Vad är eran åsikt om...

Jag väcker upp den här gamla tråden. Vgm-selen, hiss eller diss? Bättre alternativ?

Hunden är såklart under lydnadsträning för att klara att röra sig i vad fan som helst men åtminstone någon gång vore det trevligt med något med ring framtill så man kan koncentrera sig mer på att motionera än att korrigera och utan att få långa armar.
Jag har testat att knäppa kopplet fram i vanlig sele på min unga dåre när hon ett tag var asjobbig. Det hjälpte inte ett smack på henne :grin:

Jag har sedan gått mycket med en labradorkorsning som hade vgv-sele och det var riktigt obehagligt, mycket för att selen satt så uselt att jag var rädd att den skulle ramla av hunden om han gjorde ett utfall... Likadant med den spanielkorsning jag gått med som hade sådan sele.

Av de anledningarna skulle jag aldrig köpa just en vgv-sele, utan istället köpa en vanlig, riktigt välsittande sele med ring fram. Det finns massor av sådana som fungerar även om de inte marknadsförs som "anti drag-sele". Det borde även vara möjligt att sy på en extra ring på selen, eller be en sadelmakare göra det eller vad som helst.
 
Jag väcker upp den här gamla tråden. Vgm-selen, hiss eller diss? Bättre alternativ?

Hunden är såklart under lydnadsträning för att klara att röra sig i vad fan som helst men åtminstone någon gång vore det trevligt med något med ring framtill så man kan koncentrera sig mer på att motionera än att korrigera och utan att få långa armar.

Fungerar inte för fem öre på min hund. Han tyckte att det var en bra sele att dra i! Typ alla selar är bra att dra i, det spelar ingen roll vart spännet sitter.

Jag går med honom i grimma och halsband nu för att skona mina trasiga axlar. Då går han fot eller på helt slakt koppel. Inte optimalt, men jag har det hellre så än att vi båda blir mer trasiga. (Han får inte dra pga skada.)
 
Jag har testat att knäppa kopplet fram i vanlig sele på min unga dåre när hon ett tag var asjobbig. Det hjälpte inte ett smack på henne :grin:

Jag har sedan gått mycket med en labradorkorsning som hade vgv-sele och det var riktigt obehagligt, mycket för att selen satt så uselt att jag var rädd att den skulle ramla av hunden om han gjorde ett utfall... Likadant med den spanielkorsning jag gått med som hade sådan sele.

Av de anledningarna skulle jag aldrig köpa just en vgv-sele, utan istället köpa en vanlig, riktigt välsittande sele med ring fram. Det finns massor av sådana som fungerar även om de inte marknadsförs som "anti drag-sele". Det borde även vara möjligt att sy på en extra ring på selen, eller be en sadelmakare göra det eller vad som helst.
Hua, läbbigt att den suttit så illa. Jag såg att bland annat vgw fanns på närliggande djurbutik så jag ska försöka komma dit och prova ut något. De har stort utbud i övrigt också men jag blev nyfiken på den iom den långa texten för bättre försäljning jag hittade så den känns värd att prova.

Det som verkar vara nackdel med den är egentligen mest passformen? Angående fäste fram tror jag att det fungerar. Djuret i fråga blir väldigt störd om kopplet exempelvis hamnat mellan frambenen och liknande och ett enkelt sätt att bromsa henne är att ställa sig så man får in hhenne på en volt. Det krävs inte några större rörelser för att hon ska hamna på volt/böjt spår så kommer man åt att vrida kroppen är nog en del av problemet löst.

Nosgrimma är inte aktuellt då hon som sagt far som en kanonkula. Har man kortare koppel, säg en knapp meter, hinner hon ändå få upp sån jäkla fart att hon lättar från marken med hela kroppen när kopplet tar slut. Ofta går det ju att hindra det där rycket men blir det för mycket för hennes hjärna kopplar hon bort att jag och koppel finns. Nosgrimma hade nog gett enorma skador där tyvärr. Jag räknar med att bara efter att ha haft halsband i samband med detta har hon säkert dragit på sig någon slags men och planerar att besöka någon slags fysioterapeut för genomgång när udden av detta är borta. Omplacering, har haft henne en månad, så jag vet inte hur hon haft det på koppelfronten innan heller.
 
Jag har testat att knäppa kopplet fram i vanlig sele på min unga dåre när hon ett tag var asjobbig. Det hjälpte inte ett smack på henne :grin:

Jag har sedan gått mycket med en labradorkorsning som hade vgv-sele och det var riktigt obehagligt, mycket för att selen satt så uselt att jag var rädd att den skulle ramla av hunden om han gjorde ett utfall... Likadant med den spanielkorsning jag gått med som hade sådan sele.

Av de anledningarna skulle jag aldrig köpa just en vgv-sele, utan istället köpa en vanlig, riktigt välsittande sele med ring fram. Det finns massor av sådana som fungerar även om de inte marknadsförs som "anti drag-sele". Det borde även vara möjligt att sy på en extra ring på selen, eller be en sadelmakare göra det eller vad som helst.

Jag har jatte svart att hitta en sele som sitter bra pa min lilla malle kille. Han kan backa ut ur allt jag provat och jag behover tips pa vad man satter pa en hund med djup brostkorg och ingen annan substance och som stannar kvar.
 
Jag har jatte svart att hitta en sele som sitter bra pa min lilla malle kille. Han kan backa ut ur allt jag provat och jag behover tips pa vad man satter pa en hund med djup brostkorg och ingen annan substance och som stannar kvar.
135916.jpg

http://www.barrabes.se/ruffwear-web...y-vyrvabg91eZcpjriXlek1EyhS-0A-27MaArq88P8HAQ
 
Glöm inte att göra prisjämförelse, såg att den jag länkade till kostar väl mycket, finns betydligt billigare att hitta.
Ja, det blir inte i närtid, jag tänkte skaffa selar för olika användningsområden och användningsområdena har jag inte riktigt hittat än :)
 
Jag har så otroligt simpel ras att tom jag som inte gått en enda hundkurs inte behöver "tillbehör".
Så jag vet inte mycket om hur de funkar.
 
Jag har jatte svart att hitta en sele som sitter bra pa min lilla malle kille. Han kan backa ut ur allt jag provat och jag behover tips pa vad man satter pa en hund med djup brostkorg och ingen annan substance och som stannar kvar.
Ruffwear har flera tokigt bra selar (bland annat den som @vallhund la in bild på). Googla annars på "vinthundssele". Nu bor väl du i USA? Jag har ingen koll alls på hur utbudet ser ut där, men kanske det finns någon som kan specialsy också. Här i Sverige gick det förut lätt att få tag på sådana här som jag är mycket förtjust i:
44627_1345073358.jpg

Inte lika ergonomisk men hyfsat rymningssäker är en sele av den här, enklare modellen som även brukar vara lättare att få tag på:
vinthundssele_bla.jpg
 
Tack @vallhund och @Red_Chili.
Den Lille har visat sig vara sa mycket lattare att "deala" Med nar jag anvander halsbandet. Inget drag, inga ruck, utan sa far sa lyssnar Han sa mycket battre an Med sele.
Han at ju los mest och jag far helt enkelt vara riktigt uppmarksam nar Han ar kopplad just nu. Det Finns like selar som @vallhunds har, men jag vantar not tills Han blir lite narmare sin slutliga storlek innan jag lagger pengar på det.
(Sorry, but I'm on the iPad and autocorrect doesn't like Swedish at all)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har nu ännu ett litet dilemma i mitt hundliv... Jag har sedan start varit lite anti-halsband. De används vid finare tillfällen och...
Svar
6
· Visningar
2 223
Övr. Hund Hej! Jag har en tik på 1½år och har 19 halsband, 2 selar, 1 halti, 8 koppel, 3 täcken (använder bara det ena), aktivitetsbrädor/bollar...
Svar
16
· Visningar
1 689
Övr. Hund Jag har en blandrastik på 1½år och jag har nyligen läst Cesar Millans bok där det står att hunden ska gå bredvid eller bakom en och det...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
18 757
Senast: kvandi
·
Övr. Hund jag tänkte höra vad ni tycker om dessa oilka halsband 1) enkel läderrem/halsband 2) halvstryp, av läder el nylon 3) helstryp, av...
Svar
7
· Visningar
1 084
Senast: Krax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp