Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Maggan P skrev:
Förstår att man blir frustrerad över att inte få några svar, kanske kan jag hjälpa till.

Jag ha idag fått besked om att det inte finns någon B-stambok eller bilaga till stambok längre. När den försvann vete katten, så sent som i våras fanns den. Men skit samma. Den är tydligen borta nu.
Och skönt är väl det.

Alla föl efter registrerade föräldrar SKA registreras i World Fengur efter att först ha fått ett svenst hästpass. Föl efter icke godkänd hingst SKA såväl som föräldrarna DNA-typas.

I WF vill man göra en notering om att fölet är efter icke godkänd hingst, men det tvivlar jag på är möjligt. Helt ointressant.

Jag gillar inte förbud, man kommer längre med information, upplysning och utbildning. Det finns å andra sidan så många bra godkända hingstar, någon borde väl passa alla. För att använda en icke godkänd ska den ha någon alldeles extra egenskap som gör att jag skulle använda den.

Alla vill vi väl nå framgång med vår avel, lyckas även om vi så bara tar ett enda föl. Min och de allra flesta avlares uppfattning är att man kommer längst med "säkra kort", dvs hästar godkända för avel.
Den avel vi strävar efter som med tanke på det stora urvalet absolut inte behöver bli allsidig.

Någon skrev något om att om det kanske går bättre på bedömningarna för dom ryttare/ägare som domarna känner, men jag kan garantera att så inte är fallet. De domare som anlitas är kunniga och inte påverkbara. De är måna om sitt renommé och sin domarlicens. Däremot har ryttaren betydelse för utgången, en dålig ryttare/ridning påverkar givetvis hästens förmåga att kunna visa sin potential.

Jag kan också upplysa om att SIFs/Avels hemsida är under omarbetning/revidering och beräknas bli klar i början av nästa år. Och då ska den förhoppningsvis vara korrekt hoppas jag.

Hälsningar Maggan Pålsson, "hjälpreda" i avelsutskottet

:bow: Tack snälla Maggan för den upplysningen! Du gjorde mig väldigt glad och du måste vara glad å din unghingst vägnar också! Nu kan han få en chans! Då är det ju precis som det skall vara. Alla islandshästar likvärdiga islandshästar nu och det glädjer mig enormt! Då kan jag betala in medlemsavgiften till SIF med gott samvete! Vem som än ligger bakom denna förändring så är jag mycket glad! Tack igen Maggan! Du lyfte bort en tung sten! Underbart! :bump: :bow:
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Maggan P skrev:
Avelsutskottet har utarbetat förslag om vissa ändringar som ska upp i SIFs styrelse för godkännande. Så snart styrelsen godkänt detta - vilket vi hoppas dom gör - kommer det att finnas på hemsidan.

Förslaget är att ston och valacker efter icke godkända hingstar får samma status som efter godkända. Kravet är att föräldrarna ska vara registrerade och kunna härledas tillbaka till Island, alltså DNA-typas.

För övrigt skulle jag finna det tillfredsställande med krav på DNA-typning också på ston (efter godkända hingstar), inte som idag bara för hingstar. Det är oerhört viktigt att kunna säkerställa renrasigheten.

Nu blev jag konfundersam. Du skriver sto och valacker skall få samma status. Men hingstar då??? Om jag har en hingst efter en icke godkänd hingst som jag vill avelsvärdera, måste jag fortfarande åka till Danmark och visa den då??? Om den är en islandsimport så kan jag ju visa den i Sverige, men alltså inte om den är svenskfödd? :confused:
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Maggan P skrev:
Så snart de nya plan- och riktlinjerna gällande avelsfrågor är klara kommer de att publiceras på SIFs hemsida/Avel.

Att man inte kunnat ge några svar på era frågor kan kanske bero på att det under hösten varit under bearbetning och man har därför inte kunnat ge ett riktigt svar. Och ingenting är riktigt klart ännu.

Efter att ha varit involverad i Avelsutskottet i år kan jag säga att AvU liksom övriga styrelsen sannerligen inte behöver sparka sig trötta. Vissa befattningar är rena heltidsjobbet. Vi ska nog vara glada för att dom vill lägga all tid på oss, men det betyder ju inte att dom får gå över våra huvuden.

Så hav tålamod!

Maggan P

Det känns oerhört mycket bättre när jag vet att du är med och jobbar i detta! :bow:
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Vi får skynda långsamt. Rom byggdes inte på en dag. Det är ett framsteg om ston och valacker efter icke godkända hingstar får bedömas. Och skulle ett dylikt sto bli högst bedömd vore det väl dumt att inte ta ut henne i landslaget?

Däremot tror jag inte det finns förslag om att reg.kostnaderna ska ändras. Inte än i alla fall.

Jag kan ändå inte förstå varför en del är så oroliga för att aveln ska avsmalna, att vi inte får behålla den stora variationen om vi enbart använder godkända hingstar. Det finns ca 160-170 godkända hingstar i Sverige + inlånade hingstar från övriga Norden så nog borde valmöjligheterna vara tillräckliga. Nån av alla dessa borde väl falla tvivlarna på läppen. Vad har ni annars för krav?

Får man ett hingstföl hoppas man naturligtvis kunna använda den framöver. Och det är ju inte förbjudet, även om den inte skulle bli godkänd på bedömning, man får använda den på egna ston.

Vad gäller nåt så viktigt som lynne tror jag inte det finns så himla många hingstar som har/lämnar taskigt sådant bland dom godkända. Dom kan man väl i så fall undvika.

Jag håller med om att vi har alldeles för mycket regler och förbud i Sverige. Man kanske är rädd för korsningsavel. Det skulle vara den ultimata katastrofen. Dylika katastrofer riskerar man inte på Island där man har andra regler - dvs inga - men där är ju korsningsavel fullständigt omöjligt.
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Maggan P skrev:
För övrigt skulle jag finna det tillfredsställande med krav på DNA-typning också på ston (efter godkända hingstar), inte som idag bara för hingstar. Det är oerhört viktigt att kunna säkerställa renrasigheten.
ja det skulle vara intressant. Då skulle vi få tex bort de få hingsthållare som inte har så bra koll på vilken hingst som verkligen betäcker stona. Frågan är om det finns någon som skulle klara av att analysera så många DNA-prov som skulle krävas?
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Maggan P skrev:
Jag håller med om att vi har alldeles för mycket regler och förbud i Sverige. Man kanske är rädd för korsningsavel. Det skulle vara den ultimata katastrofen. Dylika katastrofer riskerar man inte på Island där man har andra regler - dvs inga - men där är ju korsningsavel fullständigt omöjligt.
På vilket sätt skulle korsningsavel kunna bli ett problem? Det är väl ingen som på allvar vill att korsningar skall kunna registreras som islandshästar! Korsningar kommer att registreras som något annat tex svensk ridponny och vad har SIF med det att göra?

Så länge vi har krav på DNA-test så kan ju inte korsningsavel bli ett problem för islandshästrasen
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

TomasN skrev:
Det är väl ingen som på allvar vill att korsningar skall kunna registreras som islandshästar!
Nej, just det. Därav behov av DNA-test och ID-kontollanter.
Korsningar kommer att registreras som något annat tex svensk ridponny och vad har SIF med det att göra?
Inte kan det väl vara något gott av att antalet islandskorsningar skulle öka?
Tycker faktiskt det angår SIF att verka för att renrasiga islandshästar verkligen hamnar i rätt register och att stimulera att renrasiga islandshästar används till varandra.
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Nej inget problem för SIF kanske, men för islandshästrasen. Att bara komma på tanken att korsa islandshästen får mig att rysa.
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

TomasN skrev:
På vilket sätt skulle korsningsavel kunna bli ett problem? Det är väl ingen som på allvar vill att korsningar skall kunna registreras som islandshästar! Korsningar kommer att registreras som något annat tex svensk ridponny och vad har SIF med det att göra?

Så länge vi har krav på DNA-test så kan ju inte korsningsavel bli ett problem för islandshästrasen

Jag kan tänka mej, att vill man som hingstägare tjäna pengar på sin hingst tar man emot ston från andra raser.

Det finns redan många hästar i Sverige och vem ska ta hand om alla? Många hästar riskerar råka illa ut, billiga korsningar och många går slakttransportens väg. Har ni tittat på marknader som fortfarande fortsätter med hästar till salu? Bedrövligt.
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Varför ska man avla på icke godkända hingstar när det finns så många godkända.
Bland de godkända finns alla typer representerade!!!
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

seifur1 skrev:
Varför ska man avla på icke godkända hingstar när det finns så många godkända.
Bland de godkända finns alla typer representerade!!!
Snälla, kan vi inte ta den debatten i en annan tråd?
Och hålla oss till att diskutera reglerna i denna tråd.

Debatter om varför och vilka hingstar och egenskaper som man vill ha tenderar att bli både långa, krångliga och aggressiva.
Så jag startar en ny tråd om det.
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Balderum skrev:
Jag kan tänka mej, att vill man som hingstägare tjäna pengar på sin hingst tar man emot ston från andra raser.

Det finns redan många hästar i Sverige och vem ska ta hand om alla? Många hästar riskerar råka illa ut, billiga korsningar och många går slakttransportens väg. Har ni tittat på marknader som fortfarande fortsätter med hästar till salu? Bedrövligt.

Den risken finns verkligen! Särskilt om man får en jättefin hingst med udda färg efter en icke godkänd hingst och sedan inte får avelsvärdera den! I ren ilska och uppgivenhet kan man då frestas att istället använda den till ston från andra raser! Om man däremot kan bedöma en sådan hingst ocg den blir godkänd, då är man inte lika lockad av det längre! Men nu kan man ju alltid åka till annat FEIF-land och bedöma sin hingst och då är Sverige enligt lag tvungen att godkänna FEIF-bedömning från annat land! Så det enda detta leder till är att lovande hingstar efter obedömd hingst komer att visas i ett annat land istället! Så tänker jag göra!

Så möjligheten att kunna bedöma alla avkommor efter godkänd hingst gör att man ger en morot att komma tillbaka in på spelplanen och avla på kvalité! Och efftersom hingstarna ändå kan bedömas i annat land, så varför detta krångel med att stoppa visningen av hingstarna efter icke bedömd hingst??? Idiotiskt!
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

seifur1 skrev:
Varför ska man avla på icke godkända hingstar när det finns så många godkända.
Bland de godkända finns alla typer representerade!!!

För att den har egenskaper som inte finns hos de godkända hingstarna. Du hittar ingen godkänd hingst som har alla de egenskaper min b-reggade hingst har och som jag uppskattar och vill ha! Finns ingen så kraftigt byggd godkänd hingst och särskilt inte i kobination med att vara naturtöltare, lätt för all 4 gångarter som är över medel men inte super, enormt lugnt, coolt och lätthanterligt lynne, mycket mogen för sin ålder, drygt 140, riktigt mörkt silversvart med genomgående bläs och en udda stam på både mödernet (ett andraklassto för övrigt) och fädernet som saknas bland de godkända hingstarna i Sverige. Dessutom ger han ypperliga avkommor tillsammans med mina ston. De har superbt lynne, bra gångarter och bra exteriör, faktiskt bättre än pappa. Klart jag vill fortsätta avla på en honom när han ger så braresultat!

Nej det är inte sant att det finns alla typer. Man hittar tex inte en riktigt rejält och grovt byggnad islandshäst, jo möjligen bland de äldre hingstarna, men inga nygodkända de senaste 5 åren. Mentor är väl ett undantag men så fick han anmärkning för sin grovlek också, vilket visar varåt trenden pekar! Så de håller på att försvinna då inga nya grova hingstar kommer in. Man kan inte bara titta på dagsläget. Man måste också titta på trenden så det rätta vore att titta på vilka typer av hingstar är representerade bland de sista 5 årens bedömda hingstar! Órri, den levande legenden, har ju ingen önskvärd exteriör utan man anmärker på hans grovlek och korta, tjocka hals. Jag tycker hästen är ypperlig! En kompakt och starkt byggd häst som ser rejäl och robust ut och som den skulle kunna tuffa fram som ett tåg i evigheter!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Maggan P skrev:
Nej inget problem för SIF kanske, men för islandshästrasen. Att bara komma på tanken att korsa islandshästen får mig att rysa.
Eftersom korsningshästarna aldrig kommer att bli en del av islandshästrasen så förstår jag inte varför det kan bli ett problem.

Jag köper delvis de argumenten som förs fram att det kan vara ett problem för hästen ifråga. Billiga hästar riskerar ju att råka illa ut. Men problem för islandshästrasen? Nej det kan jag inte förstå.
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

ripegarden skrev:
Ok, så om jag vill använda ”min egen” hingst (ej avelsvärderad, OK enligt EU med vet. besiktning på samma sätt som moderslandet, Island gör), så skall jag vända mig till ASRP, Svensk Ridponny, för att få mina avkommor registrerade?!

Tror inte att du kan registera den där heller, islandshästblod är inte välkommet i "rasen" Svensk ridponny.
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Men det kan jag! Om man korsar islandshästar med andra raser och får fram korsningar med sämre temperament och som blitr svårridna gångartsblandningar, så kan du ge dig tusan på att icke-islandshästfantasterna, snabbt lägger skulden på att en islandshäst är inblandad i aveln och sedan är ryktet igång. Risken finns att just lite sämre islandshästar hamnar i en sådan korsningsavel och ger islandshästen ett dåligt rykte. Folk som ridit en otrevlig eller svår islandshästkorsning kommer att minnas just at det var islandshäst i den och förknippa islandshästen med dessa dåliga egenskaper. Så är det bara, tyvärr. Sedan kan ju bra korsningar ge ett bra rykte också, givetvis, men dåliga rykten har en tendens att sprida sig mer och snabbare. Och risken finns att någon med en teperamentsmässigt svår häst försöker få en lugnare och trevligare avkomma genom att korsa med en lugn och snäll islandshäst. Och så blir avkomman stark och robust som en islänning med svårt lynne i kombinationmed islandshästens vilja och envishet. Jipee Kayee! Den hästen lär inte många om ens någon klara och så får islandshästen dåligt rykte!

Däremot om det är två lugna och fina föräldradjur där den ena är islandshäst så tror jag säkert det kan bli trevliga avkommor, men tyvärr finns det ju ingen garanti att det är så. tvärtom brukar folk med knepiga ston leta efter något med gott lynne att betäcka med och risken är då minst 50% att få stoets lynne. Så det är bättre att inte avla på sådana ston alls, vare sig de är renrasiga islandshästar eller inte!

Personligen tycker jag att alla avelsdjur, både ston och hingstar, borde varudeklareras genom en veterinärbesikting. Här görs ju en lynnesbedömning också. Detta förutsätter dock att veterinärkåren slutar upp md att mer eller mindre slentrianmässigt kryssa i rutorna "normalt" på både hull, lynne, kroppsbyggnad för rasen osv, som oftast sker idag även om hästen är mager så revbenen syns, omusklad, klent byggd och har ett hetsigt humör. Det är ytterst sällan ett kryss hamnar någon ananstans än just i normalkryssrutorna!
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Sammets_rosa skrev:
Tror inte att du kan registera den där heller, islandshästblod är inte välkommet i "rasen" Svensk ridponny.

Nej men däremot går det bra att registrera häst med okänd härstamning där! Det har jag själv gjort med 3 stycken nämligen! Men sedan fins det ju korsningsponnyregister osv. Så registrera går!
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Sammets_rosa skrev:
Tror inte att du kan registera den där heller, islandshästblod är inte välkommet i "rasen" Svensk ridponny.
Precis, och här kommer då problemen.
Enligt lagen så måste hästen ha pass.
Och det blir då rasföreningen som blir skyldig att utfärda detta pass.
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Maggan P skrev:
Får man ett hingstföl hoppas man naturligtvis kunna använda den framöver.
Inte jag då, jag hoppas att båda testiklarna skall vara nere, så att den blir lätt att kastrera.
Jag vill producera ridvalacker.
 
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!

Har du en islandshäst utan papper så hamnar den hos Ridponny. Dvs. inga papper/ponnystorlek blir registrering = ridponny. Det finns idag inga alternativ (det icke befintliga b-registret?) om inte SIF ändrar på reglerna..
Elisabeth, ID-kontrollant
 

Liknande trådar

S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
28 326
Senast: Blossi
·
A
Islandshäst Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar...
2
Svar
21
· Visningar
2 465
Senast: Kick
·
Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 944
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp