Träning och hälsa del 11

Har gått in i näst sista veckan på programmet! Lutar åt att köra ett varv till, mest för att jag inte riktigt orkar leta rätt på nåt annat :laugh: kompletteringsövningarna var inte mycket att skriva hem om men jag är nöjd med marken, äntligen!
0E659F5F-3BA9-47C0-B0AB-BC73B0826CC5.png
 
Senaste passet blev ett PT-gruppass i går på gymmet. Jag var sjukt svag i bulgarian split squats, klarade nästan inga (3x10 med 5 kg extravikten) och det kändes bara fel och gjorde nästan ont i knäna/benen.

Som tur var så var det bara den övningen som kändes skit, i övrigt pressade jag på med bl.a 80 kg i Hipthrust och nytt rekord i liggande hantelpress med 18 kg hantlar 🥳!

EF4337D2-78BC-45B0-B9FF-3CFCD0792917.png
 
Tjohoo!
Springpremiär idag! 🤸‍♀️🎉 Härligt!
Hoppas hoppas jag inte får ont nånstans...! Kondisen finns, men behöver bygga upp styrkan i benen.

Insåg också att jag inte tänkt riktigt, blir ju kärvt att hinna komma i form nu... hmmm.. :S
 
Känslan när man åkt skidveckans längsta och bästa dag, avslutar Strava och inser att… man glömde köra resume efter lunchen. :arghh:
Har jag ens ÅKT??

Jodå (hälsar benen) :D ska få upp senaste dagarnas skidor här i tråden imorgon, nu ska jag och min slutkörda kropp dråsa isäng 😅
 
Inte skrivit så mycket på Buke överhuvudtaget en period livet har varit lite tufft så har inte varit inne i denna tråden alls. Ska ta mig iväg till gymmet strax har inte varit där sen jag kom hem från semestern. Min kroniska sjukdom visade sig från sin sämsta sida denna veckan och dessutom matförgiftad på det. Men nu börjar jag känna mig lite återställd, övervägde att gå på multifys idag men blir ett lugnt eget pass nu när de har stängt, kommer in med kort och kod. Jag tor det är ett bra sätt att starta igång nu igen. Men förra veckan så simmade jag två pass om dagen på semestern i havet och i poolen och var dessutom med på vattengympa några dagar så jag är inte helt otränad. Lyckades till och med konststycket att gå ner i vikt under semestern. Älskar att röra mig i vatten är det bästa sättet jag vet att motionera på helst i havet :love:.
 
Förkylningen börjar ge med sig och det firade jag med en tur på längdskidor eftersom vi kom upp till Jämtland och släkten imorse! Lämpade över barnen på sin mormor och tog mig en egen tur runt sjön på gnistrande snö 😍

Bifogar bild på 4årings första (riktiga) skidtur
PXL_20230402_084722130.jpg
 
Tjohoo!
Springpremiär idag! 🤸‍♀️🎉 Härligt!
Hoppas hoppas jag inte får ont nånstans...! Kondisen finns, men behöver bygga upp styrkan i benen.

Insåg också att jag inte tänkt riktigt, blir ju kärvt att hinna komma i form nu... hmmm.. :S

Ja ta det lugnt. Jag har konsekvent sprungit 1 gng/vecka i drygt 3 mån och ändå fick jag ont i knäna då jag trappade upp till 2 dagar/vecka...

Vad är det du ska hinna komma i form till? Nåt lopp? :)
 
Blir mycket ben nu när jag inte får anstränga biceps och axel, så passade på att putsa mitt PB i back squat lite till i veckan och gjorde 2x65 och 1x67,5 som avslut på en EMOM 10 min med 3 reps varje minut.

Återbesök hos sjukgymnasten i början av kommande vecka, hoppas få lägga på lite mer belastning även om nog både clean och snatch är långt bort.
 
Ja ta det lugnt. Jag har konsekvent sprungit 1 gng/vecka i drygt 3 mån och ändå fick jag ont i knäna då jag trappade upp till 2 dagar/vecka...

Vad är det du ska hinna komma i form till? Nåt lopp? :)

Jodå, jag ska ta det lugnt. Vet av erfarenhet att jag får ont annars. Tänker också att enstaka längre pass efter en långsam upptrappning förhoppningsvis är okej. Man tränar väl ofta inte på så långa distanser som lopp ibland är heller. Får hoppas det går bra.

Hur går det för dig nu?

Planen är Trail 30 under Vasaloppets sommarvecka i augusti samt LL30.
 
Skidor igen idag i härligt väder och underbara spår! Jag vann igen! 👊 (Vi tävlar inte varje gång, men det är så skönt nu när jag återhämtat mig från VL och kan och vill ta i!) Och så skön temperatur och att man kan ha mindre kläder!
 
Jag har haft en dålig vecka, men den avslutade bra.
Pollensäsongen är här och tabletterna jag hade förra året slog ut mig totalt, så starten på veckan blev ingen träning alls, kunde inte andas. samt att jag var hungrig precis hela tiiden!
Var till VC för att se om de kunde hjälpa mig med något annat, jag påvisar inte pollen i testerna. Men tydligen kan man reagera ändå. Så tar nu dubbel dos på kvällen, vilket gjorde under. Sötsuget och hungern är borta igen och jag behöver inte en 40min powenap vid 16-17 för att hålla ihop livet.

Fick även bricanyl utskrivet för träningen, och den hjälpte massor. Kunde köra ett pass igår utan att få känslan av att jag dog.
Passet som sådant gick sådär, fick inget grepp i räcket, vad jag än gjorde. Mesade som vanligt med startvikterna, vilket gjorde att sista clean&jerk som skulle va tung lyftes upp lätt som en plätt. Sedan är min stora akilleshäl over head squats. Känner mig så extremt ostabil där.
 
Dagens skidor!
Hyrt ett par lite annorlunda denna gång, med mycket mer rocker.

Svinkul! Inte lika hysteriskt snabbt på det flackare, men det tror jag att jag kan lära mig släppa på, i gengäld mycket trevligare att ha lite fart på i svarta backar tex.
Nästa gång (när det nu blir 😅) ska jag nog se om det kan bli ett par lite längre och styvare, men med rockerprofil. Kul att börja nörda ner sig!

Visa bifogad fil 115383

För en ovetandes, vad är ett par Rocker-skidor?
 
För en ovetandes, vad är ett par Rocker-skidor?
Som jag förstått det (som egentligen total nybörjare) är det att skidan får en lätt böjning uppåt längst fram (och ibland även längst bak). Så mängden skida i kontakt med backen blir kortare än skidans egentliga längd. Hjälper bla med att initiera svängar lättare, och att hålla sig uppe på pudersnö/glida över pucklig snö offpist.
 
Jodå, jag ska ta det lugnt. Vet av erfarenhet att jag får ont annars. Tänker också att enstaka längre pass efter en långsam upptrappning förhoppningsvis är okej. Man tränar väl ofta inte på så långa distanser som lopp ibland är heller. Får hoppas det går bra.

Hur går det för dig nu?

Planen är Trail 30 under Vasaloppets sommarvecka i augusti samt LL30.

Vet inte hur det går... har ju tagit det lugnt nu ett par veckor. Ska köra intervaller idag så vi får se då... ska försöka köra lite bättre uppvärmning och se då.

Jag har en del lopp inbokade men väldigt lätt, 10 km, 14 km och så. Halvmara först i oktober. Jag hoppas knäna håller för det, och musklerna också (får ju problem med mjölksyra när jag ligger fel i hormonvärden på sköldkörteln - är det inte det ena så är det det andra, nån vidare karriär är att glömma då man inte kan planera träningen så bra)
 
Som jag förstått det (som egentligen total nybörjare) är det att skidan får en lätt böjning uppåt längst fram (och ibland även längst bak). Så mängden skida i kontakt med backen blir kortare än skidans egentliga längd. Hjälper bla med att initiera svängar lättare, och att hålla sig uppe på pudersnö/glida över pucklig snö offpist.
Aha, häftigt. Tack för en bra förklaring.
 
Vet inte hur det går... har ju tagit det lugnt nu ett par veckor. Ska köra intervaller idag så vi får se då... ska försöka köra lite bättre uppvärmning och se då.

Jag har en del lopp inbokade men väldigt lätt, 10 km, 14 km och så. Halvmara först i oktober. Jag hoppas knäna håller för det, och musklerna också (får ju problem med mjölksyra när jag ligger fel i hormonvärden på sköldkörteln - är det inte det ena så är det det andra, nån vidare karriär är att glömma då man inte kan planera träningen så bra)

Okej! Hoppas det går bra!

Vad roligt! Var i landet ungefär ish håller du till? Jag hade gärna velat hitta lite kortare lopp i andra halvan av juli, det hade varit roligt, jag bor i Dalarna, men kan åka en bit. Ifall du (eller någon annan i tråden) har något tips?! Swimrun har jag funderat på ett tag också, det verkar ju skitkul! Eller triathlon (korta distanser till att börja med, aldrig provat).

Kul med halvmara i oktober, vart är det? Åh, ja hoppas det fungerar någorlunda för dig iallafall!


Jag längtar tills imorgon, då ska jag springa igen!
 
Tillbaka till ordinarie träningsprogram idag :) Kändes bra, förutom att vänster axel var lite bråkig under bicepscurlen så det blev ett set mindre. Tror inte det är några konstigheter förutom att jag behöver bli starkare i axlarna.

IMG_7770.jpeg
 
Okej! Hoppas det går bra!

Vad roligt! Var i landet ungefär ish håller du till? Jag hade gärna velat hitta lite kortare lopp i andra halvan av juli, det hade varit roligt, jag bor i Dalarna, men kan åka en bit. Ifall du (eller någon annan i tråden) har något tips?! Swimrun har jag funderat på ett tag också, det verkar ju skitkul! Eller triathlon (korta distanser till att börja med, aldrig provat).

Kul med halvmara i oktober, vart är det? Åh, ja hoppas det fungerar någorlunda för dig iallafall!


Jag längtar tills imorgon, då ska jag springa igen!

Halvmaran är på Uppsala marathon. Har ingen koll på lopp i juli tyvärr, jag ska jobba fram till augusti så har inte planerat in nåt förrän aug-okt. Vill ha riktigt god marginal för att behöva ta det lugnt och även kunna backa med träning...
 
Halvmaran är på Uppsala marathon. Har ingen koll på lopp i juli tyvärr, jag ska jobba fram till augusti så har inte planerat in nåt förrän aug-okt. Vill ha riktigt god marginal för att behöva ta det lugnt och även kunna backa med träning...

Okej, kul! Okej, ja förstår det, så tänker jag med, känner jag att jag behöver backa så gör jag det.
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 489
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 345
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 720
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
101 401
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp