Vad gör vi? Del CCXXVI

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har efter många års suktande köpt mig ett labradorithalsband. Inget flashigt eller iögonfallande, men en liten grå stenpärla som håller gryningsljus och norrsken i sig om man tittar i den istället för på ytan. :love:

(Hoho, @athena_arabians, det här är delvis din förtjänst. :D)

Jag gillar verkligen labradorit även om den inte har ekonomisk betydelse för just mitt jobb :love:

Det är inte ett mineral faktiskt utan en fast lösning av två mineral (anortit och albit) i plagioklasserien (en fältspat). Typlokalen (dvs första stället där en hittat ett mineral) för albit är inte långt ifrån där jag befinner mig just nu, Finnbo-pegmatiten utanför Falun :)

Shillereffekten kommer av att lameller av de ingående mineralen bildats under väldigt specifika förhållanden. Saknas någon av förutsättningarna blir det ingen shillereffekt.

Meloner, fikon och annat sött är också goda med skinkan om man hellre går åt det hållet.

Parmesan? Det är också gott med skinkan. Men egentligen räcker det ju med det du redan tänkt ha. Vill en ha något mer kan en ju ta någon mer chark som tex bresaola.
Nu känner jag mig kränsen :o Tycker inte om melon och äter jag ost så är det typ hushållsost :o Grejen är att mitt sälskap tyckte vi behövde mer mat, men för mig är det helt klart tillräkligt!

Jag gillar verkligen labradorit även om den inte har ekonomisk betydelse för just mitt jobb :love:

Det är inte ett mineral faktiskt utan en fast lösning av två mineral (anortit och albit) i plagioklasserien (en fältspat). Typlokalen (dvs första stället där en hittat ett mineral) för albit är inte långt ifrån där jag befinner mig just nu, Finnbo-pegmatiten utanför Falun :)

Shillereffekten kommer av att lameller av de ingående mineralen bildats under väldigt specifika förhållanden. Saknas någon av förutsättningarna blir det ingen shillereffekt.
Bla bla bla bla bla. :D

<3

Jo! Såna där stora kaprisar! 😍
Cocktailkapris.

1771021441045.webp

:up:

Efter hushållssysslor och stallet varav en liten stund skritt i lina i snön på ridbanan och lyfta på hovarna över cavalettikryss var det dags för ett kvällspass på jobbet :).

Hade söderleden helt för mig själv i filen mot e4 när jag åkte hem ikväll vid 23, helt dött 🤪. Nu ska jag studsa i säng och läsa och så småningom somna 😴.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad gör vi? Del CCXXXV
  • Vad gör vi? Del CCXXXIV
  • Vad gör vi? Del CCXXXIII
  • Vad gör vi? Del CCXXXII

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund