Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

S

sambaengi

Citat under Avel-Om Avel-Betäckning: "För föl efter icke godkända hingstar eller unghingstar utan betäckningstillstånd, registreras inte i SIF"

Varför mörkar SIF att det finns ett B-register? Varför har man ingen öppen information om att det kostar 6500 att registrera i ett B-register utan försöker mörka att detta register finns? Jag ser två skäl: Man vill inte att det skall bli allmänt känt att det går att registrera avkommor efter ej godkänd hingst i SIF. Man vill inte att det blir känt att man tar ut hutlösa registreringskostnader för registrering bilaga till grundstambok i SIF. :cool:

Tycker det är sorgligt med en förening som mörkar och som gör allt för att det skall tystas ned både att det går att registrera avkomma efter ej godkänd hingst och vad det kostar. Det är så oerhört trist att behandla sina medlemmar på ett sådant ojuste sätt tycker jag! Man blir trött, ledsen och arg och överväger att gå ur föreningen och bli medlem i Danmark istället. Eller något annat trevligt FEIF-land där man kan registrera alla hästar som genom DNA-test bevisats är en islandshäst i det vanliga registret och där sådant trams som bilage-register inte finns!

Fram för öppenhet, ärlighet och rättvisa i systemet! :bump:
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Jag mailade SIF och frågade om det där.
Men jag fick inget svar alls.
Bara tystnad.

Jag mailade med mitt inte-ung.se mail för att vara anonym.
Detta för att jag ville ha ett officiellt svar och inte ett svar till mig som person.
Ett svar som skulle gälla alla.
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Varför blir jag inte ett dugg förvånad! :cool: Det är så oerhört trist och tråkigt att det sköts så här! Man blir bara less på alltsammans...:crazy:
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Vad dåligt, det borde ju vara olagligt för ett så pass stort förbund att dölja viktig information. Och om det är så att dom medvetet struntar i frågor om ämnet så verkar dom ju inte själva stå för vad de skrivit.
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Håller med att det är dåligt!:mad:
Har hört från flera håll att det ska vara tillåtet att använda icke-bedömd gårdshingst på sina egna ston.
Men som det står där så skulle det inte heller vara tillåtet då.:confused:
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Så här skrev jag 09/24/2005 08:36 PM

Subject: B-registret.


Varför står det ingenting om det på Förbundets hemsida?
Inte ett ord, ingenting!
Det står bara
"Betäck alltid med godkänd avelshingst som löst betäckningstillstånd för året. För föl efter icke godkända hingstar eller unghingstar utan betäckningstillstånd, registreras inte i SIF."

Och med det B-register som ryktet talar om så är det ju inte så.
Eller?????
Ja, hur är det egentligen?

/Inte_Ung

(Jag vet, jag skriver under pseudonym, men uppgifterna är väl offentliga.
Så jag skall väl kunna få ett svar även som anonym? Eller???)
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Vi kanske skulle vara fler som skriver mail och frågar....
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

crixi skrev:
Håller med att det är dåligt!:mad:
Har hört från flera håll att det ska vara tillåtet att använda icke-bedömd gårdshingst på sina egna ston.
Men som det står där så skulle det inte heller vara tillåtet då.:confused:

From 1 december så gäller ett regeringsbeslut så du kan använda en icke godkänd hingst även tilll andra ston än dina egna, dvs obegränsat! Så sker på Island sedan 1000 år vilket skapat den mångfascetterade ras vi alla älskar och vars breda genetiska arv jag vill bevara och ha tillgång till hela spektrat även i Sverige!
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

sambaengi skrev:
From 1 december så gäller ett regeringsbeslut så du kan använda en icke godkänd hingst även tilll andra ston än dina egna, dvs obegränsat! Så sker på Island sedan 1000 år vilket skapat den mångfascetterade ras vi alla älskar och vars breda genetiska arv jag vill bevara och ha tillgång till hela spektrat även i Sverige!

Gäller detta bara inom Islandshästaveln eller är det generellt?
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Det finns olika bestämmelser för hästar och avel.

Dels de Nationella, de som har med lagen att göra.
Och enligt Svensk lag så har det varit förbjudet att betäcka andra ston än egna med en icke avelsvärderad hingst.
Det är den lagen som nu är borttagen, så det gäller alltså alla hästar.

Sedan så finns Rasföreningarnas bestämmelser.
Och de kan vara olika hårda.
Inom Islandshäst så är det mycket reglerat.
Man får inte registrera en häst som har en pappa som inte är godkänd för avel inom SIF.
Det blir alltså en ganska så värdelös korsningsponny av denna renrasiga Islandshäst som råkar bli till t.ex. genom en tjuvbetäckning.

Men för några år sedan så öppnades en möjlighet för dessa hästar att bli registrerade i ett Bihangsregister.
Och det är detta B-register som vi diskuterar här.
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Får man ställa upp på en tävling med en häst i B-registret?
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Lite allmänna reflektioner och svar ...

Nej, det är inte tillåtet som crixi skrev att använda en gårdshingst - hingst som används till avel skall ha löst hingstlicens vilket innebär att den måste avelsvärderas. Jag tror att B-registret är tänkt för tjuvbetäckningar etc, inte som en lösning på privatpersoners egna, planerade avel som inte följer förbundets riktlinjer.
OBS! Detta är vad jag TROR.

Att svensk lag nu ändras pga eu-dirketiv till att tillåta avel på vilka hingstar som helst är ju ett faktum inom kort. Men Island står utanför EU och är i detta fall att betrakta som stamboksförande land, så det är inte säkert att dessa hästar kommer att kunna registreras i SIF om inte föreningens krav följts såvitt jag förstått det hela.

Du kan alltså avla hästen men får regga den nån annanstans, precis som I_U skrev - och så kan det också möjligen bli i framtiden.

Och en häst som inte är reggad i SIF får heller inte tävla, eller avelsvärderas därigenom. I dag får en B-reggad häst tävlas, men hingst får inte avelsvärderas.

Själv tycker jag till trots att dagens avelssystem och registrering faktiskt är bra. Med runt 6.000 hästar i Sverige och uppemot 150 godkända hingstar så borde det väl gå att avla "inom reglerna"?

Det går ju trots allt inte att jämföra rakt av med Island där man har EN hästras och viss annan syn på avkommorna.
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

En liten fråga. Man lyckas ju hålla andra raser "rena" utan de här konstiga bestämelserna som SIF har. Varför ska man inte kunna hålla den här rasen ren?
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

ang skrev:
Jag tror att B-registret är tänkt för tjuvbetäckningar etc, inte som en lösning på privatpersoners egna, planerade avel som inte följer förbundets riktlinjer.
OBS! Detta är vad jag TROR.

Men jag vill veta.
För på förra årets Avels-seminarium så sade Avelsutskottets ordförande att man "redan nu kunde avla på egen hingst och registrera denna om man hade råd".
Det var till Sambaengi som han sade detta och jag och alla andra där på mötet hörde detta.

Så nu vill vi veta hur det egentligen förhåller sig.
Och vi vill se det officiellt på papper eller på hemsidan.
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Ok Inte_Ung, därmed faller mitt "troende" från förra inlägget. För då har han ju redan påtalat att det är en möjlighet med egen avel efter egna idéer- inte att B-registret är till för just tjuvbetäckningar och "enstaka" fall. Då skulle jag också vilja ha fler kommentarer.

hofi, jag tror att avsikten med registrerade och avelsvärderade djur var/ är just att höja kvalitén på aveln - inte bara att bevara hästens renrasighet. Och jag är inte så gammal i gamet att jag kan påstå att det i så fall var rätt beslut att ta då, eller om beslutet bör ändras nu.

Sett till andra raser så har väl å andra sidan ASVH en snart regnbågsfärgad flora av gula, vita, grå och gröna papper för olika avkommor?!

Ibland är det så lätt att se saken i dagens ljus och från sitt synhåll, men om det är ett gammalt beslut som ligger till grund så kanske förhållandena var helt annorlunda då. OBS! Det är dock lika illa att ha skygglapparna på vilken sida man än företräder.
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

"redan nu kunde avla på egen hingst och registrera denna om man hade råd".

Fråga från en som inte vet, är det dyrare att få en hingst registrerad i B registret än att få en hingst att bli godkänd i "A registret" ?

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Japp, det blir rejält mycket dyrare men om hästen alltså inte har för avel godkända föräldrar så har man å andra sidan inte betalt avgifter till SIF eller hingsthållaren löst hingstlicens till exempel. Samt reggningen av häst kostar ju en del.
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Det är inte hingsten som regisrteras i B-registret, det är avkommorna.
Hingsten är registrerad på sitt eget sätt.

Hingstar registreras i stamboken om de blir godkända.
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

okay!

Jag förstår, det kostar mer att registrera en avkomma från en icke avelsbedömd hingst och den hamnar i B-registret. Men är totalkostnaden högre för en avkomma som hamnar i B-registret?

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Rolle skrev:
Men är totalkostnaden högre för en avkomma som hamnar i B-registret?
Litet, men inte sådär jättemycket.
Gör en sökning på det, jag har gjort en fullständig utträkning på det en gång.
 

Liknande trådar

S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
28 317
Senast: Blossi
·
A
Islandshäst Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar...
2
Svar
21
· Visningar
2 465
Senast: Kick
·
Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 944
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp