Träning och hälsa del 11

F5C7AD0E-F7C6-45F0-AD44-E05242126911.jpeg


Bänk igår! Var så jääävla kaxig efter uppvärmningen :laugh: drog av en sexa på 40 kg och det kändes otroligt stabilt, +8 kg senare var jag snarare otroligt ödmjuk 🤪 var inte nära att bomma men fick kämpa ordentligt! Insåg mot slutet att anspänningen i kroppen var nästan obefintlig och hann inte riktigt få rätt på det, men fick ut en fyra i maxsetet i alla fall. :)
 
03E7F5BF-889D-4B02-AFA4-5707FC421DF4.jpeg


Böj idag! Så otroligt skönt att ta en tia i maxsetet och känna att det fanns två kvar i benen! Har liksom ett livstids-PB på 70 kg så är jättenöjd och glad. Nästa vecka är sista på programmet, efter det blir det en vilovecka tror jag för jag börjar bli lite skramlig, har ont i typ en tumme, ett revben, en stortå, osv :laugh: absolut inget alarmerande men det här programmet var en hygglig volymökning från det förra, så tänker att det inte skadar att chilla lite.
 
Har kört intervaller med löpargruppen. Värmde upp en kvart extra på egen hand, och det var nog ett bra koncept. Kände ytterst lite i knäna under min egen uppvärmning, inte nånting sedan under passet :)
Jag har verkligen inte pannben att ta ut mig max på intervallerna, och jag tycker det är ännu svårare när man inte vet hur många eller hur länge man ska springa. Men å andra sidan så tar jag nog ut mig mer i gruppen än om jag ska försöka mig på nåt liknande på egen hand, så det är väl givande i vilket fall även om jag är sämst av alla i gänget (som till största del består av långbenta karlar)...
 
Gårdagens satt fint!
Äntligen uppe i 45kg bänk, YES.
Har nog massor med teknik att jobba på, men upp kom den iaf :D

Tror det var tredje repen i andra setet som tog typ lika lång tid som tre vanliga reps 😂
Borde vara bra time under tension då.

Ikväll blir det 2x ridlektion.

0C67A3E8-A979-4893-8364-05F8A6145894.jpeg
 
Jag har tydligen svårt för att hålla mig kvar i tråden 😅 Men jag tränar som vanligt. Har även påbörjat löpträningen nu när det är typ barmark. Så senaste två veckorna har det varit styrketräning tre dagar och löpning en och det känns lagom. Rider ju flera dagar i veckan och promenerar typ varje dag också.
 
Minst 3 månaders rehab är sjukgymnastens prognos innan axeln kan vara återställd, betroende på vad som hittas om vi får till den där MR.

Så det där målet att klara en pull up 2023 är definitivt struket nu, får bli 2024. Min ena träningskompis har istället föreslagit att jag ska sikta på 80 kg back squat istället, bollade med coach som tyckte att det lät rimligt 😁
 
2023 har börjat helt värdelöst! Delen "ta hand om kroppen" har inte fungerat alls. Jag har tränat 7 gånger hittills. Med målet 2-4 gånger i veckan ligger jag kraftigt efter 😅 men med sommartidens återkomst fick jag tillbaka lite energi och livsglädje igen! Sen råkade jag vara lite förbannad idag, så jag har fått en dag med en hel del rörelse! Jag ska eventuellt träna imorgon, det beror dock lite på när jag kan sluta på jobbet, om jag hinner. Jag behöver gå till min kiropraktor, jag får ont i höften efter en promenad på cirka 1,5 km. Men idag hittade jag en låne-spark och tog mig en tur på isen. Jag hoppas att jag kan komma igång igen under april! Målet vore att klara av att springa lite i sommar, om höften tillåter det.

IMG20230404191514.jpg
 
En tur till på längdskidorna idag, fick till tekniken lite bättre idag, men det känns att jag inte är van att stå på skidor. Jobbigt före eftersom solen låg på ordentligt, riktigt sockrigt men tack och lov inte blött än. Härligt var det i alla fall!
Screenshot_20230404-205710.png
 
Fick svar på mr-röntgen igår.. Inget konstigt och en remiss till "arbetsterapeut för utprovning av ortos och rörelseträning eftersom patienten fortfarande har så pass besvär av sin handled, med smärtor.".. om jag fortfarande har ont om 4mån (dvs 6mån efter att jag skadade mig) så får jag återkomma.. 😳
Seriöst, wtf?! Jag har ju ont i nästan alla rörelser, har feta problem med att sätta upp håret på morgonen, torka mig efter dusch, ta upp nåt ur jackfickan, lyfta ett mjölkpaket, slänga täcke på hästen osv pga att det är rörelser som gör ONT!

Så ledsen och arg.. haft riktigt ont idag dessutom.. vad gör man?

Jag har beställt mina röntgenbilder, ska visa för min kiropraktor.. och har googlat på privata ortopeder..
 
Core och yoga idag. Kände mig väldigt trött efter gårdagen, men kommer inte hinna träna mer denna vecka pga att det blir påsk och gymmet stänger. Får ta nåt lättare gympass på jobbet istället, och kanske hinna ta en joggingtur i helgen eller åka lite skidor.
 
Så ledsen och arg.. haft riktigt ont idag dessutom.. vad gör man?

Jag har beställt mina röntgenbilder, ska visa för min kiropraktor.. och har googlat på privata ortopeder..

Man gör precis som du skriver i den sista raden. Tar av sitt nöjeskonto och går till en privat vårdgivare... :grin:

Det är tack vare privat vård som jag öht tränar igen. Man kan tycka vad man vill om det, med tanke på hur mkt skatt man betalar. Men det är ju en annan diskussion.
 
Har kört intervaller med löpargruppen. Värmde upp en kvart extra på egen hand, och det var nog ett bra koncept. Kände ytterst lite i knäna under min egen uppvärmning, inte nånting sedan under passet :)
Jag har verkligen inte pannben att ta ut mig max på intervallerna, och jag tycker det är ännu svårare när man inte vet hur många eller hur länge man ska springa. Men å andra sidan så tar jag nog ut mig mer i gruppen än om jag ska försöka mig på nåt liknande på egen hand, så det är väl givande i vilket fall även om jag är sämst av alla i gänget (som till största del består av långbenta karlar)...
Vaddå, berättar de inte vad det är för pass ni ska köra? Och om så är fallet -är det så varje pass?
 
Vaddå, berättar de inte vad det är för pass ni ska köra? Och om så är fallet -är det så varje pass?

Ja man får alltid veta vad det är för pass. Men exakt hur det ser ut går dom ju igenom när man kommer dit. Dock vet man ju om det är intervaller, backe, distans etc.
 
Ja man får alltid veta vad det är för pass. Men exakt hur det ser ut går dom ju igenom när man kommer dit. Dock vet man ju om det är intervaller, backe, distans etc.
Ok! Jag trodde att ni inte visste eftersom du skrev att det är svårt när du inte vet hur många eller hur länge. Jag trodde då att ni hade kört den typen av pass där man springer på tills någon ger signal. Det är ju ett ganska udda pass. Men ok, då är det alltså vanligt upplägg på era pass. Hur känns det då? Är det kul? Jag tycker det låter kul att det finns möjlighet att även springa andra pass än intervaller ihop. Men det är ju alltid svårare då det kräver att gruppen är rätt jämn eller att de snabbare håller igen farten.

Kul i alla fall att du är igång med träningen!
 
IMG_7789.jpeg

Hade sovit för lite och ätit en aning lite kvällen innan. Lite ofokuserad. Så det blev ett kortare pass och en del vikter fick jag sänka men överlag ändå ett bra pass :up: Måste öva mig på att bara göra jobbet, kontinuitet har historiskt sett inte varit min starka sida… ska fortsätta köra det här programmet minst 2 månader till innan jag får byta, punkt slut! :D
 
Var så himla otaggad på träning igår så jag var nära att strunta i det, men lurade kroppen att jag ”bara skulle bänka lite”.

Sen blev det ett nästan 1,5 Tim överkroppspass av det!
0F01ADFF-3516-4ACB-80B5-3E3682D0D80C.jpeg
 
Ok! Jag trodde att ni inte visste eftersom du skrev att det är svårt när du inte vet hur många eller hur länge. Jag trodde då att ni hade kört den typen av pass där man springer på tills någon ger signal. Det är ju ett ganska udda pass. Men ok, då är det alltså vanligt upplägg på era pass. Hur känns det då? Är det kul? Jag tycker det låter kul att det finns möjlighet att även springa andra pass än intervaller ihop. Men det är ju alltid svårare då det kräver att gruppen är rätt jämn eller att de snabbare håller igen farten.

Kul i alla fall att du är igång med träningen!

Nu har jag ju bara sprungit i gruppen 3 ggr så det är svårt att säga hur det "brukar" vara, jag jobbar ju skift och missar kvällspass som krockar med jobbet. Och nu är det påsk och sen jobbar jag kväll igen så det är liksom 3 veckor bort nu igen. Störande men då har jag ändå valt en grupp som springer på en dag då jag har minst bortfall pga jobbet...

Ja man får ju veta om det är korta intervaller, långa intervaller, backe, distans, fartlek etc veckan innan, det går ju att läsa på hemsidan då hela landet har samma upplägg veckovis. Men ja, vi springer ofta på tills nån ger signal. Men vi vet ju inte att "nu gör vi exakt 3st intervaller om 20 sek vardera" eller så missade jag den infon sist, så jag vet ju inte hur mkt jag vågar ta ut mig i den första för jag vet inte om det är 3 eller 5 jag ska orka... Jag tror man l'r sig med tiden hur passen brukar se ut, ch så lär man sig förhoppningsvis vilket tempo man ska lägga sig i för att orka.
Vi hade först ett block med 3 olika intervallövningar och vi gjorde övningarna 3 varv dvs 3x3 intervaller. Sen lite joggingvila och några snabba intervaller med visselpipan dvs det kan ha varit 20-30 sek x3 och sedan lite joggvila tills en ny övning med liknande upplägg som den första. Uppvärmning såklart och nedvarvning utöver det. Vi delade upp oss i grupper så att alla inte skulle springa på samma ställe och krocka. Det är ju omöjligt att vara på samma nivå som de i ens grupp, iaf för mig som inte är man och vältränad vilket är 80% av gruppen, men jag tycker ändå passen fungerar för alla då man springer på tid och inte sträcka på tid, man kommer ju bara olika långt utifrån sina förutsättningar. Men ja, det är klart att för mig som tävlingsmänniska är det frustrerande att känna sig sämst. Kanske är det den största utmaningen :o

De har ju också långpass 10-15 km men jag har inte hakat på dem ännu, känner inte att jag är i form för det i den här gruppen. Det är nackdelen med att bo på en mindre ort där det inte finns liksom 10 pers i varje kategori, vi har bara en grupp där alla samsas. Och jag vill inte tvinga nån att ligga i mitt 7-minuterstempo och jag vet inte ens om mina knän fixar det ännu... det får bli senare.

Hur det känns... ptja det känns bra att ha ett upplägg som jag inte skulle ha fantasi och disciplin att genomföra på egen hand. ch jag hoppas jag kommer i form snart, ffa beroende på hur knäna håller. Nu springer jag bara 1 gng i veckan och det verkar funka men det är för sällan för att jag ska tycka att de är ok. Väntar på att få hjälp av PT med upplägget och vi skulle höras av idag men han ringde aldrig och ja, det är jag irriterad på för nu är det påsk och det hinner försvinna en vecka till :banghead:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 484
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 345
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 651
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
101 369
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp