Utbruten: Vad dricker ni för vin och vad är ni villiga att betala?

Ja jösses....

Jag som är en snål jävel (eller snare rätt fattig) brukar hålla mig i underkanten av hundralappen. Det finns många goda viner som klarar det.

Jag vardagssuper :D. Dvs jag tar gärna ett litet glas vin var och varannan kväll. Så "vardagsvinet" måste vara gott men behöver inte vara fantastiskt.
Jag vardagssuper också. Jag skulle gå så långt att jag inte ens önskar att vardagsvinet är fantastiskt. Jag orkar inte ha en stor smakuppevelse varenda gång jag tar ett glas vin. Precis som att jag inte äter enastående delikatesser i ett kör, utan är helt nöjd med vardaglig mat. Ej heller är varenda bok jag läser eller varenda film jag ser stor konst. Livet består ju av vardagar då i alla fall jag inte orkar ha sinnena vidöppna hela tiden.
 
Stapelvaran härhemma är Valle Reale, vilket i min gom är ett fantastiskt vin till sitt pris (99 kr/flaska, tyvärr/tacksamt nog beställningsvara).

Dricker gärna amarone, men har blivit allergisk och väljer numera ekologiska viner och slipper bli dålig.

I sommar har det blivit en del rosé och då främst Tommasi Baciorosa Appassionato, 89 kr/flaska.

Tidigare har jag gärna unnat mig riktigt bra amarone, men då i halvflaska för att slippa slanta upp bortåt 500 kr/flaska.
 
Jag vardagssuper också. Jag skulle gå så långt att jag inte ens önskar att vardagsvinet är fantastiskt. Jag orkar inte ha en stor smakuppevelse varenda gång jag tar ett glas vin. Precis som att jag inte äter enastående delikatesser i ett kör, utan är helt nöjd med vardaglig mat. Ej heller är varenda bok jag läser eller varenda film jag ser stor konst. Livet består ju av vardagar då i alla fall jag inte orkar ha sinnena vidöppna hela tiden.
Helt rimlig synvinkel. Väl formulerat!!

Tror inte jag heller skulle orka vara så mottaglig för under och mirakler vardagligdags.
Jag vill bra ha ett gott glas rödtjut med tilräcklig mängd tanniner.

...och min vacumkork gör att jag kan njuta av min helflaska många många dagar.
 
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


Ikväll blir det vår favoriträtt här i huset, pasta bolognese! Med kapris, portabello och rödvin :d. Jag samlar krafter inför matlagningen med ett glas av vinet, en Amarone från 2001 som egentligen är helgerån att skvätta i en köttfärssås :o. Men flaskan var redan öppnad och det är bara jag som dricker alkohol i vårt förhållande, så för att undgå huvudvärk är det nog bäst att offra ett par rara droppar till fördel för en kick-ass sås :d.

Beror på tillfälle. Tycker inte Amarone är särskilt speciellt så det vill jag inte betala för.

Ofta tycker jag man får ett stort kvalitetssteg om man inte köper vinerna i 60-kronorsklassen utan går upp till runt 110 kr för en flaska. Men jag har flera favoriter i 60-kronorsklassen också, så det är inga garantier att det är bättre.

Bag-in-box borde sluta säljas av SB med tanke på den dryckesökning de har gett.
 
Stapelvaran härhemma är Valle Reale, vilket i min gom är ett fantastiskt vin till sitt pris (99 kr/flaska, tyvärr/tacksamt nog beställningsvara).

Dricker gärna amarone, men har blivit allergisk och väljer numera ekologiska viner och slipper bli dålig.

I sommar har det blivit en del rosé och då främst Tommasi Baciorosa Appassionato, 89 kr/flaska.

Tidigare har jag gärna unnat mig riktigt bra amarone, men då i halvflaska för att slippa slanta upp bortåt 500 kr/flaska.

Mina stapelvaror (och nästan definitionen av rött och vitt :-)) är Dancing Bull Zinfandel och Laurent Miguel Pere et fils Chardonnay. Grymt prisvärda viner - men i beställningssortimentet.
 
De viner jag vanligtvis dricker ligger oftast i spannet 90-130 kr/flaska. Det finns ett rätt bra utbud av de viner jag gillar i den prisklassen, nämligen sydfranska viner, framför allt Côtes du Rhône. Ett klart plus är att det finns många bra ekologiska viner att välja mellan.
Sedan har vi några beställningsviner hemma som kostat kanske 200-300 kr, dels för att ta fram om det är något mer högtidligt tillfälle men inte minst för att det är kul att testa något annat än det vanliga rödtjutet. :D
 
Jag vardagssuper också. Jag skulle gå så långt att jag inte ens önskar att vardagsvinet är fantastiskt. Jag orkar inte ha en stor smakuppevelse varenda gång jag tar ett glas vin. Precis som att jag inte äter enastående delikatesser i ett kör, utan är helt nöjd med vardaglig mat. Ej heller är varenda bok jag läser eller varenda film jag ser stor konst. Livet består ju av vardagar då i alla fall jag inte orkar ha sinnena vidöppna hela tiden.

Kloka synpunkter!För övrigt har jag vardagssupit hela sommaren. Rosévin, då, för max 80-90 kr. Nu är det snart rödvinssäsong, känns mer värt att betala lite till för gott rött.
 
De viner jag köper ligger i 80-110kronorsklassen. Jag köper väldigt sällan utanför det spannet förutom när det gäller mousserande där jag kan lägga på några tior.
 
Jag är också en vardagsupare! Skulle klassificera mig som en rödvinstant så det är främst röda viner som förtärs i detta hushåll, även om det en sommar som denna har varit vissa avsteg från detta. Upp till 200-250 kr flaskan känns ok för vardagssuperi typ om grannen kommer förbi. Och som påpekats i tråden finns det många bra viner runt 100-lappen och strax däröver! Vid speciella tillfällen kan jag tänka mig att lägga lite mer. Uppåt 650 kr flaskan har jag nog i svagt tillstånd köpt nån gång.
Att slösa dyr champagne på mig är dock inte värt. Där dricker jag lika gärna en torr prosecco runt hundralappen :p

Skulle du kunna rekommendera några röda i 200-250 kronorsklassen? Amarone är inte så intressant.
 
Jag gillar Ramos på bag in box! Beställer jontys ducks när vi vill njuta lite extra, det ligger dock inte så högt i pris. Favoriterna just nu!
 
Vanligaste priset på vin hos mig är 89kr/flaska. Ganska lagom för vardagsvin. Lite finare tillfällen ligger väl på 120-250kr... ska mycket till att motivera ett dyrare vin än så.
 
Jag är ingen vinkännare utan delar upp viner i gott/ inte gott efter min smak bara. Brukar varje gång jag handlar vin köpa en beprövad och testa en ny. På så sätt så hittar jag nya viner jag gillar eller ogillar. Lägger sällan ut mer än 150:- flaskan. För dagen är detta husvinet. Kostar 89:- Och för övrigt köper jag aldrig spanskt vin, Min egen lilla protest mot tjurfäktingarna och andra tillställningar de har med olika former av djurplågeri.
834042.jpg
 
Har ar en till vin alskare. Jag har tillbringat mycket tid i Napa Valley i Californien. Mitt ibland de basta vingardarna av de viner jag tycker bast om. Dar har de olika vingardarna ofta "promotion" och saljer ut en argang (for att fa plats med nasta) for fantastiska priser (runt 100 sek for ett vin som normalt kostar 400-500 ar inte helt ovanligt) da jag reste med husvagn eller husbil har jag kopt ladvis med vin och slapat med mig hem. Jag har fortfarande kvar flera flaskor av ett vin som numera ar uppe i 700-1000 kronors klassen :nailbiting: Formodligen vantar jag sa lange pa "ratt tillfalle" att oppna dem sa de blir daliga :cautious: ... men bara tanken pa njutningen satter igang mina smaklokar.

I Californien har jag hittat fantastiska viner fran druvor som Cabernet Sauvignon, Merlot, eller en Petit Sirah. Fran Washington state tittar jag efter druvor som Cabernet Sauvignon, Syrah, eller Malbec.
I Oregon har vi jordman for att odla Pinot Noir, som inte alls tillhor "the big bold reds" och kanns lite for "tunnt" for mig ... daremot odlar vi fantastiska vita druvor. Sauvignon Blanc, Pinot Gris, Chardonnay, and Riesling. Det ar kanske tur att vi har sa langa varma somrar sa det kanns bra med ett svalt glas Pinot Gris eller Sauvignon Blanc.:p
Fran Australien ar min favorit Shiraz eller Cabernet Sauvignon. I Syd Afrika tittar jag efter en Cabernet Sauvignon, Shiraz, eller en Pinotage. Fran Argentina forsoker jag hitta en Malbec ...

Jag har lite svart for blandade viner da de ar sa pass ojamna och variar sa mycket i smak beroende pa de viner som ingar. Darmed inte sagt att de ar daliga ... bara svarare att bedomma ar fran ar.
Ett av mina favorit vardags viner (nu nar jag inte har lador kvar langre av det mycket, mycket goda vinet, utan nagra flaskor bara) kostar mindre an 100 SEK men ar fran en vingard i Californien och odlar Cabernet Sauvignon, Line 39 (som refererar till latituden). Mycket gott ... och jag kan ofta fa det for mindre an 80 sek (mindre an $8 usd) flaskan aven har uppe i Oregon om jag koper en kartong.

Och jag har just tagit det sista ur en flaska Pinot Gri ... Forst ett glas till fisken till middag och sedan ett glas till nar barnbarnet lamnat och jag fastnade har vid datorn. Life is good!:cool:
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 996
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 946
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
695
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
16 009
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp