Vad gör vi? Del CX

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hoppat mellan två olika men ihopslaget blev det:

50g jäst
6dl mjölk (fingervarm)
2 påsar saffran - jag hade haft min saffran i en skvätt rom i en dryg vecka
150g rumsvarmt smör
1,5dl socker
1 ägg
lite salt
14dl mjöl

* det vanliga - smula jästen, rör runt i vätskan tills den löst sig, i med resten...
* Knåda
* Jäs i 45-60 min
* Medan degen jäste gjorde jag fyllning
1: 75g rumsvarmt smör, 150g hackad vit choklad. Rör ihop
2: ca 50g smör, 150g riven mandelmassa. Rör ihop

Sätt ugnen på 250 grader

* ta upp degen, dela i två delar (en/fyllning). Dela i upp i lagom stora delar (blev väl runt 30-35 här);
knåda
rulla en boll
tryck en grop, fyll med fyllning.
nyp ihop ordentligt och lägg på plåt med skarven nedåt.
* jäs 30 min
* pensla med ägg
* in i ugnen i 10-11 min

Klart!

8AF19A31-DCF0-4867-A68C-26B8837C2E9D.jpeg
 
Blev ju inte riktigt som jag hade tänkt idag. Pga strul så skippade jag ridningen som jag hade tänkt hinna innan mörkret så istället fick det bli lite granna löshoppning för hästen. Och det var ett bra val för idag skötte hon sig strålande! Annars brukar det krävas några pers för att styra henne för hon busar för mycket, men idag blev jag så nöjd med min älskade häst! ❤. Sen julpyntade jag hennes box 😍.
 
Det känns så skönt.... Jag har städat och fejat. Köket är - för en gångs skull - jätterent (till och med kaklet blänker ;) ) och toan skiner. Det är rätt bra att det kommer folk någon gång så man får en bra anledning att städa..... :p
Tårtan står i kylen, förberedd så långt den ska till imorgon. Så imorgon förmiddag ska jag fixa laxsnittarna och dekorera tårtan. Tårtan består - än så länge - av hembakade bottnar, ett lager vaniljkräm och ett lager blåbärsmousse. Imorgon ska den täckas med grädde och vit marsipan. Det blir alltså en variant på prinsesstårta, tänkte jag :) . Hjärtformad. Hoppas att det blir en uppskattad fika :) !
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag har städat halva dagen och var sedan till särbon på jobbet med lite hembakat till honom och hans kollegor. Kisse igår på TV-soffan:
92 93 94
Svar
1 864
· Visningar
54 826
Svar
2 002
· Visningar
62 901
Kultur Om man vill åka till Stockholm över dagen med ett barn, vad gör man då? Barnet i fråga är 7 år. Gärna relativt nära station, alt smidigt...
Svar
15
· Visningar
731
Senast: Blyger
·
Tjatter Oj, någon i kommunen har vunnit 173 miljoner. Inte dåligt! Undrar just vad man skulle göra med så mycket pengar.
4 5 6
Svar
112
· Visningar
5 700
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp