Bukefalos 28 år!

Vad gör vi? Del CLXXXVIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
???? Hur får du ihop den matematiken? 10 dagar från den 10:e blir 20???
Med lite alternativ tideräkning strunt i matematiken :D
Petitesser som datum kan vi väl strunta i
Eller hoppar vi över ett par dagar helt enkelt
Och vintersolståndet är väl den 21 och det är det vi borde fira
Eller så tar vi den julianska kalendern så firar vi jul på Lucia eller om det var Lucia vi skulle fira på jul :p
 
Med lite alternativ tideräkning strunt i matematiken :D
Petitesser som datum kan vi väl strunta i
Eller hoppar vi över ett par dagar helt enkelt
Och vintersolståndet är väl den 21 och det är det vi borde fira
Eller så tar vi den julianska kalendern så firar vi jul på Lucia eller om det var Lucia vi skulle fira på jul :p
Aha jo håller med om 21 december årets bästa dag. När man känner knycker och det vänder.
 
Vi dricker glögg och pyntar granen i trapphuset! Det är alltid lika trevligt. Först går vi och väljer ut en fin gran tillsammans, sen klär vi den medan vi dricker glögg och minglar. Det är alltid allt från barn till husets 90+ are! I år var det några nyinflyttade som blev glatt överraskade av denna tradition.

IMG_5406.jpeg
 
Jag tror att det är mer komplext än så. Jag tror ju allt vi gör drivs av egoism på så vis att vi främst tillgodoser våra egna behov. Sedan är vi mer eller mindre empatiskt lagda så välgörenhet för någon känns betydligt mer givande än för någon annan, och det kan man ju kalla osjälviskt om man så vill i jämförelse med att förvänta sig beundran. Men i grunden drivs vi nog av att tillgodose våra egna behov och lustar. Oavsett vad som driver en blir ju resultatet för den som tar emot välgörenheten detsamma.

Kanske har du ratt.
For tva ar sedan hade jag 3 hemlosa barn pa bussen. De hade alla temporara uppehalls orter tillsammans med en "vardgivare" och tva hade ocksa syskon, rum i en kyrka, omgjort motell rum. och rum pa, typ, storhushall.
Tva av dem hade nastan inga klader, en tunn, tunn, troja hela vintern, skor dar sulorna slappt ... etc. Jag startade en kampanj dar vi samlade in klader till barnen i var stad och fick med mig en fran "school board". Numera har skoldistriktet rum de reserverat for skolgrejor, ryggsackar, fina block, etc, klader, och mat till alla skolbarn innom districtet som behover det. (Och alla tre av de barnen ar nu fosterbarn och har det mycket battre i sina nya familjer.)

Jag star varje ar ute i regnet for att samla in klader och leksaker for att jag vet att annars kommer barn att bli utan. Om jag inte arrangerar for bussbolaget gor ingen annan det heller. Leksaker samlar vi tillsammans med brandstationen i sta'n da de har en distribution lista sedan lange och hanterar darfor leksaker battre.
Hade jag gett pengar vet jag inte vart det gatt, vilka barn som fatt hjalp av dem, pa det har viset vet jag att det ar vara skolor i var stad som drar nytta. Och jag kanner stor tillfredstallelse av att se till att barn har i var stad, barn vi hamtar med vara skolbussar, har klader, skor, och leksaker.
Och visst mar jag mycket battre av att veta att jag hjalpt barn i min naromgivning att fa varma klader, mat pa bordet, leksaker och annat som alla andra barnen i skolan tar for givet.

Just därför gillar jag att bidra anonymt och via en organisation. Vad gäller saker/kläder/mat ger jag till RIA i Falun, efter att ha checkat av innan vad de behöver. Tacksamheten från föreståndaren är pinsam nog för mig, jag vill verkligen inte att det ska finnas någon som helst antydan till tacksamhetsskuld.

Med det sagt, givetvis känns det bra om jag kan hjälpa någon. Att inte medge det vore fånigt. Samtidigt så tycker jag att en ska kunna känna sig glad över det, så länge det som sagt inte blir en egen egotripp och euforijakt. Att skapa band oavsett hur dessa ser ut är det som gör oss till ett samhälle.

Sjalvklart kanns det bra att hjalpa andra, men det kanns lite som om det ar fel att gora det, eller atminstone skammas lite for att jag "tillfredstaller mina egna behov" genom valgorenhet for andra. Sedan tycker jag kanske att det inte spelar sa stor roll ... Jag mar battre for att jag atminstone gjort nagra manniskor lite gladare, varmare, och torrare
 
Gjort mandelmusseldeg, det är lite underliga proportioner och jag tror det blev för mycket mjöl i förhållande till socker. Men nu får den vila tills imorgon i kylen så bakar jag den då så får vi se. Ingen katastrof om den inte är lyckad. Har också rub a dub lite och diskat så imorgon behöver jag bara skjutsa in det i ugnen. Och har mat till tre middagar :up:
 
Kanske har du ratt.
For tva ar sedan hade jag 3 hemlosa barn pa bussen. De hade alla temporara uppehalls orter tillsammans med en "vardgivare" och tva hade ocksa syskon, rum i en kyrka, omgjort motell rum. och rum pa, typ, storhushall.
Tva av dem hade nastan inga klader, en tunn, tunn, troja hela vintern, skor dar sulorna slappt ... etc. Jag startade en kampanj dar vi samlade in klader till barnen i var stad och fick med mig en fran "school board". Numera har skoldistriktet rum de reserverat for skolgrejor, ryggsackar, fina block, etc, klader, och mat till alla skolbarn innom districtet som behover det. (Och alla tre av de barnen ar nu fosterbarn och har det mycket battre i sina nya familjer.)

Jag star varje ar ute i regnet for att samla in klader och leksaker for att jag vet att annars kommer barn att bli utan. Om jag inte arrangerar for bussbolaget gor ingen annan det heller. Leksaker samlar vi tillsammans med brandstationen i sta'n da de har en distribution lista sedan lange och hanterar darfor leksaker battre.
Hade jag gett pengar vet jag inte vart det gatt, vilka barn som fatt hjalp av dem, pa det har viset vet jag att det ar vara skolor i var stad som drar nytta. Och jag kanner stor tillfredstallelse av att se till att barn har i var stad, barn vi hamtar med vara skolbussar, har klader, skor, och leksaker.
Och visst mar jag mycket battre av att veta att jag hjalpt barn i min naromgivning att fa varma klader, mat pa bordet, leksaker och annat som alla andra barnen i skolan tar for givet.



Sjalvklart kanns det bra att hjalpa andra, men det kanns lite som om det ar fel att gora det, eller atminstone skammas lite for att jag "tillfredstaller mina egna behov" genom valgorenhet for andra. Sedan tycker jag kanske att det inte spelar sa stor roll ... Jag mar battre for att jag atminstone gjort nagra manniskor lite gladare, varmare, och torrare
Exakt! Heja dig!🙏
 
Har precis gjort det sista i Hogwarts Legacy så nu rullar eftertexterna för fullt. Vad ska jag välja för spel nu då måntro? 🤔
Kommer kännas tomt, men får väl göra ny karaktär framöver för lite andra storylines.
Jaja klockan är så pass sent så får bli något att röka på för en annan dag.

Nu ska jag bädda om i sängen auf. Skulle jag gjort tidigare idag (och i några dagars innan dess var tanken) men är ju så jobbigt. 😅
 
Sitter på jobbet igen, tar alltid emot att behöva lämna djuren och åka hit men det var iaf bra före på vägen och inte en massa slask. Fyllt dunkarna med 150 liter vatten och fryser du nu bara på inatt är det perfekt när jag ska köra ner till hagen i morgon bitti och vattna innan sängen. :up:
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid När jag var ungefär 12-13år gick jag något år eller två kurser i tävlingssimmning, det dödade effektivt all glädje även i den...
2
Svar
20
· Visningar
1 082
Senast: Badger
·
  • Låst
Tjatter Jag sitter som vanligt och jobbar. Igår somnade jag på soffan och katten somnade på mig.
99 100 101
Svar
2 012
· Visningar
70 211
  • Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar vid datorn men ska strax ut i skogen. Kisse chillar, hon har sin egen säng i fältkontoret!
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
69 753
Skola & Jobb Jobbar som timvik idag men får knappt några timmar alls, så ekonomin är ju katastrof. Det har varit jättemycket strul från start med...
2
Svar
30
· Visningar
2 323
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp