Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del III

20210612_164507.jpg
 
Jag har en massa palsternacka hemma jag skulle behöva laga något av och trots att det är min favoritrotsak att ugnsrostad är jag lite less på det..
Jag funderar på att göra soppa på dom, men är det gott?
Tänker att palsternacka lätt blir för mycket i smaken..

Men är det någon som ätit palsternacksopps och kan ni rekommendera det isf? 🙂
 
Jag har en massa palsternacka hemma jag skulle behöva laga något av och trots att det är min favoritrotsak att ugnsrostad är jag lite less på det..
Jag funderar på att göra soppa på dom, men är det gott?
Tänker att palsternacka lätt blir för mycket i smaken..

Men är det någon som ätit palsternacksopps och kan ni rekommendera det isf? 🙂
Tipsar om att frysa in skal/ändar mm hur som helst och köra ner i buljong, även färdig buljong, för att ge en nivå till på smaken. Jag har tex kokat upp färdig buljong, i med skal från palsternacka, ev lök/vitlök eller annat jag har i frysen, kokat i 15-30 min och silat av. Palsternacka ger verkligen en dimension extra!
 
Tipsar om att frysa in skal/ändar mm hur som helst och köra ner i buljong, även färdig buljong, för att ge en nivå till på smaken. Jag har tex kokat upp färdig buljong, i med skal från palsternacka, ev lök/vitlök eller annat jag har i frysen, kokat i 15-30 min och silat av. Palsternacka ger verkligen en dimension extra!
Aldrig gjort egen buljong, så det var ett bra tips. Dock skalar jag sällan rotsaker, så får bli att jag sparar ändarna bara. 🙂
 
Jag har en massa palsternacka hemma jag skulle behöva laga något av och trots att det är min favoritrotsak att ugnsrostad är jag lite less på det..
Jag funderar på att göra soppa på dom, men är det gott?
Tänker att palsternacka lätt blir för mycket i smaken..

Men är det någon som ätit palsternacksopps och kan ni rekommendera det isf? 🙂
Jag brukar göra rotfruktsgryta med mycket palsternacka i, men så gillar jag verkligen smaken och har inget emot att äta bara palsternacka! Höftar så har inte något recept, men lite bönor, sambal oelek, paprikakrydda, buljong, sådär vad en känner för. Brukar bli gott, lite sötsurt sådär.
 
Jag brukar göra rotfruktsgryta med mycket palsternacka i, men så gillar jag verkligen smaken och har inget emot att äta bara palsternacka! Höftar så har inte något recept, men lite bönor, sambal oelek, paprikakrydda, buljong, sådär vad en känner för. Brukar bli gott, lite sötsurt sådär.
Tack för tipset! 🙂
Har morötter hemma, så kan slänga ned det också.
 
Jag har en massa palsternacka hemma jag skulle behöva laga något av och trots att det är min favoritrotsak att ugnsrostad är jag lite less på det..
Jag funderar på att göra soppa på dom, men är det gott?
Tänker att palsternacka lätt blir för mycket i smaken..

Men är det någon som ätit palsternacksopps och kan ni rekommendera det isf? 🙂
Du kan blanda i lite kokt palsternacka när du gör potatismos om du gillar det :)

Det är också gott att göra en vegetarisk, klar korvgryta (vegokorv/falukorv, potatis, morötter, palsternacka i bitar, buljong, lagerblad, klippt persilja på toppen).
 
Jag har en massa palsternacka hemma jag skulle behöva laga något av och trots att det är min favoritrotsak att ugnsrostad är jag lite less på det..
Jag funderar på att göra soppa på dom, men är det gott?
Tänker att palsternacka lätt blir för mycket i smaken..

Men är det någon som ätit palsternacksopps och kan ni rekommendera det isf? 🙂
Hälften palsternacka hälften rotselleri, koka i buljong mixa med en skvätt grädde.
 
Nån som har nåt beprövat recept på zucchinibiffar, helst utan mjöl?
Får innehålla ägg om det krävs :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 952
Senast: Cattis_E
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 587
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 161
Mat Jag är allätare (eller kanske inte riktigt men tror ni förstår vad jag menar) men vill byta ut animaliskt protein i den mån det går utan...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 904
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp