Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Tja, det är ju det där som vi inte riktigt vet då.
Och därmed själva kärnfrågan i denna tråden.

Och vad är att anse som papper?
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

ripegarden skrev:
Har du en islandshäst utan papper så hamnar den hos Ridponny. Dvs. inga papper/ponnystorlek blir registrering = ridponny. Det finns idag inga alternativ (det icke befintliga b-registret?) om inte SIF ändrar på reglerna..
Elisabeth, ID-kontrollant
Ja och det tycker jag är rätt! kan man inte bevisa härstamningen via papper eller DNA-test så skall SIF inte registrera hästen ifråga!

Vi har en sån häst pga oseriös säljare/hingsthållare och eftersom jag inte kan vara säker på att det inte är en korsning eftersom hingsten är okänd så är det för mig uppenbart att hästen inte skall registreras som islandshäst.
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

TomasN skrev:
Ja och det tycker jag är rätt! kan man inte bevisa härstamningen via papper eller DNA-test så skall SIF inte registrera hästen ifråga!

Vi har en sån häst pga oseriös säljare/hingsthållare och eftersom jag inte kan vara säker på att det inte är en korsning eftersom hingsten är okänd så är det för mig uppenbart att hästen inte skall registreras som islandshäst.

Nu är det i och för sig inte detta ni diskuterar i denna tråd MEN jag vill minnas att denna "oseriösa säljare/hingshållare" försökte hitta rätt pappa till fölet. Dessutom gick h*n ju med på att köpa tillbaka stoet med föl. MEN du ville ha mycket pengar för ett föl som ni hade fodrat i några veckor. Så för att ni inte skulle tycka att personen i fråga var oseriös skulle ha kostat denne mycket.
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Snurre skrev:
Nu är det i och för sig inte detta ni diskuterar i denna tråd MEN jag vill minnas att denna "oseriösa säljare/hingshållare" försökte hitta rätt pappa till fölet.
Nej det gjorde han verkligen inte. Inte ens efter beslut i etiska nämnden att han skulle göra det. Vi gjorde själv vissa efterforskningar men fick verkligen ingen hjälp.
Snurre skrev:
Dessutom gick h*n ju med på att köpa tillbaka stoet med föl. MEN du ville ha mycket pengar för ett föl som ni hade fodrat i några veckor. Så för att ni inte skulle tycka att personen i fråga var oseriös skulle ha kostat denne mycket.
Nu var det mer än några veckor pga någon var nästan oanträffbar och ett nollbud som tack för besväret tycker inte jag är seriöst.

Den verkliga poängen tycker jag dock inte är att vi råkat illa ut för det är ingen större skada skedd. Det verkliga dilemmat är att en hingsthållare inte har 100% koll på sina hingstar och vilka sto de betäcker!
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Vilka bra åsikter ni har och speciellt Sambaengi! Varför låter vi den styrande "guruklanen" ( som aldrig skall ifrågasättas! ) bestämma hur dagens islandshäst ska se ut??! Jag är så trött på att bara för att "de" tycker att islandshästen ska vara långbent som ett halvblod och slank som ett varmblod och ha 5 klockrena gångarter, så är alla andra utslagna och omoderna. Hur ser islandshästarna ut på Island idag? Är de inte lika många kroppstyper som det alltid har varit, nå´n som vet? Eller håller de också på att ändra rasens exteriör?
Hörde om en fölmönstring för ett tag sedan där jag vet en bekants SUPERFINA unghäst skulle deltaga tillsammans med många andra. Inte en av unghästarna dög - de var för grova!!
En skepsis till gentemot SIF: Köpte ett föl som reg. inte var riktigt färdig på ( dumt! ) och får då strax efter besked att modern som är importerad sedan flera år och redan har avkommor i Sverige, samt sitt korrekta svenska regbevis, helt plötsligt får det ifrågasatt. Detta för att hingsthållaren ansett henne som musblack och inte svart och angivit det i betäckningpapperen! Följden blev att hennes avkommor i Sverige får en nästan halv stamtavla! Det enda som skulle bevisa hennes rätta jag, var en blodtypning på hennes far - vilket inte gick eftersom han var död! Återvändsgränd...
Nej, jag är trött på SIF:s allvetande - så trött så vi har lämnat föreningen ( tyvärr även lokalklubben som följd, eftersom man inte kan vara med enbart där! Fy igen! )
Nu har vi ett sto som EV blivit tjuvbetäckt av vår unghingst ( om han kan ha klarat det vid 10 mån? ) och det retar mig ännu mer att det fölet isf inte skulle anses lika mycket "islandshäst" som om det blivit fött om ett par år då vi kanske fått hingsten bedömd!
Usch, usch, usch...
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Den typen av islandshäst som premieras nu; långbent, "smäcker", smal hals etc. etc. tilltalar inte mig alls. Satt och tittade på de hästar som premierades inom aveln på VM i somras...det känns bara fel. Jag har inte valt islandshästen som ras för att få en häst som gränsar till "storhästar". Ville jag ha det hade jag valt en storhäst istället!

Däremot tycker jag man ska behålla regleringen, kanske inte i dess nuvarande form, men efter en översyn av kriterierna. Jag tycker inte att aveln ska släppas helt fri, det finns alldeles för många människor därute som tycker att just deras häst är bäst och perfekt att användas inom aveln. Kan man anta att dessa människor kan allt de bör kunna för att få avla?

Jag utger mig inte för att vara någon expert på avel, det är jag då verkligen inte ;)
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Jag tycker det är helt otroligt hur hingsthållaren i fråga betedde sig. Med tanke på avkommans färg så borde det inte vara helt omöjligt att hitta rätt hingst men, då krävs förstås lite samarbetsvilja från hingsthållarens sida också.
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

javill skrev:
Jag tycker det är helt otroligt hur hingsthållaren i fråga betedde sig. Med tanke på avkommans färg så borde det inte vara helt omöjligt att hitta rätt hingst men, då krävs förstås lite samarbetsvilja från hingsthållarens sida också.
Vi har lagt det här bakom oss nu och gett upp när det gäller hitta hingsten. Med tanke på utslaget i etiska nämnden så anser jag mig dock ha rätt att även fortsättningsvis använda ordet oseriös!

Vi var heller inte ensamma om att råka ut för samma sak!
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Celi skrev:
Vilka bra åsikter ni har och speciellt Sambaengi! Varför låter vi den styrande "guruklanen" ( som aldrig skall ifrågasättas! ) bestämma hur dagens islandshäst ska se ut??! Jag är så trött på att bara för att "de" tycker att islandshästen ska vara långbent som ett halvblod och slank som ett varmblod och ha 5 klockrena gångarter, så är alla andra utslagna och omoderna. Hur ser islandshästarna ut på Island idag? Är de inte lika många kroppstyper som det alltid har varit, nå´n som vet? Eller håller de också på att ändra rasens exteriör?
Hörde om en fölmönstring för ett tag sedan där jag vet en bekants SUPERFINA unghäst skulle deltaga tillsammans med många andra. Inte en av unghästarna dög - de var för grova!!
En skepsis till gentemot SIF: Köpte ett föl som reg. inte var riktigt färdig på ( dumt! ) och får då strax efter besked att modern som är importerad sedan flera år och redan har avkommor i Sverige, samt sitt korrekta svenska regbevis, helt plötsligt får det ifrågasatt. Detta för att hingsthållaren ansett henne som musblack och inte svart och angivit det i betäckningpapperen! Följden blev att hennes avkommor i Sverige får en nästan halv stamtavla! Det enda som skulle bevisa hennes rätta jag, var en blodtypning på hennes far - vilket inte gick eftersom han var död! Återvändsgränd...
Nej, jag är trött på SIF:s allvetande - så trött så vi har lämnat föreningen ( tyvärr även lokalklubben som följd, eftersom man inte kan vara med enbart där! Fy igen! )
Nu har vi ett sto som EV blivit tjuvbetäckt av vår unghingst ( om han kan ha klarat det vid 10 mån? ) och det retar mig ännu mer att det fölet isf inte skulle anses lika mycket "islandshäst" som om det blivit fött om ett par år då vi kanske fått hingsten bedömd!
Usch, usch, usch...

Tack för berömmet! Jag fattar inte hur en hingsthållare kan ändra på färgen??? Det får ju i så fall en som är ID-kontrollant avgöra! Det kan ju vara som så att hästen är bleksvart eller gulsvart och de har oftast en fuskål, särskilt sommartid! Först tycker jag att de skall bevisa att hästen inte har den färg som står i papperen, sedan tycker jag att de skall bevisa att hon inte kan vara musblack, om det är det hon är! Är tex en av föräldradjuren skimmel kan den vara född musblack. Det kan också vara som så att en av dem är en skäck där den vita teckningen helt döljer ålen eller en isabellblack som är reggad som isabell enbart, vilket är vanligt. Ålen kan var svår att se på en isabell. Jag tycker inte man kan göra på det sätt som du beskriver att SIF agerat. Det får konsekvenser som tex att stoet inte kan bli mamma till en godkänd hingst tex. Beklagar det du råkat ut för verkligen och att du gått ur SIF men jag förstår din besvikelse och ilska. Har känt så många ggr själv... :crazy:
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

annax skrev:
Den typen av islandshäst som premieras nu; långbent, "smäcker", smal hals etc. etc. tilltalar inte mig alls. Satt och tittade på de hästar som premierades inom aveln på VM i somras...det känns bara fel. Jag har inte valt islandshästen som ras för att få en häst som gränsar till "storhästar". Ville jag ha det hade jag valt en storhäst istället!

Däremot tycker jag man ska behålla regleringen, kanske inte i dess nuvarande form, men efter en översyn av kriterierna. Jag tycker inte att aveln ska släppas helt fri, det finns alldeles för många människor därute som tycker att just deras häst är bäst och perfekt att användas inom aveln. Kan man anta att dessa människor kan allt de bör kunna för att få avla?

Jag utger mig inte för att vara någon expert på avel, det är jag då verkligen inte ;)

Just därför anser jag att en hästveterinär skall avgöra hästens exteriöra kvalitét så den är veterinärmedicinskt korrekt. Då behöver man inte tjafsa om grovt eller lättbyggt. Är hästen korrekt och felfri så är den det, oavsett grovlek. Sedan tycker jag man skall premiera taktrenhet, bärighet och samling högre. Det vinner de lättöltade och lättlärda hästarna på. Och så borde lynneskriteriet bedömas mer ingående och viktas högre. Dessutom bör vilja och lynne separeras igen i bedömningen och lynnet hellre bedömas av veterinär. Ta bort poängsättningen av exteriören och ersätt den med kommentarer av veterinär eller poängsätt men räkna inte in det som ett godkännandekriterie utan i detta bör enbart ridegenskaper bedömas och sätt som minimikrav 8,0 på tölt och trav och 7,5 på resten utom pass där 5,0 räcker för godkänt.
 

Liknande trådar

S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
28 319
Senast: Blossi
·
A
Islandshäst Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar...
2
Svar
21
· Visningar
2 465
Senast: Kick
·
Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 944
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp