Träning, hälsa och kost III

Status
Stängd för vidare inlägg.
En bra träningsvecka avklarad, inga resultat på vågen vilket är lite orimligt med den träningsmängden och ett stramt kontrollerat kaloriintag. Men, det kommer väl i sinom tid.

Tre cykelrundor a 32 km, två gymsessioner med 45 minuter crosstrainer + styrketräning och minst en mil rask promenad per dag. Skönast är den där kännbara förbättringen av styrka på cyklingen som legat för fäfot fram till förra veckan. Från att ha tvärstannat och gått i backarna med stumma lår, till att bita i och stå upp och trampa i tvåans växel genom allihop. Det är så kul att känna förbättring så snabbt, och se att pulsen är lägre trots snabbare tid.

Nästa vecka ska löpningen introduceras igen så sakteliga, kombinerat med fortsatt styrketräning som jag är riktigt pepp på nu. Tänker att grundkonditionen ska ha fått en liten skjuts av den andra konditionsträningen men det krävs ju ändå att nöta löpning för att bli bättre på just löpning. Återstår att se hur långt nötandet kommer att hinna fram till Midnattsloppet men en bit i alla fall.
 
I lördags var jag på trav 7:15 till 19:15 och hade planerad vilodag.
I går kände jag mig trött och unnade mig en dag till.
I dag var kroppen stark trots värmen. 26,1 km på motionscykel med varierat motstånd.
Efter halva semestern så har jag klarat hålla i gång motionen bra.
 
Ridit båda islandshästarna och longerat shettisen nu på morgonen/förmiddagen :) Ska spendera ett par timmar vid sjön nu och senare måste jag få till 30-40 min på löpbandet. Sprang aldrig igår så idag måste jag :p
 
Idag så har jag hunnit med en sväng till gymmet. Det var varmt! Dessutom lyckades skivstången rulla/bli indragen över mitt onda smalben när jag gjorde marklyft :arghh:
 
Ja jag både vill och inte vill springa idag (men jag ska). Tänkte att gymmet har en skön fläkt men alltså jag ställer mig fasen inte och springer på ett löpband i juli månad. Det får bli i kväll. SENT i kväll.
 
Ja jag både vill och inte vill springa idag (men jag ska). Tänkte att gymmet har en skön fläkt men alltså jag ställer mig fasen inte och springer på ett löpband i juli månad. Det får bli i kväll. SENT i kväll.

Jag ska snart ställa mig på löpbandet. Klarar inte att springa ute vid den här tiden och sent ikväll ska vi snickra för det orkat man fasen inte heller i 30 graders värme!
 
15000 steg blev det idag också, som jag satt som dagsmål under hela semestern, men idag satt de hårt inne och fick förläggas nära solnedgången för att jag skulle stå ut med temperaturen. Varav lite drygt två kilometers/tolv minuters löpning, men som sagt - en efterlängtad mjukstart mot en återfunnen form!
 
Planen idag innehöll morgonträning, men när jag vaknade kände jag mig verkligen sliten. Gick ut på en morgonpromenad istället som var rent ut sagt plågsam för mina ben kliade så jag höll på att bli tokig! Inte insektsbettskliande, för det är ju mer lokalt, utan hela benen kliade. Vände ganska snabbt hemåt, tog en allergitablett och smörjde in benen med den snällaste krämen jag kunde hitta. Nu, ett par timmar senare, känns det lite bättre så jag hoppas att dagen på jobbet går bra och att jag kan genomföra tänkta träning på lunchen eller efter jobbet.

Jag tror att en del av den slitna känslan kommer från dålig sömn pga värmen. Igår tog vi mannens lilla AC (som han använder för att inte dö värmedöden i klädkammaren där han har sin dator) och försökte kyla ur sovrummet lite. Dock insåg vi snabbt att det behövs mer kräm över längre tid, så jag har beställt en AC som ska bo i vårt sovrum. Lite tur i oturen fanns det fan inte en AC att få tag på i Sverige (inte i den prisklass jag tänkt mig), men så hittade jag den modell jag ville ha hos ett danskt företag som även säljer i Sverige - och dessutom billigare. :up: Nu är det bara den låååånga väntan kvar tills den kommer. :p
 
Där jag befinner mig just nu (är på semester) finns det inte tillstymmelse till skuggiga sträckor att springa på så min föresats att hålla igång verkar gå på skam. Får se om jag kan ta mig ut sent ikväll. Det är landsvägslöpning som gäller här och det är bara öppet, öppet, öppet så solen ligger på hela dagen. Har inte så stor lust att sätta klockan på tre för att sticka ut och springa.

Nåja, jag åker hem på lördag och där har jag min runda i skogen som är dräglig även på dagen.
 
Idag är det riktigt tryckande hett här! Vi ska försöka greja lite det vi orkar under dagen och så ville barnen rida så det blir isåfall promenad då och så ska jag rida äldsta hästen ikväll tänkte jag. Någon annan träning blir det inte.

Igår när vi badade sprang hundarna i full fart ut på bryggan när maken hoppade i och den största av dom missbedömde bryggan och trampade utanför och flög i full fart in i ryggen på mig som stod på en sten nedanför och lekte med ungarna. Det blev en jäkla smäll och jag känner av det lite i ryggen och så rev han mig rejält på vaden så jag har en fin regnbåge där nu :p Får ta det lite lugnt med ryggen ett par dagar så kan jag nog styrketräna igen sen.
 
Ja alltså jag undrar hur folk som bor i länder där det är såhär varmt under flera månader varje år fixar att träna?! De stänger väl in sig på svala gym antar jag, men även det har jag svårt att motivera mig till eftersom jag blir så trött av värmen på jobbet och i övriga livet.

Här har det som sagt svalnat av lite nu, men någon träningsmotivation att tala om har jag inte tyvärr. Dessutom är jag inne i en sådan där hungerperiod, då jag går runt och känner mig konstant småhungrig. Redan en halvtimme efter en normal måltid börjar det suga i magen, och jag upplever att jag kan få i mig mycket mer än vanligt. Men jag vet att jag blir sådan emellanåt, så jag försöker fokusera på att hålla kvar i rutinerna men äta lite mer till mellanmål och inte fylla på med skräp bara för att kroppen låtsas att den behöver det.

Nu ska jag ta en sked cashewsmör, byta om och sedan pila bort för ett pass crossfit. Idag är det fokus marklyft följt av en cirkel som ser väldigt rolig ut, så det ska bli skoj! :)
 
Ja alltså jag undrar hur folk som bor i länder där det är såhär varmt under flera månader varje år fixar att träna?! De stänger väl in sig på svala gym antar jag, men även det har jag svårt att motivera mig till eftersom jag blir så trött av värmen på jobbet och i övriga livet.

Här har det som sagt svalnat av lite nu, men någon träningsmotivation att tala om har jag inte tyvärr. Dessutom är jag inne i en sådan där hungerperiod, då jag går runt och känner mig konstant småhungrig. Redan en halvtimme efter en normal måltid börjar det suga i magen, och jag upplever att jag kan få i mig mycket mer än vanligt. Men jag vet att jag blir sådan emellanåt, så jag försöker fokusera på att hålla kvar i rutinerna men äta lite mer till mellanmål och inte fylla på med skräp bara för att kroppen låtsas att den behöver det.

Nu ska jag ta en sked cashewsmör, byta om och sedan pila bort för ett pass crossfit. Idag är det fokus marklyft följt av en cirkel som ser väldigt rolig ut, så det ska bli skoj! :)

Vet man inte om annat är man ju van. :) Minns när jag var utomlands ett år. Då var det ovanligt svalt för årstiden där vi var, men ändå runt 20 grader i luften och mer i solen. Lokalbefolkningen hade fortfarande på sig vadderade jackor medan turisterna gick runt i shorts. :D

Hoppas att crossfitpasset går bra! Själv har jag varit på spinning. Passet slutade för en timme sen men jag har inte slutat svettas än...
 
Är på danskurs så det blir riktigt intensivträning denna veckan. Idag var det styrketräning cirkelträning 6 stationer och 5 varv, 30 sekunder på varje övning. Sen var det en timme koreografi och 1,5 timme salsa. Sen var det yoga och stretch en timme. Kursen håller på i fem dagar. Så efter denna veckan så behöver jag nog lite vila men jag har väldigt kul!
 
Vet man inte om annat är man ju van. :) Minns när jag var utomlands ett år. Då var det ovanligt svalt för årstiden där vi var, men ändå runt 20 grader i luften och mer i solen. Lokalbefolkningen hade fortfarande på sig vadderade jackor medan turisterna gick runt i shorts. :D

Hoppas att crossfitpasset går bra! Själv har jag varit på spinning. Passet slutade för en timme sen men jag har inte slutat svettas än...
Jamen jomen jag menar de ställen där det alltså blir såhär varmt bara ett par månader om året, fast varje år. Typ som Medelhavsländerna, där det väl blir 30+ i juni-augusti men går ner till allt mellan -5 till +20 resten av året... Hur hinner man vänja sig då? Stora frågor det här! :p

Jag har för övrigt badat i 20-gradigt vatten i april medan italienarna stod på stranden i dunjackor och suckade över "turisti"... :D
Är på danskurs så det blir riktigt intensivträning denna veckan. Idag var det styrketräning cirkelträning 6 stationer och 5 varv, 30 sekunder på varje övning. Sen var det en timme koreografi och 1,5 timme salsa. Sen var det yoga och stretch en timme. Kursen håller på i fem dagar. Så efter denna veckan så behöver jag nog lite vila men jag har väldigt kul!
Oj vad kul det låter! Jag har alltid haft en liten dröm om att lära mig dansa, men eftersom min koordinationsförmåga inte ens klarar av ett enkelt aerobics-pass tror jag inte att det är något för mig :angel:
 
Alltså jag blir så trött på mig själv... Det var ju som sagt fokus marklyft igår, och redan när jag såg det på schemat började jag förbereda mig själv med tankar på hur det är viktigt att jag inte rycks med och tar i för mycket bara för att andra gör det. Marklyft är en väldigt svag övning för mig och min trasiga rygg och egentligen borde jag väl hålla mig ifrån det helt och hållet, eftersom det är så lätt att något blir fel oavsett hur mycket expertis jag har kring mig och oavsett hur bra koll jag har på tekniken (igår hade jag två coacher som övervakade och instruerade mig personligen, ändå gick det åt pipsvängen).

Lyssnade jag på mig själv igår? Nej. Slutade jag medan det fortfarande kändes bra? Nej. Blev jag envis? Ja. Lät jag tävlingsinstinkten och prestationsprinsessan ta över? Ja. Har jag förbannat ont i ryggen idag? Ja.

Jösses alltså, ibland är man verkligen sin egen värsta fiende! Sååå det blev sängliggande med värmedyna och Ipren resten av kvällen igår, och när jag sedan skulle gå upp för att borsta tänderna slog jag lilltån i dörrkarmen så till den milda grad att en bit av träet gick av :eek: Kände mig som en gammal tant när jag bittert haltade i säng sedan :laugh:

Det enda positiva med att ha en problemrygg är att jag i alla fall vet precis hur jag ska handskas med den, så det blir minimalt med sittande och maximalt med horisontellt läge på värmedyna idag (tack och lov för en lugn jobbvecka som dessutom kan skötas hemifrån). Ska även göra övningarna jag fått av sjukgymnasten ett par gånger, så hoppas jag vara back on track imorgon! Hade egentligen planerat att rida idag, men det får bli på fredag istället.

Hoppas förresten att din rygg känns bättre @FengurLaugar, det lät som en riktigt läskig smäll det där!
 
Alltså jag blir så trött på mig själv... Det var ju som sagt fokus marklyft igår, och redan när jag såg det på schemat började jag förbereda mig själv med tankar på hur det är viktigt att jag inte rycks med och tar i för mycket bara för att andra gör det. Marklyft är en väldigt svag övning för mig och min trasiga rygg och egentligen borde jag väl hålla mig ifrån det helt och hållet, eftersom det är så lätt att något blir fel oavsett hur mycket expertis jag har kring mig och oavsett hur bra koll jag har på tekniken (igår hade jag två coacher som övervakade och instruerade mig personligen, ändå gick det åt pipsvängen).

Lyssnade jag på mig själv igår? Nej. Slutade jag medan det fortfarande kändes bra? Nej. Blev jag envis? Ja. Lät jag tävlingsinstinkten och prestationsprinsessan ta över? Ja. Har jag förbannat ont i ryggen idag? Ja.

Jösses alltså, ibland är man verkligen sin egen värsta fiende! Sååå det blev sängliggande med värmedyna och Ipren resten av kvällen igår, och när jag sedan skulle gå upp för att borsta tänderna slog jag lilltån i dörrkarmen så till den milda grad att en bit av träet gick av :eek: Kände mig som en gammal tant när jag bittert haltade i säng sedan :laugh:

Det enda positiva med att ha en problemrygg är att jag i alla fall vet precis hur jag ska handskas med den, så det blir minimalt med sittande och maximalt med horisontellt läge på värmedyna idag (tack och lov för en lugn jobbvecka som dessutom kan skötas hemifrån). Ska även göra övningarna jag fått av sjukgymnasten ett par gånger, så hoppas jag vara back on track imorgon! Hade egentligen planerat att rida idag, men det får bli på fredag istället.

Hoppas förresten att din rygg känns bättre @FengurLaugar, det lät som en riktigt läskig smäll det där!

Du borde ge dina träningskompisar mandat att brotta ner dig när du inte kan behärska dig.

Ta hand om dig, för bövelen! Ryggen ska du ha hela livet.
 
Tack @Mineur ryggen är bättre, lite öm bara och stel i nacken :) Hoppas du blir bra snabbt och att du tänker dig för en extra gång nästa gång du tänker marklyfta :nailbiting: Jag har också halvkass rygg och matklyftandet har fått ta tid för att den ska funka.
 
Igår grejade vi lite ute bara, ingen ridning eller promenad för det var olidligt varmt!

Idag har jag och bästis varit ute och ridit en timme på mina islandshästar. Ska promenera med shettisen och ungarna sen och ikväll ska jag och maken springa. Blir inget långpass utan tror rundan landar på 8-9 km om jag inte minns helt fel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 356
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
674
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 788
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp