Träning och hälsa del 14

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
33582.webp

Är det någon här som har koll på om träningsredskapen hos Rusta är ok?
Kommer behöva göra ett enklare hemmagym nu när Det blir sommarvalp och funderar på att införskaffa en kb på 20kg.

Träningsmånaden maj avrundades med en bra test-genomkörning av alla deltävlingar med laget, samt en förkylning 🙄 Kände mig lite krasslig redan igår eftermiddag och sedan hade vi 40-årsfest för min man igår kväll, så det kom inte som någon jättestor överraskning att jag vaknade med rejäl rakbladskänsla i halsen idag. Lite surt, men hellre nu än om ett par veckor! Hoppas att några dagars vila ska göra susen och att jag kan komma igång hyfsat snabbt igen 🤞

Förresten, ni som är haj på det här med löpning: Hur skulle ni träna om ni ville bli snabbare på 400m? Ett av momenten i tävlingen är att man ska springa 400 m i början, mitten och slutet av den ena deltävlingen. När vi testkörde igår insåg vi att de flesta av oss är lite för långsamma för att hinna med resten av momenten innan det är dags att springa igen (det är alltså löpning var 5 minut som gäller) och skulle gärna bli lite snabbare. Egentligen rör det sig nog mest om att vi ska vänja oss vid distansen och våga trycka på lite mer, men jag tänkte att lite intervaller av något slag kommande veckor kanske kunde hjälpa också? Vi har 4 veckor på oss.

Inget gym idag, men försökte komma igång med lite jogging. Har kört c25k förut, så började om på den idag.
8x1min jogg somnvar långsammare än promenadtempo. Men det känns i benen, så ska nog skynda långsamt och inte öka på ett tag.
Siktar på 1-2 gånger i veckan. :)

Maj-sammanfattning:
10 pass i gymmet, färre än april pga var förkyld.
3 pass yoga, ett mindre än april.
~6100steg per dag, vilket är fler än april.
1 joggingpass.

Förresten, ni som är haj på det här med löpning: Hur skulle ni träna om ni ville bli snabbare på 400m? Ett av momenten i tävlingen är att man ska springa 400 m i början, mitten och slutet av den ena deltävlingen. När vi testkörde igår insåg vi att de flesta av oss är lite för långsamma för att hinna med resten av momenten innan det är dags att springa igen (det är alltså löpning var 5 minut som gäller) och skulle gärna bli lite snabbare. Egentligen rör det sig nog mest om att vi ska vänja oss vid distansen och våga trycka på lite mer, men jag tänkte att lite intervaller av något slag kommande veckor kanske kunde hjälpa också? Vi har 4 veckor på oss.
För att bli snabbare på en viss distans brukar man springa kortare intervaller i högre fart för att få upp en överfart i kroppen. Så tex 4-6 x 200 m med 2 min vila. Även korta sprintar typ 60 m med lång vila. Men även allmän kondition genom lugna 20-40 min pass. 400 m är en jobbig sträcka just för att det blir ganska mkt mjölksyra samtidigt som distansen är förhållandevis lång. Styrketräningen gör ni ju redan så på så vis är ni bra förberedda för distansen.

För att bli snabbare på en viss distans brukar man springa kortare intervaller i högre fart för att få upp en överfart i kroppen. Så tex 4-6 x 200 m med 2 min vila. Även korta sprintar typ 60 m med lång vila. Men även allmän kondition genom lugna 20-40 min pass. 400 m är en jobbig sträcka just för att det blir ganska mkt mjölksyra samtidigt som distansen är förhållandevis lång. Styrketräningen gör ni ju redan så på så vis är ni bra förberedda för distansen.
Ja, vi konstaterade just att det är en besvärlig distans eftersom det är på tok för långt för att sprinta men samtidigt har vi inte "råd" att springa hur långsamt som helst. 3/5 i laget ogillar löpning och lägger oss därför gärna i lite överdrivet lågt i tempo eftersom vi är rädda för att bränna ut oss (framförallt mentalt), men det funkar ju inte riktigt när vi har en förhållandevis tight tidsbegränsning.

Tack för input, jag tänker att jag kanske planerar för 1x intervallpass, 1x joggpass och 2x styrka i veckorna fram till tävlingen så får jag förhoppningsvis lite bättre ordning på saker och ting. Hade redan tänkt väva in lite mer löpning ändå, så det borde funka bra. Ska vidarebefordra till de andra också :)

Idag har jag äntligen kunnat köra ett träningspass igen på morgonen före jobbet! Valde ett lite lugnare balans- och rörlighetspass när jag inte kunnat träna på så länge, och dessutom har lite eftersläpande hosta (främst på nätterna och jag räknar med att jag kommer behöva hosta i flera veckor till, jag är frisk för övrigt). Man märker verkligen att det är en färskvara, plus att jag inte ens kunnat vara så vardagsaktiv som jag brukar (det har varit krävande nog att ge hästarna mat x antal gånger/dag under den här influensan). Men nu är det på det igen.

Ben-pass idag🦵😊
Cross Trainer (Elliptical): 5min
Squat: 5 x 0, 5 x 20, 4 x 35, 4 x 45, 4 x 45, 4 x 45, 4 x 45
Romanian Deadlift: 10 x 15, 5 x 40, 5 x 40, 5 x 40, 5 x 40
Superset:
Hip Adduction Machine: 6 x 36, 6 x 36, 6 x 36, 6 x 36
Hip Abduction Machine: 6 x 36, 6 x 36, 6 x 36, 6 x 36
Lying Single Leg Raise: 4x5 per sida

Nej hörni, min utveckling är bra mjäkig. Jag började träna regelbundet igen efter att barnen kom för drygt ett år sedan, och då gick väl kurvan uppåt ganska snabbt. Från att kunna växelvis springa/gå 5 km till att kunna springa milen på några månader. Sen sprang jag Midnattsloppet på precis timmen. Men inte mycket har hänt sen dess. Jag tränar 2-3 dagar i veckan, oftast löpning men även lite styrka. Nu har jag börjat gå på ett Body Pump pass en gång i veckan med förhoppning om att det ska leda någonstans.

Det känns bara som att jag står och stampar? Jag känner varken att jag blir starkare eller att löppassen blir enklare. Det är bara... samma, vecka efter vecka. Känner att jag skulle behöva växla upp lite!

Kanske ska anmäla mig till halvmarathon i slutet av augusti? Det kanske skulle få fart på mig. Det borde väl gå om man redan kan jogga milen?

EDIT: Nehe det var såklart slutsålt...

Kanske ska anmäla mig till halvmarathon i slutet av augusti? Det kanske skulle få fart på mig. Det borde väl gå om man redan kan jogga milen?

EDIT: Nehe det var såklart slutsålt...
Om du bara håller utkik så finns det ganska många lopp att välja på. Och det blir roligare att träna med en tävling i sikte! Kanske ska du träna mot att springa maraton nästa år?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat