Trött på lösa hundar!

Jag säger att "hund är inte olydig, för att den inte lyder den främmande hästägaren."
Alltså, en hund har ingen skyldighet att lyda andra än sin ägare/ledare!
Det är möjligt. Men kan jag inte fånga den så får jag döda den i alla fall.
 
Nu är jag inte ute efter någon barnslig utveckling i stil med: jag sa det, därför att du sa det, osv …, men nog tycker jag, att du som moderator borde kunna läsa innantill!?

Det här handlar inte om läskunnighet utan om olika uppfattningar och jag delar inte din uppfattning, varken i sakfrågan, om man får skjuta en hund som jagar ens häst, eller i din envishet i att ingen här diskuterar situationen "hund jagar häst" alla verkar göra det, även du.

Huruvida jag är moderator eller inte är likgilltlig i denna diskussion, har du något att anmärkning på mig som moderator så ta det via pm, till mig eller Gunnar eller under rubriken "Om Bukefalos". I den här diskussionen agerar jag som privat person och kommer att ignorera alla vidare försök leda in diskussionen på -du är moderator så....


Nu har jag läst samtliga inlägg igen, och förutom Rex’s så ser jag bara ett till som ev skulle inbegripa en hjälplös hundägare. Dom flesta handlar alltså om situationer, där man som hästägare själv skall försöka kalla in hunden osv.
Om du fortfarande har en annan inställning i denna fråga, kan du väl speca inläggen för mig, jag som är så totalt hopplös på att hänga med?

Jag har en liten vidare tolkning av vad som menas med att diskutera hundar som jagar hästar, det gör i nästan varje inlägg om man bara vidgar definitionen något, se exempelvis på Inte_Ungs eller Görels inlägg precis i början. För övrigt spelar det mindre roll, folk diskuterar precis vad de vill oavsett vad vi tycker, åtminstonne om det faller inom reglerna för forumet, även det du anser inte tillhör tråden.

Men du, det har aldrig varit tal om annat än att endast skjuta hunden om det inte finns andra alternativ, vilket lagen tydligen ger utrymme för. Vad har du för förslag på problemet, drivande hund och skenande hästar, ingen lyssnar på inkallning och hästarnas hälsa är i fara?

Kommentarer:
A/ Jo, det har varit tal om annat! Läs!
B/ Sannolikt skenar inte hästar för att en hund jagar dom. Som jag skrev tidigare (läs!), så hinner man inte göra något alls, om hästarna verkligen skulle skena. Minst av allt hämta bössa och skjuta.
C/ Att skjuta en hund bland (tänkta) stirriga, stressiga hästar, är varken lätt eller ofarligt. Risken att något går galet är överhängande.
D/ När det gäller hästar jag känner, går jag ut i hagen, dom kommer till mig och jag kan köra bort/koppla upp hunden.
E/ Om allt som händer är, att hästarna springer runt i hagen med hunden efter sig, är risken för skador troligen liten. Sätter jag igång att skjuta, är den förmodligen större. Både med tanke på felträffar och reaktioner på smällarna.
F/ Jag misstänker att dom som så villigt vill skjuta hunden, inte vet vad det innebär!?
G/ Som alltid, kan man tänka sig en oändlig mängd av scenarior! Hur man hanterar situationen varierar givetvis därför. Att skjuta hunden, är det sista man skall/får göra. Ursäkta tjatet!

A, Du får nog vara snäll och upplysa mig om var, jag hittar ingenstans där det står att folk föredrar att skjuta före att kalla in. Det närmsta jag kan komma är att en del hellre skjuter än att de riskerar att hästarna blir skadade. Gissningsvis försöker även dess personer att först kalla in hunden, om inte annat för att det om det funkar går mycket sanbbare än att få tag i någon som kan skjuta den.

B Det är ingen sannolikhet vi talar om utan ett faktum. Hästar har blivit jagade av hundar, och sprungit i panik, även om du kanske aldrig sett det. Det spelar ingen roll vad du skriver jag föredrar att tro mina egna ögon före dina hypoteser. Jag har dessutom sett hästar som blivit bitna, troligen av hundar, och även om det vad jag minns inte var något jätte allvarligt, så var det ingen kul syn. Visst tar det tid att förbereda sig på att skjuta hunden, men om inte man fått tag i hunden och den fortfarande jagar hästarna så finns det dessto mer anlening att skjuta.

C. Vem har sagt att det är lätt? Fast om hunden jagar hästarna så är den rimligen efter och inte mitt bland dem. Givetvis är det en fråga om ett övervägande om vad som är lämpligast och mest riskfritt för stunden.

D. Om man kan fånga hästarna och/eller hunden så är problem ett ickeproblem och det är knappast i den sitautionen man väljer att skjuta.

E. Skojar du? Skulle du du verkligne lungt se på om en hund jagade runt dina hästar i hagen och du varken fick tag i hunden eller hästarna, rycka på axlarna och konstatera att skaderisken är låg. Det skulle inte jag.

F. Där håller jag inte med, någon finns det säkert, men de flesta här vet säkert vad de pratar om. Folk är inte okunniga bara för att de har en annan åsikt än du.

G. Visst kan jag tänka mig många scenarier, men jag är så egostisk att jag själv, de hästar jag känners hälsa och min ekonomi går före den felande hundägaren och hundens intresse. Givetvis önskar jag inte livet av en hund, eller skjuter den med glädje.


Lobelia, emotser tacksamt ett svar utan nedlåtenhet eller arrogans! Oavsett jag har rätt eller fel i sak.

Jag försöker alltid att vara korrekt i mina svar, men ibland så kan jag inte låta bli att ge igen med samma mynt. Min avsikt var inte att du skulle ta illa upp så jag ber om ursäkt om jag missuppfatat tonen i ditt tidigare inlägg.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
23 24 25
Svar
483
· Visningar
12 375
Senast: hollypolly
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 343
Senast: Jadzia
·
Övr. Hund Hej Vi har en malteser som nafsar i fötterna. Betyder det något speciellt?? Det är en kastrerad hane på 3 år, vi köpte honom som 1-åring...
2
Svar
20
· Visningar
3 454
Senast: inverterad
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 534
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp