Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hittills har det varit diskussioner kring antal ulvar och ifall det i tidigare lekar varit tillåtet för döda ulvar att ha kontakt med lyan, ganska typiskt för första DL kan jag känna. Det finns inte mycket att gå på innan första lynchen - så antalet ulvar är ett tacksamt att ta upp då.

Myrten skriver att det finns utrymmer för tvivel kring hur många ulvar det är i.o.m. att det står "bybo" och menar att om det stått "bybor" så hade det varit självklart vilket ulvantal vi har i leken. Breaktown sågar hennes påstående, även om det är mindre troligt så hade LL kunnat sätta (bara) två ulvar.

Kan det vara så att Myrten vill att vi ska fortsätta vara förvirrade kring antalet ulvar? Med detta som teori så:

Blacksmithfarm röstar på Myrten

Jag vet att det är svårt att rösta i första röstningen men jag förstår inte riktigt den här teorin? Jag förstår inte vad som skulle utgöra förvirringen då ingen (förutom ulvarna själva) vet om hur många ulvar vi har. Det är ju att stå ovetandes, inte förvirrad imo.
 
Funderar runt BSF. Å ena sidan tycker jag det är ganska ulvigt hur hon kommer in i diskussionen och tar Breaks fundering och gör den till en teori och röst rakt av. Å andra sidan är det ju alltid att exponera sig själv att lägga första rösten. Hur resonerar man som ulv i läget där det finns möjlighet att BOP:a?

@Myrten

I just denna röstningen så kan man ju komma undan med sin röst, så varför skulle BSF komma med en sådan teori om hon inte försöker hitta onda?
Nu har jag ingen aning om ifall hon är ond eller god, men det är ju lätt för en ulv att BOP:a idag.
 
Funderar runt BSF. Å ena sidan tycker jag det är ganska ulvigt hur hon kommer in i diskussionen och tar Breaks fundering och gör den till en teori och röst rakt av. Å andra sidan är det ju alltid att exponera sig själv att lägga första rösten. Hur resonerar man som ulv i läget där det finns möjlighet att BOP:a?
Det tror jag inte en ulv drar sig för. Tycker nästan tvärtom, även om den får fokus har det väl i många av de senaste lekarna också slagit åt andra hållet, "alltid svårt att lägga förstarösten och då bara plockar man nåt att reagera på", så jag tror inte det säger så mycket. Även en ulv kan ju dessutom ha planer framåt kvällen och inte garanterat kunna rösta senare. ;)

Gällande BOP så kan ju även det dra blickar till sig, just för att det är en enkel utväg för en ulv. Så jag skulle inte värdera de sakerna som mindre ulviga.
 
Funderar runt BSF. Å ena sidan tycker jag det är ganska ulvigt hur hon kommer in i diskussionen och tar Breaks fundering och gör den till en teori och röst rakt av. Å andra sidan är det ju alltid att exponera sig själv att lägga första rösten. Hur resonerar man som ulv i läget där det finns möjlighet att BOP:a?

Jag tror att man gör lite som man känner för, även om man är ulv. Jag tänker nog inte dra för stora slusatser iom BSF's röst då detta är den första rösten samt att det inte skrivits om så mycket annat än de grunderna hon röstade på.
 
Två ulvar på elva spelare fanns inte i min föreställningsvärld i en lek utan möjligheter till omvandling. Och några sådana har vi väl inte? I alla fall inte vad som framgår av infon? Jag inte om jag någonsin sett en icke-twistad lek med så få onda. Men visst, inget är väl omöjligt och det kanske finns någon öppning för twist. Har någon varit med om så liten andel ulvar?

Jag vet som sagt inte heller om jag tror att det bara är två ulvar. Men just när du uttryckte dig i termer som "solklart" och "utrymme för tvivel", så blev jag lite fundersam, särskilt när det var i ett ifrågasättande om hur någon kunde vara så säker. Men nej jag tror väl inte heller att det bör vara bara två stycken.
 
@Myrten

I just denna röstningen så kan man ju komma undan med sin röst, så varför skulle BSF komma med en sådan teori om hon inte försöker hitta onda?
Nu har jag ingen aning om ifall hon är ond eller god, men det är ju lätt för en ulv att BOP:a idag.

Fast som ond gäller det ju att låtsas som att man försöker hitta onda. Dessutom tror jag att en del ulvar skulle dra sig för att bop:a just pga det du skriver, att det är lätt för en ulv att göra.

Dvs jag tycker inte att detta säger nånting om BSF.
 
Jamen precis. det är väl antingen eller. Dock, eftersom att en "ny" regel har tillkommit, att både tvillingar och ulvar, får fortsätta prata och diskutera efter leken, så lutar jag nog mer åt att det är 3 ulvar då det hade blivit väldigt klurigt att kämpa mot (t.e.x) 3 ulvar och en död ulv om det bara finns 4 goda kvar.

Regeln att ulvspökena får snacka är, som andra redan påpekat, inte ny. Den har funnits i många år. Reglerna som finns varierar ju dock mellan lekarna så den har ju inte varit med varje gång. Jag tycker inte regeln har någon särkild betydelse för antalet ulvar. Jag har för mig att tanken med regeln från början är att fler deltagare ska kunna vara delaktiga längre in i lekarna. Utifrån rollista och regler tycker jag både 3 och 4 ulvar är rimligt.
 
I just denna röstningen så kan man ju komma undan med sin röst, så varför skulle BSF komma med en sådan teori om hon inte försöker hitta onda?
Nu har jag ingen aning om ifall hon är ond eller god, men det är ju lätt för en ulv att BOP:a idag.

Lätt för ulvar är det väl, lika lätt som för alla andra.

Samtidigt kan jag väl inte riktigt varför man skulle lägga en bop. Det har ju skrivits en hel del trots allt så varför skulle man vilja sticka ut som man ändå gör med att lägga en röst utan motivering.

Mina blickar riktas exempelvis direkt till Mark som kommer in och lägger in en röst utan att ha kommit med några teorier. Men eftersom Mark verkar vara en ny spelare som inte ens visste hur dl fungerade så får det vara. Men hade det varit någon annan hade jag definitivt varit mer misstänksam.
 
Lätt för ulvar är det väl, lika lätt som för alla andra.

Samtidigt kan jag väl inte riktigt varför man skulle lägga en bop. Det har ju skrivits en hel del trots allt så varför skulle man vilja sticka ut som man ändå gör med att lägga en röst utan motivering.

Mina blickar riktas exempelvis direkt till Mark som kommer in och lägger in en röst utan att ha kommit med några teorier. Men eftersom Mark verkar vara en ny spelare som inte ens visste hur dl fungerade så får det vara. Men hade det varit någon annan hade jag definitivt varit mer misstänksam.

Av en ny spelare ser jag inte en BOP som något konstig. Det tar någon dag eller två innan man kommer in i spelet om det är första gången man spelar
Men som du säger så ser det udda ut om en van spelare gör det, som dessutom har hunnit vara aktiv ett tag innan DL. Mer förståeligt är det ju om man haft tidsbrist, som händer alla någon gång.
 
Myrten röstar på Blacksmithfarm

Jag uppfattar det som att främsta anledningen till valet av mig bland oss som diskuterade fördelningen var vad Break skrev. Och jag tycker som sagt det är skumt att gå på en annan spelares teori. Men praktiskt som ulv, för om den man röstar på åker och visar sig vara god kan man säga att den vars teori man hoppat på sätt misstankar mot den som åkte.
 
:banana: @Mark du måste motivera din röst för att den ska räknas. Det måste alltså finnas någon form av teori bakom den. :banana:
 
Om bybo i singularis så tror jag inte att det säger något. LL kan ju inte gärna (EDIT: oavsett antalet menar jag) skriva bybor i pluralis med den här "laguppställningen" för då hade det väl varit solklart med antalet ulvar? Nu finns det utrymme för tvivel.

Det är väl inget konstigt om det hade varit solklart men antalet ulvar? Jag har i åtmintone en troligtvis flera lekar jag haft skrivit ut antalet ulvar. Bara för att en LL ibland vill att antalet ska vara hemligt betyder inte att alla är det ständigt.

Jag håller med om att man inte kan dra några slutsatser om huuvida det står bybo eller bybor, LL kan ju ha kopierat en rollista och inte reflekterat över det språkligt korrekta;)
 
@Myrten

I just denna röstningen så kan man ju komma undan med sin röst, så varför skulle BSF komma med en sådan teori om hon inte försöker hitta onda?
Nu har jag ingen aning om ifall hon är ond eller god, men det är ju lätt för en ulv att BOP:a idag.

Men varför skulle det vara lättare att BoP:a för en ulv? Även det kan ju dra blickarna till sig som både Hedinn och Niyama skriver.

Jag tycker mig se en diskret indirekt godförklaring i det fetade, det är något som i allafall jag reagerar på.

cirkus röstar på Matmissbrukaren pga den indirekta godförklaringen i citatet ovan (dvs att hon inte vet - dvs är god eftersom en ond vet) plus att jag tycker det är lite svajigt att säga att en BoP är lätt för en ulv idag...
 
Artline röstar på Breaktown.

Att antyda att det lika gärna kan finnas två ulvar och tre bybor är det som känns skummast just nu.
 
Av en ny spelare ser jag inte en BOP som något konstig. Det tar någon dag eller två innan man kommer in i spelet om det är första gången man spelar
Men som du säger så ser det udda ut om en van spelare gör det, som dessutom har hunnit vara aktiv ett tag innan DL. Mer förståeligt är det ju om man haft tidsbrist, som händer alla någon gång.

Jo alltså här håller jag ju med dig fullt ut, och just därför tycker jag att ditt tidigare inlägg är väldigt märkligt. Först ifrågasätter du att BSF skulle komma med en sådan teori om hon inte letade efter onda, eftersom en ulv kan bop:a. Sedan tycker du att det är udda om en van ulv bop:ar första dagen. Vilket man definitivt kan klassa BSF som (van alltså). Nja, jag tycker det känns som att du vänder kappan efter vinden lite väl mycket.

Breaktown röstar på Matmissbrukaren
 
Jag vet som sagt inte heller om jag tror att det bara är två ulvar. Men just när du uttryckte dig i termer som "solklart" och "utrymme för tvivel", så blev jag lite fundersam, särskilt när det var i ett ifrågasättande om hur någon kunde vara så säker. Men nej jag tror väl inte heller att det bör vara bara två stycken.

Fast om man som jag utgår från att det är i princip omöjligt med bara två ulvar så är väl inte konstaterandena så märkliga? Bybor bör vara mer än en, bybo kan även tolkas som namnet på rollen.

Sedan VET jag naturligtvis inte att det inte bara är två ulvar, men som sagt - tänkte inte ens tanken.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 903
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 184
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 818
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 527
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp