Vad gör vi? Del CXCI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var bor du? Det låter absurt. Kan ju knappt vara sant? Jag hargått hostmedicin utskrivet både utan besök och fått komma förkyld till läkare. Skulle det funka som du skriver kan man ju sluta sälja receptbelagd hostmedicin i Sverige, då går det ju inte att få tag i det :)
Värmland, liten ort. Inte en chans att få en tid pga lite förkylning och hosta.
Mitt syskonbarn hade så ont i halsen att hon ”inte kunde andas”. Hon kunde varken äta eller dricka. Men det skulle avvaktas 2-3 dgr. Syrran lackade ur och åkte till akuten i grannkommun där det konstaterades svår halsfluss och fick antibiotika och andra läkemedel direkt.
 
Det är nog så att en veckas förkylning är för kort tid för att få ett besök till vc. Det kan ju trots allt gå över av sig själv. Vilket det vanligen gör.
Absolut, men hostmedicin kan man väl behöva snabbare än så? Menar inte att man skulle få besök för att få bort förkylning men för att få hjälp med hosta. Jag har fått cocilana utskrivet på Kry flera ggr och dit kan man ju ringa oavsett var man bor.
 
Orolig för en anhörig som får allt mer tecken på demens. Sjukt komplicerat. Väldigt arg över alla ”bedrägeriförsök” hen utsätts för och kommer inte ihåg den obedrägliga förklaringen så samma grej kan orsaka oändlig vrede igen och igen. Och om jag påminner så har jag missförstått och åldersdiskriminerar så jag är värd samma vrede. Pust!

Distraherar mig med underbar dokumentär om månen på UR.
Om det har kommit akut skulle jag försöka få personen att bli uppkollad. Uvi kan till exempel ge märkliga symptom.
 
Om det har kommit akut skulle jag försöka få personen att bli uppkollad. Uvi kan till exempel ge märkliga symptom.
Tack för tips, delvis något sådant men inte bara. Personen har kontakt med vården för kroppsliga åkommor och någon allmän infektion har funnits men passerat. Men definitivt att det kognitiva och personlighetsmässiga blir mycket värre i samband med fysisk sjukdom/skada som benbrott, covid och nu senast någon inneröreinfektion. Vi har de senaste åren pratat om relevans av minnesutredning och hittat konsensus om att gå vidare med det ibland, men aldrig ”i skarpt läge”. Hade i helgen personens tillåtelse att kontakta biståndshandläggare för att vardagen inte riktigt funkar, men så blev det någon millimeter bättre och på måndagsmorgonen fanns inte längre hens medgivande.
 
Så om det av hc krävs fysiskt besök för att få hostmedicin exvis för att kunna sova bättre pga galet hostande, ska den sjuke bara tiga och lida.
Tja, om det är den policyn på den VC så är det väl så. Inte jag som skrivit reglerna på de olika ställena så jag tänker inte stå till svars för det. Men, ändock är det ofta så att det krävs mer än en veckas sjukdom för besök på en del ställen.
 
Absolut, men hostmedicin kan man väl behöva snabbare än så? Menar inte att man skulle få besök för att få bort förkylning men för att få hjälp med hosta. Jag har fått cocilana utskrivet på Kry flera ggr och dit kan man ju ringa oavsett var man bor.
ja Kry är ju kända för att skriva ut vad som helst nästan, hur lätt som helst, men vanliga VC är lite mer restriktiva.
 
Jag har precis provsmakat creme fraishen och mascarponen jag gjorde i gar. For att kolla laget sa kopte jag ocksa creme fraishe och mascarpone sa vi kunde jamfora. Den jag gjorde ar betydligt godare! och innehaller bara tva naturliga produkter i bada fallen ... inte en enda "thickener" ingar i nagon av dem!
 
Beställde för första gången hästgodis från Nam Nam hästgodis (så mycket smaker!) som även är lämpliga för bla kaniner och ehhh tror en full skumtomtelåda lär räcka ett tag till kaninerna så tog med resten till pållan som med fick en stor påse utöver det hon redan hade 😅. Hade ju kvar en 5 kilos hink från linfrökaka som nästan blev full 😄😅.
Nu har både kaninerna och hästen betydligt mer godis än jag 😄.
 
Värmland, liten ort. Inte en chans att få en tid pga lite förkylning och hosta.
Mitt syskonbarn hade så ont i halsen att hon ”inte kunde andas”. Hon kunde varken äta eller dricka. Men det skulle avvaktas 2-3 dgr. Syrran lackade ur och åkte till akuten i grannkommun där det konstaterades svår halsfluss och fick antibiotika och andra läkemedel direkt.

Men fy sjutton! Har varit med om liknande. För jävligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Spännande jobbnyheter idag (eventuellt)! Kisse ockuperar husses soffa och kudde som vanligt :D
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
65 432
Senast: Scata
·
Hemmet Jag har en soffa (futon-ish) som behöver nytt överdrag. Den är ny och inte sliten, men jag fick en väldigt bra deal på den modell jag...
2
Svar
20
· Visningar
804
Senast: manda
·
Mat Jag kommer jobba mycket delade pass framöver och inte åka hem på uppehållet. Men jag vet inte hur jag ska lägga upp maten... Imorgon...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
6 234
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 803

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp