Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del III

😊
 

Bifogade filer

  • 20201006_122922.jpg
    20201006_122922.jpg
    215,1 KB · Visningar: 49
Tänkte tipsa om ett recept på Sötpotatisbiffar, hur goda som helst! Enligt receptet ska det bli fyra portioner, men jag gjorde sex stycken hyfsat stora biffar av den.

1dl cashewnötter
200g sötpotatis
1 1/2 msk finriven färsk ingefära
1 lime
2 förpackningar vita bönor
Salt, peppar
1/2 msk bakpulver
1/2 dl majsstärkelse
1dl sesamfrön

- Lägg cashewnötterna i blöt i ca 10 min
- Skala och riv sötpotatisen grovt. Pressa ut överflödig vätska.
- Riv skalet av limen
- Skölj bönorna och låt dem rinna av
- Mosa bönorna grovt med en gaffel, krydda med salt och peppar.
- Blanda bakpulver med majsstärkelsen.
- Låt nötterna rinna av och mixa.
- Rör ned nötter, sötpotatis och bakpulverblandningen med bönorna. Blanda till en smet och låt vila i 15 minuter.
- Rulla i sesamfrön. Grädda i ca 12-15 minuter.
 
Har skaffat mig en ny stapelföda. Blandning av havreris och broccoliris. (koka havre för flera dagar, mikra broccolin direkt från frysen) Värmt i stekpanna med olja och med något extra i som ex. tärnad tomat, fetaost, keso, paprika.

Förtjust i det nya havreriset från Frebaco för det går att koka på samma sätt som pasta, dvs. ingen risk att bränna fast i botten. Och Willys broccoliris för att det innehåller lite fler saker bl.a. grönkål som ger intressantare smak, plus inte behöver tillagning.

Men... stör mig lite på att produkterna inte kan få heta något som liksom är för deras egen skull. Att det ska ses som ersättnings- fejk- versioner av ris. Jag äter dem för att jag vill äta havre och broccoli, inte för att jag vill låtsas att jag äter ris...
 
Förtjust i det nya havreriset från Frebaco för det går att koka på samma sätt som pasta, dvs. ingen risk att bränna fast i botten.
Jag kokar basmatiris och jasminris som jag kokar pasta. Kanske lite lägre värme, men kokar i mycket vatten och häller av. Trodde alla gjorde så numera men lärde mig på buke att det inte var så :D
 
Jag kokar basmatiris och jasminris som jag kokar pasta. Kanske lite lägre värme, men kokar i mycket vatten och häller av. Trodde alla gjorde så numera men lärde mig på buke att det inte var så :D
Så himla många år sedan jag kokade något riktigt ris-ris... Jämför med ex. mathavre och korngryn. Men de kanske går att koka som pasta också, trots att det står annat på paketet?
 
Så himla många år sedan jag kokade något riktigt ris-ris... Jämför med ex. mathavre och korngryn. Men de kanske går att koka som pasta också, trots att det står annat på paketet?
Hm ja, jag har inte kokat nåt av det på länge men jag kokar quinoa likadant. Folk säger att det blir gröt då men det blir det verkligen inte, jag häller av och sen låter jag det stå med lock en stund.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 963
Senast: Cattis_E
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 624
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 963
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 218

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp