Vad gör vi? Del CXIV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du är varken tjock eller dum, och definitivt inte hopplös :heart
Finns det någon mat som känns "safe" att äta som du kan börja smått på, för att kanske på något sätt närma dig tröskeln på ett mjukt sätt innan du tar dig över den?
Till exempel om äpple känns "ok" i alla fall ta några tuggor då och då.
Eller kanske känns det enklare att få i sig en måltid om du distraherar dig samtidigt? Genom att antingen äta tillsammans med någon, kolla en film, planera träningspass med hästarna eller liknande.

Jag kommer inte på nånting just nu, det är helt tvärstopp. Eller ja, dricker juice, men kan inte riktigt leva på juice :cautious:
Jag äter nästan alltid med distrahering, brukar t.ex. kolla på youtube när jag äter :up:
 
Sådant som inte behöver tillagas:
*Rökt skinka
*Keso
*Kvarg

Äter du vegetariskt finns det massor färdigkokt på burk som kikärtor, bönor och linser. Något jag ofta åt när jag kunde äta baljväxter var mikrade kikärtor med tacosås. Perfekt som ett snabbt mellanmål.

Edit: Att jag inte kan äta baljväxter i större mängd längre beror på min magsjukdom, inte ätstörningen.

Tack för tipsen, keso och kvarg har jag svårt med pga konsistensen. Skinka äter jag inte men det kändes ändå mest tänkbart av dina förslag :cautious: Men kanske kalkon.
Tänkte gå in på affären på väg hem från stallet nu på förmiddagen men det var för mycket folk så jag struntade i det. Men kanske tar det senare.
 
Hummus? Antingen direkt ut burk, färdiggjord från ICA. Eller så kör kikärtor i mixer med olivolja, lite salt, lite citronsaft, och någon msk tahini. Ät så mycket du orkar som dipp med grönsaker eller på smörgås. :)

Gryta med linser och bönor - kör superenkelt med en stekt lök, och sedan lite vatten med buljongtärning, och i med en tetrapack linser och en tetra vita bönor. Det blir gott hur man än gör. Har du vitlök och ingefära hemma så ha lite av varje precis på slutet när du steker löken också. Ät med bröd.

Gryta blir för omständigt (fast spar det för framtida förslag!) men hummus kanske jag kan köpa om jag tar mig iväg till affären senare :up:
 
Känner mig hiskeligt trött och måste vara på alerten ikväll för jobb så för att det inte ska bli så sent idag får jag dela upp kontoret med att göra lite mer där imorgon istället för idag.
Måste gå igenom en av de sista hagarna idag nu på dagen. Avgränsningen mot en gammal byggnad (typ ruin) måste förbättras så ingen hamnar där.
Blir nog att jag rider en häst närmare 22:00 tiden fast jag helst vill vara färdig då. Men måste prioritera hagen idag. Så blir det och en häst, sen äta sen jobb.
 
Förresten, om jag ska träna med hästen på onsdag och absolut inte vill bli yr och klen och må konstigt då. Går det att säga nåt om när jag absolut senast måste äta ordentligt? Liksom, "räcker" det att äta ordentligt några timmar innan eller behöver kroppen t.ex. 24 timmar eller så på sig för att "komma igång och må bra"?

Alltså, jag menar inte att jag då ska tänka "då behöver jag inte äta innan xxx" utan att jag kan säga åt mig själv som ett ultimatum att "äter jag inte senast xxx så får jag inte träna på onsdag".
 
Tack för tipsen, keso och kvarg har jag svårt med pga konsistensen. Skinka äter jag inte men det kändes ändå mest tänkbart av dina förslag :cautious: Men kanske kalkon.
Tänkte gå in på affären på väg hem från stallet nu på förmiddagen men det var för mycket folk så jag struntade i det. Men kanske tar det senare.
Färdig kyckling kanske? Är ju proteinrikt. :)
 
Förresten, om jag ska träna med hästen på onsdag och absolut inte vill bli yr och klen och må konstigt då. Går det att säga nåt om när jag absolut senast måste äta ordentligt? Liksom, "räcker" det att äta ordentligt några timmar innan eller behöver kroppen t.ex. 24 timmar eller så på sig för att "komma igång och må bra"?

Alltså, jag menar inte att jag då ska tänka "då behöver jag inte äta innan xxx" utan att jag kan säga åt mig själv som ett ultimatum att "äter jag inte senast xxx så får jag inte träna på onsdag".

Har du ätit dåligt länge så senast dagen innan och ska du orka något sådant räcker det inte med protein, då måste det till kolhydrater också.
 
Tack för tipsen, keso och kvarg har jag svårt med pga konsistensen. Skinka äter jag inte men det kändes ändå mest tänkbart av dina förslag :cautious: Men kanske kalkon.
Tänkte gå in på affären på väg hem från stallet nu på förmiddagen men det var för mycket folk så jag struntade i det. Men kanske tar det senare.

Jag misstänkte nästan att konsistens var en faktor också :) Skinka som jag tycker är godast är sådan som är lite dyrare och hantverksmässigt rökt. De är lite torrare i konsistensen och inte lite slemmiga som de billigare oftast är.

Hur fungerar fisk? Det finns ju skivad rökt och gravad lax samt att charkdiskarna på större affärer brukar ha varmrökt lax. Det är jättebra protein som mättar.

Räkor? Vill du inte skala finns det frysta färdigskalade som är goda. Jag kan äta dem som de är för jag tycker de är godis :D men de är ju smidiga att göra en sallad med. Lägger du till kokt matvete från burk har du snabbt och enkelt en fullvärdig måltid. Zeta har matvete på burk och också en blandning av matvete och bönor. Gott och nyttigt.

Kyckling också som @Hoarfrost föreslog, den går ju även att äta kall till en sallad med matvete.
 
Förresten, om jag ska träna med hästen på onsdag och absolut inte vill bli yr och klen och må konstigt då. Går det att säga nåt om när jag absolut senast måste äta ordentligt? Liksom, "räcker" det att äta ordentligt några timmar innan eller behöver kroppen t.ex. 24 timmar eller så på sig för att "komma igång och må bra"?

Alltså, jag menar inte att jag då ska tänka "då behöver jag inte äta innan xxx" utan att jag kan säga åt mig själv som ett ultimatum att "äter jag inte senast xxx så får jag inte träna på onsdag".
Det är ju inte måltiden du äter innan du tränar som du har mest nytta av utan det du ätit de senaste dagarna som ger dig energin.

Man brukar säga att det är bra att träna 3-4 timmar efter en måltid eftersom kroppen då oftast jobbat igenom maten och börjat ta upp näringen.

Men äter man dåligt under en period så är det främst det man ätit de senaste dagarna innan som gör någon skillnad så att säga. Man kan börja tänka "måste äta minst klockan x för att få träna klockan x" när man vet att man kontinuerligt får i sig näring.
 
Fatta när jag jag och särbon fick tag på Västerbottensost till halva priset pga kort datum... vi köpte alla förpackningarna :rofl:
Ni befinner er ju i "mina trakter" ibland. Det finns ibland "norrlandsost" till ruskigt bra pris här. Det är wb-ost som "inte duger". Dvs experterna känner skillnaden, det gör inte jag. Så jag brukar köpa några kilo varje gång jag ser att det finns i butik. :D
 
på jobb och jag känner mig allt annat än utvilad och redo för detta.

Men men nya tag och kör bara. Funderar på om jag ska låna med caddyn hem idag och efter jobb åka och lämna av ett skrivbord jag haft ståendes i köket aslänge. Innebär att jag blir sen hem som vanligt men städade ju hela huset igår och plockade iordning det sista på morgonen så jaghar inget sådant hängande över mig. Kan nog vara hemma runt en 19-19:30 lasta skrivbord och dra iväg så är jag nog hemma runt 21. Då hinner jag duscha och äta innan jag måste sova.

Fler timmar på dygnet tack!
 
Lyssnar på nyheterna och blir förbannad. Ännu en oansvarig familj har låtit småbarn köra fyrhjuling. Nu är tre små flickor skadade, varav en så allvarligt att den flögs med heikopter till sjukhus.

När ska folk sluta leka med det som egentligen är arbetsfordon.
 
Lyssnar på nyheterna och blir förbannad. Ännu en oansvarig familj har låtit småbarn köra fyrhjuling. Nu är tre små flickor skadade, varav en så allvarligt att den flögs med heikopter till sjukhus.

När ska folk sluta leka med det som egentligen är arbetsfordon.

Alltså... jag tycker det är lite läskigt att köra fyrhjuling om det lutar mycket och jag buskör ju inte. Att släppa barn med en sådan är helt obegripligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Jag är sugen på att köpa en maskin som tillverkar växtmjölk, men undrar om det är värt det. Är det någon som har en sån och vad tycker...
Svar
3
· Visningar
267
Senast: Tassa
·
Fritid Min syster fyller jämnt. Vi andra systrar funderar på att ge henne antingen spa och övernattning eller övernattning och en bra middag...
Svar
8
· Visningar
471
Senast: Fille
·
Relationer Jag undrar hur det ser ut hos andra familjer under middagen. Jag har två typer av middagar jag undrar över. 1. middag med mina...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 181
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Jag tänkte att istället för att skriva om balkonglådor i VGV är det dags för en ny balkongtråd. Jag struntade fullständigt i min...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 573

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Köpa hus
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp