Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Boj skrev:
Man har ju möjligheten att regga avkommor som islandshäst, det finns många ......

Javisst det kostar mer att registrera avkomman i det sk B-registret, men ställer man den kostnaden och de andra för registrering kontra de kostnader man drabbas av vid användandet av en avelsvärderad hingst. Då kommer det inte att skilja så särdelse mycket, förmodligen blir det ändå billigare att använda den obedömda.
Visst, visst.
Men hur är det egentligen och varför finns det ingen information om det på SIFs officiella websida?
Just nu så känns det mest som om det är rykten som florerar runt hur som helst.
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Boj skrev:
Man har ju möjligheten att regga avkommor som islandshäst, det finns många ,många toppavlade avkommor som numera går som familjehästar och att det skulle bli enbart spända nervvrak ser jag som nonsens. Men visst förekommer det, och det kommer även att ske med icke avelsvärderade hingstar. Så här kan ju bli en knäckfråga, vad man skall skylla på då?

Javisst det kostar mer att registrera avkomman i det sk B-registret, men ställer man den kostnaden och de andra för registrering kontra de kostnader man drabbas av vid användandet av en avelsvärderad hingst. Då kommer det inte att skilja så särdelse mycket, förmodligen blir det ändå billigare att använda den obedömda.

Sen är det ju detta som är charmen med islandshästen, det finns alla typer. Idag får man ju fram alla typer som kan tillgodose alla behov, så just nu ser jag inget problem med den frågan. Däremot ser jag att det finns dom som tycker att de skall använda sin gårdshingst på samma premisser som en avelsvärderad och dessutom strider för det. Och då ställer man sig snabbt frågan varför? Som den misstänksamma person jag är, så vet jag att myntet har en baksida också. Så frånsett nu att just din hingst är det undebaraste gud har skapat, och att han kommer att kunna producera en hel hög med familjehästar. Vad får du ut av det som ägare till denna hingst?

Ingen har sagt eller skrivit citat "att det skulle bli enbart spända nervvrak". Det är din egen tolkning. Min valack är inget nervvrak men det går inte att göra familjehäst av honom för det! Han har för mycket egen och stark vilja, vilket oftast de bästa tävlingshästarna har! Det är oftast kopplat till en stark tävlingsinstinkt helt enkelt, inte minst gäller det passhästarna och det är ju just 5-gångshästar som premieras högst inom avelsvärderingarna! Det krävs enormt mycket egen vilja i hästen för att det skall bli en vinnare i de snabba grenarna. Och i det långa loppet så kommer det genomsnittliga lynnet att förändras åt det hållet om vi enbart avlar på den typen av häst. Det är liksom så självklart och så väl bevisat inom all annan avel, inklusive hästavel så jag förstår inte att man kan komma med något annat påstående! Att sedan en skicklig ryttare kan rida även en sådan häst lugnt och samlat är inget nytt, men sätt inte en sådan häst i en nybörjares händer!

Att sedan det kommer några procent som också är familjehästar ur denna aveln, ser jag inte heller som konstigt och har heller inte nekat till, men det stora flertalet har inte de rätta förutsättningarna att bli det som de flesta kunder anser vara en familjehäst värd namnet! De har höga kvalitetskrav på en sådan vad gäller lynnet och de kraven uppfylls inte av minst 90% av de toppavlade hästarna efter ca 2 års träning, vilket jag inte anser vara oacceptabelt för att kalla det för lämpligt avlade familjehästar! Ju mer tävlingsinstinkt ju mer måste hästen tränas för att bli en häst för normalryttare (om det ens lyckas) och vem skall bekosta den träningen, för köparen av familjehästen har i regel inte den plånboken som toppryttaren har?! Varför avla fram något för ett ändamål som inte passar ändamålet och sedan behöva lägga massor av tid och jobb för att försöka förändra resultatet till att passa sitt ändamål när man kan gå en mycket enklare väg och avla på hästar som bevisligen är bra familjehästar när det är sådana man vill ha? Det finns ingen anledning att blanda in hästar med enorm tävlingsinstinkt i sådan avel för det ökar risken för att få familjehästar av sämre kvalitet eller att de inte fungerar alls som familjehästar.

Det är lika viktigt att använda rätt TVÅ individer, dvs både sto och hingst för att skapa en familjehäst som när man skapar en tävlingshäst. Men ändå finns det aldrig garantier. Det finns bara större eller mindre chans att få det resultat man önskar sig och givetvis skall man då använda två individer som har de bästa förutsättningar för just det avelsresultat man önskar för att ha den största chansen! Det är ju det som är avelsarbete!

Vad jag får ut av min hingst är egna ridhästar och framtida avelsmaterial och bevarandet av ett blod som jag uppskattar, dvs precis detsamma som alla andra får ut av sin hingst! För ingen skall säga annat än att alla har sina favoriter och avlar efter sin känsla, det är bara orsaken till varför man högaktar en häst som varierar och här måste ju var och en få avgöra vilka egenskaper man föredrar och det är så all avel skett i 1000 år på Island vilket skapat ett brett genetiskt arv och en härlig variation som gör att hästrasen passar de flesta! Det här vill jag bevara och min hingst bidrar till detta precis som alla olika typer av hingstar bidrar till att bredda aveln, vilket jag anser vara en av de viktigaste punkterna i bevarandet av en ras! Så han bidrar till att behålla charmen med den stora variationen bland islandshästarna, som du själv uttrycker det! Det finns så gott om exempel på vad en snäv genetisk ram på sikt orsakar för problem så jag förstår inte hur någon kan tänka i de snäva banorna!

Vad gäller kostnaden så måste man jämföra äpplen med äpplen och inte med morötter. Har man en egen hingst så skall man jämföra med att egen godkänd hingst, inte med att gå till annans godkända hingst. Eller tror du att en gårdshingstägare kommer att låta andra betäcka gratis med sin hingst??? Det tror inte jag! Så totalt blir det trots allt dyrare. Säg att det är ca 4-4500 dyrare om man själv äger hingstarna och jämför. Skulle någon annan betäcka med en gårdshingst så måste alltså språngavgiften vara så mycket lägre för att det skall bli intressant ur ekonomisk synvinkel, men då har du alltså begränsningar i användbarheten hos avkomman. Skall det vara så här dyrt så är det minsta man kan begära att hästen blir likvärdigt behandlad, dvs att den registreras i grundstambok.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Inte_Ung skrev:
Visst, visst.
Men hur är det egentligen och varför finns det ingen information om det på SIFs officiella websida?
Just nu så känns det mest som om det är rykten som florerar runt hur som helst.

Här är pudelns kärna som jag vill åt:

VARFÖR DENNA OBEHAGLIGA OCH OTREVLIGA MÖRKNING???
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Delar av denna diskussion har vi haft tidigare så jag fortsätter med mina tidigare frågor ... och jag begriper ändå inte varför någon vill avla på billigare hästar? Strikt kommersiellt borde ju säljaren vilja sälja sin vara till någon som uppskattar den, och blir det för billigt borde verkligen säljaren få problem när det redan i dag är trubbel med att få aveln att närma sig en noll-balans ekonomiskt sett.

Dessutom tycker jag att hästen som individ FÖRTJÄNAR en god träning för att bli ridhäst - det är deras framtida liv och inställning till uppgiften som står på spel. Är hästen VÄRD det, eller skall vi ha ett strikt mänskligt åsikt om hästen som vår bruksvara?

Samtidigt tycker jag att om plånboken får styra alltför mycket redan vid inköpet, hur fasen skall man ha råd med en god hästhållning senare?

Visst är det femgångare som premieras högst på avelsvärderingarna - här liksom på Island. Däri ligger ingen skillnad. Stoägaren har för det en hel radda hingstar som i dag ÄR avelsvärderade + har löst hingstlicens att välja ifrån. Av alla hingstar har inte alla högsta poäng, men väl en lägstanivå som är passerad.

Till slut: Att bara bråka om vilka hingstar som används blir också ändå lite fel; stona och det materialet är som sagt minst 50% av avkomman.

Bra inlägg för övrigt, Boj.
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Jag funderar på framtiden och vad som kan komma att hända med islandshästarna i Sverige. Jag själv tycker att det är viktigt att renrasiga islandshästar inte hamnar utanför islandshästregistret. Att inte ha glasklara offentliga regler om vad som gäller är inte rätta sättet att bromsa tillkomsten av islandshästar med icke avelsgodkänd islandshingst.

Lägger in text som jag skrev vid ett tidigare tillfälle:
Själv tycker jag det är viktigt med kvalitetsavel, men är medveten om att bedömningen om vad som är kvalitet kan variera stort.
Samtidigt tycker jag att de som sätter regler osv måste ha i åtanke att det finns en risk för att renrasiga islandshästar utanför islandshästregistret kan komma att öka. Det kan också i ett senare läge göra att antalet korsningar också ökar.
Det behövs någon morot för att registrering ska ske, likasom det behövs någon broms för att minska antalet betäckningar med obedömda hingstar.
För mig syns det bästa alternativet vara DNA-testning + extra registreringsavgift MEN registrering i ordinarie register.
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Ingen har sagt eller skrivit citat "att det skulle bli enbart spända nervvrak". Det är din egen tolkning. Min valack är inget nervvrak men det går inte att göra familjehäst av honom för det! Han har för mycket egen och stark vilja, vilket oftast de bästa tävlingshästarna har!

Nej men så får du det att låta, vilja är en sak och lynnet ett annat. Du kan ha en häst med en stark vilja, dvs viljan att vilja arbeta. En sådan häst innebär inte en begränsning, för även en mera oerfaren ryttare skulle kunna klara av den hästen förutsatt att lynnet är bra också. Men skall vi resonera utifrån det perspektivet, så finns det bra exempel på hingst+sto som har varit halvlata men givit en avkomma med vulkanvilja så det resonemanget tycker jag inte håller. Vad som kommer fram är rena rama lotteriet när det gäller själva viljan, man kan bara spekulera tills man står med facit i handen.

Vad jag får ut av min hingst är egna ridhästar
Eller tror du att en gårdshingstägare kommer att låta andra betäcka gratis med sin hingst???

Antingen använder man hingsten för eget bruk, eller så används den komersiellt vilket var det nu? Och här tror jag att du har svaret på frågan varför B-registret finns, om det nu finns människor som lägger ner både tid och pengar för att få en hingst avelsvärderad varför skall de behöva konkurrera med den som inte tänker lägga ner samma sak för ändamålet. Jag tror och OBS det är vad jag tror, att därför är kostnaden högre i B-registret än vad den är i det vanliga.

Skulle någon annan betäcka med en gårdshingst så måste alltså språngavgiften vara så mycket lägre för att det skall bli intressant ur ekonomisk synvinkel, men då har du alltså begränsningar i användbarheten hos avkomman.

Och det ser jag som en självklarhet att språngavgiften måste bli lägre på en icke avelsvärderad häst, och varför kunde du läsa i raderna ovanför.
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Hörrni, tjaffsa om kvalitet och träningoch hingstar, det leder oss ingen vart.
Jag vill bara veta reglerna kring B-registret och det offentligt.
Det är allt.

Jag lägger inga värderingar i det andra.
Jag vill bara ha fakta.

Är det si eller är det så?
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Jag tror att man avhåller sig från att skylta med infon pga det jag tidigare skrev, fast annars tycker jag det är dåligt att man inte kan lämna svar på en direkt ställd fråga. Har själv råkat ut för det, fast då från försäkringsbolaget.
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Boj skrev:
Saxat från SIF:


FRISKA & VÄLBYGGDA
Peter Häggberg bedriver avel och är tävlingsryttare med 15-talet SM-guld och två NM-guld på meritlistan.
"Kvaliteten är det viktigaste oavsett om vi husbehovsavlar eller satsar på avel i stor skala," menar Peter.

"Med kvalitet menar jag friska, välbyggda, hållbara hästar med bra vilja och lynne som har lättillgängliga gångarter med bra kapacitet".


Personligen tycker jag det är ett bra svar, och väldigt övergripande. Sen är det oväsentligt vad hästen skall användas till, den blir vad man gör den till.

Men handlar den här diskussionen om bara avelsmålet? Är det bara några få som är kompetetnta nog att avgöra vilka hästar som följer avelsmålet?

Är det inte så att de som godkänner hingstar även känner hingstägarna eller själva är hingstägare? eller borde jag inte ens tänka de tankarna?
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Inte_Ung skrev:
Hörrni, tjaffsa om kvalitet och träningoch hingstar, det leder oss ingen vart.
Jag vill bara veta reglerna kring B-registret och det offentligt.
Det är allt.

Jag lägger inga värderingar i det andra.
Jag vill bara ha fakta.

Är det si eller är det så?
Det kanske är bättre att inte vara anonym när du frågar. Värt ett försök i alla fall.
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

TomasN skrev:
Det kanske är bättre att inte vara anonym när du frågar. Värt ett försök i alla fall.

Jag har fått svar både muntligen och skriftligen till "mig själv".
Så jag vet hur det är.
Det jag vill är att det skall vara offentligt och inte mörkat.

Varför får jag svar men inte vem som helst?
Och varför kan det inte stå på hemsidan hur det är?

Jag vill inte bara ha ett svar till mig, jag vill ha ett offentligt uttalande och offentlig information.
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Förstår att man blir frustrerad över att inte få några svar, kanske kan jag hjälpa till.

Jag ha idag fått besked om att det inte finns någon B-stambok eller bilaga till stambok längre. När den försvann vete katten, så sent som i våras fanns den. Men skit samma. Den är tydligen borta nu.
Och skönt är väl det.

Alla föl efter registrerade föräldrar SKA registreras i World Fengur efter att först ha fått ett svenst hästpass. Föl efter icke godkänd hingst SKA såväl som föräldrarna DNA-typas.

I WF vill man göra en notering om att fölet är efter icke godkänd hingst, men det tvivlar jag på är möjligt. Helt ointressant.

Jag gillar inte förbud, man kommer längre med information, upplysning och utbildning. Det finns å andra sidan så många bra godkända hingstar, någon borde väl passa alla. För att använda en icke godkänd ska den ha någon alldeles extra egenskap som gör att jag skulle använda den.

Alla vill vi väl nå framgång med vår avel, lyckas även om vi så bara tar ett enda föl. Min och de allra flesta avlares uppfattning är att man kommer längst med "säkra kort", dvs hästar godkända för avel.
Den avel vi strävar efter som med tanke på det stora urvalet absolut inte behöver bli allsidig.

Någon skrev något om att om det kanske går bättre på bedömningarna för dom ryttare/ägare som domarna känner, men jag kan garantera att så inte är fallet. De domare som anlitas är kunniga och inte påverkbara. De är måna om sitt renommé och sin domarlicens. Däremot har ryttaren betydelse för utgången, en dålig ryttare/ridning påverkar givetvis hästens förmåga att kunna visa sin potential.

Jag kan också upplysa om att SIFs/Avels hemsida är under omarbetning/revidering och beräknas bli klar i början av nästa år. Och då ska den förhoppningsvis vara korrekt hoppas jag.

Hälsningar Maggan Pålsson, "hjälpreda" i avelsutskottet
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Maggan P skrev:
Förstår att man blir frustrerad över att inte få några svar, kanske kan jag hjälpa till.

Jag ha idag fått besked om att det inte finns någon B-stambok eller bilaga till stambok längre. När den försvann vete katten, så sent som i våras fanns den. Men skit samma. Den är tydligen borta nu.
Och skönt är väl det.

Alla föl efter registrerade föräldrar SKA registreras i World Fengur efter att först ha fått ett svenst hästpass. Föl efter icke godkänd hingst SKA såväl som föräldrarna DNA-typas.

I WF vill man göra en notering om att fölet är efter icke godkänd hingst, men det tvivlar jag på är möjligt. Helt ointressant.

Jag gillar inte förbud, man kommer längre med information, upplysning och utbildning. Det finns å andra sidan så många bra godkända hingstar, någon borde väl passa alla. För att använda en icke godkänd ska den ha någon alldeles extra egenskap som gör att jag skulle använda den.

Alla vill vi väl nå framgång med vår avel, lyckas även om vi så bara tar ett enda föl. Min och de allra flesta avlares uppfattning är att man kommer längst med "säkra kort", dvs hästar godkända för avel.
Den avel vi strävar efter som med tanke på det stora urvalet absolut inte behöver bli allsidig.

Någon skrev något om att om det kanske går bättre på bedömningarna för dom ryttare/ägare som domarna känner, men jag kan garantera att så inte är fallet. De domare som anlitas är kunniga och inte påverkbara. De är måna om sitt renommé och sin domarlicens. Däremot har ryttaren betydelse för utgången, en dålig ryttare/ridning påverkar givetvis hästens förmåga att kunna visa sin potential.

Jag kan också upplysa om att SIFs/Avels hemsida är under omarbetning/revidering och beräknas bli klar i början av nästa år. Och då ska den förhoppningsvis vara korrekt hoppas jag.

Hälsningar Maggan Pålsson, "hjälpreda" i avelsutskottet

Tack för inlägget!
Nu när du tar upp det, så kommer jag faktiskt ihåg att detta nämndes på avelsmötet i november, dvs att ALLA hästar skulle registreras i WF, men inte fattade jag att B-registret i och med detta skulle tas bort. Där ser man :D
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Innebär detta att även hästar efter icke godkänd hingst får samma status som andra hästar?
D.v.s. kan komma med i landslaget, avelsbedömas o.s.v?
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Avelsutskottet har utarbetat förslag om vissa ändringar som ska upp i SIFs styrelse för godkännande. Så snart styrelsen godkänt detta - vilket vi hoppas dom gör - kommer det att finnas på hemsidan.

Förslaget är att ston och valacker efter icke godkända hingstar får samma status som efter godkända. Kravet är att föräldrarna ska vara registrerade och kunna härledas tillbaka till Island, alltså DNA-typas.

För övrigt skulle jag finna det tillfredsställande med krav på DNA-typning också på ston (efter godkända hingstar), inte som idag bara för hingstar. Det är oerhört viktigt att kunna säkerställa renrasigheten.
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Maggan P skrev:
Det är oerhört viktigt att kunna säkerställa renrasigheten.
Ja, det måste ju vara det viktigaste i sammanhanget!
Och det är ju så lätt.
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Så snart de nya plan- och riktlinjerna gällande avelsfrågor är klara kommer de att publiceras på SIFs hemsida/Avel.

Att man inte kunnat ge några svar på era frågor kan kanske bero på att det under hösten varit under bearbetning och man har därför inte kunnat ge ett riktigt svar. Och ingenting är riktigt klart ännu.

Efter att ha varit involverad i Avelsutskottet i år kan jag säga att AvU liksom övriga styrelsen sannerligen inte behöver sparka sig trötta. Vissa befattningar är rena heltidsjobbet. Vi ska nog vara glada för att dom vill lägga all tid på oss, men det betyder ju inte att dom får gå över våra huvuden.

Så hav tålamod!

Maggan P
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

ang skrev:
Delar av denna diskussion har vi haft tidigare så jag fortsätter med mina tidigare frågor ... och jag begriper ändå inte varför någon vill avla på billigare hästar? Strikt kommersiellt borde ju säljaren vilja sälja sin vara till någon som uppskattar den, och blir det för billigt borde verkligen säljaren få problem när det redan i dag är trubbel med att få aveln att närma sig en noll-balans ekonomiskt sett.

Dessutom tycker jag att hästen som individ FÖRTJÄNAR en god träning för att bli ridhäst - det är deras framtida liv och inställning till uppgiften som står på spel. Är hästen VÄRD det, eller skall vi ha ett strikt mänskligt åsikt om hästen som vår bruksvara?

Samtidigt tycker jag att om plånboken får styra alltför mycket redan vid inköpet, hur fasen skall man ha råd med en god hästhållning senare?

Visst är det femgångare som premieras högst på avelsvärderingarna - här liksom på Island. Däri ligger ingen skillnad. Stoägaren har för det en hel radda hingstar som i dag ÄR avelsvärderade + har löst hingstlicens att välja ifrån. Av alla hingstar har inte alla högsta poäng, men väl en lägstanivå som är passerad.

Till slut: Att bara bråka om vilka hingstar som används blir också ändå lite fel; stona och det materialet är som sagt minst 50% av avkomman.

Bra inlägg för övrigt, Boj.

Varför skulle det vara billiga hästar?!b Jag pratar om att en familjehäst kan knappast kosta 70000 vilket många av de toppavlade hästarna gör. Sedan fins det billigare toppavlade också. Dessa har för det mesta för mycket vilja för att passa som familjehäst och för dåliga gångarter för att vara tävlingshäst och är betydligt mer svårsålda och de som man får sämst betalt för! Då är det väl bättre att satsa på att avla på familjehästlynne och få övervägande sådana hästar som man faktiskt får bättre betalt för, som är lättare att sälja och lättare att träna!

Och vem har sagt att de skall vara dåligt utbildade??? Men vem har råda att betala 2 års träning av sin häst??? Inte många! Även med en billig tränare så skulle 1 års träning kosta i storleksordningen 60000! Varför avla hästar som kräver 2 års utbildning för att komma lika långt som andra hästar gör på mindre än ett halvår??? Och om hästen har rätt lynne så klarar enmedelgod ryttare att utbilda den och uppfödaren själv. Du glömmer att den genomsnittlige avlaren är en medelålders kvinna med måttlig lön och att avlaren bör kunna klara rida in sin avkomma själv om man skall kunna sälja en häst till ett någorlunda rimligt pris. Jag har haft hästar som jag ridit in som efter 2 månader haft 4 klockrena gångarter, varit trafiksäkra och funkat med osäker ryttare i mörkerridning! Det blir tusan så mycket enklare, billigare och tryggare att hantera, träna och äga en sådan häst! De behöver man inte skicka för tillridning gång på gång för att behålla de rena gångarterna och lydigheten gentemot sin ryttare även om det rör sig om en osäker ryttare. Sådana hästar vill jag avla! Det är lättare att hitta ett hem åt dem, mindre risk att de utvecklas till problemhästar och att de blir vandringspokaler. De brukar bli älskade och påliltiga familjemedlemmar som man absolut inte vill göra sig av med utan är mycket rädd om. Sådana hästar vill jag avla! Sådana hästar har gjort islandhästen så populär. Och de är ingen förbrukningsvara, det tycker mer det är tävlingshästarna som är! När de inte räcker till ryttarens ambitioner så säljs de. Det är väl bruksvar om något!

Klarar man köpa en familjehäst för 45000-55000 så tror jag också man klarar en god hästhållning. Och har man köpt en häst för de pengarna och inte är rikeman, så är man nog rädd om den investeringen också. Min erfarenhet är snarare att rikt folk som köper en dyr häst och som har så gott om det så de inte behöver bry sig, inte alla ggr är så noga med att vara rädd om sin investering. Går det sedan fel så är det fel på hästen och då köper man en ny och slumpar bort sin "problemhäst". Det har jag dessvärre sett med egna ögon flera ggr, hur riktigt bra hästar bara blivit förstörda. Här tycker jag säljaren är oseriös som bara ser till vinsten och inte till hästens lämplighet för ryttaren och tvärtom samt hästens bästa. Jag tycker att sådana människor skall få köpa hästen bara för att de har pengarna! En god hästhållning handlar om så mycket mer än pengar! Den handlar om kunskap men också om hästens rätt att vara älskad och inte bara bli betraktad som en ägodel!

Den andra kategorin är den som köper en riktigt billig häst och här ligger de islandshästar som inte registreras i SIF utan i "jordbruksverkets slaskregister" som Göran Häggberg uttryckte det, sämre till. De kan inte avlas på med godkänd hingst och får inte tävlas. SIF:s höga registreringskostnader för genom DNA-test bevisat renrasiga islandshästar som reggas i B-registret, kommer att leda till at det antalet hästar ökar. Det är redan på g + att korsningsaveln kommer att öka! Där är det största hotet.

På avelsmötet i fjol och även på SIF:s sida står det klart och tydligt att man endast vill att man skall avla på de högst bedömda och de med hög blup. Följs det rådet kommer den andra typen av hingst att försvinna på ca 10 år! Då har vi tappat bort de här egenskaperna i vår avel!

Givetvis spelar både sto och hingst roll. Därför räcker det inte med att ha ett sto med rätt lynne och egenskaper utan jag behöver även en hingst med de rätta egenskaperna. Stona har vi alltid fått avla fritt på så det är inget problem. Det är hingstmaterialet som begränsas och är problemet!
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

freyja skrev:
Jag funderar på framtiden och vad som kan komma att hända med islandshästarna i Sverige. Jag själv tycker att det är viktigt att renrasiga islandshästar inte hamnar utanför islandshästregistret. Att inte ha glasklara offentliga regler om vad som gäller är inte rätta sättet att bromsa tillkomsten av islandshästar med icke avelsgodkänd islandshingst.

Lägger in text som jag skrev vid ett tidigare tillfälle:
Själv tycker jag det är viktigt med kvalitetsavel, men är medveten om att bedömningen om vad som är kvalitet kan variera stort.
Samtidigt tycker jag att de som sätter regler osv måste ha i åtanke att det finns en risk för att renrasiga islandshästar utanför islandshästregistret kan komma att öka. Det kan också i ett senare läge göra att antalet korsningar också ökar.
Det behövs någon morot för att registrering ska ske, likasom det behövs någon broms för att minska antalet betäckningar med obedömda hingstar.
För mig syns det bästa alternativet vara DNA-testning + extra registreringsavgift MEN registrering i ordinarie register.

Håller helt med dig Freyja!
 

Liknande trådar

S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
28 328
Senast: Blossi
·
A
Islandshäst Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar...
2
Svar
21
· Visningar
2 465
Senast: Kick
·
Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 944
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp