Utbruten: Vad dricker ni för vin och vad är ni villiga att betala?

Jag dricker rätt brett olika vin beroende på omständigheter. Till mat, och i så fall till vilken mat, utan mat hemma i soffan, utan mat på kalas etc. Tycker att det finns kul viner i de flesta genrer. Det mesta jag köper på flaska ligger runt 100-150 kr, jag tycker att utbudet i den prisklassen är tillräckligt stort för att det ska gå att hitta viner som jag gillar.

För min del vardagsdricker jag aldrig vin på flaska. Vardagar äter jag oftast själv, eller tillsammans med någon som inte är så förtjust i vin. Därför funkar box betydligt bättre för mig, då är det lättare att ta ett (1) glas till maten utan att känna att man vaskar resten av en flaska (eller måste tömma den inom någon/några dagar). Så jag har ofta ögonen öppna efter så bra lådviner som möjligt. En vardagsfavorit där är t ex Roodeberg.
 
Jag tycker att dyra, "fina" viner ofta är för alkoholstarka. 14,5% är ju galet mycket och jag kan dricka max ett halvt glas innan jag blir snurrig i bollen.

Jag gillar El Coto bland de billigare röda, och en varm sommarkväll kan jag dricka Black Tower (vitt eller rose´) fast de blir lite sliskiga i längden.
 
Det här tyckte jag var gott och lättdrucket för 99 kr.
IMG_1292.JPG

Annars gillar jag Appassimento från tex Castelforte.
 
Viner jag köper brukar ligga runt 150-200 kr. Håller absolut med om att det finns goda viner runt/under hundralappen men min erfarenhet är att jag mycket oftare tycker om smaken på viner som ligger runt 150 kr och uppåt. Dricker i princip bara vita viner (älskar ett gott glas vitt vin!) medan jag har lite svårt för röda viner särskild tunga men några få röda gillar jag.
Dricker inte mkt/ofta så när jag väl tar mig en glas vill jag att det ska smaka riktigt gott! Precis hemkommen från Spanien och där har jag testat flera mkt goda viner! Jag är dock dålig på att lära mig namnen på de viner jag gillar :cautious:.
 
Viner jag köper brukar ligga runt 150-200 kr. Håller absolut med om att det finns goda viner runt/under hundralappen men min erfarenhet är att jag mycket oftare tycker om smaken på viner som ligger runt 150 kr och uppåt. Dricker i princip bara vita viner (älskar ett gott glas vitt vin!) medan jag har lite svårt för röda viner särskild tunga men några få röda gillar jag.
Dricker inte mkt/ofta så när jag väl tar mig en glas vill jag att det ska smaka riktigt gott! Precis hemkommen från Spanien och där har jag testat flera mkt goda viner! Jag är dock dålig på att lära mig namnen på de viner jag gillar :cautious:.

Jag är dålig på vita viner men gillar tex denna. Trevlig, blommig och lättdrucken. Druckit den en del denna sommar väl kyld till fisk och skaldjur. Eller bara för vardagssuperi en svettig dag :p Kostar 110 kr på Systemet.

3456.jpg


Annars är jag mkt förtjust i denna Chardonnay. Chardonnay är ju en aning hatälskad men jag gillar denna. Kostar 160 kr på systemet. Väl värd pengarna


22520.jpg
 
Här är en till vardagsdrickare och jag håller med om att det finns mycket bra vin runt 100-lappen. Med vissa viner är det svårare, som pinot noir, där får man oftast lägga på några tior till. Jag har (tyvärr?) provat lite naturviner också, de kostar rätt mycket mer men är nästan alltid väldigt spännande i smaken.

Boxviner är svårare tycker jag. Brukar alltid bli lite besviken på smaken, särskilt om jag smakat samma sort på flaska.
 
Här är en till vardagsdrickare och jag håller med om att det finns mycket bra vin runt 100-lappen. Med vissa viner är det svårare, som pinot noir, där får man oftast lägga på några tior till. Jag har (tyvärr?) provat lite naturviner också, de kostar rätt mycket mer men är nästan alltid väldigt spännande i smaken.

Boxviner är svårare tycker jag. Brukar alltid bli lite besviken på smaken, särskilt om jag smakat samma sort på flaska.

Vad är naturviner?
 
Jag tycker det är svårare att hitta bra vita viner under 100-lappen än bra röda. Jag är lite känslig för sötma i vitt vin och tycker att mycket billigt vitt smakar dålig äppeljuice, eller dålig flädersaft.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 993
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 939
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
695
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
16 005
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp