Utbruten: Vad dricker ni för vin och vad är ni villiga att betala?

Lite förenklat handlar det om att man tillverkar viner ekologiskt och utan kemiska bekämpningsmedel, med så lite påverkan som möjligt på naturen. Man använder naturlig jäst, använder inte svavel och filtrerar inte vinet. I lagringen återanvänder man gamla ekfat osv.

Dock finns många viner som tillverkas på detta sätt där producenterna ändå inte kallar vinet för naturvin.
 
Jag har provat ett naturvin som var riktigt trevligt. Jag är vanligtvis inte särskilt förtjust i merlotviner - kanske för att billiga sådana sällan är särskilt kul - men jag fick en väldigt positiv överraskning.

1180287.jpg


109 kr, ekologiskt/naturvin
 
[QUOTE="Dentaku, post: 18658723, member: 71"

Jag är f ö även en stor fan av rieslingen du la upp![/QUOTE]

Kul! Fast det är grüner vetliner, Österrikes "nationaldruva".
 
Kommer butiken att sluta ta in vinet så måste det ju gå att beställa? Men jag förstår att du bunkrar!

Ja, det går säkert! Vi beställer det från en separat leveranör och inte från centrallagret, så jag kan nog beställa direkt från leverantören. Eller i Sverige, där det uppenbarligen är billigare än här. :laugh:
 
Ja, det går säkert! Vi beställer det från en separat leveranör och inte från centrallagret, så jag kan nog beställa direkt från leverantören. Eller i Sverige, där det uppenbarligen är billigare än här. :laugh:

Om inte en systembutik har ett vin så går det alltid att beställa(om det finns i lager förstås, men det här är ju i princip ett standardvin för systemet så det borde inte vara ett problem).
 
Ett par fb-vänner lanserade just begreppet tisdagsviner, till skillnad från finare viner. (Fast de skrev att de liksom aldrig kommer fram till hur högtidligt ett tillfälle måste vara för de fina vinerna, så när tisdagsvinerna är slut korkar de upp de fina också, oavsett veckodag).

Själv har jag just varit på systemet och köpt ett par flaskor av mitt livs första retsina för 169 kr. Är van vid att de brukar kosta en 20 spänn halvlitern.
 
Det här är ju för övrigt ett obligatoriskt vintips, inte minst eftersom det fortfarande är sommar:

217790.jpg


55 kr och föredömligt låg alkoholhalt; 8,5%
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 993
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 939
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
695
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
16 005
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp