

Det som stör mig är att gymmets reception har så dåliga öppettider. Jag hade först tänkt skaffa gymkortet i fredags men möttes av att receptionen är stängd på fredagar. Så i söndags - då det skulle vara öppet - joggade jag dit, men inte tusan var receptionen öppen. Nu är det öppet nästa gång på tisdag kl. 16-20, men då är det ju sverigematch! Så först på torsdag kan jag få mitt gymkort. :arghh:

Åh så störande! När man väl bestämt sig och så sätter sånt stopp....:meh:
 
Fick lite ont i den svaga tassen efter gårdagens löppass (Har ett kortare ben) Känner lite lite idag men har cyklat drygt 3 mil på gymmets cykel med bra motstånd.
 
Mitt mål för juli är lite samma som för @Mineur - att faktiskt träna :p Inte enligt någon speciell plan eller så utan enbart genomförandemål. Har fyra veckor till semester :arghh: men träning brukar ju hjälpa humöret så :idea:
 
JAG HAR SEMESTER! :bump:

Hej tråden! :D
Mitt mål att röra på mig/träna varje dag gick åt skogen totalt. Alltså vissa dagar orkar jag verkligen inte. Vissa veckor är jag också förkyld + har trampat på en bålgeting så den stack mig i hålfoten och då är jag inte alls träningssugen på flera dagar :meh:

Men nu är jag frisk, och kan gå på min fot och har 4 veckors semester! Gått lite mer än halva graviditeten och är i vecka 22 nu :up: Inte ont någonstans förutom att jag vissa dagar vaknar och är väldigt stel och har lite ont i nacke/axlar men det brukar rätta till sig.

Målet för träningen under semestern kommer jag helt enkelt sätta till att träna så det känns bra. Detta kommer nog vad jag tror innebära lite kombinerad styrketräning/stretch vissa dagar, promenader vissa dagar, gymet ibland, yoga då och då och inget alls vissa dagar. Känns bäst så!
 
Förra veckan fick jag ihop ett styrkepass som jag avslutade med löpintervaller, ett löppass, sju ridpass, ett tömkörningspass med shettisen som innebar powerwalkande och småspringande i ridhuset och staplande av 280 höbalar :p

Denna veckan är mina sista arbetsvecka innan semester! Har en ganska lång to-do list på jobbet så jag får undan allt inför nästa vecka. Vi ska köra in sista hö´t på onsdag eller torsdag och så ska jag rida så mycket jag hinner och styrketräna i alla fall en dag och springa helst två dagar. Men det är viktigast att hö´t blir klart så min plan för veckan är lite flytande. Ikväll blir det i alla fall promenad med hästarna och bästisen :)
 
Förra veckan blev, trots mansförkylningen from hell, riktigt bra.
Måndag - en halvtimme promenad med stora ponnyn och tömkörning en halvtimme med lilleman.
Tisdag - en timme promenad med ponny.
Onsdag - en timme promenad med ponny.
Torsdag - vila, men medryttarna red shettisen.
Fredag - en timme promenad med ponny.
Lördag - en timme ridning, medryttarna red.
Söndag - en timme ridning.

Ridningen gick så fruktansvärt dåligt veckan innan, så när jag kände mig allt annat än pigg valde jag att stanna på marken och sitta upp först i helgen. Min häst är inte en sån som man lite kravlöst åker häst på. Det enda minuset är att medryttarna skulle ridit igår, men det blev inte av och jag fick inte veta det i tid för att ta honom själv. Men tre pass fick han, och det är egentligen det som är målet även om fyra är det jag strävar efter.
 
Prisa gud, det verkar vara en expressförkylning jag åkt på! Halsen slutade göra ont framåt lördag kväll, och nu återstår mest lite hosta, snuva och allmän trötthet. Var ute i stallet igår och kände mig rätt pigg, men insåg när jag kom hem att jag nog tagit i lite för mycket och fick spendera resten av dagen i sängen. I dag känner jag mig dock nästan helt bra, om än lite hängig, så jag hoppas kunna komma igång med träningen framåt onsdag/torsdag sådär! :)
 
Jag och bästis tog en promenad med hennes unghäst, min äldsta häst och shettisen igår kväll. Var ute i drygt en timme men då stannade vi en stund vid sjön så hästarna fick plaska lite :) Väldigt skönt att shettisen hittills är väldigt okomplicerad :love:

Idag på lunchen ska jag vända hö, bara en liten åker så det tar 20 min. Sen tänkte jag ta en promenad övrig tid av rasten. Tyvärr utan hund, alldeles för varmt för henne, hon får följa med och bada ikväll istället :) Efter ungarna lagt sig ikväll får det bli gymmet!
 
Var på gymmet med svägerskan imorse och körde pass 1A i cykel två av programmet. Kändes bitvis riktigt bra, bitvis helt hopplöst. :D Men det är gjort, allt gick enligt plan och nu sitter jag och chillar i soffan och väntar på att dottern ska vakna så vi kan äta frukost. Maken får sova några timmar till, tänkte jag. #snällfru :p
 
Igår blev det totalt en timme promenad för mig, fördelat på en halvtimme per häst. Promenad med ena och tömkörning med den andra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 401
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
680
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 896
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 141

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp