Vad fan är grejen? (jobbigt internetfenomen)

Läste precis ett inlägg på FB där någon efterfrågat vandringsleder på en ort. Man får flera bra svar. Sen skriver en kvinna om att hon önskar att hon kunde gå de föreslagna lederna.
Jag kan förstå att man kan bli ledsen över att läsa om något som verkar trevligt som man inte kan göra, men det hade liksom inte med diskussionen där och då att göra.
 
Men är ni alla sådär svart/vita i vardagliga orala samtal också? Snäser åt orelevanta saker folk säger? Jag kan inte påstå att jag har tangentbordsdiarré eller att jag lägger onödiga kommentarer vare sig här eller någon annanstans, men den här tråden är helt sjuk rakt igenom där vardaglig kommunikation dissas så jag vet i sjutton om en vågar svara på något här.
 
Nu har jag kommit på en variant på temat för tråden! Studenter som tenterar, men inte svarar på frågan! De skriver, men det de skriver är inte svar på tentafrågan.

Detta är den vanligaste orsaken till underkänt betyg.
Det mystiska är att det sker trots att jag står och pratar i 5-10 min om just detta, att de flesta som får underkänt får det för att de inte svarar på frågan, så kommer en hel bunt med tentor in där frågan inte besvaras 🤔
:D Som student kan jag ibland undra om lärarna har allvarliga problem att ställa en fråga. Vi hade en fantastisk tenta som egentligen bestod av "analysera boken utifrån fakta och fiktion" men läraren lyckades skriva om frågan så många gånger, med lite skiftande i vad hen ville så frågan i sig täckte två sidor. Jag fick komplettering på den tentan eftersom läraren ansåg att det inte räckte med att jag sid hänvisade till boken vi skulle analysera utan ville ha blockcitat. :meh: Men när jag hade lagt in blockcitaten så fick jag istället VG, jag hade alltså inte skrivit något mer.
 
:D Som student kan jag ibland undra om lärarna har allvarliga problem att ställa en fråga. Vi hade en fantastisk tenta som egentligen bestod av "analysera boken utifrån fakta och fiktion" men läraren lyckades skriva om frågan så många gånger, med lite skiftande i vad hen ville så frågan i sig täckte två sidor. Jag fick komplettering på den tentan eftersom läraren ansåg att det inte räckte med att jag sid hänvisade till boken vi skulle analysera utan ville ha blockcitat. :meh: Men när jag hade lagt in blockcitaten så fick jag istället VG, jag hade alltså inte skrivit något mer.
Herregud!
 
Men är ni alla sådär svart/vita i vardagliga orala samtal också? Snäser åt orelevanta saker folk säger? Jag kan inte påstå att jag har tangentbordsdiarré eller att jag lägger onödiga kommentarer vare sig här eller någon annanstans, men den här tråden är helt sjuk rakt igenom där vardaglig kommunikation dissas så jag vet i sjutton om en vågar svara på något här.

:rofl: Tänkte ungefär samma sak.

Det kan vara störigt när folk svarar på något annat än det jag tyckt jag frågat om men vad gör man liksom. Ignorera och fokusera på de svar som förhoppningsvis känns mer relevanta.

Inlägg på fejjan ska inte jämföras med tentor och eller svar i sin yrkesroll.
 
:D Som student kan jag ibland undra om lärarna har allvarliga problem att ställa en fråga.
Tentafråga: Beskriv en dialog mellan X och Y (teori- och metodkurs på c-nivå så X och Y var centrala teoretiker med tämligen skilda åsikter)

Fullt medveten om att jag är urkass på att skriva dialogtext så gjorde jag typ en kultursidesartikel om en debattkväll som hållits. Refererade ganska utförligt vilka argument de framfört och på vilka punkter de hade opponerat sig mot den andres åsikter, inkl. några direktcitat och ganska tydligt fokus på deras interaktion i dialogen.

Fick jättelåg poäng på frågan och den enda kommentaren (som skrevs med versaler och utropstecken) var att det skulle vara en dialog.
Dubbelkollade frågans text och det stod fortfarande "beskriv". (inte skriv) :meh::mad:
(Ja, en kort dialogtext som redovisade mycket mindre kunskapsinnehåll om teorierna fick högre poäng.)
 
