Vad gör vi? Del CXCV

Status
StÀngd för vidare inlÀgg.
Bokat tid. MĂ„ste sĂ€ga att det gĂ„r smidigt hos min VC. De hade en tid imorgon men det gick inte, sĂ„ erbjöds en tid 8/5. Återbud. En del hĂ€r har ju skrivit om problemet med att boka tid, men för mig har det aldrig varit nĂ„got problem. Jag har bokat tid digitalt tidigare men det har alltid strulat sig sĂ„ nu vill jag trĂ€ffa en faktisk lĂ€kare. Blodbristen Ă€r ju verkligen ingenting akut sĂ„ om jag mĂ„ste vĂ€nta en mĂ„nad eller tvĂ„ skulle det inte spela nĂ„gon roll öht.
 
Pratade med min diabeteslÀkare, som gÄr i pension :( han hade fÄtt mina provsvar. BS ligger nÀstan för lÄgt. Han frÄgade om jag hade kÀnningar. Eh, jo ofta pÄ morgnarna och ibland pÄ dagen/natten. Förklarade att jag försöker gÄ ner i vikt och har tagit bort kolhydraterna. Fick en liten förelÀsning om att i politik, religion eller kost Àr det dÄligt med extremism. Lagom av allt. Inklusive kolhydrater. Fungerar pÄ hur LCHF diet fungerar med diabetiker. Ska vara försiktig sÄ jag inte drabbas av keto-nÄgonting. Brukar inte Àta lunch :bag: och trots te med socker i sÄ ligger jag pÄ 3.7.

Levaxin 75 gÄr inte lÀngre under högkostnad sÄ han skriver ut 25 och 50 sÄ nÀr jag tar 75 tar jag 50+25 istÀllet (tips till alla som tar levaxin). Av nÄgon anledning Àr mitt blod (hemoglobin) dÄligt, 93, och jag ska prata med primÀrvÄrden. Han tyckte det var bÀttre Àn att bara köpa jÀrntillskott. Det kan ocksÄ ha nÄgot att göra med min diet.

Njur och levervÀrlden var sÄdÀr och jag fick order om att sluta Àta ipren igen. Vilket jag visste. SÄ det fÄr bli bara alvedon igen.

Är sĂ„ jĂ€kla trött pĂ„ min skitkropp.
Lchf funkar för typ 2 iaf
 
Saknar verkligen nÄgon att prata med nu. Min (som jag trodde) nÀrmaste vÀn antydde för nÄgra mÄnader sen att jag var för pÄ. Minns inte exakt vad som sades men budskapet gick fram. Nu har jag vÀntat pÄ att hon ska ta kontakt och det hÀnder inte. Det Àr svÄrt nÀr man inte kan trÀffas utan bara ha telefonen. Jag vill ju inte att folk ska kÀnna sig jagade av mig. Har dock ett samtal inplanerat snart med min "jobbiga" vÀn. Hon som inte fÄr prata I telefon nÀr hennes man Àr hemma. Jag försöker vara en god vÀn men mina vÀnskaper verkar rinna ut i sanden.
 
Lchf funkar för typ 2 iaf

Man verkar behöva vara försiktig med LCHF som diabetiker 1

https://www.gu.se/nyheter/fordelar-...kost kan vara ett,inte lÀngre kan anses sÀker.

– MĂ„ttlig lĂ„gkolhydratkost kan vara ett bra behandlingsalternativ för vuxna med typ 1-diabetes med förhöjda glukosnivĂ„er. Det Ă€r dock viktigt att kosten Ă€r hĂ€lsosam med sĂ€rskilt fokus pĂ„ fett- och kolhydratkvalitet, och att inte kolhydratmĂ€ngden blir för lĂ„g, sĂ„ att den inte lĂ€ngre kan anses sĂ€ker.
 
Bokat tid. MĂ„ste sĂ€ga att det gĂ„r smidigt hos min VC. De hade en tid imorgon men det gick inte, sĂ„ erbjöds en tid 8/5. Återbud. En del hĂ€r har ju skrivit om problemet med att boka tid, men för mig har det aldrig varit nĂ„got problem. Jag har bokat tid digitalt tidigare men det har alltid strulat sig sĂ„ nu vill jag trĂ€ffa en faktisk lĂ€kare. Blodbristen Ă€r ju verkligen ingenting akut sĂ„ om jag mĂ„ste vĂ€nta en mĂ„nad eller tvĂ„ skulle det inte spela nĂ„gon roll öht.
Har för mig att din lÀkare pratat om dina njurar?

NÀr jag hade tvÄ kassa njurar hade jag stÀndigt lÄgt Hb. Njurarna Àr de som ser till att jÀrnet kommer ut i blodet frÄn depÄerna. Mina depÄer var sprÀngfulla.

Min hjÀlp blev Epo. DepÄerna minskade och blodvÀrdet knatade uppÄt.
Med ny njure har blodvÀrdet blivit som hos en normal person. Utan Eporatio.
 
Sitter i solen pĂ„ altanen och vĂ€rmer upp mig efter gĂ„rdagens ishavsvindar och fyra plus. Ja, efter hela vinterns kyla. Är normalt inte vĂ€derkĂ€nslig men nu Ă€r förvĂ€ntningarna sĂ„ stora pĂ„ lite sol och vĂ„rvĂ€rme sĂ„ det har kĂ€nts tungt pĂ„ sistone. Allt kommer vara glömt och förlĂ„tet om vĂ€rmen och solen kommer nu.
 
Oj vad snabbt. Jag bytte p-stav för ett tag sen och dĂ„ tog det 25 minuter enbart för att försöka fĂ„ ut den 😅
😅 SĂ„ var det förra gĂ„ngen sĂ„ jag blev lite överraskad nĂ€r hon bara "ja nu Ă€r den ute sĂ„ nu stoppar jag in den nya" nĂ€r jag trodde att hon höll pĂ„ och gjorde hĂ„l. :) Skönt nĂ€r det för en gĂ„ngs skull Ă€r smidigt.
 
Har för mig att din lÀkare pratat om dina njurar?

NÀr jag hade tvÄ kassa njurar hade jag stÀndigt lÄgt Hb. Njurarna Àr de som ser till att jÀrnet kommer ut i blodet frÄn depÄerna. Mina depÄer var sprÀngfulla.

Min hjÀlp blev Epo. DepÄerna minskade och blodvÀrdet knatade uppÄt.
Med ny njure har blodvÀrdet blivit som hos en normal person. Utan Eporatio.

Vad bra att ha det med sig till VC lÀkaren som kanske inte har stenkoll pÄ just diabetiker. Tack! :up:

FĂ„r erkĂ€nna att det inte Ă€r sĂ€rskilt trevligt med blodsockerkrascher. Även om det inte Ă€r pĂ„ nivĂ„ trilla ihop och bli medvetslös. Sedan blir jag sĂ„ trött pĂ„ min mĂ€tare som skriker oavbrutet om signal som inte gĂ„r fram eller pĂ„minnelse att jag ibland inte kollar utan stĂ€nger av den och somnar om. Inte det allra klokaste.
 
Vad bra att ha det med sig till VC lÀkaren som kanske inte har stenkoll pÄ just diabetiker. Tack! :up:

FĂ„r erkĂ€nna att det inte Ă€r sĂ€rskilt trevligt med blodsockerkrascher. Även om det inte Ă€r pĂ„ nivĂ„ trilla ihop och bli medvetslös. Sedan blir jag sĂ„ trött pĂ„ min mĂ€tare som skriker oavbrutet om signal som inte gĂ„r fram eller pĂ„minnelse att jag ibland inte kollar utan stĂ€nger av den och somnar om. Inte det allra klokaste.

Jag tÀnker att ditt blodsocker gÄr jojo om du varierar mellan att svÀlta dig sjÀlv, Àta vÀldigt ensidigt och att hetsÀta.
 
Jag tÀnker att ditt blodsocker gÄr jojo om du varierar mellan att svÀlta dig sjÀlv, Àta vÀldigt ensidigt och att hetsÀta.

Nu hetsÀter jag saker som jordgubbar och tomater och nÀr jag sa det till min lÀkare att jordgubbar och Àven klementiner Àr söta sÄ blir det en blipp snarare Àn gör att jag ligger högre lÀngre. Det intressanta Àr att tom choklad, sorbet osv faktiskt inte gör att bs skenar pÄ lite lÀngre sikt. Det gÄr upp och ner mycket snabbare.

Nej, jag tÀnker inte börja hetsÀta choklad osv ;)
 
Nu hetsÀter jag saker som jordgubbar och tomater och nÀr jag sa det till min lÀkare att jordgubbar och Àven klementiner Àr söta sÄ blir det en blipp snarare Àn gör att jag ligger högre lÀngre. Det intressanta Àr att tom choklad, sorbet osv faktiskt inte gör att bs skenar pÄ lite lÀngre sikt. Det gÄr upp och ner mycket snabbare.

Nej, jag tÀnker inte börja hetsÀta choklad osv ;)

Fast det Àr vÀl inte sÄ bra med snabba svÀngningar heller?
 
Status
StÀngd för vidare inlÀgg.

Liknande trÄdar

  • LĂ„st
Tjatter Jag sitter som vanligt och jobbar. IgÄr somnade jag pÄ soffan och katten somnade pÄ mig.
99 100 101
Svar
2 012
· Visningar
69 201
Skola & Jobb Som en uppdatering pÄ gamla trÄden, sÄ blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanstÀllning...
Svar
19
· Visningar
2 725
Skola & Jobb Jag har bytt arbetsgivare ett par gÄnger i livet och det har varit lite olika. En chef tycker jag var lite vÀl ful nÀr hon mer eller...
2
Svar
34
· Visningar
1 920
Senast: RedQueen
·
Hemmet Finns intresse av en sÄn trÄd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fÄtt tips om ett hus som jag ska titta pÄ om 2...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
6 079
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp