Bukefalos 28 år!

Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Det problem som kvarstår är alltså att det mörkas att det finns ett B-register?

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Demon skrev:
Får man ställa upp på en tävling med en häst i B-registret?

Ja. Det enda man inte får är avelsvärdera hästen.
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

ang skrev:
Lite allmänna reflektioner och svar ...

Nej, det är inte tillåtet som crixi skrev att använda en gårdshingst - hingst som används till avel skall ha löst hingstlicens vilket innebär att den måste avelsvärderas. Jag tror att B-registret är tänkt för tjuvbetäckningar etc, inte som en lösning på privatpersoners egna, planerade avel som inte följer förbundets riktlinjer.
OBS! Detta är vad jag TROR.

Att svensk lag nu ändras pga eu-dirketiv till att tillåta avel på vilka hingstar som helst är ju ett faktum inom kort. Men Island står utanför EU och är i detta fall att betrakta som stamboksförande land, så det är inte säkert att dessa hästar kommer att kunna registreras i SIF om inte föreningens krav följts såvitt jag förstått det hela.

Du kan alltså avla hästen men får regga den nån annanstans, precis som I_U skrev - och så kan det också möjligen bli i framtiden.

Och en häst som inte är reggad i SIF får heller inte tävla, eller avelsvärderas därigenom. I dag får en B-reggad häst tävlas, men hingst får inte avelsvärderas.

Själv tycker jag till trots att dagens avelssystem och registrering faktiskt är bra. Med runt 6.000 hästar i Sverige och uppemot 150 godkända hingstar så borde det väl gå att avla "inom reglerna"?

Det går ju trots allt inte att jämföra rakt av med Island där man har EN hästras och viss annan syn på avkommorna.

Du har fel ang. Man får använda egen hingst och rasföreningen har ända sedan inträdet i EU varit skyldiga att registrera ALLA RASRENA ISLANDSHÄSTAR! Men det dröjde innan man erkände detta och skapade ett B-register för de hästar som var bevisat rasrena enligt DNA (spelar alltså ingen roll att vi har flera raser). Jag har tom haft mailkontakt med Göran Häggberg och avelskansliet om detta då jag själv använt avelsvärderad men ej godkänd hingst samt numera hans avkomma som jag inte kan avelsvärdera och få godkänd och alltså är tvingad att använda på detta sätt pga SIFs hantering. Jag har mailen sparade för övrigt.

Varför skulle det inte gå att jämföra med Island? Med DNA-test blir antalet raser i landet oväsentligt. Det är tom så att kontrollen av en B-registerhäst är större än kontrollen av de som registreras i grundstamboken, vilket jag finner anmärkningsvärt! I teorin kan man få in en korsning i grundstamboken men inte i B-registret då det krävs DNA-test i det senare men inte i det förra.

Jag tycker att det inte finns någon anledning att begränsa den genetiska variationen på hingstmaterialet och att man skall ha rätt att kunna ta för efter en mycket älskad, frisk och korrekt vän, även om den inte uppfyller den tycke och smak som just nu styr islandshästaveln! Kom ihåg att det är mode just nu med en viss typ av häst och att alla bedöms efter det modet trots att alla inte alls är intresserad av att avla enligt detta mode utan tänker mer långsiktigt och på att bevara bredden av det genetiska materialet!
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

hofi skrev:
En liten fråga. Man lyckas ju hålla andra raser "rena" utan de här konstiga bestämelserna som SIF har. Varför ska man inte kunna hålla den här rasen ren?

:bow: En förbannat bra fråga! Vi anses antagligen vara mer inkompetenta och dumma som avlar på islandshästar och duma är vi som accepterar att en liten klick skall bestämma hur alla islandshigstar skall se ut för att få avlas på!
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Inte_Ung skrev:
Men jag vill veta.
För på förra årets Avels-seminarium så sade Avelsutskottets ordförande att man "redan nu kunde avla på egen hingst och registrera denna om man hade råd".
Det var till Sambaengi som han sade detta och jag och alla andra där på mötet hörde detta.

Så nu vill vi veta hur det egentligen förhåller sig.
Och vi vill se det officiellt på papper eller på hemsidan.

Jag kan intyga detta. Freyja var där också och kan intyga detta.
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

ang skrev:
Ok Inte_Ung, därmed faller mitt "troende" från förra inlägget. För då har han ju redan påtalat att det är en möjlighet med egen avel efter egna idéer- inte att B-registret är till för just tjuvbetäckningar och "enstaka" fall. Då skulle jag också vilja ha fler kommentarer.

hofi, jag tror att avsikten med registrerade och avelsvärderade djur var/ är just att höja kvalitén på aveln - inte bara att bevara hästens renrasighet. Och jag är inte så gammal i gamet att jag kan påstå att det i så fall var rätt beslut att ta då, eller om beslutet bör ändras nu.

Sett till andra raser så har väl å andra sidan ASVH en snart regnbågsfärgad flora av gula, vita, grå och gröna papper för olika avkommor?!

Ibland är det så lätt att se saken i dagens ljus och från sitt synhåll, men om det är ett gammalt beslut som ligger till grund så kanske förhållandena var helt annorlunda då. OBS! Det är dock lika illa att ha skygglapparna på vilken sida man än företräder.

Men vad är kvalitet? För tävlingsryttaren en lättbyggd häst med höga lyft, stora rörelser och mycket vilja. För ridskolan är det en viktbärande häst med lätt för gångarterna och stabilt och lugnt psyke med god men inte för mycket vilja. Lyften är oviktiga utan gångartssäkerhet, gott lynne, viktbärighet och mjuk gång är av betydligt större värde och den bästa kvalitén på en tur-, nybörjar-, handikapp- och ridskolehäst. Och denna typen av häst är ca 10 ggr mer efterfrågad, om det räcker, än tävlingshästen!
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Rolle skrev:
okay!

Jag förstår, det kostar mer att registrera en avkomma från en icke avelsbedömd hingst och den hamnar i B-registret. Men är totalkostnaden högre för en avkomma som hamnar i B-registret?

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Ja. Vi kan jämför med att använda egen hingst som är godkänd och egen hingst som inte är godkänd. Säg att jag betäcker endast ett sto. Kostnad för godkänd hingst blir för avkomman hingstlicens 3000 + stoavgift samt ID-kontrollering,chipsmärkning och registreringsavgift 800:-, dvs ca 4500:-. Kostnaden för fölet som är undan den icke godkända hingsten är 6500:- för registrering, kostnad för DNA-test av hingst, sto och föl, ca 600:-/st, samt ID-kontrollering och chipsmärkning dvs ca 8700:-. Det är mao nästan dubbelt så dyrt att registrera en avkomma efter en egen sådan hingst! :cool:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Rolle skrev:
Det problem som kvarstår är alltså att det mörkas att det finns ett B-register?

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
Precis och jag tror det är de två skäl som jag nämnde i mitt trådskaparinlägg! :cool:
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Rolle skrev:
Det problem som kvarstår är alltså att det mörkas att det finns ett B-register?
Ja, samt att reglerna kring detta då inte blir klara och tydliga.
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Ok, så om jag vill använda ”min egen” hingst (ej avelsvärderad, OK enligt EU med vet. besiktning på samma sätt som moderslandet, Island gör), så skall jag vända mig till ASRP, Svensk Ridponny, för att få mina avkommor registrerade?!

Detta eftersom SIF INTE godkänner min redan registrerade islandshäst (-hingst) i avel såvida jag inte betalar ca 6000:- i registreringsavgift/”hingstlicens”/straffavgift till SIF och avkomman registreras i ett B-register som dom egentligen inte vill kännas vid.
Hmm, intressant.

Detta innebär att SIF tycker det är bättre att renrasiga islandshästar blir registrerade som korsningsponnier än att dom blir registrerade som de renrasiga islandshästar dom ÄR!

OBS! B-registret kräver DNA-kontroll av mor/far/avkomma = MER än vad som behövs vid registrering med avkomma från godkänd hingst!

Kan detta kallas HANDELSHINDER (inom EU) eller?

Ja, jag är ägare av avelsvärderad/godkänd hingst men ifrågasätter SIF’s sätt att hantera/INTE hantera frågan om fri avel (EU-lag from 1 dec 2005))

Elisabeth
Ripegården
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

sambaengi skrev:
Men vad är kvalitet? För tävlingsryttaren en lättbyggd häst med höga lyft, stora rörelser och mycket vilja. För ridskolan är det en viktbärande häst med lätt för gångarterna och stabilt och lugnt psyke med god men inte för mycket vilja. Lyften är oviktiga utan gångartssäkerhet, gott lynne, viktbärighet och mjuk gång är av betydligt större värde och den bästa kvalitén på en tur-, nybörjar-, handikapp- och ridskolehäst. Och denna typen av häst är ca 10 ggr mer efterfrågad, om det räcker, än tävlingshästen!

Saxat från SIF:


FRISKA & VÄLBYGGDA
Peter Häggberg bedriver avel och är tävlingsryttare med 15-talet SM-guld och två NM-guld på meritlistan.
"Kvaliteten är det viktigaste oavsett om vi husbehovsavlar eller satsar på avel i stor skala," menar Peter.

"Med kvalitet menar jag friska, välbyggda, hållbara hästar med bra vilja och lynne som har lättillgängliga gångarter med bra kapacitet".


Personligen tycker jag det är ett bra svar, och väldigt övergripande. Sen är det oväsentligt vad hästen skall användas till, den blir vad man gör den till.
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Ja, den blir vad man gör den till men frågan är hur lång vägen DIT är? Det skall finnas alla varianter men mitt frågetecken är; varför skall bara ”storebror” styra? Kan vi inte tänka själv?
Rasrenheten är ju redan fastställd (DNA och kontroll) och dåliga/hopplösa hästar finns det ingen marknad för = självutrensande på sikt.
Så vad är SIF oroliga för?
Det kommer alltid att finnas efterfrågan på avelsvärderade hingstar, och avkommor efter icke avelsvärderade hingstar kommer att betinga ett lägre värde på marknaden, så jag har svårt att se hotet mot rasen/marknaden!
Jag undrar dock mest varför SIF valt att inte svara på direkta frågor ang. aveln (t ex Inte_Ung’s mail)? Denna tystnad kan ju inte precis ställa SIF i ett positivt läge gentemot allmänheten-verkligheten.
Elisabeth
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Mmm....men är det inte en del större kostnader innan man kan få en hingst godkänd? Jag tänker på träning inför visning, någon som visar m.m. DNA kontroller för godkänd hingst och dess förfäder krävs väl också?
Jag bara frågar för att få veta, inte ifrågasätta i första hand ;)

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Boj skrev:
Saxat från SIF:


FRISKA & VÄLBYGGDA
Peter Häggberg bedriver avel och är tävlingsryttare med 15-talet SM-guld och två NM-guld på meritlistan.
"Kvaliteten är det viktigaste oavsett om vi husbehovsavlar eller satsar på avel i stor skala," menar Peter.

"Med kvalitet menar jag friska, välbyggda, hållbara hästar med bra vilja och lynne som har lättillgängliga gångarter med bra kapacitet".


Personligen tycker jag det är ett bra svar, och väldigt övergripande. Sen är det oväsentligt vad hästen skall användas till, den blir vad man gör den till.

Visst! Du är så välkommen att försöka göra familjehäst av min toppavlade 5-åriga valack med enorm vilja, lyft och kapacitet! Han är oförstörd, dvs inte inriden! Jag kan garantera dig att du inte kommer att ha lyckats ens om 15 år! Har du aldrig hört det gamla arabiska uttrycket "En stor häst har bara en ryttare!"? Det här är en enmanshäst som få kommer att kunna rida. Jag red en till förväxling lik i psyket på Island, en Órri-son med enorm vilja som ägaren inte satte upp mer än mycket vana och orädda ryttare på och den jag har är en Órrisonson med en ren Kólkuoshingst som morfar. Det blir aldrig en familjehäst av varken den jag red på Island eller min egen och han kommer alltid att kräva mycket skickliga, säkra, lugna, vänliga och orädda ryttare. Det är flera av de toppavlade hästarna som är som den här valacken och de blir utmärkta arbetsvilliga hästar för skickliga ryttare men att påstå att de skulle kunna bli familjehästar av dem är bara löjligt och mycket okunnigt! Om inte det finns ett medfött lugnt sinnelag i generna så kan man inte plocka fram det heller. Man kan inte få någonting bättre än vad anlagen är, man kan bara utveckla det. Detta gäller såväl fysiska som psykiska egenskaper. Däremot kan man alltid försämra det med felaktig hantering och träning. Hade det varit som du påstått så hade merparten av fullbloden och travarna som inte platsar på tävlingsbanorna, varit tränade till familjehästar, men som bekant är det bara någon % av dem som funkar som sådana!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Rolle skrev:
Mmm....men är det inte en del större kostnader innan man kan få en hingst godkänd? Jag tänker på träning inför visning, någon som visar m.m. DNA kontroller för godkänd hingst och dess förfäder krävs väl också?
Jag bara frågar för att få veta, inte ifrågasätta i första hand ;)

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Visst kostar det att lämna en häst i träning, men det gör det med alla ridhästar och rider man till och visar en hingst själv så är kostar det inte mer än röntgen, DNA-kontroll och själva visningen inkl veterinärbesiktning, och detta är en engångskostnad på HINGSTEN. Avkommorna behöver inte genomgå detta! För den delen undrar jag om det är meningen att endast de som har råd att betala dyra träningspengar eller de som är skickliga nog att klara av träning och visning själva, som skall ha förmånen att få ha en avelshingst??? Eller de som har råd att för dyra pengar köpa en färdig??? Om man har ett jättebra ämne, inte har pengarna eller kunskapen att förädla detta, skall man då inte få använda detta ämne? Varför skall blup avgöra om en bra unghingst skall bli godkänd eller ej? En riktig kanonhingst kan få rekommendationer att sparas men ej få betäckningstillstånd, för att blupen inte är hög nog, dvs den kommer inte ur de delvis inavlade och välkända blodslinjerns, utan ur mer udda blodslinjer, vilket borde vara än mer värdefullt. Däremot kan en sämre hingst bli godkänd för 10 ston pga höfg blup. Sedan är det åter igen det där med att kvalitét är olika för olika personer och de grövre hingstarna för sämre poäng än de mer lättbyggda. De med mycket tävlingsvilja får bättre poäng än hästen som gärna går framåt men inte har så mycket tävlingsinstinkt. Men vem tusan vill ha tävlingsinstinkt i en nybörjar- eller handikapphäst???

Sedan håller jag helt med Ripegården att prestationsavel kommer alltid att vara prestationsavel och topptävlingshästar är betydligt dyrare än familjehästar. Så är fallet på Island också och där har aveln också varit selekterad. En god familjehingst bedömer man inte utan man använder den för att avla familjehästar som aldrig betingar de priser som höglyftande tävlingshästar gör, men som har ett värdefullt lynne och rätt kvalité för att fungera ypperligt som familhehäst. Troligen är det också sådana hingstar som kommer att vara gårdshingstar. De kommer aldrig att bli godkända hingstar eftersom de är för grovt byggda, är "för lugna", inte har tävlingsinstinkten och inte de riktigt höga lyften, men de kan ändå ha gångarter över medel och ha klockrena gångarter och vara veterinärmedicinskt korrekta. En bra häst är en bra häst, oavsett stam, blup eller färg!

Dessutom kommer språngavgifterna på en bedömd hingst att vida överstiga de på en gårdshingst. Det är folk med andra mål (familjehäst) som inte är beredda att betala tävlingshästpriser för en familjehäst som kommer använda de hingstarna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Boj skrev:
Saxat från SIF:


FRISKA & VÄLBYGGDA
Peter Häggberg bedriver avel och är tävlingsryttare med 15-talet SM-guld och två NM-guld på meritlistan.
"Kvaliteten är det viktigaste oavsett om vi husbehovsavlar eller satsar på avel i stor skala," menar Peter.

"Med kvalitet menar jag friska, välbyggda, hållbara hästar med bra vilja och lynne som har lättillgängliga gångarter med bra kapacitet".


Personligen tycker jag det är ett bra svar, och väldigt övergripande. Sen är det oväsentligt vad hästen skall användas till, den blir vad man gör den till.

Glömde skriva att visst det är vackra ord och ett diplomatiskt svar och självklart vill man ha kvalité på ALL hästavel, men som sagt ordet har olika innebörd beroende på vad hästen skall användas till!
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

ripegarden skrev:
Ja, den blir vad man gör den till men frågan är hur lång vägen DIT är? Det skall finnas alla varianter men mitt frågetecken är; varför skall bara ”storebror” styra? Kan vi inte tänka själv?
Rasrenheten är ju redan fastställd (DNA och kontroll) och dåliga/hopplösa hästar finns det ingen marknad för = självutrensande på sikt.
Så vad är SIF oroliga för?
Det kommer alltid att finnas efterfrågan på avelsvärderade hingstar, och avkommor efter icke avelsvärderade hingstar kommer att betinga ett lägre värde på marknaden, så jag har svårt att se hotet mot rasen/marknaden!
Jag undrar dock mest varför SIF valt att inte svara på direkta frågor ang. aveln (t ex Inte_Ung’s mail)? Denna tystnad kan ju inte precis ställa SIF i ett positivt läge gentemot allmänheten-verkligheten.
Elisabeth

Ja och vad kommer det att kosta med x antal års träning innan man lyckats göra om den toppavlade hästen utan tillräcklig kapacitet för tävling till en absolut pålitlig familjehäst som tål ridas av en nervös och spänd ryttare? Om man nu lyckas! Min erfarenhet är att dessa hästar kan förbli lugna och fina så länge de är i en säker och trygg ryttares hand men de kan balla ur på ett par veckor med en normalerfaren men lite osäker ryttare. Har tyvärr sett detta fenomen några ggr. Och så skickar de hästen på tillridning och den blir lugnare och tryggare igen men efter några veckor har matte/husse lyckats göra hästen nervös igen pga sin egen osäkerhet. Om ni visste hur många annars duktiga men just osäkra ryttare det finns! De här ryttarna kräver hästar SOM I SIG SJÄLVA HAR ETT LUGNT, TRYGGT OCH STABILT PSYKE! Man kan träna en häst lugnare men en häst som är nervös i sig själv kommer att bli nervös igen om den utsätts för osäkra ryttare!

Osäkra ryttare som nybörjare, turryttare och handikappade, kräver hästar med medfött stabilt psyke och osäkra hästar kräver en trygg och säker ledare. Man skall aldrig kombinera en häst med ett medfödd känslighet med en osäker ryttare. På mindre än ett par veckor kan månaders och års arbete spolieras!

Roligt att du tagit dig hit och debattera! Det har jag sett fram emot!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

sambaengi skrev:
Men vad är kvalitet?

Det jag avsåg med kvalitet där var mest ur ett historiskt aspekt - alltså att dessa regler som nu gäller förmodligen är såpass gamla att de kom till i början då det importerades hästar till Sverige. Och då kanske kvalitet var mera lättöltade avkommor t ex eftersom det tycks omvittnat att det var en väldig blandning på det avelsmaterial som då fanns att tillgå.

Vad kvalité är i dag beror på vem man frågar. Avelsvärderingen ser ju till vissa kvaliteter som dock inte godkänns av alla - inte minst om man ser på denna tråd ;)
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Man har ju möjligheten att regga avkommor som islandshäst, det finns många ,många toppavlade avkommor som numera går som familjehästar och att det skulle bli enbart spända nervvrak ser jag som nonsens. Men visst förekommer det, och det kommer även att ske med icke avelsvärderade hingstar. Så här kan ju bli en knäckfråga, vad man skall skylla på då?

Javisst det kostar mer att registrera avkomman i det sk B-registret, men ställer man den kostnaden och de andra för registrering kontra de kostnader man drabbas av vid användandet av en avelsvärderad hingst. Då kommer det inte att skilja så särdelse mycket, förmodligen blir det ändå billigare att använda den obedömda.

Sen är det ju detta som är charmen med islandshästen, det finns alla typer. Idag får man ju fram alla typer som kan tillgodose alla behov, så just nu ser jag inget problem med den frågan. Däremot ser jag att det finns dom som tycker att de skall använda sin gårdshingst på samma premisser som en avelsvärderad och dessutom strider för det. Och då ställer man sig snabbt frågan varför? Som den misstänksamma person jag är, så vet jag att myntet har en baksida också. Så frånsett nu att just din hingst är det undebaraste gud har skapat, och att han kommer att kunna producera en hel hög med familjehästar. Vad får du ut av det som ägare till denna hingst?
 

Liknande trådar

S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
28 529
Senast: Blossi
·
A
Islandshäst Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar...
2
Svar
21
· Visningar
2 483
Senast: Kick
·
Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 946
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp