Vad gör vi? Del CXCVII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har en märklig fågel som bor i ett hål i vårt äppelträd. Jag har hittills bara sett den när den hade flugit iväg en lång bit innan sambo han säga till och peka. Men han har sett den krypa ut. Ser ut som någon and-liknande grej. Undrar om det blir små fågelbebisar sen. Och hur fasen de ska ta sig ut ur trädet sen, ungarna. Men de klarar kanske sånt bra även om hålet går väldigt djupt och hålets öppning är rätt högt upp.. 🤷‍♀️
Ljusade upp massor och tog printscreen samtidig.. begåvat.. 🙄
Visa bifogad fil 145867
Men vad är det för något? Ser lite ut som en anka 😅

Edit. Du skrev ju andliknande 🙈
 
Men vad är det för något? Ser lite ut som en anka 😅

Edit. Du skrev ju andliknande 🙈
Det är ett stort mysterie! 😂
Sambon sa att han såg en fågel som såg ut som en and krypa ur trädet och flyga iväg. Jag trodde han sett fel och att det var någon hackspett eller ngt. Kan inget om fåglar. 🙄😅
Men nu har vi fått en suddig bild iaf. Det verkar vara någon slags and. Vi hoppas få se lite mer av den och se vad det är för fågel.
 
Hemma efter att ha handlat och hämtat ut paket. Var så stressad när jag handlat att jag glömde plånboken vid snabbkassan. Som tur var så upptäckte jag det nästan omedelbart och sprang tillbaka och personalen hade tagit hand om den. Puh.
 
Det är ett stort mysterie! 😂
Sambon sa att han såg en fågel som såg ut som en and krypa ur trädet och flyga iväg. Jag trodde han sett fel och att det var någon hackspett eller ngt. Kan inget om fåglar. 🙄😅
Men nu har vi fått en suddig bild iaf. Det verkar vara någon slags and. Vi hoppas få se lite mer av den och se vad det är för fågel.
Troligen en knipa.
Så här säger sv.jägareförbundet:
Födan består av ryggradslösa vattendjur som snäckor, musslor, insekter och kräftdjur.

Knipan häckar i hålträd eller uppsatt holk. Gärna vid näringsfattig skogssjö. Kniphonan lägger upp till 11 blågröna ägg i april-maj, utan stoppning på golvet i bohålet. Ruvningen pågår i 27-32 dygn. Sedan hoppar ungarna ur boet. Flygfärdiga blir de efter 4-5 veckor.
 
Jag har varit och shoppat loss så här en ledig ondag...

Våran veranda har varit en "avställningsplats" nu i något år och och såg för:devil: ut.
Men efter ett litet städryck så hittade den tillbaka till sitt forna trivsamma lugn och ro - men möberna hade redan fått flytta till stugan :cautious:
Så när den norska bohagsaffären har 50 % på trädgådsmöbler så slog jag till på en loungegrupp och den hämtades idag.
Nu inväntar jag maken så att vi kan packa upp och bygga ihop :D
 
Stallet är strax klart. Oerhört blåsigt och dammigt!
Ska tanka på vägen hem. Väl hemma duscha inkl tvätta håret och laga mat. Se på handboll också.
 
Här är det 23.4 men jag sitter och fryser. Fönstret är mot nordöst (iofs så hänger termometern på samma sida) så det känns tämligen kyligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Spännande jobbnyheter idag (eventuellt)! Kisse ockuperar husses soffa och kudde som vanligt :D
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
70 024
Senast: Scata
·
  • Låst
Tjatter Jag har städat halva dagen och var sedan till särbon på jobbet med lite hembakat till honom och hans kollegor. Kisse igår på TV-soffan:
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
66 224
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar vid datorn men ska strax ut i skogen. Kisse chillar, hon har sin egen säng i fältkontoret!
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
70 880
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
2
Svar
25
· Visningar
1 555
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Monarki - för eller emot?
  • Vad gör vi? Del CXCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp