Vad gör vi? Del CXCVII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Troligen en knipa.
Så här säger sv.jägareförbundet:
Födan består av ryggradslösa vattendjur som snäckor, musslor, insekter och kräftdjur.

Knipan häckar i hålträd eller uppsatt holk. Gärna vid näringsfattig skogssjö. Kniphonan lägger upp till 11 blågröna ägg i april-maj, utan stoppning på golvet i bohålet. Ruvningen pågår i 27-32 dygn. Sedan hoppar ungarna ur boet. Flygfärdiga blir de efter 4-5 veckor.
Ja, vi såg det när vi googlade sen efter Buketips. Det såg rimligast ut. Vi bor ju bredvid en sjö och det är mkt sjöfåglar här. Trodde dock inte de var så sugna på att bo i äppelträd så nära hus, djur, bilar etc. Men tydligen!
 
Är glad att jag får ta med hunden till jobb, kommer inte vara okej att lämna henne i lägenheten i sommar. Katterna är tåliga.

Fast även katter kan få värmeslag och må dåligt om det är för varmt

https://firstvet.com/sv/artiklar/varmeslag-hos-katt

En del kattägare lägger isbitar i dricksvattnet och en kylklamp under maten, särskilt om det är blötmat. Vissa fryser och lägger sedan den frysta klumpen i matskålen på morgonen.

Finns ju även speciella kylfiltar för katt. Och naturligtvis svala, skuggiga platser.
 
Nu har jag gjort som @kolblakkur och beställt mat från ICA, hemleverans i morgon eftermiddag. smidigt och lätt.

Har annars jobbat, promenerat spiondjuret, ätit lunch och vilat lite i dag. Har migränhuvudvärk och är helt slut. Borde äta något nu igen känner jag.
 
Fast även katter kan få värmeslag och må dåligt om det är för varmt

https://firstvet.com/sv/artiklar/varmeslag-hos-katt

En del kattägare lägger isbitar i dricksvattnet och en kylklamp under maten, särskilt om det är blötmat. Vissa fryser och lägger sedan den frysta klumpen i matskålen på morgonen.

Finns ju även speciella kylfiltar för katt. Och naturligtvis svala, skuggiga platser.
Jag jobbar inom djursjukvården, behöver ingen information om värmeslag. Tack ändå :)
 
Kollade just lite på ett par större banker hur mycket jag skulle få låna i bolån med 500K i kontantinsats och fast anställning. Den ena sa att jag kunde köpa lägenhet för drygt 900 000 kr och den andra drygt 800 000 kr :up:

I Stockholms län? :eek: Yeah right O_o

Verkar som att jag måste skaffa en sambo :cautious:
 
Nån på facebook har kopierat en bekants profil och försöker scamma mig, problemet är bara att han inleder med att prisa Gud och personen han kopierat är den minst religiösa personen man någonsin träffat :rofl:
Underhåller mig nu med att försöka få honom att skicka så många meddelanden som möjligt medan andra bekanta anmäler profilen samt har letat upp nummer och mejladresser till lokala polisen att kunna skicka till honom när han ber om mina kontaktuppgifter för att skicka alla glömda pengar
 
Ni kan få "min" ena som envisas med att komma till källarfönstret varje kväll för att kolla tv och sova. Hade varit fint och gulligt om inte för tiken på insidan som ska larma om att det är någon som försöker göra inbrott varje gång den pysslar rundor bland löven 🙈
Lät jätterart om man bortsåg från larmet som går. 😂
Det finns en stallkatt här på gården. Han är übersocial och har nu listat ut att den han stalkar i stallet bor 100 m bort. Så vi har också fått kvälls-tv-besök. Hundarna tyckte ”kul med kompis!”. Han drog fortare än fort. 😅
 
Tvättar. Glömde att avboka tiden hos VC så jag får gå imorgon. Måste städa, det ser ut som en tornado, plus att disken har växt till Mount Everest. Plus att jag måste fixa med byrån och limma den. Vilket innebär att tömma på allt innehåll, vilket innebär ännu mera kläder överallt. Trött på allting.
 
De här besökarna är lite väl fräcka.. Knatar helt lugnt runt på gårdsplanen mitt på dagen.

IMG_5534.jpeg
 
Lät jätterart om man bortsåg från larmet som går. 😂
Det finns en stallkatt här på gården. Han är übersocial och har nu listat ut att den han stalkar i stallet bor 100 m bort. Så vi har också fått kvälls-tv-besök. Hundarna tyckte ”kul med kompis!”. Han drog fortare än fort. 😅
20240507_202040.jpg

Kotten hälsar! Tiken är just nu skendräktig så det kan komma ett SOMEBODY SAVE THE BABIES-skall och morr från ingenstans klockan 02.00 om hon hör den prassla runt. Och sedan knorrar hon irriterat när jag säger att den får vara där och att insatsstyrkan kan backa av 😂
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Spännande jobbnyheter idag (eventuellt)! Kisse ockuperar husses soffa och kudde som vanligt :D
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
70 005
Senast: Scata
·
  • Låst
Tjatter Jag har städat halva dagen och var sedan till särbon på jobbet med lite hembakat till honom och hans kollegor. Kisse igår på TV-soffan:
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
66 198
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar vid datorn men ska strax ut i skogen. Kisse chillar, hon har sin egen säng i fältkontoret!
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
70 873
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
2
Svar
25
· Visningar
1 551
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp