Fattar precis! Denna stång har ingen lättring i mitten = mer vanligt på tyngdlyftningsstänger och de kommer i 15 resp 20 kg.
Eftersom den har dubbla markeringar så tror jag det är en ”klassisk gymstång”, alltså inte en disciplinärt renodlad stång, utan en kombistång som fungerar tillräckligt väl för båda. De kan såklart också förkomma i båda vikterna, det är ren anekdotisk bevisföring att jag nästan bara sett 20 kg - och som du säger, kan verkligen kvitta här
För den som vill vara lite nördig:
- Utan lättring i mitten är vanligare för tyngdlyftning eftersom det inte finns någon nytta med det, medan man på en styrkelyftstång vill ha lättringen där för att få bättre grepp mot ryggen i böjen.
- Markeringarna (ringarna på stången) märker ut max tillåtna avstånd mellan händerna i disciplinen. Dubbla = inte en renodlad/tävlingsgodkänd stång men uppfyller oftast övriga krav på diameter och längd i övrigt.
- Sen har vi kullagerfaktorn också, i styrkelyft går alla lyft i lodräta linjer, så där kan det vara stumt, men i tyngdlyftning är det mycket mer rörelse i lyften så där behöver det rotera.
- I tävlingssammanhang så är det alltid 20 kg stång oavsett om du är man/kvinna, men i tyngdlyftning skiljer man.
Vad som gäller i CF/hyrox allt sånt har jag dock inte den blekaste om