Men är ni alla sådär svart/vita i vardagliga orala samtal också? Snäser åt orelevanta saker folk säger? Jag kan inte påstå att jag har tangentbordsdiarré eller att jag lägger onödiga kommentarer vare sig här eller någon annanstans, men den här tråden är helt sjuk rakt igenom där vardaglig kommunikation dissas så jag vet i sjutton om en vågar svara på något här.
Jag tänker samma sak, utifrån denna tråden kan vi lägga ner alla diskussionsforum. Inga reflektioner eller egna synpunkter på ämnet är välkomna. Inte visste jag att folk himlade med ögonen och betraktade folk som ufo när de inte bidrar med exakt det som efterfrågas.
 
Läste precis ett inlägg på FB där någon efterfrågat vandringsleder på en ort. Man får flera bra svar. Sen skriver en kvinna om att hon önskar att hon kunde gå de föreslagna lederna.
Jag kan förstå att man kan bli ledsen över att läsa om något som verkar trevligt som man inte kan göra, men det hade liksom inte med diskussionen där och då att göra.
Enligt vem hör inte kommentaren hemma i diskussionen? Uppenbarligen ansåg kvinnan att det var ett relevant svar och ärligt talat tror jag ganska många är av den åsikten. Får damen en följdfråga om varför så kanske det framkommer att hon har en funktionsvariation som gör att hon inte klarar den själv och någon sedan erbjuder att hjälpa henne, kanske till och med TS. Det kommer ofta fram mycket ur diskussioner när man svävar ut lite. Alla är inte så bra på att formulera sig, alla tänker inte i samma banor.

Jag får intrycket att du anser att du är rätt person att avgöra vad som är rätt och fel i en diskussion och att dissa andras uppfattning. Klart det finns fel svar och för stora utsvävningar en här i tråden dissas minsta avsteg från exakt rätt svar enligt inläggsskrivarens åsikter.
 
Jag upplever en kulturskillnad på Buke jämfört med grupper på Facebook, när det gäller hur mycket egna synpunkter på ämnet som är välkomna. Oftast till Bukes fördel, eftersom folk här problematiserar eventuella konstigheter i trådstarterna istället för att bara jamsa med.
Hur menar du? Är det något som alltid har varit så eller vissa grupper eller något annat specifikt? Jag är nästan aldrig inne numer på facebook. Och speciellt inte i några diskussionsgrupper eftersom man inte får ut något av dem annat än om det är någon specifik fråga tex i den lokala gruppen eller för att se aktuell info om tävlingar. Så man blir ju tvungen på något vis ändå att titta in där vare sig man vill eller inte :meh:
 
Läste precis ett inlägg på FB där någon efterfrågat vandringsleder på en ort. Man får flera bra svar. Sen skriver en kvinna om att hon önskar att hon kunde gå de föreslagna lederna.
Jag kan förstå att man kan bli ledsen över att läsa om något som verkar trevligt som man inte kan göra, men det hade liksom inte med diskussionen där och då att göra.
I en av mina grupper i går skrev någon ”nu har vi varit många gånger på orten X men har forfarande inte hittat något riktigt bra matställe, tips?”

Ett av svaren löd ”Där var vi i början av 90-talet, åt jättegott på en restaurang som jag glömt namnet på, däremot minns jag restaurang Y där min man köpte en kokbok med recept på rätten Z som han fortfarande lagar”.

Så himla användbar info. :up::D
 
I en av mina grupper i går skrev någon ”nu har vi varit många gånger på orten X men har forfarande inte hittat något riktigt bra matställe, tips?”

Ett av svaren löd ”Där var vi i början av 90-talet, åt jättegott på en restaurang som jag glömt namnet på, däremot minns jag restaurang Y där min man köpte en kokbok med recept på rätten Z som han fortfarande lagar”.

Så himla användbar info. :up::D
Ja jätte irrelevant (obs irioni) att få reda på att restaurang Y var så bra att de köpte en kokbok för att kunna laga deras mat. Eller låg Y på annan ort?
 
Enligt vem hör inte kommentaren hemma i diskussionen? Uppenbarligen ansåg kvinnan att det var ett relevant svar och ärligt talat tror jag ganska många är av den åsikten. Får damen en följdfråga om varför så kanske det framkommer att hon har en funktionsvariation som gör att hon inte klarar den själv och någon sedan erbjuder att hjälpa henne, kanske till och med TS. Det kommer ofta fram mycket ur diskussioner när man svävar ut lite. Alla är inte så bra på att formulera sig, alla tänker inte i samma banor.

Jag får intrycket att du anser att du är rätt person att avgöra vad som är rätt och fel i en diskussion och att dissa andras uppfattning. Klart det finns fel svar och för stora utsvävningar en här i tråden dissas minsta avsteg från exakt rätt svar enligt inläggsskrivarens åsikter.

1. Det var inte svar på frågan.
2. Den som ställde frågan hakade inte heller på det svaret så den personen delade uppenbarligen min uppfattning.
 
1. Det var inte svar på frågan.
2. Den som ställde frågan hakade inte heller på det svaret så den personen delade uppenbarligen min uppfattning.
Det här visar tydligt att du inte förstår min poäng. Jag vet faktiskt inte hur jag ska framföra det men alla tänker inte som du.

Kan du tänka dig att alla inte har samma strukturerade analytiska tänkande faktiskt förekommer och inte är sämre, bara annorlunda? Du verkar dissa folk med annat sätt att tänka, de gör fel och du rätt. Jag skulle personligen inte svarat annat än det svar du önskade här men ser inget fel i att andra inte funkar precis som jag.

Givetvis insåg jag att TS inte hakade på här, hade hon gjort det hade du förmodligen inte tagit det här exemplet. Jag har dock sett versioner av diskussionen där utsvävning och svar "utanför boxen" lett till bra diskussioner. Alla lever inte inte i boxen som du tycks göra.
 
Hur menar du? Är det något som alltid har varit så eller vissa grupper eller något annat specifikt? Jag är nästan aldrig inne numer på facebook. Och speciellt inte i några diskussionsgrupper eftersom man inte får ut något av dem annat än om det är någon specifik fråga tex i den lokala gruppen eller för att se aktuell info om tävlingar. Så man blir ju tvungen på något vis ändå att titta in där vare sig man vill eller inte :meh:
Jag är med i en del djurgrupper där det ibland dyker upp folk som vill ha hjälp att hitta homeopat/djurkommunikatör till sina sjuka djur, vill ha hjälp med gatuhundsadoptioner och liknande. Då är det inte helt ovanligt att de få som vågar problematisera ursprungsfrågan istället för att besvara den får kritik för detta. Jag tycker mig se samma fenomen på andra typer av Facebooksidor också för den delen, där jag tänkt att hade detta varit på Buke hade TS blivit kölhalad!
 
Ja, ett k
Jag är med i en del djurgrupper där det ibland dyker upp folk som vill ha hjälp att hitta homeopat/djurkommunikatör till sina sjuka djur, vill ha hjälp med gatuhundsadoptioner och liknande. Då är det inte helt ovanligt att de få som vågar problematisera ursprungsfrågan istället för att besvara den får kritik för detta. Jag tycker mig se samma fenomen på andra typer av Facebooksidor också för den delen, där jag tänkt att hade detta varit på Buke hade TS blivit kölhalad!
Ja, ett klassiskt exempel på hästforum kan vara "Hur mycket korn ska jag ge en vit ponny?"
När folk då börjar fråga om grovfoderanalyser, och mer fakta om ponnyn och det arbete den utför blir TS och ibland även andra irriterade för att folk "inte svarar på frågan".
 
Men är ni alla sådär svart/vita i vardagliga orala samtal också? Snäser åt orelevanta saker folk säger? Jag kan inte påstå att jag har tangentbordsdiarré eller att jag lägger onödiga kommentarer vare sig här eller någon annanstans, men den här tråden är helt sjuk rakt igenom där vardaglig kommunikation dissas så jag vet i sjutton om en vågar svara på något här.

Nej. Men då är vi kanske två-tre som pratar. Inte 25.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 119
Senast: Migo
·
Relationer Min familj har under leva min levnadstid varit bästa vänner med en annan familj. Den andra familjens barn blev som mina syskon och vi...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 441
Hästmänniskan Jag är irriterad och behöver skriva av mig. Hästfolk brukar i allmänhet vara pålitliga människor. Det är min erfarenhet, men nu har...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 694
Senast: LucyShow
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 801
Senast: FrontLine_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp