Bukefalos 28 år!

Träningshelgen i Tripphult

Sv: Träningshelgen i Tripphult

Superfina bilder måste jag säga! Går det att få dem skickade till sig i större format?

Tack gänget för en jättetrevlig helg!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Träningshelgen i Tripphult

Hah! Nu har jag minsann fått löfte om att fortsätta karriären som figurant åt Lisas hund så nu jävlar :D

Fan vad kul det var, tur att jag har en golden jag kan satsa med. :idea:
 
Sv: Träningshelgen i Tripphult

Naaaaaaaaaaaaaw!!! Mina buttisar :love:

_MG_9795.jpg


KL

Våra bilder dyker upp imorgon. Tänker dock vara så jobbig att jag lägger upp dom i tråden. Vi har ingen snitsig sida vi kan ladda upp dom på :D
 
Sv: Träningshelgen i Tripphult

Här kommer en saftig bildbomb. Vill folk ha sina bilder i större format så kontakta mig via PM eller på msn!

Först en liten presentation av ett par hundar:

Escodobes Brutus och Ceasar:

Brutus.jpg


Ceasar.jpg


Jadzias Bumsan:

Bumsan.jpg


Bumsan2.jpg


Liten82'2 Eya och Midas:
Eya1.jpg


Midas.jpg



Heddavovvens Hedda:

Hedda.jpg
 
Sv: Träningshelgen i Tripphult

PIRU är förbannad....:o

jatteARG.jpg


Nej..vänta..Han är SKITförbannad! :eek:

jatte_jatteARG.jpg



Men Johan var ganska munter och väntade snällt på ett bett i ärmen:

Halla_dar.jpg
 
Sv: Träningshelgen i Tripphult

Uppdatering kommer sen, fler blandade bilder och lite lydnad och skydd.

Edit: Såg nu att alla bilder jag laddat upp är jättepixliga! Jag måste ha råkat spara dom konstigt för orginalen är klara och fina.
Jag skickar orginalen till dom som vill ha.
 
Sv: Träningshelgen i Tripphult

Jag funderade vidare på frågan om leksaker eller apporter i spåret som kom upp när vi var iväg och lade fältspår. Jag var för trött och förvirrad för att formulera mig då, men såhär tänker jag mer konkret. Om man vet att hunden har både bra spårintresse och föremålsintresse finns det ingen anledning att ta en omväg och då kan man lika gärna lägga ett spår med en apport i slutet. Dock behöver det inte vara just en apport för markering av apport är inget annat än markering av, av människa, tappat föremål. Lägger just apport gör man med tävling i åtanke, men om man har lust ska man lika gärna kunna en hatt eller leksak och hunden ska markera den. I praktisk mening är spår förföljande av misstänkt gärningsman och då ska hunden markera alla föremål denna människa kan ha tappat. Dock är det som sagt enklast om man redan i början kör spårapporter om man ska tävla, men hunden ska kunna ta vilket föremål som helst annars har varken hund eller förare fattat vad det går ut på.

Återkommer med vidare resonemang om när jag anser det vara dumt att blanda in apport direkt, exempelvis på hund med dåligt föremåls- eller spårintresse. Nu måste jag jobba lite.
 
Sv: Träningshelgen i Tripphult

Eftersom jag bara fick två suddiga bilder så har jag skrivit om min helg istället

Miraklet i Tripphult.
Först det viktigaste

Ceasar satt i en bilbur och var tyst större delen av helgen. Ibland tjöt han och tuggade lite på ett hörn av golvet, men det var mest när Bumsan var ute. Han satt i en bur och var tyst FLERA TIMMAR I STRÄCK! Jag övervägde allvarligt att antingen flytta till Tripphult eller stjäla Jadizas bil, bur och rottweiler. Inget mindre än ett mirakel. Bukefolket tror att jag har lurat dem med att "han är sååååååååå jobbig".

Nu till resten av helgen

Resan Det gick bättre än väntat att ta sig dit. Bortsett från att ceasar lät lite på tåget så gick det smidigt och lätt trots att tåget var fullt och jag hade jätteryggsäcken. Jadiza plockade upp mig och vi lastade hennes bil så full med mat och hundar att den nästan släpade i backen.

Hem var värre, tåget var försenat med 50 minuter och jag var där 40 minuter tidigt. Det regnade. Hundarna varvåta, trötta och besvärliga och matte var ännu tröttare (och luktade nog illa), tåget var fullproppat med folk och bagage överallt. Jag klev på i fel ände av vagnen och fick tråkla mig fram. Ceasar blev arg på en hund som stack in näsan i kupen och skrämde Brutus så att Brutus inte ville ligga nära Ceasar. Fick stå halva spårvagnsresan hem. Ryggsäcken kändes dubbelt så tung som på ditvägen och min rygg värkte. Fick för mig att jag tappat nycklarna och övervägde att bara gå och lägga mig i källaren om så var fallet.

Lägret
Var jättekul och bjöd på trevligt sällskap, många diskussioner, skratt och dramatik. Den första delen av dramatiken stod Yorkann för, hon blev påkörd av ett rattfyllo och hamnade på sjukhus istället, mycket trist.

Vi hade så enormt mycket god mat att vi gott hade kunnat stanna en hel vecka utan att gå hungriga. Det var nästan löjligt hur mycket mat som var över vid varje måltid. För att inte tala om när vi skulle hem och vi hade allmän utdelning av förrådet! Vi hade supertur med vädret och de första dropparna föll när det bara var några timmar kvar. Vad det gällde goda hundtränings råd fanns det många kunskapskällor att ösa ur. Förutom att träna hund hans det med att skratta, grilla över lägereld, skvallra om bukefalister och i förekommande fall dricka alkoholhaltiga drycker. Helgens största dramatik stod "Liten 82" för när hon gick vilse och var borta under flera timmar. Vi fick larma SOS! Stackaren hade fått sig en ofrivillig långpromenad på sådär 4 timmar. I bakfyllan.

Ceasar fick egentligen inte göra så mycket. Mest att vara med tillsammans med andra människor och hundar, vilket i hans fall är precis vad han behöver. Han uppförde sig betydligt bättre än vad jag räknade med. Jag har insett att jag nog bör hantera hans stress på samma sätt som skällandet. Att helt enkel stoppa det eftersom han an kan inte stoppa det på egen hand. Så jag KAN lyfta upp honom, hålla fast honom och helt enkelt se till att han lugnar ner sig.

Men det viktigaste av allt var att han var tyst! GIvetvis inte hela tiden, men under större delen av tiden så var han faktiskt snäll och tyst i sin bur. Det känns som ett mirakel. Det är ju inte alls säkert att det håller i sig, och att sova i fält i tre dar enbart för att han ska vara tyst är kanske inte en rimlig lösning i längden. Men det ger hopp!

Brutus fick efter tre månader av passivitet äntligen lite uppmärksamhet. Hans uppförande är jag inte fullt lika nöjd med. Han höll långa monologer från sitt tält "mammooooowaaauu" och var allmänt stressad. Jag vet att det inte är det optimala för honom att plockas in/ut med ojämna mellanrum eftersom han inte kopplar av emellan. Men det kan inte hjälpas. Han fick köra lite lydnad och och köra två spår. Det andra spåret spårade han som en gud! Det var inte så långt och han har nog aldrig spårat bättre. han bara tuffade rätt på. Han fick ett enda tappt och hittade det igen så fort jag halat in honom. Jag är mäkta stolt över honom! (IPOfolket skulle få magsår om de såg hans spårstil, men för mig kvittar det var han har nosen och om han han slår som en full huggorm. Det är bara för aktivering).

Platsliggningen gick fint, men det syns att han inte är bekväm eftersom han slickar sig runt munnen och tittar åt alla håll. Jag börjar tro att det är mig han reagerar på och inte de andra hundarna. För ligger det gör han stabilt.

Vi var ute i skogen och "lekte sök" han fick leta efter två gömda figuranter. Det har han inte gjort mer än sporadiskt på flera år, men han tycker det är kul. Han vill hellre använda synen och hörsen än nosen dock. Tack ni som ställde upp riskerade fingrarna!

Jag fick lite klarhet i mina funderingar om hans kamplust. Han är korad med obetydlig socialkamplust vilket var den enda överaskningen på korningen. Jag har helt enkelt inte varit säker på att det stämmer, men sista tiden har jag börjat tveka igen eftersom han fått mindre och mindre lust att kampa med mig. Det har dämpat lite av drivet i lydnaden eftersom godis inte är riktigt lika kul som trasan. Men med Tomas så gick han igång utan bara **** och när jag satt fast en lina på trasan så att han kan kampa med mig på avstånd så tyckte han att det var roligt med mig med. :-)

Dessutom fick han lite apporteringsdrillning. Han har ju som ni läst tidigare sug på apporten med spottat ut den lika snabbt. Precis som om det är DET momentet går ut på. Metoderna var lite tuffare än min klicker och korv och jag som är så extrem fjantig när det gäller andra och mina hundar såg nog lite "men vad GÖR HAN MED MIN LILLA HUND" ut men ett par minuter senare så fjantade Brutus mycket,mycket malligt runt med apporten i munnen. Så nu gäller det helt enkelt för mig att våga ställa krav och dra upp honom mera i aktivitet . Att bli både gladare och argare.

Escodobe Uppförde mig rätt hyfsat, även om jag fick lite scenskräck för lydnaden.Det var kul att sova i tält trots att jag frös som en gnu sista natten. Behöver helt enkelt en bättre sovsäck. Sov bra första natten och andra nattens sömnproblem(för er som inte vet har jag svåra sömn och minnesproblem) handlade mer om kyla(ylletäcke hjälpte inte), fulla människor som förde oväsen och en liten hund som ville mucka med den stora och matte om var i tälten han skulle sova än något annat.

Minnet fungerade rätt hyfsat förutom när jag trampade rätt över ett helt gäng shotsglas, glömde sätta på hunden sele och spårlina när jag skulle spåra, packade ner påsen med tyget till snitslarna istället för snitslar och lite andra småmissar. *s*

Jag hade helt enkelt roligt trots att jag inte kände en kotte. Jag ska defintivt åka med igen nästa år. Om jag inte drar igång en träff härnere med.

Tack alla som medverkade! Det var superskoj att se alla människor och hundar.
 
Sv: Träningshelgen i Tripphult

Vilken härlig resumé, det låter som om ni haft en underbar helg!! Men shit, det blev alltså nästan ett skarpt eftersök på natten?:eek:

Jag och Atlas är väldigt sugna på att hänga på om det kommer fler tillfällen. Extra bonus om det dessutom skulle råka bli mer söderut.:D
 
Sv: Träningshelgen i Tripphult

Nej hon gick vilse på morgonen när hon gick med hundarna.

Tror inte tripphult är flyttbart :laugh:
 
Sv: Träningshelgen i Tripphult

Aha, morgonen är i alla fall något bättre än natten. Men hade ni inga sökhundar att sätta in? :D

Vart ska man börja ens leta när man inte vet vilket håll personen ens gått.


Aj då, det var illa. Då får man väl ta och transportera sig själv och hunden istället.:D

Tycker jag du ska ni som inte var med missa nåt.:laugh:
 
Senast ändrad:
Sv: Träningshelgen i Tripphult

Får be om ursäkt att jag inte fråga dig vad som var okej o inte okej angående appoteringen med Brutus. Både nocchalant o klantigt gjort av mig. Man bara kör på för man är van ett sätt o köra.Hoppas det var okej ändå?

Det roliga är att han är väldigt lik Piru så de är lätt o driva upp i drift trots de fått lite krav på sig för han tog det ju riktigt bra det krav han fick. Sen haja han snabbt vad som krävdes av han. vifta på svansen man såg ögonen vart mjuka o han slappna av med ett bra bett i apporten.Han är som en lättlästbok den hunden.
En vecka o du har kanon fina appoteringar med den hunden.
 
Senast ändrad:
Sv: Träningshelgen i Tripphult

Får be om ursäkt att jag inte fråga dig vad som var okej o inte okej angående appoteringen med Brutus. Både nocchalant o klantigt gjort av mig. Man bara kör på för man är van ett sätt o köra.Hoppas det var okej ändå?

Det roliga är att han är väldigt lik Piru så de är lätt o driva upp i drift trots de fått lite krav på sig för han tog det ju riktigt bra det krav han fick. Sen haja han snabbt vad som krävdes av han. vifta på svansen man såg ögonen vart mjuka o han slappna av med ett bra bett i apporten.Han är som en lättlästbok den hunden.
En vecka o du har kanon fina appoteringar med den hunden.

Ja, för fan det är inga problem:D. Jag vet att det är helt okey att göra så med Brutus. Det funkade ju verkligen! Han tål det mesta och trevligare rottis kunde jag inte få.
Jag är bara så fjantig att jag har svårt att ens se andra hålla mina i koppel. Ännu mindre att GÖRA Något med dem. Det tog ett halvår innan pojkvännen fick lov att gå ut med honom... två gånger på fyra år har nån annan än jag eller min pv fått hålla honom i koppel. Och jag vill helst slippa se när min pojkvän gör det...
Ja. Jag är neurotisk:o och jag jobbar på det.

Och TACK!
 
Senast ändrad:
Sv: Träningshelgen i Tripphult

*kl*

Jag har inte heller några bilder från helgen, tyckte det kändes onödigt att släpa med kameran när det redan fanns 3-4 fotografer på plats som uppenbart tagit bättre bilder än vad jag kunnat göra. :)

Tyvärr, måste jag säga, blev jag lite besviken över att det slutade med att jag stod ensam med mitt intresse av viltspår och apportering (med en kylväska full med blod som på hemvägen givetvis läkte). Eftersom jag inte ägnar mig åt tävlingslydnad eller skydd så spenderade jag mesta tiden i bakgrunden och försökte se, lyssna och lära. Fick med mig en del tips hem som jag kommer att använda mig av.

Det var intressant att träffa så många bukefalister och deras hundar, jag saknade dock ett par stycken som tyvärr inte kunde komma. Själv är jag så pass socialt okompetent och blyg att jag nog inte märktes så mycket. :p
Sambon fick lära sig hantera piskan iaf vilket kanske kan ge... roande konsekvenser.. jag vet inte riktigt...

Jag noterade förresten på hemvägen att joggarna faktiskt hade egna dass där bakom. Antar att de fyllde dem eftersom de kom över till oss och fortsatte skita... För att sen avancera till skogen. Där jag lagt mitt spår.... som min vråläckliga golden gick... :grin:

När jag kom hem upptäckte vi att katterna dansat på borden medan hunden var borta. God smak har han iaf tjockisen... :D
bild.php
 
Sv: Träningshelgen i Tripphult

Jag kunde iof gått ett viltspår med Harley, det tänkte jag inte på!
Sen saknades ni , jag tänkte att ni ofta var borta och undrade vart ni var :) Stack ni hem tidigt? Vi hann iaf inte säga hej då!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Vi står i ett inackorderingsstall (Privatstall på en Ridskola). I kontraktet står det att det är 6 månader provtid. Vi har ett barn på 1...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
12 649
Övr. Hund Vi satsar på 3:e helgen i Okt. men träning i tripphult fredag till söndag. Följande har visat intresse o vi tar med samtliga av dom som...
12 13 14
Svar
266
· Visningar
15 146
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 980
Senast: wtf
·
Övr. Hund Hej! satt och tittade på ett tv program på en kanal som hette one (tror jag) om ngt som dom kallade det för kennel..Jag grät stundvis...
Svar
6
· Visningar
1 110
Senast: Casper
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CXCVIII
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp