Bukefalos 28 år!

Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del III

Gårdagens middag! Såååå gott. Hemkokt sylt :d
 

Bifogade filer

  • 20201008_184401.jpg
    20201008_184401.jpg
    342,6 KB · Visningar: 34
Min nya favvosnabbmat: En halv burk vegetarisk ärtsoppa med en halv burk stora vita bönor, krydda med extra timjan och en tesked agar agar. Blanda, kör i mikron två minuter. Så. Gott.
Agar agar har jag aldrig testat i mat :) Är det konsistensgivare du har det som eller ngt annat?
 
Pastasås/röra/gryta på 5 dl röda linser, 2 paket passerade tomater, 2 burkar creme fraiche, 5 rivna morötter, knapp dl rapsolja, knapp dl ajvar relish, 5 klyftor vitlök, sambal olek, gurkmeja, spiskummin, soja, salt, peppar, lite socker

Detaljerna är för mitt eget minnes skull. Det blev god smak, speciellt med tanke på bara morötter utöver linserna.
 
Agar agar har jag aldrig testat i mat :) Är det konsistensgivare du har det som eller ngt annat?
Jag tycker att det ger en lite rundare smak, typ åt umami-hållet. Avänder det från Khoi San Tea som är grönt pulver så allt jag har det i blir också grönt, eller mycket mörkare i färgen, vilket kan vara bra att veta. Inte märkt att det påverkar konsistensen faktiskt, tror att det kan vara en annan sort som är raffinerad på något sätt som gör det?

Edit: Det är samma sort men den ska kokas i vatten länge för att göra gelly! Äts den i pulverform sväller den i magen och en blir mättare tydligen. Bra för mig som går ner i vikt men inte därför jag använt det haha

Edit igen: Fast nä, det kan inte vara samma. Den jag köper är ju färgad. Och har definitivt lukt och smak, vilket gellyn inte ska ha. Kanske har blandat ihop vad det är jag använder...
 
Senast ändrad:
Jag tycker att det ger en lite rundare smak, typ åt umami-hållet. Avänder det från Khoi San Tea som är grönt pulver så allt jag har det i blir också grönt, eller mycket mörkare i färgen, vilket kan vara bra att veta. Inte märkt att det påverkar konsistensen faktiskt, tror att det kan vara en annan sort som är raffinerad på något sätt som gör det?

Edit: Det är samma sort men den ska kokas i vatten länge för att göra gelly! Äts den i pulverform sväller den i magen och en blir mättare tydligen. Bra för mig som går ner i vikt men inte därför jag använt det haha

Edit igen: Fast nä, det kan inte vara samma. Den jag köper är ju färgad. Och har definitivt lukt och smak, vilket gellyn inte ska ha. Kanske har blandat ihop vad det är jag använder...
Det är spirulina jag har i maten :banghead: :laugh:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 132
Senast: Cattis_E
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 856
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 321
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp